امروز: چهارشنبه, ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۴ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۴ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 276909
۱۳۴۲
۱
۰
نسخه چاپی

سرطان حنجره و علل و علایم آن | سرطان حنجره با سبک زندگی مرتبط است

سرطان حنجره و علل و علایم آن | سرطان حنجره با سبک زندگی مرتبط است

سرطان حنجره چیست؟

سرطان نوعی بیماری‌ است که در آن سلول‌های غیرطبیعی به شکلی کنترل نشده در بدن تکثیر و تقسیم خواهند شد؛ به نوع بدخیم این سلول‌ها تومور گفته می‌شود. تشکیل چنین تومورهایی در گلو را سرطان گلو می‌نامند که خود با توجه به محل میزبان از تومور، به دو دسته سرطان حلق و سرطان حنجره تقسیم می‌شود. در سرطان حنجره، تارهای صوتی و سایر قسمت‌های گلو مثل لوزه یا حلق دهانی می‌توانند میزبان تومور باشند.

سرطان حنجره با توجه به نقش های مختلف حنجره (گفتار، حفاظت تنفسی، بلع) همیشه فرآیندی پیچیده و بحث برانگیز بوده است. دانش گسترده ای از الگوهای تکثیر تومورها و روش های درمانی گوناگون برای بررسی و درمان سرطان حنجره ضروری می باشد.

سرطان حنجره، شایع ترین نوع سرطان های سر و گردن است که هر ساله بسیاری از افراد را درگیر می کند. آقایان چهار برابر بیشتر از خانم ها در معرض ابتلا به این سرطان خواهند بود.

انواع سرطان حنجره

با اینکه در همه انواع سرطان حنجره همه گلو می‌تواند محل رشد سلول‌های غیر طبیعی باشد اما پزشک معالج باید نوع دقیق سرطان حنجره را مشخص نماید. دو نوع سرطان سلول سنگفرشی (Squamous cell carcinoma) و آدنوکارسینوم انواع اصلی سرطان حنجره را تشکیل می‌دهند.

سرطان سلول سنگفرشی یا کارسینوم سلول سنگفرشی نوعی از سرطان حنجره است که بر روی سلول‌های صاف سطح گلو تاثیر می‌گذارد. در بین انواع سرطان حنجره، سرطان سلول سنگفرشی متداول‌ترین نوع در ایالات متحده است. در طرف مقابل، سرطان جنجره آدنوکارسینوم سلول‌های غده‌ای گلو را تحت تاثیر قرار می‌دهد که البته شانس ابتلا به آن بسیار کم است.

مراحل سرطان حنجره

در صورت تشخیص سرطان حنجره، پزشک تست‌های جداگانه‌ای جهت تشخیص مرحله و شدت سرطان انجام می‌دهد. مراحل سرطان حنجره از مرحله 0 تا 4 دسته‌بندی می‌شوند:

- مرحله صفر: تومور تنها بر روی لایه سطحی سلول ارگانی از گلو که تحت تاثیر قرار گرفته قرار دارد.

- مرحله یک: اندازه تومور کوچک‌تر از دو سانتیمتر بوده به ارگانی که از روی آن شروع شده محدود است.

- مرحله دو: اندازه تومور بین 2 تا 4 سانتیمتر بوده یا ارگان‌های دیگر را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

- مرحله سه: تومور بزرگتر از 4 سانتیمتر بوده یا قسمت‌های مختلفی را تحت تاثیر قرار داده و یا تا به اندازه تحت تاثیر قرار دادن یک گره لنفاوی گسترش یافته است.

- مرحله چهار: تومور در سطح گره‌های لنفاوی گسترش پیدا کرده و یا به ارگان‌های دورتر رسیده است.

پزشک معالج می‌تواند از طریق تصویر برداری به یکی از روش‌های MRI, PET, CT یا رادیوگرافی و استفاده از عکس سرطان حنجره مرحله آن را مشخص نماید.

سرطان حنجره و علل و علایم آن | سرطان حنجره با سبک زندگی مرتبط است

علائم سرطان حنجره

علائم اصلی سرطان حنجره عبارتند از:

- تغییر در صدا مانند صدایی خیره کننده و گاهی خشن
- درد هنگام بلع یا مشکل بلعیدن
- یک توده یا تورم در گردن
- سرفه طولانی مدتی
- یک گلودرد یا آسیب شنوایی به صورت مداوم
- در موارد شدید، تنفس دشوار

بعضی از علائم اصلی سرطان حنجره در افراد ممکن است:

- با  ضعف بدنی
- تنفس سخت
- سر و صدای خشن رو به بالا در هنگام تنفس
- کاهش وزن غیر قابل توضیح و فاحش
- خستگی (خستگی شدید)

سرطان حنجره و علل و علایم آن | سرطان حنجره با سبک زندگی مرتبط است

دلایل و فاکتورهای خطر سرطان حنجره

ابتلا به سرطان‌ حنجره در مردان از زنان بیشتر مشاهده شده و علاوه بر این، زندگی به سبکی خاص و برخی عادت‌ها می‌توانند خطر ابتلا به سرطان حنجره را افزایش دهند. از جمله این عادات به شرح زیر هستند:

- سیگار کشیدن
- مصرف زیاد الکل
- تغذیه نامناسب
- قرار گرفتن در معرض ماده آزبست
- بهداشت دندانی ضعیف
- سندروم ژنتیکی

علاوه بر این موارد، آلودگی از طریق ویروس پاپیلوم انسانی یا همان HPV نیز می‌تواند یکی از دلایل سرطان حنجره باشد. HPV یک بیماری مرتبط با آمیزش جنسی است که از طریق تماس مستقیم پوستی افراد انتقال پیدا می‌کند.

سرطان گلو همچنین با انواع دیگر سرطان‌ها نیز مرتبط شناخته شده است. در واقع، برخی از افرادی که مبتلا به سرطان حنجره شده‌اند سرطان مری، ریه یا مثانه را نیز  به صورت همزمان تجربه کرده‌اند.

تشخیص سرطان حنجره

برای تشخیص سرطان حنجره، پزشک شما یک لارنگوسکوپی مستقیم یا غیر مسقیم را انجام یا تجویز خواهد کرد. علاوه بر این، ممکن است که پزشک معالج با استفاده از بافت برداری، نمونه‌ای از بافت گلو را برای آزمایش سرطان جدا کند که این کار معمولا از طریق یکی از سه روش نمونه برداری زیر صورت خواهد گرفت:

نمونه برداری سنتی: در این روش پزشک بخشی از بافت را برای آزمایش بریده و جدا می‌کند. نمونه برداری سنتی در اتاق عمل و با بیهوشی کامل انجام می‌شود.
نمونه برداری سوزنی (FNA): در این روش پزشک سوزن را مستقیما با قصد جدا کردن سلول‌های نمونه وارد تومور می‌کند.
آندوسکوپی: در این روش پزشک یک لوله بلند را از طریق دهان، بینی یا برش مصنوعی وارد گلو می‌کند.

سرطان حنجره و علل و علایم آن | سرطان حنجره با سبک زندگی مرتبط است

درمان سرطان حنجره

اما آیا سرطان گلو درمان می‌شود و می‌توان به بهبود آن امیدوار بود؟ بدون شک پاسخ به این سوال مثبت بوده همانند هر نوع سرطان دیگری نباید در مقابل سرطان حنجره نیز تسلیم شد. در طول مراحل درمان سرطان حنجره، متخصصان مختلفی در امر مداوا دخالت خواهند کرد:

انکلوژیست: متخصصی که که مسئول جراحی بوده و جراحی‌هایی مثل حذف کردن تومورها را انجام می‌دهد.
رادیشن انکلوژیست:‌ متخصصی که سرطان را از طریق پرتو درمانی درمان می‌کند.
پاتولوژیست: متخصیصی که نمونه‌های حاصل از نمونه برداری را بررسی می‌کند.

روش‌های درمان سرطان حنجره شامل جراحی، پرتو درمانی و شیمی درمانی هستند. پزشک معالج با توجه به پیشرفت سرطان حنجره و برخی مشخصه‌های دیگر روش درمانی مناسب را انتخاب خواهد کرد.

رادیوتراپی یا پرتو درمانی

در این روش، سلول های سرطانی با استفاده از امواج پر قدرت اشعه ایکس نابود می شوند. بسته به میزان پخش شدن سرطان، رادیوتراپی خارجی (از خارج از بدن) و یا با استفاده از قرارگیری سوزن و کاتتر نزدیک حنجره انجام خواهد شد.

شیمی درمانی

در این روش، سلول های سرطانی با مصرف دارو نابود و یا جلوی رشد و تقسیم شان گرفته می شود. این داروها می توانند به صورت خوراکی و یا از راه وریدی به بیمار داده شوند.

جراحی

جراحی می تواند یکی از گزینه های درمان سرطان حنجره باشد. بسته به میزان درگیری جعبه صدا و هم چنین میزان پخش شدن سرطان، ممکن است نیاز به برداشتن جعبه صدا و یا بخش هایی از حنجره باشد. در برخی موارد، تمام جعبه صدا برداشته خواهد شد.

هدف از جراحی، از بین رفتن سرطان است، اما توانایی صحبت کردن بیمار حفظ خواهد شد.

پیشگیری از سرطان حنجره

راه ‌حل قطعی برای جلوگیری از ابتلا به سرطان حنجره وجود ندارد اما در صورت انجام کارهای زیر می‌توانید ریسک ابتلا به آن را کاهش دهید:

- سیگار کشیدن را ترک کنید: سعی کنید سیگار کشیدن را برای همیشه کنار گذاشته و یا محصولات فاقد نیکوتین را جایگزین آن‌ کنید.

- زیاد الکل مصرف نکنید: جهت پیشگیری از سرطان حنجره، مردان نباید بیش از دو و زنان نباید بیش از یک نوشیدنی الکلی در طول روز بنوشند.

- سبک زندگی سلامت‌تری را دنبال کنید: قرار دادن میوه، سبزیجات و گوشت بدون چربی زیاد در سبد غذایی، کاهش مصرف سدیم و ورزش کردن می‌تواند به شما جهت پیشگیری از سرطان حنجره کمک کند.

- ریسک ابتلا به HPV را کاهش دهید: سعی کنید موارد بهداشتی را هنگام رابطه جنسی رعایت کرده و همچنین با دکتر خود در مورد دریافت واکسن HPV مشورت کنید.

  • منبع
  • توان درمان
  • مجله سیب
  • دکتر فرشید اربابی
  • دکتر دکتر

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید