امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 278943
۶۵۰
۱
۰
نسخه چاپی

هزینه انتقال سند ملک بر عهده خریدار است یا فروشنده؟

هزینه انتقال سند ملک بر عهده خریدار است یا فروشنده؟

در هر معامله ای که انجام می شود به جز آثار اصلی آن یک سری مسائل فرعی نیز وجود دارد که تکلیف آن هم باید مشخص شود و اگر مشخص نشود تابع عرف و قانون خواهد بود.

یکی از این مسائل در حوزه خرید و فروش ملک، این است که اگه قرار باشد سند ملک انتقال داده شود بر عهده چه کسی است؟ باید گفت بر عهده فروشنده و خریدار است اما در ادامه خواهیم گفت در حالات مختلف بر عهده چه کسی است.

انتقال سند در خرید ملک

خرید ملک و معامله ی آن مستلزم این است که مالک یا فروشنده سند آن را هم منتقل کند به این صورت که اصلا لازم نیست که در قرارداد یا قول نامه شرط شود فروشنده باید سند را انتقال دهد و حتی اگر شرط نشود قانون وی را مجبور می کند که وقتی ملک را فروخته؛ سند آن را هم باید انتقال بدهد.

پس اگر فروشنده از این کار یعنی منتقل کردن سند امتناع کند؛ می توان از وی شکایت کرد و از دادگاه الزام وی را درخواست کرد.

مقدمات سند زدن ملک چگونه است؟

ابتدا باید دانست که برای انتقال سند، حتما لازم است معامله قطعی انجام شود و صرف قول نامه ممکن است دلالت بر انجام معامله نکند؛ البته باید مفاد قول نامه را به وکیل این حوزه ارجاع داد تا مشخص شود مفاد آن چه عنوانی دارد.

لذا به این دلیل که قول نامه از نظر اثباتی و اعتبار کمی ضعیف است باید مبایعه نامه تنظیم شود. و وقتی که خرید و فروش یا معامله قطعی شد آن وقت می توان در مورد انتقال سند حرف زد.

هزینه انتقال سند ملک با چه کسی است؟

هزینه های قبل از تنظیم سند

همانطور که گفتیم فروشنده موظف به انتقال سند است و هزینه ای که باید به دفترخانه پرداخت شود غالبا بر عهده فروشنده است. هزینه استعلام ثبت و پرداخت دارایی که قبل از تنظیم سند انجام می شود بر عهده فروشنده خواهد بود.

هزینه مالیات انتقال ملک هم برعهده فروشنده است.

هزینه های زمان تنظیم سند

پس از انجام کارهای مزبور هزینه حق الثبت و حق التحریر نیز باقی می ماند. هزینه حق الثبت با فروشنده است و حق التحریر، نصف نصف بین خریدار و فروشنده خواهد بود.

اما اگر عرف یک شهر، این هزینه را بر عهده کسی دیگر گذاشته باشد؛ همان شخص باید پرداخت کند.

نکته دیگر این که می توان ضمن قرارداد توافق کرد که هزینه ها بر عهده یک نفر باشد مثل خریدار و یا این که یه نسبت آن را پرداخت کنند در هر حال مهم این است که هر چه در توافق بیاید همان معتبر است‌.

پس می توان گفت هزینه های مربوط به مالیات و دارایی و شهرداری و بدهی های ملک، بر عهده فروشنده است. اما هزینه مربوط به انتقال سند در دفاتر اسناد رسمی با هر دو طرف خواهد بود.

اگر فروشنده از انتقال سند خودداری کند تکلیف چیست؟

در این حالت می توان با طرح دعوا الزام فروشنده را درخواست کرد و اگر باز هم امتناع کرد دادگاه به جانشینی فروشنده سند را امضا می کند در این حالت خریدار می تواند هزینه ها را پرداخت کند و بعد از فروشنده مطالبه کند و یا از مبلغ ملک نسبت به آن چه پرداخته کم کند.

در چه صورتی هزینه های انتقال با خریدار است؟

هزینه های انتقال را می توان ضمن قرارداد بر عهده خریدار قرار داد و به این صورت پرداخت آن وظیفه وی خواهد بود.

مشاوره حقوقی راجع به انتقال سند

گاهی حتی فروشنده آگاهی ندارد از این که برخی از هزینه ها برعهده وی است با این حال نمی تواند به استناد این امر قرارداد را باطل کند؛ اما می توان ضمن عقد توافق کرد که چه کسی این هزینه ها را پرداخت کند لذا قبل از قرارداد بستن و تنظیم آن لازم است از مشاوره وکلای ملکی و مشاوران حقوقی متخصص در این حوزه استفاده کنید که در جریان جزئیات قانون در مورد معامله ملک چه درباره هزینه انتقال سند و یا موارد دیگر قرار بگیرید.

 

 

 

 

 

  • منبع
  • وکیل تاپ

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید