امروز: چهارشنبه, ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۴ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۴ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 275993
۲۹۲۴
۱
۰
نسخه چاپی

اجرای احکام کیفری | وظایف قاضی اجرای احکام کیفری

اجرای احکام کیفری | وظایف قاضی اجرای احکام کیفری

به مجموع اعمالی که به منظور عمل به حکم دادگاه انجام می‌شود، اجرای احکام می‌گویند. اجرای حکم و دستور دادگاه‌ها و مراجع قضایی از مهمترین مراحل دادرسی به شمار می‌رود زیرا اگر صدور حکم، پشتوانه اجرایی نداشته باشد، ارزشی نخواهد داشت و محکوم‌له در مرحله اجرایی حکم است که به حق خود می‌رسد و محکوم‌علیه نیز مجازات خواهد شد.

اجرای احکام کیفری | قاضی احکام کیفری

در دعاوی کیفری پس از صدور حکم قطعی مبنی بر محکومیت متهم پرونده به تحمل کیفر و مجازات، پرونده جهت اجرای حکم به اجرای احکام کیفری ارسال می گردد.

به موجب ماده ماده 484 قانون آیین دادرسی کیفری اجرای احکام کیفری بر عهده دادستان است و «معاونت اجرای احکام کیفری» تحت ریاست و نظارت وی در مناطقی که رئیس قوه قضائیه تشخیص‌ می‌دهد، در دادسرا عهده دار این وظیفه است.

در حقیقت،‌ معاونت اجرای احکام کیفری در دادسرا، وظیفه اجرای احکام صادره را پس از قطعیت حکم بر عهده دارد و در صورتی که ابهام یا اجمالی در خصوص موضوع وجود داشته باشد، دادسرا پرونده را به دادگاه صادرکننده حکم قطعی عودت خواهد داد.

به موجب ماده 485 قانون آیین دادرسی کیفری معاونت اجرای احکام کیفری به تعداد لازم قاضی اجرای احکام کیفری، مددکار اجتماعی، مأمور اجراء و مأمور مراقبتی در اختیار دارد. بر اساس تبصره ی این ماده قاضی اجرای احکام باید حداقل سه سال سابقه خدمت قضائی داشته باشد.

آرای کیفری به دستور و تحت نظارت قاضی اجرای احکام اجرا می شود در این رابطه در ماده  495 قانون آیین دارسی کیفری آمده است: آراء کیفری به دستور و تحت نظارت قاضی اجرای احکام کیفری اجراء‌ می‌شود و در مواردی که طبق قانون، اجرای رأی باید توسط وزارتخانه‏ ها، مؤسسات و شرکتهای دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی و سازمانها و نهادهایی که شمول قانون بر آنان مستلزم ذکر یا تصریح نام است به عمل آید، قاضی اجرای احکام کیفری، ضمن صدور دستور اجراء و ارائه تعلیمات لازم، بر چگونگی اجراء و اقدامات آنها نظارت دارد.

بر اساس ماده 489 قانون آیین دادرسی کیفری وظایف قاضی اجرای احکام کیفری عبارت است از:

الف- صدور دستور اجرای احکام لازم الاجرای کیفری و نظارت بر شیوه اجرای آنها

ب- نظارت بر زندان‏‌‌ها در امور راجع به زندانیان

پ- اعلام‏ نظر درباره زندانیان واجد شرایط عفو و آزادی مشروط مطابق قوانین و مقررات

ت - اعطای مرخصی به محکومان بر اساس قوانین و مقررات

ث - اتخاذ تصمیم درباره محکومان سالمند، مبتلایان به بیماری‌‌های روانی و بیماریهای جسمی صعب العلاج و سایر افراد محکوم نیازمند به مراقبت و توجه ویژه، از قبیل صدور اجازه بستری برای آنها در مراکز درمانی بر اساس ضوابط و مقررات

ج- اجرای سایر وظایفی که به موجب قوانین و مقررات برای اجرای مجازات‌‌ها وضع شده یا بر عهده قاضی اجرای احکام کیفری یا ناظر زندان قرار گرفته است.

در ماده 490 قانون آیین دادرسی کیفری آراء کیفری در موارد زیر پس از ابلاغ به موقع اجراء گذاشته‌ می‌شود:

الف- رأی قطعی که دادگاه نخستین صادر‌ می‌کند.

ب- رأیی که در مهلت قانونی نسبت به آن واخواهی یا درخواست تجدیدنظر یا فرجام نشده باشد یا درخواست تجدیدنظر یا فرجام آن رد شده باشد.

پ- رأیی که مرجع تجدیدنظر آن را تأیید یا پس از نقض رأی نخستین صادر کرده باشد.

ت- رأیی که به تأیید مرجع فرجام رسیده باشد.

ماده 500 قانون آیین دادرسی کیفری برای اجرای حکم بر اساس مقرر می‌کند که محکوم‌علیه برای اجرای رأی احضار می‌شود و در صورت عدم حضور، به کفیل یا وثیقه‌گذار اخطار داده می‌شود تا محکومٌ‏ علیه را برای اجرای رأی تسلیم کند. در این صورت، قاضی اجرای احکام کیفری می‌تواند به طور همزمان دستور جلب محکومٌ‌علیه را صادر کند.

  • منبع
  • یاسا
  • قانون آیین دادرسی کیفری

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید