امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 278735
۸۹۲
۱
۰
نسخه چاپی

چگونه مانند سقراط زندگی کنیم | اصول فلسفه سقراطی

چگونه مانند سقراط زندگی کنیم | اصول فلسفه سقراطی

سقراط را به همراه شاگردش افلاطون، اولین فیلسوف بزرگ غربی می دانند. سقراط در آتن زندگی ساده ای داشت و پس از آنکه هم سنگ تراش و هم سرباز بود، فیلسوف شد.

سقراط روش تحقیق سقراطی را ابداع کرد که در پی آن بود تا نادانی مردم را از طریق پرسشگری که منجر به تناقض در عقاید آنها می شد، برجسته کند. با این حال، این امر به خوبی پیش نرفت و سقراط در سال 399 قبل از میلاد در سن 71 سالگی اعدام شد.

1- با خواندن برخی از دیالوگ های افلاطون شروع کنید.

دیالوگ ها سقراط را در برابر آتنیان برجسته، از سوفسطائیان، سیاستمداران، شاعران و خردمندان قرار می دهند. این دیالوگ ها چیزهای زیادی به شما می آموزد. با خواندن برخی از دیالوگ های اولیه سقراطی، مانند یون، لاچس، و یوتیدموس شروع کنید.

در گفت‌وگوهای اولیه، قالب تقریباً یکسان است - بوسیله سقراط که از دیگر مخاطبین، اغلب «متخصصان» یا سوفسطایی‌ها می‌خواهد تا مفهومی مانند دوستی، شجاعت یا خودکنترلی را تعریف کنند. سقراط سپس به مخاطبین پیشنهاد می‌کند که به یک سری از سؤالات او پاسخ مثبت یا منفی بدهند، بنابراین آنها ممکن است تشخیص دهند که آیا تعریف ارائه شده درست است یا خیر.

سقراط معمولاً با طرح پرسش‌ها موفق می‌شود تا گفتگوکنندگان را متقاعد کند با دقت بیشتری در مورد تصورات از پیش تعیین‌شده‌شان از فضیلت و اخلاق فکر کنند، و نشان می‌دهد که چگونه در بسیاری از موارد نتایج تعاریف آنها منجر به تناقض می‌شود.

2- بلافاصله زندگی خود را تغییر ندهید.

سعی کنید این کار را به تدریج انجام دهید. اگر فوراً زندگی خود تغییر دهید، برای سیستم شما یک شوک خواهد بود و آن را حتی سخت تر خواهید یافت. اگر می خواهید موفق شوید، کارها را ذره ذره انجام دهید، به طوری که قبل از اینکه تمام مایل را طی کنید و همه چیز را رها کنید یک مقاومت یا قدرت ایجاد کنید. (لازم نیست که همه چیز را رها کنید، فقط یک زندگی ساده داشته باشید، اگرچه اگر می خواهید واقعاً مانند سقراط باشید باید همه چیز را رها کنید.)

  • لباس ساده بپوشید.
  • غذاهای ساده بخورید.
  • پول خود را برای مادیات هدر ندهید.

3- از اصول و آرمان های سقراطی پیروی کنید. روش تحقیق سقراطی باید محور اصلی باورهای شما باشد.

روش سقراطی از این الگوی اساسی پیروی می کند: سقراط از کسی سوالی می پرسد، مانند: مقدس چیست؟ پس از آن، مخاطب بدون اینکه پاسخی واقعی بدهد، یک سخنرانی بزرگ درباره آنچه که فکر می‌کند ارائه می‌کند. سپس سقراط از مخاطب می خواهد که به سؤالاتش «بله» یا «نه» پاسخ دهد. او با این روش، ناهماهنگی ها یا غیرمنطقی های موجود در تفکر فرد را نشان می دهد، از این رو سقراط افرادی را که اغلب مغرور هستند، ترغیب می کند با دقت بیشتر و مهمتر از همه به طور مداوم در مورد اعتقادات خود فکر کنند.

همه چیز را زیر سوال ببرید

صرفاً چیزی را به صورت اسمی نگیرید یا کاری را انجام دهید چون کسی چنین می گوید، خواه یک نفر باشد یا صد نفر.

همه دانش از تکه های کوچکتر دانش تشکیل شده است و به همین ترتیب تا جایی در پایین بدیهیات اساسی یا قوانین بدیهی وجود دارد که نیازی به اثبات ندارد.

سقراط در صدد برآمد که "باور" مردم را به بدیهیات تقسیم کند تا بتواند بگوید من این را می دانم نه من این را باور دارم، اما معمولاً در افکار مردم عدم منطق یا تناقض می یافت.

4- اگر واقعاً می خواهید مانند سقراط زندگی کنید، پس باید خود را کاملاً وقف فلسفه و جستجوی حقیقت کنید.

سقراط همه کارها را رها کرد تا خود را وقف پرسش از دیگران کند. این ممکن است در این دوران مدرن دشوار باشد، اما غیرممکن نیست.

چگونه مانند سقراط زندگی کنیم | اصول فلسفه سقراطی

5- مطمئن شوید که جایی که با دیگران بحث می کنید در یک منطقه عمومی است.

این به این دلیل است که بسیاری از مردم قادر به دیدن خواهند بود. سقراط از روش سقراطی در انظار عمومی استفاده می کرد تا از طریق اشتباهات مخاطب به بسیاری دیگر آموزش دهد و شخصیت های معمولاً عجول را که سقراط با آنها مناظره می کرد، فروتن کند. بهترین کار این است که با متکبران بحث کنید، زیرا با اثبات اشتباهشان به آنها لطف می کنید.

6- هرگز از بیان آنچه فکر می کنید، یا مهمتر از آن حقیقت، نترسید.

حتی اگر شما را مطرود و منفور کند، مهم است که به تفکر و حقیقت خود پایبند باشید. ترس احساسی نیست که یک فیلسوف باید داشته باشد و یک فیلسوف هرگز نباید از اکثریت پیروی کند وقتی آنها بد می کنند، اصلی که سقراط از آن دفاع می کند. در حالی که این امر او را در آتن مایه خنده قرار داد، اما از آن زمان تا کنون بزرگ ترین فیلسوفان به یاد او احترام گذاشته اند و آموزه های او را دنبال کرده اند.

7- هرگز از مرگ نترسید

سقراط زمانی اظهار داشت که "مرگ ممکن است بزرگترین نعمت بشر باشد". سقراط به زندگی پس از مرگ اعتقاد داشت و اغلب صحنه هایی از بهشت را توصیف می کرد که اغلب معانی دوگانه و تمثیلی داشتند. اگر خداناباور هستید، فلسفه مابعدالطبیعه سقراط به این موضوع توجه کرده است. فقط به یاد داشته باشید که مرگ رهایی از هر چیز بد و دردناک است، به مکانی برای استراحت ابدی.

8- تواضع نشان دهید.

مردم فقط از اینکه ثابت می شود اشتباه می کنند و این واقعیت که فلسفه سقراط حول محور این است که نشان دهد همه چقدر اشتباه می کنند متنفرند، شما حتماً درگیری خواهید داشت. اگر فروتنی را تمرین کنید، این اطمینان را ایجاد می کند که تحسین کنندگان زیادی دارید که به خاطر آرامش رواقی و قدرت درونی شما به سمت شما کشیده می شوند که این ویژگی قابل تحسین است. از اینجا، می‌توانید فلسفه خود را به مخاطبان دلسوزتر و علاقه‌مندتری که از اصلاح شدن خشمگین نخواهند شد گسترش دهید.

9- پارادوکس های سقراطی را به خاطر بسپارید

اینها هستند:

هیچکس بدی را نمی خواهد

هیچ کس از روی میل یا آگاهانه اشتباه نمی کند

فضیلت - همه فضیلت - دانش است.

فضیلت برای خوشبختی کافی است

عبارت «پارادوکس سقراطی» می تواند به یک پارادوکس خود ارجاعی نیز اشاره داشته باشد:

منشأ آن عبارت سقراط است: «من می دانم که هیچ چیز نمی دانم». سقراط معتقد بود که اولین قدم به سوی خرد این است که بدانی در نهایت تو نادانی. اگر می خواهید فیلسوف شوید، به یاد داشته باشید که هیچ چیز نمی دانید.

چگونه مانند سقراط زندگی کنیم | اصول فلسفه سقراطی

10- به اصول خود حتی در مواجهه با مرگ پایبند باشید، همانطور که سقراط انجام داد.

سقراط از این که به اشتباه متهم شده بود هیچ ترس و ناراحتی نشان نمی داد و حتی از فرار از زندان در زمانی که فرصتی به دست آورد خودداری کرد، زیرا معتقد بود که قرارداد اجتماعی او با مردم را زیر پا می گذارد و به نظر می رسد که از مرگ می ترسد.

11- حتما خودت را بشناس.

این بسیار سخت تر از آن چیزی است که به نظر می رسد و فقط شما می توانید آن را پیدا کنید. زندگی بررسی نشده ارزش زیستن ندارد. هیچ کس دیگری نمی تواند در آنجا به شما کمک کند - همه چیز به شما بستگی دارد.

12- با افراد برجسته یا با نفوذ آشنا شوید.

با استفاده از روش سقراطی، نشان دهید که چگونه کسانی که در ابتدا فکر می کردند چیزهای زیادی می دانند کمبود دارند. این به شما یک نمایه و تجربه بیشتری می دهد. اگر بتوانید یک استاد دانشگاه در آکسفورد را که در زمینه اخلاق سخنرانی می کند رد کنید، آنگاه می دانید که به جایی می رسید.

در واقع، سقراط اساساً با افرادی که آتنیان آن روز، عاقل و عادل می دانستند بحث می کرد. وحی وجود داشت که ادعا می کرد سقراط عاقل ترین مرد تاریخ بوده است. سقراط سعی کرد وحی را رد کند، اما در نهایت شکست خورد. او به این نتیجه رسید که او عاقل است زیرا می دانست که چیزی نمی داند، در حالی که همه مردمی که خردمند به حساب می آمدند، فکر می کردند عاقل هستند، اما نبودند.

13- به یاد داشته باشید که حقیقت مهمترین چیز است و شما باید تمام تلاش خود را برای یافتن آن انجام دهید.

روش سقراطی راهی برای یافتن حقیقت است. فقط با شناخت درست و نادرست می توانید عاقل و در نتیجه خوب باشید. پارادوکس سقراطی - همه فضیلت ها دانش است. یعنی علم به خیر و شر.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید