امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 277514
۹۳۹
۱
۰
نسخه چاپی

اهمیت استفاده از نخ دندان | با استفاده از نخ دندان از پوسیدگی دندان ها جلوگیری کنید

نخ کشیدن دندان ها، یکی از مهم ترین توصیه های دندانپزشکان برای حفظ بهداشت کامل دهان و دندان است.

اهمیت استفاده از نخ دندان

اهمیت استفاده از نخ دندان

در این بخش از مجموعه مجله سلامت حقوق نیوز به بررسی اهمیت نخ دندان پرداخته می شود.

مسواک‌ زدن تنها راه تمیز نگه داشتن دندان‌ها نیست. برخی افراد یا به تمیزی و نظافت دندان‌ های خود اهمیت نمی‌دهند، یا تنها یک‌ بار در شبانه‌روز، دندان‌های خود را مسواک می‌کنند، این در شرایطی است که بنابر توصیه پزشکان مسواک‌ زدن تنها باعث به جریان‌ افتادن خون در لثه‌ها و تقویت آنها می‌شود.

اما نخ دندان برای نظافت دقیق دندان‌ها و جلوگیری از پوسیدگی دندان موثرترین ابزار است. با به‌کارگیری نخ دندان‌ می‌توان اجزای باقیمانده غذا را که لای دندان گیر کرده بیرون کشید.

سطوح مابین دندان ها از مهم ترین نقاطی هستند که به دلیل دیده نشدن، ذرات مواد غذایی در آن نقاط گیر کرده و ممکن است تا مدت ها باقی بماند و باعث تشکیل پلاک میکروبی یا جرم شود. این مواد غذایی به جا مانده، تولید اسید می کنند و اسید ایجاد شده، مینای دندان را در خود حل کرده و از بین می برد. در نقاطی که جرم و اسید حاصله از ذرات غذا، سطح بیرونی دندان را از بین برده اند، لکه های پوسیدگی به وجود می آید. پوسیدگی دندان در ابتدا محدود به همین لکه های کوچک و به ظاهر کم اهمیت است، اما با پیشرفت پوسیدگی، لکه های کوچک تبدیل به حفره شده و می تواند بافت استخوانی دندان ها را از بین ببرد .بنابر این روشن است که اهمیت استفاده از نخ دندان تا چه حد است و چه تأثیر مهمی بر جلوگیری از پوسیدگی دندان دارد. در افرادی که دندان های خود را ایمپلنت کرده اند توصیه می شود به صورت مرتب از نخ دندان استفاده نمایند.

نخ دندان چیست؟

نخ دندان یک ‌رشته‌ی باریک طناب مانند است که از تابیده شدن چند سری از رشته نخ‌های بسیار ظریف که از الیاف طبیعی ساخته ‌شده‌اند، تشکیل ‌شده است. وظیفه‌ی اصلی نخ دندان که به آن Dental Floss گفته می‌شود این است که به مناطقی از دهان و میانه‌ی هر دندان که بُرسِ مسواک امکان دسترسی به آن‌ها را ندارد، نفوذ کرده و این فضاها را از وجود پلاک‌های بین ‌دندانی که مهم‌ترین عامل پوسیدگی دندان هستند، پاک کند.

نحوه صحیح استفاده از نخ دندان

نخ دندان را از یک طرف دیواره دندان وارد و موقع خارج کردن از دیواره مقابل آن راخارج کنید، به عبارت دیگر نخ دندان باید یک حلقه کامل بین دو دندان مجاور بزند.

نخ دندان را حتما به لثه مجاور دو دندان بکشید تا خوب آن را تمیز کند، در روز های ابتدایی ممکن است از لثه قدری خون بیاید که به مرور زمان برطرف می شود.

پوسیدگی در بین دو دندان ، وجود جرم در آن ناحیه و پرکردگی ناهموار و نامناسب، احتمال پاره شدن نخ دندان را افزایش می دهد. در این حالت توصیه می شود هرچه زودتر به دندانپزشک مراجعه کنید.

بهترین زمان استفاده از نخ دندان در حین مسواک زدن است، به این صورت که وقتی مسواک زدن را شروع کردید، زمانی که خمیر دندان بخوبی کف کرده، مسواک را موقتا کنار گذارید و با نخ دندان خوب لابلای دندان ها را تمیز کرده و دوباره به مسواک زدن ادامه دهید، اما اگر حوصله چنین کاری را ندارید، بهتر است پیش از مسواک زدن اول با نخ دندان بین دندان ها را خوب تمیز کنید، دهان را آب بگردانید و سپس مسواک بزنید.

نخ دندان

فواید استفاده از نخ دندان

برای درک بهتر کار نخ دندان در ادامه به بررسی فواید قابل توجه نخ دندان پرداخته می شود.

1. پیشگیری از بروز بیماری لثه

مهمترین علت ایجاد بیمای لثه بهداشت ضعیف دهان و دندان است. در نتیجه عدم رسیدگی به بهداشت دهان و دندان، پلاک دندان میتواند به خط لثه نفوذ کرده و باعث تحریک بافت آن میشود. اگر پلاک رشد کرده و سخت شود میتواند به زیر لثه رفته و باعث بروز بیماری های مربوط به لثه مانند جنجویت و بیماری پریودنتال شود.

2. جلوگیری از بد بو شدن دهان

همانطور که در ابتدا هم گفتیم، مسواک زدن نمیتواند به تنهایی تضمین کننده بهداشت دهان و دندان باشد. اما نخ دندان مکمل بسیار شایسته و قوی برای مسواک در این خصوص است. از دیگر فواید نخ دندان ، کمک به از بین بردن بوی بد دهان است. از آنجا که یکی از علل بوی بد دهان ذرات ریز مواد غذایی در داخل دهان و فعالیت باکتری ها است، اگر این ذرات از بین نروند، میتوانند بوی بدی در داخل دهان ایجاد کنند.

3. کنترل دیابت

نخ دندان کشیدن میتواند به طور مستقیم تاثیر مثبتی روی کنترل دیابت در افراد دیابتی داشته باشد. از بین بردن ذرات ریز مواد غذایی و باکتری های بد داخل دهان باعث میشود که این باکتری ها با این وجود دیگر نمیتوانند وارد جریان خون شوند. کاهش ورود باکتری به داخل خون میتواند نقش موثری در کنترل سطح قند خون  داشته باشد. هم بزرگسالان و هم کودکانی که دیابت دارند باید روزانه دست کم 1 بار از نخ دندان استفاده کنند تا از فواید نخ  دندان در کنترل دیابت بهره ببرند.

4. کاهش خطر ابتلا به بیماری های تنفسی

باکتری ها با مصرف مواد غذایی در داخل دهان شما میتوانند به سیستم تنفسی منتقل شود. این موضوع به طور بالقوه می تواند منجر به بروز بیماری های تنفسی مانند برونشیت، عفونت های سینوسی و حتی ذات الریه شود.  اما باز هم به صورت مشابه، نخ دندان کشیدن می تواند ذرات اضافی مواد غذایی و باکتری هایی که روی آنها تولید می شود را از بین ببرد و از بروز این نوع بیماری ها جلوگیری کند. پس پیشگیری از بروز بیماری های تنفسی را نیز به لیست فواید نخ دندان اضافه کنید.

5. جلوگیری از بروز بیماری های قلبی

به طور مشابه، این کار، علاوه بر بیماری های تنفسی میتواند از بیماری های قلبی نیز جلوگیری کند. ورود باکتری به جریان خون میتواند علاوه بر بخش های حساس دیگر بدن مستقیما به سیستم قلب و عروق نیز آسیب وارد کند. این موضوع به ویژه در مردان شایع تر است. از آنجایی که مردان کمتر  به  بهداشت دهان و دندان خود میرسند احتمالا تهاجم باکتری های مضر به داخل خونشان بیشتر است و اغلب با افزایش سن و پشت گوش انداختن اصول بهداشتی دهان و دندان به این بیماری ها مبتلا خواهند شد.

  • منبع
  • دکتر ساسان ترابیان
  • ایده آل کلینیک

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید