امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 284004
۵۹۵
۱
۰
نسخه چاپی

تولید واکسن نوینی که سلول‌ های سرطانی را تبدیل به سلول‌ های شناساننده آنتی‌ ژن به سلول‌ های ایمنی می‌کند

تولید واکسن نوینی که سلول‌ های سرطانی را تبدیل به سلول‌ های شناساننده آنتی‌ ژن به سلول‌ های ایمنی می‌کند

دانشمندان نوع جدیدی از واکسن سرطان ابداع کرده‌اند که نویدبخش از بین بردن سرطان خون در موش‌ها است. این روش  شامل برنامه‌ریزی مجدد سلول‌های سرطانی به سلول‌های ایمنی است تا بتوانند به سیستم ایمنی بدن نحوه مبارزه با بیماری را آموزش دهند.

سلول‌های سرطانی از طیف وسیعی از ترفندهای پنهان برای فرار از تشخیص استفاده می‌کنند. ایمونوتراپی یک روش درمانی نوظهور است که شامل تقویت سیستم ایمنی برای مبارزه بهتر با سرطان است که نتایج اولیه بسیار امیدوارکننده‌ای دارد‌.

یکی از رایج‌ترین اشکال ایمونوتراپی با برداشتن سلول‌های T از بیمار، برنامه‌ریزی آن‌ها برای شناسایی آنتی‌ژن‌های سرطانی خاص و وارد کردن آن‌ها به بدن برای شکار سرطان‌ها با آن آنتی‌ژن‌ها عمل می‌کند. مشکل این است که این روش  به حدس و گمان دارد تا بفهمیم کدام آنتی ژن برای هر بیمار مفیدتر است.

در تخقیق جدید، دانشمندان Stanford Medicine راهی برای آموزش سلول‌های T برای شناسایی طیف وسیع‌تری از آنتی‌ژن‌ها ایجاد کردند و شانس حمله موفقیت‌آمیز سیستم ایمنی بیمار به سرطان را افزایش داده‌اند. ترفند این است که سلول های سرطانی را به ماکروفاژها تبدیل کنیم، که نوعی سلول ارائه دهنده آنتی ژن (APC) هستند که به سلول های T می‌آموزند که به دنبال چه چیزی باشند.

برای آزمایش این ایده، محققان القا کردند که سلول‌های لوسمی در موش‌ها به APC تبدیل شوند. موش‌های گروه کنترل با موفقیت سرطان خود را از بین بردند. به علاه واکسن برای جلوگیری از عود بیماری به صورت طولانی مدت کار کرد.

سپس، محققان این روش را بر روی موش‌های مبتلا به سه نوع مختلف تومور جامد – فیبروسارکوم، سرطان سینه و سرطان استخوان آزمایش کردند. نتایج کاملاً به اندازه لوسمی مؤثر نبودند، اما همچنان اثرات مثبتی را نشان دادند.

و در نهایت، محققان با سلول‌های گرفته شده از بیماران انسانی آزمایش کردند.  APC های مشتق شده از سلول‌های لوسمی انسانی در آموزش سلول های T از همان بیمار موفق به نظر می‌رسیدند. بنابراین این روش می‌تواند در نهایت برای انسان‌ها نیز انجام شود، اما هنوز کارهای بیشتری باید انجام شود.

سلول‌های تومویر برنامه‌ریزی‌شده مجدد می‌توانند منجر به حمله بادوام و سراسری به سرطان در موش‌ها و پاسخ مشابهی با سلول‌های ایمنی بیمارهای انسان یشوند. در آینده ممکن است بتوانیم سلول های تومور را خارج کرده، آنها را به APC تبدیل کرده و به عنوان واکسن درمانی سرطان به بیماران برگردانیم.

حتی ممکن است بتوانیم RNA را به بیماران تزریق کنیم و سلول های کافی را برای فعال کردن سیستم ایمنی در برابر سرطان، بدون نیاز به خارج کردن سلول ها، تبدیل کنیم.

این تحقیق در مجله Cancer Discovery منتشر شده.

  • منبع
  • توزلو

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید