امروز: پنج شنبه, ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۵ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۵ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 276770
۶۰۶
۱
۰
نسخه چاپی

آخرین مقررات مربوط به دعاوی اعسار در قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی چیست؟

آخرین مقررات مربوط به دعاوی اعسار در قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی چیست؟

آخرین مقررات مربوط به دعاوی اعسار

آخرین مقررات دعاوی اعسار و تقسیط که اکنون لازم الاجرا می باشد مربوط به قانون اعسار جدید در خصوص نحوه اجرای محکومیت های مالی مصوب 94/4/21 میباشد . در ضمن این قانون نوآوری های جدیدی در خصوص دعاوی اعسار و تقسیط پیش بینی گردیده است.

بنا به ماده 6  نحوه اجرای محکومیت های مالی مصوب 94/4/21 معسر کسی است که به دلیل نداشتن مالی به‌ جز مستثنیات دین، قادر به تأدیه دیون خود نباشد.

به موجب ماده 1 قانون مذکور ، هر کس به موجب حکم دادگاه به دادن هر نوع مالی به دیگری محکوم شود و از اجرای حکم خودداری کند ، هر گاه محکوم به عین معین باشد آن مال اخذ و به محکوم له تسلیم میشود. در صورتی که رد عین ممکن نباشد یا محکوم به عینی معین نباشد، اموال محکوم علیه با رعایت مستثنیات دین و مطابق قانون اجرای احکام مدنی  و سایر مقررات مربوط توقیف و از محل آن حسب مورد محکوم به یا مثل یا قیمت آن استیفا میگردد.

لذا با توجه به این ماده اولین گام در اجرای احکام دادگاه ها، اخذ محکوم به معین از شخص بدهکار و دادن آن به محکوم له می باشد. اگر میسر نشد و یا محکوم به معین نبود، بدوا از طریق توقیف اموال مدیون، غیر از مستثنیات دین اقدام برای وصول محکوم به (مبلغ مورد محکومیت) خواهد شد.

همچنین به موجب ماده 3 قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی اگر استیفای محکومٌ‌ به از طرق مذکور در این قانون ممکن نگردد محکومٌ‌علیه به تقاضای محکومٌ‌ له تا زمان اجرای حکم یا پذیرفته‌ شدن ادعای اعسار او یا جلب رضایت محکومٌ‌ له حبس می‌شود. چنانچه محکومٌ‌علیه تا سی روز پس از ابلاغ اجرائیه، ضمن ارائه صورت کلیه اموال خود، دعوای اعسار خویش را اقامه کرده ‌باشد حبس نمی‌شود، مگر اینکه دعوای اعسار مسترد یا به موجب حکم قطعی رد شود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر به مقاله نـوآوری های قانون نحـوه اجـرای محکومیت هـای مالی مصوب 1394 در دعوای اعسار محکومٌ علیه مراجعه نمایید.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید