امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 278355
۱۳۴۹
۱
۰
نسخه چاپی

سندرم هاوانا | بیماری گیج کننده و آزار دهنده سندرم هاوانا چیست؟

سندرم هاوانا مجموعه ای از علائم ناتوان کننده است که برای اولین بار افسران اطلاعاتی ایالات متحده و کارکنان سفارت مستقر در هاوانا، کوبا، در اواخر سال 2016 تحت تأثیر قرار گرفتند.

سندرم هاوانا

سندرم هاوانا

سندرم هاوانا مجموعه ای از علائم ناتوان کننده است که برای اولین بار افسران اطلاعاتی ایالات متحده و کارکنان سفارت مستقر در هاوانا، کوبا، در اواخر سال 2016 تحت تأثیر قرار گرفتند. در سال بعد، دیپلمات های آمریکایی در نقاط مختلف جهان علائم مشابهی را گزارش کردند.

محققان در حال بررسی این وضعیت، اظهار کرده اند که سندرم هاوانا، که در ابتدا به عنوان هیستری جمعی یا واکنش ناشی از علل روان تنی مانند استرس رد شد، ممکن است در نتیجه سلاح های مایکروویو باشد. علائم شبیه به ضربه مغزی یا ضربه خفیف سر است و بیشتر توسط دیپلمات ها، افسران اطلاعاتی، پرسنل نظامی و اعضای خانواده آنها که در خاک خارجی مستقر شده اند گزارش شده است.

تا به امروز، سندرم هاوانا بیش از 130 نفر را تحت تأثیر قرار داده است، در حالی که برخی از مقامات در هنگام حضور در خاک ایالات متحده علائم آن را گزارش کرده اند. علائم نه تنها ناراحت کننده هستند، بلکه به نظر می رسد عوارض جانبی نیز برای مدت طولانی باقی می مانند.

علائم و نشانه های سندرم هاوانا

در اواخر سال 2016، دیپلمات های مستقر در شب صدای شدیدی را شنیدند و فشار شدیدی را در صورت احساس کردند که درد، حالت تهوع و سرگیجه به دنبال داشت.

در حالی که صدا در نهایت قطع شد، برخی از افراد از درد مداوم و سرگیجه همراه با مشکل تمرکز شکایت کردند. علائم آنقدر ناتوان کننده بود که در کار آنها در طول مدت استقرار اختلال ایجاد کرد.

در سالهای بعد، بسیاری از افسران اطلاعاتی و پرسنل نظامی علائمی مانند گیجی، حالت تهوع و بی نظمی را گزارش کردند که معمولاً با شروع ناگهانی درد و فشار در سر و گوش شروع می شد. آنها علائم دیگری مانند مشکل در تمرکز، مه مغزی، مشکلات حافظه، حساسیت به نور و شکایات مربوط به خواب (خواب آلودگی و بی خوابی) را نیز گزارش کردند.

عوارض طولانی مدت سندرم هاوانا شامل موارد زیر است:

میگرن

• مشکلات بینایی از راه دور

• چشمک زدن

• سرگیجه مکرر

خون دماغ

کارشناسان اظهار می کنند که علائم کلی شبیه علائم گزارش شده توسط افرادی است که دچار آسیب سر شده اند، اگرچه هیچ یک از پرسنل ضربه ای به سر و یا بیماری های مربوط به سلامت قبلی گزارش نکرده اند.

علت بروز سندرم هاوانا

در ابتدا، متخصصان مشکوک بودند که سندرم هاوانا ممکن است در اثر تماس تصادفی یا عمدی با یک ماده شیمیایی سمی، آفت کش یا دارو ایجاد شود. با این حال، هیچ اثری از چنین عوامل در افراد آسیب دیده یا خانه های آنها یافت نشد.

به احتمال زیاد علت سندرم هاوانا نوعی دستگاه مکانیکی است که انرژی مافوق صوت یا مایکروویو را ساطع می کند:

 • قرار گرفتن در معرض انرژی رادیویی با استفاده از سلاح های بیولوژیکی بسیار تخصصی می تواند به طور بالقوه میکرو حباب در مایع داخل گوش فرد ایجاد کند. هنگامی که این حباب ها از طریق خون به مغز منتقل می شوند، می توانند باعث آمبولی هوایی کوچک شوند که منجر به آسیب سلول ها می شود، مشابه بیماری فشرده سازی (اختلالی که غواصان در اعماق دریا ایجاد می کنند اگر خیلی سریع ظاهر شوند).

• توضیح دیگر این است که علائم ممکن است به دلیل نفوذ مستقیم امواج رادیویی به جمجمه باشد، که فعالیت الکتریکی و شیمیایی در مغز را مختل کرده و مسیرهای عصبی خاصی را دوباره به هم وصل می کند. این اتصال مجدد ممکن است به این دلیل باشد که علائم عمیق به نظر می رسند و عوارض طولانی مدت دارند.

اگرچه ناتوان کننده است ، اما سندرم هاوانا کشنده نیست و همه افراد مبتلا هنوز زنده هستند.

راه های درمان سندرم هاوانا

اسکن تصویربرداری مغناطیسی (MRI) افراد مبتلا در مقایسه با افراد سالم تفاوت در ماده سفید (بافت رنگ پریده مغز و نخاع که عمدتاً حاوی دسته ای از رشته های عصبی میلین است) را نشان می دهد. این فرضیه را تایید می کند که سندرم هاوانا اختلالی است که شامل تغییرات غیر خاص و غیرقابل درک در فعالیت و ساختار مغز می شود.

مدیریت بیماری شامل روشهای درمانی جایگزین مانند هنر درمانی، مدیتیشن، تمرینات تنفسی و طب سوزنی است.

یک برنامه توانبخشی متشکل از تمرینات عصبی خاص که در جلسات 1 ساعته انجام می شود تا حدی موفق بوده است اما نیاز به تحقیقات بیشتری دارد. هر جلسه شامل تمرینات شناختی شامل حرکات پیچیده تکراری اندام فوقانی و تحتانی، تمرینات تعادلی و تمرینات ارتوپتیک است.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید