امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 275036
۲۹۲۷
۱
۰
نسخه چاپی

تعدیل مهریه چیست؟ | تعدیل تقسیط مهریه | مدارک طرح دعوی تعدیل تقسیط مهریه

تعدیل مهریه چیست؟ | تعدیل تقسیط مهریه | مدارک طرح دعوی تعدیل تقسیط مهریه

در وضعیت اقتصادی کنونی و روبه افزایش بودن هر روزه قیمت سکه باعث شده دادخواست تعدیل اقساط مهریه در مدت اخیر به شدت افزایش یابد و با توجه به این شرایط اغلب با تعدیل اقساط در دادگاه موافقت می گردد .

تعدیل مهریه چیست؟

بر طبق قانون، زوجه به عنوان مالک مهریه شناخته می شود. لذا می تواند در هر زمانی که تمایل داشت، مهر را از همسرش طلب نماید که البته در برخی از مواقع زوج از توانایی مالی لازم برای پرداخت مهریه برخوردار نمی باشد. در چنین شرایطی زوج راه چاره ای به جز تنظیم دادخواست اعسار نخواهد داشت.

بعد از دادخواست اعسار، شرایطی برای پرداخت مهریه تعیین خواهد شد. در صورتی که پس از ارائه دادخواست زوج توانایی پرداخت را نداشته باشد، می تواند دادخواستی تنظیم نماید. این دادخواست که تعدیل در تقسیط نام دارد، شرایطی را برای زوج مهیا می سازد که نفع وی را به دنبال دارد و بر اساس آن، مهریه به صورت اقساطی به زوجه پرداخت می شود.

اشکال تعدیل مهریه

تعدیل مهریه به دو صورت ظاهر خواهد شد:

زوج موظف می شود تا بدهی خود را به صورت اقساط به زوجه پرداخت نماید.
زوج موظف می شود تا بدهی خود را در مدت زمانی مشخص به زوجه پرداخت نماید.

تعدیل تقسیط مهریه

الزام مرد به پرداخت مهر، ریشه قراردادی ندارد و تابع اراده زوجین نیست؛ بلکه تکلیفی است که به حکم قانون بر مرد تحمیل می ­شود. وقتی مرد معسر شناخته شود اما باید به صورت تقسیط شده مهریه را پرداخت نماید اگر به هر دلیلی هر یک از طرفین تقاضای تعدیل تقسیط مهریه را نمایند یعنی در مورد اقساط تعیین شده تقاضای کاهش یا افزایش داشته باشند باید دادخواست تعدیل تقسیط مهریه ارائه نمایند.

دعوای تعدیل تقسیط مهریه را زمانی می شود ادعا کرد که مهریه قبلا برابر حکم صادره از دادگاه تقسیط شده و حتی مقداری از این اقساط نیز پرداخت شده باشد.(اقساط حداقل سه یا چهار ماه پرداخت شده باشد.)
تعدیل تقسیط مهریه را هم زوج و هم زوجه می توانند ادعا کنند.

طبق تبصره 2 ماده 11 قانون نحوه ی اجرای محکومیت های مالی مصوب 1393 به هر کدام از زوج و زوجه اختیار داده می شود که پس از صدور رای تقسیط، با تقدیم داد خواست تعدیل اقساط را از دادگاه بخواهند.

چنانچه دادگاه تشخیص دهد شوهر از پرداخت مهریه ای که مورد مطالبه زوجه است معسر است و باید مهریه را به صورت تقسیط شده پرداخت نماید؛ ولی به هر دلیلی هر یک از طرفین تقاضای تعدیل تقسیط مهریه بنماید یعنی در مورد اقساط تعیین شده تقاضای کاهش یا افزایش داشته باشند، باید دادخواست تعدیل تقسیط مهریه ارائه نمایند.

ماده 11 قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی بیان می دارد: در صورت ثبوت اعسار، چنانچه مدیون متمکن از پرداخت به نحو اقساط شناخته شود، دادگاه ضمن صدور حکم اعسار ‌با ملاحظه وضعیت او مهلت مناسبی برای پرداخت می‌دهد یا حکم تقسیط بدهی را صادر می‌کند. در تعیین اقساط باید میزان درآمد مدیون و معیشت ضروری او لحاظ شده و به نحوی باشد که او توانایی پرداخت آن را داشته باشد.

تبصره 1 - صدور حکم تقسیط محکوم‌به یا دادن مهلت به مدیون، مانع استیفای بخش اجراء نشده آن از اموالی که از محکوم‌علیه به‌ دست می‌آید یا مطالبات وی نیست.

تبصره 2 - هر یک از محکوم‌ٌله یا محکوم‌علیه می‌توانند با تقدیم دادخواست، تعدیل اقساط را از دادگاه بخواهند. دادگاه با عنایت به نرخ تورم براساس اعلام مراجع رسمی قانونی کشور یا تغییر در وضعیت معیشت و درآمد محکوم‌علیه نسبت به تعدیل میزان اقساط اقدام می‌کند.

ادعای تعدیل تقسیط مهریه توسط زوج

وقتی زوج به دلایلی نظیر اوضاع بد اقتصادی کشور، تورم، مریضی ، اخراج از کار و.. قادر به پرداخت اقساط مهریه در موعد مقرر نباشد، در این صورت می تواند اقدام به ارائه دادخواست تعدیل تقسیط مهریه بنماید.

دعوای تعدیل تقسیط مهریه از سوی زوج از زمانی امکان پذیر می باشد که رای مبنی بر تقسیط مهریه صادر شده و قطعی گردیده و چند ماهی از پرداخت قسط گذشته باشد یعنی اقساط حداقل سه الی چهار ماه را پرداخت نموده باشد و با توجه به تورم به وجود آمده یا اتفاقات پیش آمده در درآمد زوج باعث گردیده که نتواند اقساط را طبق میزان مقرر شده پرداخت نماید. در این شرایط زوج می تواند اقدام به ارائه دادخواست تعدیل تقسیط مهره را نماید.

ادعای تعدیل تقسیط مهریه توسط زوجه

زوجه هم می تواند دادخواست تعدیل در تقسیط مهریه را بدهد. این در صورتی است که بتواند توانایی مالی زوج را ثابت کند. در این مورد زوجه پس از اطلاع از تغییر در وضعیت زندگی و یا درآمد زوج میتواند این دادخواست را به دادگاه صادر کننده رای اعسار تقدیم نماید.

مدارک طرح دعوی تعدیل تقسیط مهریه

مدارک لازم جهت پیوست نمودن به دادخواست تعدیل اقساط مهریه :

- کارت ملی خواهان و در صورت امکان خوانده  

- تصویر مصدق استشهادیه

- تصویر مصدق دادنامه قطعی مبنی بر محکومیت به پرداخت مهریه و تقسیط آن

- فرم ثبت نام در ثنا

- سند ازدواج یا طلاق در صورت امکان

- کارت بانکی جهت پرداخت هزینه های دادرسی و خدمات قضایی

  • منبع
  • یاسا
  • وکلای بازرگان
  • تهران وکیل
  • دفتر حقوقی روشنی معز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید