امروز: چهارشنبه, ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۴ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۴ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 275934
۹۳۸
۱
۰
نسخه چاپی

جرایم قابل رسیدگی در دادگاه انقلاب چیست؟

جرایم قابل رسیدگی در دادگاه انقلاب چیست؟

دادگاه انقلاب یکی از دادگاه‌هایی است که در کشور ما صلاحیت خاص کیفری دارد. صلاحیت دادگاه انقلاب براساس جرایم خاصی تعیین می‌شود که ارزش‌ها و هنجارهای مهمی را نقض می‌کنند.

ساختار دادگاه انقلاب

دادگاه انقلاب در تاریخ پنجم اسفندماه سال ۱۳۵۷، دادگاه های انقلاب اسلامی با حکم امام خمینی (ره) تشکیل شد. پس از اجرای این فرمان، دادگاه انقلاب اسلامی به عنوان یکی از اساسی ترین مراجع قضایی نظام جمهوری اسلامی در کنار دادگاه های دیگر دادگستری به فعالیت پرداخت.

دادگاه انقلاب اسلامی یک‏ دادگاه اختصاصی است‏ زیرا به موجب قانون، فقط صلاحیت رسیدگی‏ به جرایم خاصی را دارد و در هیچ صورتی‏ نمی ‏تواند به جرایم‏ دیگری خارج از چهارچوب تعیین شده در قانون رسیدگی نماید.

حسب ماده 297 قانون آیین دادرسی کیفری دادگاه انقلاب در مرکز هر استان و به تشخیص رئیس قوه قضائیه در حوزه قضائی شهرستان‌‌ها تشکیل‌ می‌شود. این دادگاه برای رسیدگی به جرائم موجب مجازات مندرج در بندهای (الف)، (ب)، (پ) و (ت) ماده (302) این قانون دارای رئیس و دو مستشار است که با دو عضو نیز رسمیت دارد. دادگاه برای رسیدگی به سایر موضوعات با حضور رئیس یا دادرس علی البدل یا یک مستشار تشکیل‌ می‌شود.

جرایم قابل رسیدگی در دادگاه انقلاب

بر اساس ماده 303 قانون آیین دادرسی کیفری به جرائم زیر در دادگاه انقلاب رسیدگی‌ می‌شود:

الف - جرائم علیه امنیت داخلی و خارجی، محاربه و افساد فی الارض، بغی، تبانی و اجتماع علیه جمهوری اسلامی ایران یا اقدام مسلحانه یا احراق، تخریب و اتلاف اموال به منظور مقابله با نظام

ب- توهین به مقام بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و مقام رهبری

پ- تمام جرائم مربوط به مواد مخدر، روان گردان و پیش سازهای آن و قاچاق اسلحه، مهمات و اقلام و مواد تحت کنترل

ت- سایر مواردی که به موجب قوانین خاص در صلاحیت این دادگاه است.

  • منبع
  • قانون آیین دادرسی کیفری

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید