امروز: جمعه, ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۶ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۶ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 280938
۵۱۱
۱
۰
نسخه چاپی

دندان انسان اولیه با قدمت 1.8 میلیون سال در گرجستان کشف شد

دندان انسان اولیه با قدمت 1.8 میلیون سال در گرجستان کشف شد

باستان‌شناسان در گرجستان دندانی با قدمت 1.8 میلیون سال را پیدا کرده‌اند که گفته می‌شود به گونه‌های یک انسان اولیه تعلق دارد. آن‌ها همچنین توضیح می‌دهند که این منطقه احتمالا یکی از اولین سکونتگاه‌های انسانی ماقبل تاریخ اروپا بوده است.

دندان در نزدیکی روستایی به نام «کومو اروزمانی» (Kvemo Orozmani) کشف شده که نزدیک به 100 کیلومتر با تفلیس، پایتخت گرجستان فاصله دارد. همچنین این روستا نزدیک شهر دمانیسی است که در اواخر دهه 1990 و اوایل دهه 2000، جمجمه‌های انسانی با قدمت 1.8 میلیون سال در آنجا کشف شده بود.

یافته‌های باستان‌شناسان در دمانیسی، قدیمی‌ترین اکتشاف سراسر جهان در خارج از آفریقا محسوب می‌شود و باعث تغییر درک دانشمندان از تکامل انسان اولیه و الگوهای مهاجرتی شده است.

مرکز تحقیقات ملی باستان‌شناسی و پیش از تاریخ گرجستان توضیح می‌دهد:

«اروزمانی، همراه با دمانیسی، مرکز قدیمی‌ترین پراکندگی انسان‌های قدیمی در جهان خارج از آفریقا هستند.»

Giorgi Bidzinashvili، رهبر علمی این تیم تحقیقاتی توضیح می‌دهد که به عقیده او، این دندان متعلق به عمو زاده انسان‌هایی است که ززوا (Zezva) و مزیا (Mzia) نام گرفته‌اند و جمجمه فسیل‌شده تقریبا 1.8 میلیون ساله آن‌ها در دمانیسی پیدا شده است.

گرجستان؛ قدیمی‌ترین سکونتگاه انسان اولیه در خارج از آفریقا

«جک پیرت»، دانشجوی باستان شناسی بریتانیایی که این دندان را پیدا کرده، می‌گوید:

«تاثیرات این کشف نه تنها برای این منطقه، بلکه برای گرجستان و داستان خروج انسان از آفریقا در 1.8 میلیون سال پیش بسیار زیاد است. این کشف [اهمیت] گرجستان را به عنوان مکانی واقعا مهم برای دیرین‌مردم‌شناسی و به‌طور کلی داستان انسان‌ها تقویت می‌کند.»

قدیمی‌ترین فسیل کشف شده جهان از انسان‌ها به حدود 2.8 میلیون سال پیش برمی‌گردد؛ قسمتی از یک آرواره که در مکان امروزی کشور اتیوپی کشف شده است.

دانشمندان بر این باورند که یک گونه شکارچی از انسان اولیه به نام «انسان راست‌قامت» (Homo erectus)، احتمالا حدود 2 میلیون سال پیش مهاجرت به خارج از آفریقا را آغاز کردند. هرچند ابزارهای باستانی مربوط به حدود 2.1 میلیون سال پیش در چین امروزی کشف شده است، اما گرجستان خانه قدیمی‌ترین بقایای انسان‌های اولیه در خارج از آفریقا محسوب می‌شود.

  • منبع
  • دیجیاتو

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید