امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 278815
۱۰۱۱
۱
۰
نسخه چاپی

میدان تکسیم (میدان تقسیم)؛ قلب استانبول مدرن

میدان تکسیم یکی از توریستی‌ترین جاهای دیدنی استانبول است که در منطقه بی‌اوغلو قرار دارد و به‌عنوان قلب استانبول مدرن در نظر گرفته می‌شود. هتل‌ها و رستوران‌های زیادی در حوالی این میدان و خیابان استقلال وجود دارند.

میدان تکسیم استانبول

میدان تکسیم استانبول

میدان تکسیم در شهر زیبای استانبول ترکیه و در بخش اروپایی این شهر در محله بی‌اوغلو قرار دارد. وجود ایستگاه‌های اتوبوس و مترو در نزدیکی میدان تکسیم باعث شده‌اند که دسترسی به این میدان از سراسر شهر آسان باشد. گرچه عبور خودرو از میدان ممنوع است و فقط تراموای نوستالژیک شهر مجوز عبور از آن را دارد.

• مترو: اگر پس از ورود به استانبول بلافاصله بخواهید به میدان تکسیم بروید، مترو بهترین گزینه برای حمل‌ونقل خواهد بود. برای رسیدن به تکسیم باید از خط قرمز «M1A» در ایستگاه «فرودگاه آتاتورک» (Ataturk Havalimanı) استفاده کنید که پس از ۱۷ ایستگاه به ایستگاه پایانه «ینی‌کاپی» (Yenikapı) می‌رسد؛ جایی که خط قرمز و سبز یکدیگر را قطع می‌کنند. در ادامه باید سوار مترو خط «M2» شوید که پس از چهار توقف، شما را به ایستگاه تکسیم می‌رساند.

• تراموا و قطار کابلی: برای اینکه از محله سلطان احمد به میدان تکسیم بروید، استفاده از خطوط تراموا برای شما راحت‌تر است. در این منطقه تاریخی باید از خط «T1» در ایستگاه سلطان احمد سوار تراموا شوید. در مرحله بعد در ایستگاه «Fındıklı Mimar Sinan Universitesi» پیاده شوید و حدود یک کیلومتر در جهت شمال غربی پیاده‌روی کنید. همچنین می‌توانید پس از سواری با تراموا، در ایستگاه «Kabatas» پیاده شوید که در کنار آن ایستگاه فونیکولار «F1» (قطار کابلی) قرار دارد. با این قطار در مدت‌زمان دو دقیقه به ایستگاه تکسیم می‌رسید. در نهایت فقط با ۲۵۰ متر پیاده‌روی در جهت غرب با میدان تکسیم مواجه خواهید شد.

• تاکسی: گزینه دیگر پیش روی شما، تاکسی است که ایستگاه آن در فاصله ۱۳۰ متری از شمال میدان تکسیم قرار گرفته است. تاکسی‌های خط تکسیم-آکسرای (Taksim - Aksaray) و شیشلی-امینونو (Sisli - Eminonu) در این محل مسافران را پیاده می‌کنند.

• اتوبوس: گردشگرانی که اتوبوس را برای تردد در استانبول ترجیح می‌دهند، باید در ایستگاه اتوبوسی که کمی بالاتر از خیابان جمهوریت قرار دارد، از اتوبوس پیاده شوند که ۱۵۰ متر با شمال میدان فاصله دارد. اتوبوس‌های لوکس «HAVAIST» نیز مسافران را بین فرودگاه استانبول و میدان تکسیم جابه‌جا می‌کنند و به این ترتیب، می‌توانید از فرودگاه یک‌راست راهی تکسیم شود.

میدان تکسیم

آشنایی با میدان تکسیم

میدان تکسیم نماد جمهوریت مدرن ترکیه است که به دست آتاتورک رقم خورد. بنای یادبود جمهوری در قلب این میدان قرار دارد و از زمان ساخت آن، میدان تکسیم به محلی برای برگزاری رویدادهای ملی همچون سالگرد استقلال ترکیه و سایر جشن‌ها تبدیل شده است.

این منطقه از معماری کاملا متنوعی برخوردار است؛ به‌طوری که در کنار بناهای تاریخی قرن نوزدهم و مساجد کوچک، ساختمان‌های مدرن قد علم کرده‌اند. از آنجا که تکسیم و خیابان‌های آن همیشه مملو از مسافران و افراد محلی است، فضایی شلوغ و پرسروصدا دارد که مشخصه یک کلان‌شهر پرجنب‌وجوش محسوب می‌شود.

عمده شهرت این میدان به انواع رستوران، مراکز خرید و هتل‌ها مربوط است که در اطراف آن فعالیت می‌کنند. در ‌این میان وجود خیابان پیاده‌رو استقلال نیز اهمیت و پویایی بیشتری برای تکسیم به وجود آورده است و افراد عاشق خرید، شکم‌گردی و خوش‌گذرانی بازدید از آن را از دست نمی‌دهند.

اگر گذرتان به میدان تکسیم افتاد، علاوه بر تماشای کبوترها حتما کافه‌گردی و خرید را تجربه کنید و برای خود خاطره بسازید. در این بخش از استانبول نیز شاهد چرخ‌های فروش نان سیمیت، بلال و شاه بلوط بوداده و... خواهید بود که لذت گشت‌وگذار در این منطقه را دوچندان می‌کنند. هنگام قدم‌زدن احتمالا با گل‌فروش‌ها و هنرنمایی نوازندگان خیابانی نیز مواجه خواهید شد.

میدان تکسیم

تاریخچه میدان تکسیم استانبول

میدان تکسیم از آب‌انبار و گورستان تا استادیوم و فضاهای تجمع اجتماعی را به خود دیده و کاربری آن در طول زمان دستخوش تغییراتی شده است. تکسیم، میدانی عمومی بود که زمان شکل‌گیری جمهوری ترکیه به وجود آمد. با این حال، میدان مذکور برای مدت ۱۳ سال به فراموشی سپرده شد تا اینکه به‌تدریج مورد توجه قرار گرفت و به فضای تفریحی و فرهنگی تبدیل شد. در آن زمان به‌سراغ کارشناس خارجی رفتند و «هنری پروست» (Henry Proust) فرانسوی را برای یک برنامه بلندمدت فراخواندند.

مقامات جمهوری ترکیه، به این میدان با دید یک پروژه باشکوه می‌نگریستند. در ادامه میدان گسترش یافت و به همین منظور پادگان واقع در آن تخریب شد که از زمان جنگ جهانی اول استفاده نشده بود. علاوه بر ایجاد فضای سبز، مهم‌ترین مراکز فرهنگی عمومی شهر ساخته شدند. این موسسات توسط کارمندان دولتی اداره می‌شدند؛ اما در دهه ۱۹۵۰ میلادی مشکل خلاء مدیریتی پیش آمد.

با دخالت مقامات جمهوری، میدان تکسیم هویت سیاسی پیدا کرد و به‌نوعی به میدان مبارزه بین دولت-ملت تبدیل شد. دولت‌های متوالی از این واقعیت ناراحت بودند که از آن برای تظاهرات اول ماه مه استفاده می‌شود.

در حال حاضر نیز تکسیم به‌عنوان میدان اعتراض برای معترضان و شهروندان با پیشینه‌های مختلف عمل می‌کند؛ ضمن اینکه محلی برای برگزاری جشن‌ها و رویدادهای متعدد است. در یکی از وقایع میدان تکسیم، افراد مسلح ناشناس در سال ۱۹۷۷ میلادی به‌سوی فعالان کارگری تیراندازی کردند که اول ماه مه را جشن می‌گرفتند و منجر به وحشت گسترده و کشته شدن ده‌ها نفر شدند. به این ترتیب، میدان تکسیم به نمادی ایدئولوژیک تبدیل شد.

در اواخر دوره عثمانی سلطان محمود اول، میدان تکسیم را به‌عنوان نقطه‌ای انتخاب کرد که جریان اصلی آب از شمال استانبول در این محل جمع‌آوری شده و به سایر نقاط شهر منشعب می‌شد. بنابراین، این میدان نام خود را از آب‌انبار بزرگ سنگی واقع در ضلع غربی میدان گرفته است. تکسیم به‌معنای توزیع یا تقسیم است.

میدان تکسیم

مجسمه میدان تکسیم

بنای یادبود استقلال، مهم‌ترین بنای تاریخی میدان تکسیم است که توسط «پیترو کانونیکا» (Pietro Canonica)، مجسمه‌ساز ایتالیایی، با کمک‌های مردمی ساخته و در سال ۱۹۲۸ میلادی افتتاح شد. این یادبود برای گرامیداشت مصطفی کمال آتاتورک، بنیانگذار جمهوری ترکیه، در دو نقش فرمانده کل ارتش و یک دولتمرد ساخته شد. در نمای جنوبی آن که مشرف به خیابان سیراسلویلر (Sıraselviler) است، آتاتورک، عصمت اینونو و مارشال فوزی چخماق در جلو و چهره‌های دیگری در پشت سر آن‌ها دیده می‌شود که نمادی از پایه و اساس جمهوری ترکیه هستند.

مجسمه‌ دو ژنرال روسی به نام‌های «میخائیل واسیلیویچ فرونز» (Mikhail Vasilyevich Frunze) و مارشال «کلیمنت یفرموویچ وروشیلوف» (Kliment Yefremovich Voroshilov) نیز پشت اینونو و چخماق ایستاده‌اند که به کمک‌های نظامی ولادیمیر لنین در طول جنگ استقلال اشاره دارند. در نمای شمالی مشرف به خیابان جمهوریت، نماد جنگ استقلال ترکیه قرار دارد. در نماهای شرقی و غربی، سربازی با پرچم ترکیه، نمادی از ارتش این کشور است.

میدان تکسیم

مکان های دیدنی میدان تکسیم

مرکز فرهنگی آتاتورک

تغییر زندگی شهری پس از استقرار جمهوری ترکیه نشان داد که ساختمان اپرا یک نیاز و ضرورت بزرگ است. مرکز فرهنگی آتاتورک که در میدان تکسیم قرار دارد، پس از یک دوره طولانی ساخت‌وساز ۱۳ ساله در سال ۱۹۶۹ میلادی با نام کاخ فرهنگی استانبول افتتاح شد و به‌دلیل آتش‌سوزی در سال ۱۹۷۰ میلادی آسیب زیادی دید. این مکان در سال ۱۹۷۸ میلادی به نام مرکز فرهنگی آتاتورک به اختصار «AKM» نامگذاری شد.

بسیاری از کنسرت‌ها، نشست‌ها، نمایشگاه‌ها و نمایش‌های ملی و بین‌المللی در این مرکز برگزار می‌شود، به‌ویژه اجرای تئاترهای دولتی استانبول، اپرا و باله دولتی، ارکستر سمفونیک دولتی، گروه کر موسیقی کلاسیک دولتی ترکیه و جشنواره بین‌المللی استانبول که تماشاگران زیادی را به خود جذب می‌کنند.

پارک گزی

«پارک گزی» (Gezi Park) که درست در کنار میدان تکسیم قرار دارد، تنها منطقه سرسبز تکسیم است که می‌توانید استراحت خوبی در آن انجام دهید و از تماشای سرزندگی شهر لذت ببرید.

این پارک که یکی از کوچک‌ترین پارک‌های شهر استانبول محسوب می‌شود، در بیشتر مواقع، مکانی برای اعتراض‌های مردم و تجمع‌های سیاسی است.

پارک گزی

مسجد تکسیم

هنگام گشت‌وگذار در اطراف میدان تکسیم، اولین جاذبه‌ای که نگاه‌ها را به خود جلب می‌کند،‌ مسجد تکسیم است که برای ۴,۰۰۰ نفر ظرفیت دارد. کلنگ ساخت این سازه در ۹ فوریه ۲۰۱۷ میلادی به زمین خورد و در هشت مه سال ۲۰۲۱ توسط رئیس‌جمهوری این کشور افتتاح شد.

مسجد تکسیم

خیابان استقلال

منطقه تکسیم استانبول بیشتر شهرت خود را مدیون «خیابان استقلال» (Istiklal Street) است و احتمالا مشهورترین خیابان و منطقه تفریحی استانبول به حساب می‌آید.

این خیابان معروف خرید تقریبا دو کیلومتر امتداد دارد و به‌عنوان اولین سکونتگاه مسلمانان در این بخش از استانبول در قرن پانزدهم محسوب می‌شد. در ادامه در قرن شانزدهم این منطقه به‌طور فشرده با خانه‌های مسکونی، مغازه‌های تجاری و کارگاه‌ها پر شد. در نتیجه، خیابان استقلال که زمانی جنگل بود، به‌تدریج به کانون تجارت و صنایع دستی درآمد. در سال‌های بعد، اروپایی‌های زیاد به این خیابان آمدند و ظاهر شرقی آن را با نقوش غربی ترکیب کردند. خیابان مذکور نام مدرن خود را پس از به قدرت رسیدن آتاتورک به دست آورد که کلمه ترکی «Istiklal» به‌معنای استقلال است.

هنگامی که در این خیابان قدم می‌زنید با انبوهی از فروشگاه‌های کوچک و بزرگ مواجه می‌شوید که تنوع بالایی دارند و حتی برندهای بسیار مشهور را نیز می‌فروشند. به‌عبارتی، خیابان استقلال، یک خیابان پیاده‌رو با انواع مغازه‌ها، رستوران‌ها، کافه‌ها و نمایش‌های خیابانی است. اگر گذرتان به این خیابان افتاد، در کنار خرید می‌توانید از موزه مادام توسو، کلیسای شگفت‌انگیز سنت آنتونی پادوا و موزه پرا دیدن کنید.

خیابان استقلال

برج گالاتا

با وجود اینکه «برج گالاتا» (Galata Tower) تا میدان تکسیم، ۲٫۵ کیلومتر فاصله دارد، می‌توانید در عرض ۱۰ دقیقه با اتوبوس شهری یا ۳۰ دقیقه پیاده‌روی در خیابان استقلال به این مکان برسید. برج گالاتا یک بنای تاریخی برجسته و در عین حال، سکوی تماشای محبوبی برای گردشگران است. ارتفاع این برج به ۶۱ متر می‌رسد و دیوار آن چهار متر ضخامت دارد.

این جاذبه در گذشته به‌عنوان فانوس دریایی برای کشتی‌ها عمل می‌کرد؛ اما در قرن شانزدهم میلادی با ورود عثمانی‌ها به این سرزمین، برج مذکور به رصدخانه تغییر کاربری داد. در قرن نوزدهم میلادی، برج گالاتا بازسازی و یک بالکن به آن متصل شد. در آن زمان از برج برای ردیابی آتش‌سوزی در شهر استفاده می‌شد.

گردشگران برای دسترسی به سکوی تماشای برج باید از آسانسور یا ۱۴۳ پله تاریخی آن استفاده کنند تا بر فراز استانبول بایستند و چشم‌انداز ۳۶۰ درجه از شهر و جاذبه‌های همچون کاخ توپکاپی و مسجد سلطان احمد را از زاویه‌ای متفاوت تماشا کنند. رستوران جذابی نیز در بالای برج فعالیت می‌کند.

برج گالاتا

محله‌های جهانگیر و کوکورکوما

از خیابان سیراسلویلر در امتداد میدان تکسیم می‌توانید به محله‌های معروف «جهانگیر» (Cihangir) در سمت چپ و «چوکورجوما» (Cukurcuma) در سمت راست برسید. در محله دوست‌داشتنی جهانگیر، «قهوه‌خانه فیروز آقا» (Firuzaga Coffee House) قرار دارد که در طول روز و شب همیشه مملو از جمعیت است.

محله کوکورکوما نیز مکانی بسیار توریستی در استانبول محسوب می‌شود که به‌خاطر مغازه‌های عتیقه‌فروشی، خانه‌های بازسازی‌شده زیبا، گالری‌های هنری و کافه‌هایش معروف است. پیاده‌روی در خیابان‌های دیدنی و استراحت در کافه‌های متنوع، انتخاب بسیاری از گردشگران در زمان بازدید از میدان تکسیم به حساب می‌آید.

محله‌های جهانگیر و کوکورکوما

  • منبع
  • کجارو

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید