امروز: چهارشنبه, ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۴ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۴ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 276402
۲۳۷۲
۱
۰
نسخه چاپی

تاثیر دیابت بر رابطه جنسی | تاثیر دیابت بر هر دو جنس، مرد و زن

ديابت و عوارض آن می توانند به زندگی جنسی افراد مبتلا به ديابت آسیب برساند. اختلال در عمل جنسی می تواند علل جسمانی يا روحی داشته باشد. بالا بودن قند خون موجب احساس خستگی زياد و ناتوانی در عمل جنسی می شود

تاثیر دیابت بر رابطه جنسی | تاثیر دیابت بر هر دو جنس، مرد و زن

تاثیر دیابت بر رابطه جنسی

دیابت، بیماری پرعارضه ای است که در صورت تشخیص دیرهنگام و درمان نامناسب، فرد را به انواع اختلالات عصبی و عروقی از قبیل سکته قلبی، نابینایی، نارسایی مزمن کلیه ها و قطع عضو اندام تحتانی دچار می کند.

ديابت و عوارض آن می توانند به زندگی جنسی افراد مبتلا به ديابت آسیب برساند. اختلال در عمل جنسی می تواند علل جسمانی يا روحی داشته باشد. بالا بودن قند خون موجب احساس خستگی زياد و ناتوانی در عمل جنسی می شود. كنترل ميزان قند خون به رفع آن كمك می كند. افرادی كه قند خون آن ها بالا است بيشتر مستعد به بيمار ی های عفونی دستگاه ادراری می باشند. عمل جنسی برای اين افراد ميتواند توام با درد و آزاردهنده باشد.

اگر سطح قند خون بالا باشد و کنترل نشود، دیابت می‌تواند باعث آسیب به عصب شود، درنتیجه به بخش‌های مختلف بدن مثل اندام‌های جنسی آسیب وارد می‌شود در نتیجه شما ممکن است احساس بی‌حسی، درد یا نداشتن هیچ حسی در ناحیه تناسلی را تجربه کنید. در مردان کاهش جریان خون می‌تواند بر تحریک جنسی اثر گذاشته، در نتیجه از نعوظ جلوگیری شود. به علاوه کاهش تمایل جنسی نیز یکی دیگر از عوارض این بیماری است.

به دلیل کاهش جریان خون، به عصب آسیب وارد می‌شود یا فرد دچار فشار عاطفی شود، در نتیجه خانم‌ها ممکن است چنین شرایطی را تجربه کنند:

- خشکی واژن
- اختلال در تحریک جنسی
- درد هنگام رابطه جنسی
- کاهش تمایلات جنسی

اگرچه بسیاری از خانم‌ها ممکن است بر نداشتن تمایل به رابطه جنسی تمرکز کنند، اما اغلب در پشت این بی‌علاقگی، مشکلات جسمی نهفته است.

در زنان ديابتی آسيب اعصاب اعضاء تناسلی می تواند منجر به بی احساسی و عدم رسيدن به ارگاسم شود. تغییر وضعیت در هنگام معاشقه و تحریک مستقيم اعضا تناسلی زن می تواند نقش كمكی برای رفع اين حالت داشته باشد.

در ضمن زنان ديابتی به نسبت ساير زنان بيشتر مستعد به رشد عفونت های قارچی مهبلی می باشند. قند بالای خون به رشد قارچ ها كمک می کند.

نشانه های آن عبارتند از: ترشحات غليظ سفيد رنگ، خارش مهبل، سوزش، قرمزی و تورم. اين حالت موجب آزردگی، ناراحتی و درد در هنگام عمل جنسی می شود. كنترل قند خون و استفاده از كرم های ضد قارچ می تواند به رفع اين حالت ياری رساند.

آسيب ديدن عصب رسانی سلول های مهبل نیز منجر به خشكی مهبل, احساس درد در هنگام اعمال جنسی و يا بعد از آن می شود. استفاده از مواد چرب كننده می تواند نقش كمك كننده ای برای رفع آن داشته باشد. كنترل قند خون می تواند روند آسيب ديدن اعصاب را به تاخير انداخته و يا كند نمايد.

در رابطه با مردان ديابتی می توان گفت كه نزديك به نصف آنان از ناتوانی جنسی رنج می برند که علل شايع آن عبارتند از:

- آسيب ديدن اعصاب آلت جنسی
- آسيب ديدن عروق خونی آلت جنسی
- عدم كنترل گلوكز خون

ناتوانی جنسی در اين افراد بتدريج شروع شده، به مرور بدتر می شود. افراد ديابتی بايد گلوكز خون را به خوبی كنترل كرده و با پزشک معالجشان مشورت كنند.

تاثیر دیابت بر رابطه جنسی | تاثیر دیابت بر هر دو جنس، مرد و زن

تاثیر دیابت بر هر دو جنس، مرد و زن

افراد مبتلا به دیابت اغلب احساس خستگی می کنند. آن ها همچنین به علت عوارض دیابت، ممکن است طیف وسیعی از نگرانی های بهداشتی را تجربه کرده و مقدار قابل توجهی از زمان خود را برای مدیریت سلامتیشان صرف کنند. این عوامل باعث کاهش فشار کلی جنسی فرد می شود.

1- تاثیرات روانی

تعدادی از اثرات روانشناختی دیابت می تواند رابطه جنسی را دشوارتر کند. برای مثال:
• تغییر در ظاهر خود
• اضطراب
• نگرانی از افزایش وزن
افسردگی
• انزوا
• تنهایی
• از دست دادن عزت نفس
پزشکان می توانند در این زمینه به فرد کمک کنند.

2- دارو

داروهایی برای درمان افرادی که بر اثر دیابت به مشکلات روحی روبه رو هستند، وجود دارد. این داروها می توانند به کاهش بروز افسردگی کمک کمک کنند امام ممکن است منجر به کاهش میل جنسی شوند. برای مصرف داروها حتما با پزشک خود مشورت کنید.

اثرات دیابت بر روابط جنسی مردان

ناتوانی جنسی یا اختلال در نعوظ اندام تناسلی مردان یکی از مهم ترین و شایع ترین اختلالات جنسی ناشی از ابتلا به دیابت است که به طور عمیق و گسترده ای بر کیفیت زندگی زوجین تاثیر می گذارد. اگر شیوع ناتوانی جنسی در جامعه مردان ۴۰ تا ۷۰ سال را حدود ۶/۹ درصد برآورد کنیم، ابتلا به دیابت، شیوع این اختلال را در مردان بالای ۱۸ سال به ۳۵ درصد می رساند. البته میزان شیوع آن در مبتلایان به دیابت نوع ۲ بیشتر از مبتلایان به دیابت نوع یک است که یکی از علل آن می تواند مسن تر بودن بیماران دیابتی نوع ۲ در مقایسه با بیماران دیابتی نوع ۱ باشد.

همچنین مردان دیابتی ۱۰ تا ۱۵ سال زودتر از سایر مردان به ناتوانی جنسی دچار می شوند.

مردان مبتلا به دیابت، علاوه بر احتمال ابتلا به ناتوانی جنسی، ممکن است به اختلال های جنسی دیگری از قبیل:

- بیماری پیرونی
- زودانزالی
- دیرانزالی
- برگشت انزال به عقب و بی میلی جنسی نیز مبتلا شوند.

بخشی از این عوارض مربوط به پیشرفت بیماری دیابت و بخشی دیگر نیز عوارض داروهایی است که بیمار برای کنترل عوارض دیابت مصرف می کند.

همان طور که گفته شد مردان مبتلا به دیابت به علل مختلفی به ناتوانی جنسی دچار می شوند.

- درگیری اعصاب محیطی
- تنگی عروق
- و به ویژه اختلال عملکردی پوشش داخلی رگ ها موسوم به اندوتلیوم که نقش عمده ای در نعوظ اندام تناسلی مرد ایفا می کند
- پرفشاری خون و نارسایی مزمن کلیه ها

ناشی از دیابت همگی به بروز و تشدید اختلالات جنسی در مردان می انجامد.

درباره دیابت و بروز اختلالات جنسی در مردان توجه به ۳ نکته دیگر ضروری است؛

1- نخست اینکه استعمال دخانیات، خطر بروز و شدت ناتوانی جنسی را در مردان دیابتی بیشتر می کند.

2- دیگر اینکه بروز ناتوانی جنسی در مردان دیابتی زنگ خطری برای بروز قریب الوقوع تنگی عروق کرونری قلب و سکته قلبی است که باید جدی گرفته شود،

3- و نکته سوم، داروهایی است که مبتلایان به دیابت برای تنظیم قند خون و کنترل عوارض بیماری مانند پرفشاری خون مصرف می کنند؛ زیرا برخی از این داروها ممکن است بر سلامت جنسی بیمار تاثیر منفی بگذارند. از این رو ضروری است بیمار هنگام مراجعه به پزشک درباره مسایل خود با وی گفت وگو کند تا پزشک معالج با توجه به شرایط بیمار در صورت امکان درباره میزان و نوع داروی تجویزی برای کنترل دیابت تصمیم گیری کند.

تاثیر دیابت بر رابطه جنسی | تاثیر دیابت بر هر دو جنس، مرد و زن

دیابت و مشکلات جنسی زنان

دیابت در زنان هم خطر ابتلا به انواع و اقسام مشکلات جنسی را بیشتر می کند:

- کاهش میل جنسی
- نرسیدن به اوج لذت جنسی یا اصطلاحا ارگاسم
- کاهش برانگیختگی جنسی
- درد هنگام نزدیکی
- و عفونت های واژن با فراوانی متفاوت در بخش قابل توجهی از زنان مبتلا به دیابت بروز می کند.

همه علل و عواملی که به بروز اختلالات جنسی در مردان مبتلا به دیابت می انجامد، ممکن است در بروز اختلالات جنسی زنان هم سهیم باشد.

درمان مشکلات جنسی بیماران دیابتی

حفظ سطح قند خون سالم برای پیشگیری از آسیب عصبی که می تواند باعث مشکلات شود، برای سلامت جنسی فرد ضروری است. راه های کنترل قند خون شامل استفاده از انسولین، مصرف داروها و بررسی میزان قند خون به طور مرتب است.

1- درمان برای مردان مبتلا به مشکلات جنسی در دیابت

داروهای مختلفی وجود دارد که پزشک می تواند بر تقویت جریان خون و بهبود توانایی مرد دستیابی به نعوظ کمک کنند. برای مثال:
• سلدنافیل (ویاگرا)
• تادالافیل
• وردتافیل (لویترا)
• آوانافیل (استندرا)
این داروها ممکن است برای همه افراد مناسب نباشد، خصوصا داروهایی که فشار خون را بالا می برند. حتما در مورد مصرف داروها با پزشک خود مشورت کنید.

2- درمان برای زنان مبتلا به مشکلات جنسی در دیابت

خانم ها می توانند قبل از انجام رابطه جنسی از روان کننده واژن استفاده کنند تا درد حین رابطه کاهش یابد. روان کننده باید از آب باشد.

3- روش های جایگزینی هورمون

روش های جایگزینی هورمون، میل جنسی زنان و مردان را بهبود می بخشد. ولی ممکن است این روش های درمانی عوارض جانبی داشته باشند. بنابراین مهم است که قبل از هرگونه مصرف دارو با پزشک خود مشورت کنید.

4- تغییر سبک زندگی

سبک زندگی سالم برای زنان و مردان دیابتی مهم است تا احساس بهزیستی کامل و همچنین سلامت جنسی آن ها را تقویت کند. نکات مهم در تغییر سبک زندگی شامل:
• داشتن یک رژیم غذایی سالم
• ورزش منظم و دائم
• حفظ وزن سالم
این شیوه ها برای سلامت کلی بدن عالی هستند و می توانند عزت نفس را تقویت کنند.

  • منبع
  • دکتردکتر
  • پارسی طب
  • مرکز تخصصی سلامت و دیابت کوروش

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید