امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 276246
۱۴۷۰
۱
۰
نسخه چاپی

پنجره اورتون چیست؟ | پنجره اورتون در سیاست

پنجره اورتون یک مفهوم سیاسی است که توصیف می کند چگونه می توان افکار عمومی را درباره یک موضوع تغییر داد و بیان می کند که ایده هایی که قبلاً غیرممکن تلقی می شدند، می توانند در طولانی مدت پذیرفته شوند

پنجره اورتون چیست؟ | پنجره اورتون در سیاست

پنجره اورتون چیست؟

پنجره اورتون یک مفهوم سیاسی است که توصیف می کند چگونه می توان افکار عمومی را درباره یک موضوع تغییر داد و بیان می کند که ایده هایی که قبلاً غیرممکن تلقی می شدند، می توانند در طولانی مدت پذیرفته شوند.

جوزف اورتون، کارشناس علوم سیاسی، بر این باور است که تغییرات سیاسی همواره از تغییرات اجتماعی پیروی می کنند، چون سیاستمداران تنها از قوانینی حمایت می کنند که فکر می کنند باعث پیروزی آنها در انتخابات بعدی می شود. برد سیاست هایی که از نظر سیاستمداران قابل قبول است و البته خشم حامیانشان را برنمی انگیزاند، چشم انداز اورتون می گویند.

چشم انداز اورتون طی تاریخ تغییرات زیادی را تجربه کرده است، گاهی به سرعت و اغلب به تدریج و البته همواره توسط مردم و نه قانونگذاران.

به عنوان مثال منع استفاده از مشروبات الکلی در آمریکا در اوایل قرن ۱۹ و توسط موجی از مذهبیون آغاز شد. اما قانون آن تا بیش از صد سال بعد یعنی سال ۱۹۱۹ به تصویب نرسید. دوره ی افسردگی بزرگ فرا رسید و نظرات جامعه عوض شدند. این تغییر در نهایت به لغو این قانون در تنها ده سال بعد منجر شد.

طبق این مفهوم، حتی افراد و نظرات تابو نیز از تأثیرات پنجره اورتون عاری نیستند. به عنوان مثال نظر کلی که جامعه در مورد مسائلی از قبیل محارم، پدوفیلی یا آدم خواری دارد، می تواند به طور اساسی تغییر کند.

اصولاً غیرممکن به نظر می رسد که جامعه برخی از تابوهایی را که در بالا ذکر کردیم بپذیرد. با این حال، مفهوم پنجره اورتون استدلال می کند که این اتفاق می افتد. برای دیدن اینکه مراحل مختلف پنجره اورتون شامل چه مواردی است.

مراحل پنجره اورتون

برای مثال ما بر روی یک تابو خاص مثل آدم خواری تمرکز خواهیم کرد و مراحل پنجره اورتون را توضیح می دهیم:

مرحله 1: از غیر قابل تصور به رادیکال

در مرحله اول، آدم خواری در پایین ترین سطح پذیرش در پنجره اورتون است. جامعه آن را غیراخلاقی می داند. مشمئز کننده و زننده است در این مرحله، پنجره بسته و بدون حرکت است.

دانشمندان برای شروع تغییر افکار عمومی، مطالعه آن را آغاز می کنند. برای دانشمندان، نباید هیچ موضوع تابویی وجود داشته باشد. بنابراین، جامعه علمی شروع به تجزیه و تحلیل سنت ها و آیین های برخی قبایل می کند.

مرحله 2: از رادیکال به مقبول

بعد از مرحله 1، این ایده از تصور غیرقابل تصور به بحث تبدیل شده است. در مرحله دوم، مردم شروع به پذیرش ایده می کنند. با نتیجه گیری دانشمندان، جامعه کسانی را که از کسب دانش در مورد این موضوع امتناع می ورزند، نگاه می کند.

افرادی که مقاومت می کنند به عنوان متعصبی که با علم مخالف است دیده می شوند. با اینكه این ایده مفهوم منفی خود را از دست می دهد ، عدم تحمل به طور عمومی محكوم می شود. نام "آدم خواری" حتی ممکن است به چیزی مانند آنتروپوفاژی تغییر کند. کم کم رسانه ها خوردن گوشت انسان را قابل قبول و قابل احترام می کنند.

مرحله 3: از مقبول به معقول

مصرف گوشت انسان به یک حق رایج تبدیل می شود. این ایده اکنون معقول است. در همین حال، کسانی که به مخالفت با این ایده ادامه می دهند ، همچنان مورد انتقاد قرار می گیرند. این افراد رادیکال و مخالف یک حق اساسی محسوب می شوند.

از طرف دیگر ، جامعه علمی و رسانه ها اصرار دارند که موارد زیادی از آدم خواری در تاریخ بشر وجود دارد.

مرحله 4: از معقول به محبوب

اکنون، آدم خواری به یک موضوع مورد علاقه تبدیل می شود. این ایده به عنوان یک چیز مثبت در فیلم ها و سریال های تلویزیونی ظاهر می شود. همزمان، شخصیت های تاریخی مربوط به این اعمال تحسین می شوند. این پدیده به طور فزاینده ای چند برابر می شود و همچنان تصویر مثبت خود را تقویت می کند.

مرحله 5: از محبوب به سیاسی

پنجره اورتون که در ابتدا بسته بود، کاملاً باز شده است. در این آخرین مرحله، ماشین آلات قانونی که پدیده را قانونی می کند، خود را آماده می کند. طرفداران آدم خواری در سیاست ادغام می شوند و شروع به جستجوی قدرت و نمایندگی بیشتر می کنند.

بنابراین ، ایده ای که ابتدا غیرقابل تصور و غیراخلاقی تلقی می شد، در آگاهی جمعی به عنوان یک حق تثبیت شده است. این از طریق مفهومی اتفاق افتاده است که می تواند درک عمومی از هر ایده را تغییر دهد.

پنجره اورتون چیست؟ | پنجره اورتون در سیاست

پنجره اورتون در سیاست

جوزف اورتون، یكی از متفكران برجسته آمریكایی است كه در فاصله سال‌های ۱۹۹۲ تا ۲۰۰۳، تأثیر عمیقی بر عملكرد اندیشکده های (Think Tanks) آمریكایی و نحوه شكل دادن افكار عمومی در آمریكا داشته است. او كه در مركز سیاستگزاری «مك كیناك» در سمت معاون ارشد به كار تحقیق اشتغال داشت در ماه جون سال ۲۰۰۳ در سن ۴۳ سالگی در یك حادثه سقوط هواپیما جان سپرد.

یافته بزرگ اورتون نظریه «پنجره اورتون» (Overton Window of Political Possibilities) بود كه نام وی را بر سر زبان‌ها انداخت.

اورتون معتقد بود صرف نظر از این‌كه یك اندیشکده یا یك سیاستمدار و یا یك قانون گذار تا چه حد قدرت متقاعد كردن مردم را برای دفاع از یك سیاست خاص و یا یك طرح را داشته باشد، به هر حال مجبور است در یك محدوده خاص دست به عمل و تصمیم گیری بزند.

اگر یك قطعه چوب را در نظر بگیرید كه دو سر آن را راه‌حل‌های افراطی و تفریطی در بر بگیرد، سیاستمداران و سیاستگزاران تنها امكان مانور در بخشی از این طیف كه مورد قبول رأی دهندگان است خواهند داشت. خارج از این طیف هر نوع اقدامی بدلیل تقابل با خواست رأی دهندگان می‌تواند مجازات‌های جدی را در آینده نه چندان دور در بر داشته باشد به این عبارت كه مردم از دادن رأی به فرد و یا جریانی خاطی خودداری كرده و به جناح رقیب روی خواهند آورد.

این «طیف سیاست‌های قابل قبول رأی دهندگان» را اورتون «پنجره احتمالات سیاسی» نامید. به گفته اورتون در صورتی كه یك طرح و یا یك ایده سیاسی و یا اقتصادی خارج از «پنجره اورتون» (‌پنجره‌ای كه راه حل‌های قابل قبول جامعه در چارچوب آن قرار می‌گیرد) قرار گیرد هر چقدر هم كه تبلیغات حول و حوش آن ترتیب داده شود باز نتیجه دلخواه به دست نخواهد آمد. پس چه باید كرد؟

سلسله مراتبی كه اورتون برای تغییر فكر جامعه و جابجایی پنجره افكار عمومی پیشنهاد می‌كند به قرار زیر است:

۱) طرح غیرقابل تصور است Unthinkable

پس از مدتی:

۲) طرح افراطی به نظر می‌رسد Radical

پس از مدتی:

۳) طرح قابل قبول به نظر می‌رسد Acceptable

پس از مدتی:

۴) طرح معقول و بدیهی به نظر می‌رسد Sensible

پس از مدتی:

۵) طرح محبوب و پرطرفدار می‌شود Popular

و بالاخره پس از مدتی:

۶) به یك سیاست تبدیل می‌شود Policy

  • منبع
  • ویستا
  • تابناک

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید