امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 279127
۱۳۵۳
۱
۰
نسخه چاپی

موارد تجویز قرص کنترل کننده اضطراب کلردیازپوکساید

امروزه به دلیل شرایط سخت زندگی ناشی از فشار های اقتصادی، روانی و غیره بروز مشکلات روانی بسیار گسترش یافته است تا جایی که اضطراب و استرس به قسمت های جدایی ناپذیر از زندگی تبدیل شده اند اما چاره حل مشکل چیست؟

 موارد تجویز قرص کنترل کننده اضطراب کلردیازپوکساید

 به منظور رفع این فشار و تنش های زندگی روش های زیادی وجود دارد که خیلی اوقات هم نتیجه بخش است اما همیشگی نخواهد بود! به طورمثال گاهی برای رفع اضطراب به کتاب خوانی، انجام ورزش، نوشیدن دمنوش و غیره پیشنهاد می شود اما اگر باز هم علائم اضطراب گریبان گیر بیمار بود لازم است که به متخصص اعصاب و روان مراجعه کرد و تحت درمان با داروهای آرام بخش از جمله کلردیازپوکساید قرار گرفت. در ادامه ما را همراهی کنید تا موارد استفاده از قرص کلردیازپوکساید را به صورت کامل تر توضیح دهیم.

در چه مواقعی نیاز به مصرف قرص کلردیازپوکساید است؟

نحوه عملکرد داروی کلردیازپوکساید اینگونه است که تاثیرات مثبت بر روی ناقل های عصبی ایجاد می شود که به واسطه این تاثیرات، هورمون های شادی آور در مغز ترشح بیشتری دارند و به همین دلیل است که گفته می شود مصرف داروی کلردیازپوکساید موجب کاهش اضطراب و استرس می شود.

از دیگر موارد مصرف قرص کلردیازپوکساید می توان به کمک به تسکین علائم ناشی از ترک اعتیاد اشاره کرد چرا که در صورت ترک اعتیاد در بیماران تا مدت ها علائمی نظیر اضطراب، لرزش دست و پا، فکر به خودکشی و غیره ظاهر می شود که پزشک برای اینگونه بیماران اقدام به تجویز دارو های آرام بخش از جمله کلردیازپوکساید می نماید. سفتی عضلات ناشی از ترک اعتیاد به مشروبات الکی با مصرف قرص کلردیازپوکساید کاهش پیدا می کند و همین موضوع خود دلیلی برای پر مصرف بودن دارو به حساب می آید.

گاهی برخی افراد نیز به دلایلی که ریشه عصبی دارند، دچار بی خوابی می شوند؛ این افراد نیز با تجویز پزشک برای مدت معلوم می توانند قرص کلردیازپوکساید استفاده نمایند اما فراموش نکنید که مصرف این دارو برای مدت زمان طولانی خطرناک است بلکه باید با بهبود روند بیماری به تدریج قطع شود.

 موارد تجویز قرص کنترل کننده اضطراب کلردیازپوکساید

مواردی که پیش از مصرف قرص کلردیازپوکساید باید بدانید

  • مصرف این دارو در زمان بارداری و یا شیردهی ممکن است اختلالاتی در رشد جنین به وجود آورد.
  • تنگی نفس یکی از علائم مصرف قرص کلردیازپوکساید است که در صورت تشدید باید به پزشک متخصص مراجعه نمود.
  • بیمار باید بداند در صورتیکه در گذشته به بیماری افسردگی، حساسیت، مشکلات کلیوی و غیره دچار بوده است باید شدت بیماری و دارو هایی را که مصرف کرده است، در اختیار پزشک خود قرار دهد.
  • نکته دیگری که باید به آن توجه شود این است که در زمان مراجعه به پزشک به منظور معاینه برای درمان اضطراب باید لیستی از تمام داروهای را که مصرف می کنید در اختیار پزشک قرار دهید تا از اختلالات احتمالی دارو ها با یکدیگر پیشگیری به عمل آید.

 نحوه مصرف داروی کلردیازپوکساید

همانطور که گفتیم مصرف قرص کنترل کننده اضطراب کلردیازپوکساید باید کاملا باید تحت نظر پزشک باشد به همین دلیل  دوز مصرفی از دارو را نیز ایشان تجویز می کند اما در یک جمع بندی کلی می توان گفت که تجویز دارو به دو منظور انجام می گیرد؛ حالت اول برای درمان اضطراب های ناگهانی و حالت دوم برای درمان علائم ناشی از ترک الکل. در زمینه بهبود علائم اضطراب و استرس داروی کلردیازپوکساید به صورت سه بار در روز استفاده می شود که معمولا دور مصرفی دارو از بیشتر به کمتر متغیر خواهد بود و البته این موضوع هم بستگی به شرایط بیمار دارد.

اگر دارو به منظور رفع علائم ناشی از ترک الکل تجویز شده باشد معمولا به صورت استفاده در ۴ نوبت در روز تجویز می شود که در این حالت نیز احتمالا مصرف دارو با دوز بیشتر آغاز می شود. گاهی بیمار، شخصی سالمند است که توان تحمل دوز بالایی از دارو را ندارد بنابراین پزشک با تشخیص خود اقدام به تجویز دوز پایین تر از دارو و سپس افزایش آن با بهبود روند بیماری دارد.

 موارد تجویز قرص کنترل کننده اضطراب کلردیازپوکساید

جذب قرص کلردیازپوکساید در چند ساعت صورت می گیرد؟

زمانی را که دارو نیاز دارد تا به طور کامل تاثیر خود را بر بدن بیمار بگذارد به شدت بیماری و شرایط فیزیکی بدن فرد تاثیر دارد اما در یک آمار کلی می توان گفت که کلردیازپوکساید تنها به مدت نیم ساعت زمان لازم دارد تا شروع به جذب در بدن کند؛ حال پس از نیم ساعت تا ۲ ساعت پس از مصرف، دارو به طور کامل در بدن جذب می شود و اما کارایی آن همیشگی نیست و تنها به مدت ۸ ساعت در بدن فرد تاثیر خود را حفظ می کند.

نتیجه گیری کلی

قرص کلردیازپوکساید یکی از دارو های آرام بخش است که بر سیستم عصبی مغز تاثیر می گذارد و در درمان اختلالات اضطرابی ناگهانی تاثیر گذار است. این دارو به منظور کاهش علائم اختلالات رفتاری مانند اضطراب ناگهانی و استرس به کار می رود تا در نهایت با ایجاد آرامش در پیام های منتقل شده از مغز، زمینه ساز آرامش بیمار گردد. این دارو همچنین به منظور درمان علائم بیمارانی که در حال ترک الکل هستند نیز استفاده می شود.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید