امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 280713
۴۸۶
۱
۰
نسخه چاپی

گرفتن سفته برای استخدام قانونی است؟

گرفتن سفته برای استخدام قانونی است؟

قوانین کاری در هر شرکت و سازمانی می‌تواند متفاوت باشد و هر کارفرما مطابق با خواست خود، قوانینی را وضع و یا لغو می‌کند. حتی در برخی شرکت‌ها قوانینی وضع می‌شود که در میان قوانین کار نیست. یکی از پرسروصداترین این قوانین، قانون سفته در زمان استخدام است که این روزها صحبت درباره این موضوع بسیار زیاد است و بسیاری این کار را غیرقانونی می‌دانند. برگه‌های امضا شده توسط کارجو که به آنها سفته گفته می‌شود، توسط کارفرمایان بسیاری به عنوان مدرکی برای اثبات حسن انجام کار درخواست می‌شود. اما آیا این کار قانونی است؟

در این مقاله ما را همراهی کنید تا درباره این موضوع و جزئیات حقوقی مربوط به آن بیشتر اطلاعات به دست آورید تا در زمان درخواست این برگه به مشکلی برنخورید.

سفته چیست؟

در معنای لغوی سفته یعنی چیزی که از کسی قرض بگیرند یا در عوض چیز دیگری به او بدهند تا در شهر دیگری پس بگیرند. اما از نظر حقوقی سفته چیست؟ سفته یا فته طلب یک نوع سند تجاری است. کسی که سفته را صادر می‌کند، متعهد می‌شود که در یک تاریخ مشخص یا به صورت عندالمطالبه مبلغ مشخصی را به شخص دیگری پرداخت کند. از آنجایی که حمل‌ونقل پول زیاد خطرات بسیاری را به همراه دارد، بازرگانان برای توسعه تجارت خود سفته را ایجاد کردند تا به جای پول نقد از آن استفاده کنند.

امروزه سفته کاربردهای بسیاری پیدا کرده است. برای مثال بانک‌ها در ازای پرداخت وام از شخصی که وام گرفته سفته می‌گیرند و همچنین در بسیاری از معاملات بازرگانی از سفته استفاده می‌شود.

سفته در زمان استخدام

سیاست بسیاری از شرکت‌ها در زمان استخدام این است که از فرد کارجو تضمینی به عنوان حسن انجام کار دریافت کنند. تضمین افراد کارجو برای حسن انجام کار، سفته است و این برگه در زمان قطع همکاری با شرکت مذکور، به او پس داده می‌شود. از نظر قانون کار دریافت سفته از سمت شرکت‌ها قانونی نیست، اما همان‌گونه که عنوان کردیم، کارفرمایان به دلیل اینکه اعتقاد دارند در شرکت‌شان اطلاعات باارزش و همچنین تجهیزات گران‌قیمیت وجود دارد، سفته را درخواست می‌کنند و کارجو با میل خود این برگه را به آنها می‌دهد.

گرفتن سفته برای استخدام قانونی است؟

موضوع سفته، این روزها به موضوعی داغ تبدیل شده و بسیاری از کارمندان، کارجویان و حتی برخی کارفرمایان این کار را ناعادلانه می‌دانند. با این حال، ردوبدل شدن سفته در برخی شرکت‌ها امری متداول است. اما می‌توان نکاتی را رعایت کرد تا از مشکلات بعد از ارائه سفته به شرکت‌ها جلوگیری کرد. این نکات به شرح زیر است:

- حتما در قرارداد خود با شرکت مذکور، مبلغی که به عنوان سفته و حسن انجام کار پرداخت کرده‌اید را ذکر کنید.

- یک نسخه کپی از ضمانتی که در سفته آورده‌اید را، نزد خود نگه دارید.

- حتما یک نسخه کپی از قرارداد را از کارفرما بخواهید.

- سفته‌هایی که برای حسن انجام کار می‌دهید را پشت‌نویسی کنید و بنویسید که به چه کسی و بابت چه چیزی سفته می‌دهید.

- سفته سفید امضا به هیچ شخصی ندهید.

- از امضا زدن و اثر انگشت زدن روی سفته‌ای که پر نشده خودداری کنید.

- در زمان نوشتن مبلغ روی سفته دقت کنید که این مبلغ از حقوق و دستمزد شما بیشتر نشود و مبلغ آن منطقی باشد.

- گیرنده سفته را نام شرکت یا کارفرما بنویسید. در غیر این‌صورت، سفته در وجه حامل تلقی می‌شود. یعنی هرکسی که سفته را داشته باشد می‌تواند برای وصول کردن آن اقدام کند.

سفته چطور به اجرا گذاشته می‌شود؟

با اینکه سفته در زمان استخدام قانونی نیست، اما خب بسیاری از کارجویان برای کار در شرکت دلخواه خود مجبور به ارائه سفته می‌شوند. برای این منظور، باید بدانید که سفته چگونه اجرا گذاشته می‌شود قانون آن را بدانید.

اجرا گذاشتن سفته با چک فرق دارد و از نظر قانون نیز، اجرای آن متفاوت است. زمانی که چک برگشت می‌خورد، فرد بلافاصله می‌تواند درخواست برگشت آن را بکند. اما در مورد سفته شرایط متفاوت است. در صورتی که مهلت پرداخت سفته رسیده باشد،‌ فرد گیرنده ده روز مهلت دارد که آن را به اجرا بگذارد. به این کار واخواست سفته می‌گویند. پس از واخواست، دارنده سفته ظرف مدت یکسال می‌تواند علیه شخصی که سفته داده اقامه دعوی کند. پس از صدور حکم، فرد می‌تواند دستور توقیف اموال و جلب فرد سفته دهنده را بدهد. خوب است که این قوانین را در زمان پیدا کردن کار و استخدام در شرکت‌ها بدانید.

منبع: وبلاگ ایران سلری

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید