امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 280317
۵۶۹
۹
۰
نسخه چاپی

شرایط ابطال سند طلاق

شرایط ابطال سند طلاق

حمیرا پارسا وکیل پایه یک شرایط ابطال سند طلاق را اینگونه شرح می دهد: یکی از انواع اعمال حقوقی و یا دعاوی که در دادگاه خانواده مطرح می شود دعوای طلاق می باشد، که به انواع مختلف اعم از دعوی طلاق به درخواست زوجه ، درخواست گواهی امکان عدم سازش یا همان درخواست طلاق به درخواست زوج و یا طلاق توافقی می تواند مطرح شود.

نظر به اینکه طلاق از جمله ایقاعات تشریفاتی بوده و قانون حمایت خانواده و قانون مدنی شرایط خاصی را برای آن پیش بینی نموده است، دقیقا باید مطابق شرایط پیش بینی شده واقع گردد. در غیراینصورت موجبات انفساخ این عمل حقوقی با ابطال واقعه سند طلاق مواجه خواهد شد.

بنابراین با توجه به حساسیت پیش بینی شده جهت وقوع چنین ایقاعی ما بر آن شدیم تا با توضیح تشریفات وقوع طلاق مخاطبان محترم را آشنا نموده تا با رعایت ترتیبات انجام چنین تشریفاتی از ابطال سند صادر شده در طلاق در آینده جلوگیری نماییم.

شرایط صحت صیغه طلاق و درست بودن آن با رعایت تشریفات نحوه جاری شدن صیغه طلاق و اعمال صحیح این تشریفات می‌باشد نکته اجرا شدن صیغه طلاق به لفظ مخصوص آن و حضور دو مرد عادل به‌ عنوان گواه از شرایط صحت صیغه طلاق و از شروط درست بودن طلاق انجام‌شده می‌باشد.

 نکته صیغه طلاق باید به لفظ عربی بوده و مرد یا وکیل او می‌تواند اقدام به این امر نماید.

بر اساس قواعد فقهی و قانون مدنی در تحقق انواع طلاق به‌ صورت صحیح جاری شدن صیغه طلاق الزامی می‌باشد.

سوای از انجام مراحل دادگاهی طلاق توسط هریک از زوجین به وقوع پیوستن طلاق صرفاً از طریق جاری شدن صیغه طلاق با لفظ مخصوص آن امکان‌پذیر می‌باشد و بدون این امر طلاق محقق نخواهد شد.

شرایط ابطال سند طلاق

ابطال ثبت واقعه طلاق

از شرایط اساسی وقوع طلاق  در  دادگاه خانواده این است که زوج در هنگام وقوع طلاق بالغ، عاقل و مختار باشد و زن در عادت ماهانه یا در حالت نفاس نبوده و نیز از زمان پاک شدن تا زمان وقوع طلاق بین زوجین نزدیکی واقع نشده  باشد.

علاوه بر این زن یا شوهر می­بایست برای طلاق به دادگاه رجوع و گواهی عدم امکان سازش حاصل و سپس با تسلیم آن به دفتر ثبت  طلاق مبادرت به  وقوع طلاق و ثبت آن نمایند. همچنین طلاق باید با خواندن صیغه طلاق و در حضور حداقل دو نفر مرد عادل که صیغه طلاق را بشنوند وقوع میابد.

در صورت عدم رعایت یکی از شرایط فوق طلاق باطل میگردد در صورتی که طلاق باطل ثبت گردد

هر یک از زوج یا زوجه می ­توانند تقاضای ابطال ثبت واقعه طلاق را از دادگاه بخواهند.

مواردی که در قانون موجب ابطال ثبت واقعه طلاق می‌شود، شامل موارد ذیل است:

  • با توجه به اینکه برای تشکیل عقد نکاحدائم، رضایت طرفین و ولی دختر و خواندن صیغه عقد الزامی است، برای طلاق هم زوجین، هر چند رضایت داشته باشند، نمی‌توانند خود به تنهایی با مراجعه به دفاتر رسمی ازدواج و طلاق مراجعه کنند و طلاق بگیرند، هرگاه طلاق بدون حکم قطعی و نهایی دادگاه خانواده، ثبت گردد، طلاق فاقد اثر و موجب ابطال ثبت واقعه طلاق خواهد بود.
  • هرگاه ازدواج موقت که واقع شده، جدایی به موجب طلاق انجام شود و نه به موجب بذل مدت در این صورت میتان ابطال سند طلاق را خواست
  • طلاق باید به صورت منجز واقع شود. طلاق معلق باطل و موجب ابطال ثبت واقعه طلاق خواهد بود.
  • در صورتی که تشریفات لازم برای طلاق، از جمله صیغه‌ی طلاق و در حضور حداقل دو نفر مرد عادل که طلاق را بشنوند، انجام نگردیده باشد، می‌توان ابطال ثبت واقعه طلاق را درخواست کرد.
  • هرگاه مشخص شود که خود مجنون، شخصا زوجه را طلاق داده است.زیرا در طلاق مجنون اجازه ولی یا قیم نیاز است
  • زمانی که طلاق در مدت عادت زنانگی یا در حال نفاس صادر شده باشد مگر اینکه زن حامله باشد یا طلاق، قبل از نزدیکی با زن واقع شود یا شوهر غایب باشد به طوری که اطلاع از عادت زنانگی بودن زن نتواند حاصل کند.
  • در صورتی که طلاق در طهر مواقعه (به ایامی که زوج با زوجه بعد از پاکی از حیض یا نفاس، مقاربت و نزدیکی داشته باشد، طهر مواقعه می گویند) واقع شود، طلاق صحیح نیست و می‌توان درخواست ابطال ثبت واقعه طلاق را داشت.
  • هرگاه نسبت به زنی که با وجود اقتضای سن، عادت زنانگی نمی‌شود، طلاق در حالتی صادر شود که از تاریخ آخرین نزدیکی و مقاربت با زوجه سه ماه نگذشته باشد، طلاق صحیح نخواهد بود و می‌توان تقاضای ابطال ثبت واقعه طلاق را داشت.
  • هرگاه طلاق بدون اراده و با اجبار واقع شود موجب ابطال ثبت طلاق می‌باشد.
    11طلاق باااستناد به وکالت جعلی
  • نوع طلاق ثبت شده با موارد قانونی مغایرت داشته باشد؛ بنابراین زمانی که طلاق باید به صورت باین ثبت می شده، ولی رجعی ثبت و یا در حالت عکس بوده، موجب ابطال ثبت واقعه طلاق خواهد بود.

مدارک و منضمات مورد نیاز جهت طرح دعوای ابطال ثبت واقعه طلاق :

  • تصویر مصدق سند طلاق اجباری
  • به همراه داشتن کارت ملی جهت احراز هویت و کارت عابر بانک جهت پرداخت هزینه دادرسی الزامی است.

در صورت عدم وجود مدارك فوق مي توانيد يكي از دلایل ذيل را ارائه نماييد:

  • استماع شهادت شهود و مطلعين.
  • درخواست جلب نظر کارشناس.
  • درخواست استعلام.
  • شماره پرونده استنادي.
  • ساير دلايل و منضمات.
  • استعلام نظر پزشکی قانونی.
  • تحقیقات محلی

شرایط ابطال سند طلاق

ماده های قانونی شرایط صحت طلاق

ماده 1134 - طلاق بایدبه صیغه طلاق ودرحضورلااقل دونفرمردعادل
که طلاق را بشنوندواقع گردد.

ماده 1135 - طلاق بایدمنجرباشدوطلاق معلق بشرط باطل است .

ماده 1136 - طلاق دهنده بایدبالغ وعادل وقاصدومختارباشد.

 ماده 1137 – ولی مجنون دائمی می توانددرصورت مصلحت مولی علیه زن او راطلاق دهد.

ماده 1138 – ممکن است صیغه طلاق رابه توسط وکیل اجرانمود.

ماده 1139 - طلاق مخصوص عقددائم است وزن منقطعه به انقضاءمدت یابذل آن ازطرف شوهراززوجیت خارج می شود.

 ماده 1140 - طلاق زن درمدت عادت زنانگی یا درحال نفاس صحیح نیست مگر اینکه زن حامل باشدیاطلاق قبل ازنزدیکی بازن واقع شودیاشوهرغائب باشد بطوری که اطلاع ازعادت زنانگی بودن زن نتواند حاصل کند.

ماده 1141 - طلاق درطهرمواقعه صحیح نیست مگراینکه زن یائسه یاحامل باشد.

ماده 1142 - طلاق زنی که باوجوداقتضای سن عادت زنانگی نمی شودوقتی صحیح است
که ازتاریخ آخرین نزدیکی بازن سه ماه گذشته باشد.

جهت مطالعه مطالب روز حقوقی ، پرسش و پاسخ حقوقی، با وب سایت حقوقی حمیرا پارسا وکیل پایه یک دادگستری https://parsalaw.ir همراه باشید.

اگر سوالی مبنی بر ابطال سند طلاق دارید می توانید از طریق مشاوره حقوقی رایگان با وکیل حمیرا پارسا در میان بگذارید، وکیل پایه یک دادگستری خانم اماده ارائه مشاوره حقوقی می باشد.

02188554580

09123666928

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید