امروز: جمعه, ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۶ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۶ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 276563
۷۶۱
۱
۰
نسخه چاپی

یوهان سباستین باخ | یوهان سباستین باخ اسطوره موسیقی از خاندانی هنرمند

یوهان سباستین باخ | یوهان سباستین باخ اسطوره موسیقی از خاندانی هنرمند

پیشینه خانوادگی یوهان سباستین باخ

یوهان سباستین باخ در21 مارس 1685 در آلمان به دنیا آمد. اکثر اعضای خانواده ی او هنرمند بودند.

یوهان سباستیان باخ عضوی از شگفت‌آورترین تبار موسیقایی تمام اعصار بود. در زمانی بیش از ۲۰۰ سال، خاندان باخ توانست دوازده نوازنده و آهنگساز شایسته و توانا را تربیت نماید؛ و گفته می‌شود که در این خاندان بیش از ۵۲ منصب موسیقایی وجود داشته‌ است. این بازهٔ زمانی دورانی بود که کلیسا، دولت محلی و طبقهٔ اشراف، حمایتی قابل‌ توجه از ساخت موسیقی به شکل حرفه‌ای در سرزمین‌های آلمانی‌زبان و بخصوص در بخش‌های غربی تورین‌گن و زاکسن، به عمل می‌آوردند.

پدر سباستیان، یوهان آمبروزیوس باخ، نوازندهٔ چیره‌دست ویولن، ترومپت‌زن دربار و رهبر دستهٔ نوازندگان شهری در آیزناخ – شهری با جمعیت ۶۰۰۰ نفر – در تورینگن آلمان، می‌زیست. وظیفهٔ او در این شهر، تنظیم موسیقی غیرروحانی و شرکت در موسیقی کلیسایی بود.

عموهای سباستیان همگی در موسیقی حرفه‌ای بودند که از ارگ‌نواز کلیسا تا نوازندهٔ دستهٔ موسیقی بارگاه شاهی تا آهنگساز در میان آن‌ها یافت می‌شد. اسناد امروزی مشخص می‌کنند که نام باخ در آن زمان می‌رفت تا به معادلی برای موسیقیدان تبدیل شود. خاندان باخ هماره به موفقیت‌های موسیقایی خود افتخار می‌کردند و حدود سال ۱۷۳۵ باخ شجره‌نامه‌ای را با عنوان «سرچشمهٔ موسیقی در خاندان باخ»نگاشت که در آن به پیگیری نسل‌های مختلف دودمانش که در موسیقی به موفقیت دست یافتند، پرداخت.

مادر یوهان سباستین باخ در سال ۱۶۹۴ و پدرش سال بعد درگذشت. کودک ۱۰ سالهٔ یتیم به دست برادر بزرگ‌ترش یوهان کریستف باخ که آن موقع بیست و چند ساله بود، سپرده شد. وی در اردورف – شهری در حوالی محل زندگی پدر و مادر باخ – ارگ‌نواز بود. او در منزل برادرش به نسخه‌برداری، مطالعه و اجرای موسیقی پرداخت و مشخصاً تحت آموزش ارزشمند وی قرار گرفت.

این مسئله او را با آثار موسیقیدانان بزرگی که در آن دوران از جنوب آلمان برخاسته بودند، مواجه ساخت که از میان آنان می‌توان به یوهان پاخلبل و یوهان یاکوب فروبرگر اشاره نمود. همچنین، رویارویی او با موسیقی شمال آلمان و نوازندگان فرانسوی چون ژان باپتیست لولی، لوئی مرشان و مارین مارای محتمل است. باخ کوچک احتمالاً ناظر و دستیار فرایند تعمیر و نگهداری ارگها بوده‌است که این مقدمه‌ای می‌گردد بر فعالیت حرفه‌ای تمام عمر او به‌عنوان مشاور ساخت و بازساخت ارگ‌ها.

در آگهی درگذشت باخ به این نکته اشاره شده‌است که وی زمانی به نسخه‌برداری آثار برادرش می‌پرداخته‌ است ولی به دلیل اینکه آن نُت‌نوشت‌های موسیقی ارزشمند بوده‌اند و جزو اموال شخصی محسوب می‌گشته‌اند، یوهان کریستف، باخ جوان را از رونویس‌نمودن آن‌ها بازداشت.

زندگی شخصی یوهان سباستین باخ

باخ در سال ۱۷۰۶ با دخترعموی خود ماریا باربارا باخ ازدواج کرد که دارای هفت فرزند شدند البته قابل ذکر است که برخی از آنها در هنگام نوزادی درگذشتند. همسر باخ ماریا در سال ۱۷۲۰ درگذشت. سال بعد، باخ با خواننده ای به نام آنا مگدالنا ولوکنن ازدواج کرد. آنها سیزده فرزند داشتند که بیش از نیمی از آنها هم درگذشتند. باخ عشق خود را به موسیقی با فرزندان خود به اشتراک گذاشت. از اولین ازدواج وی ویلهلم فریدمن باخ و کارل فیلیپ امانوئل باخ آهنگساز و نوازنده شدند. یوهان کریستوف فردریش باخ و یوهان کریستین باخ  پسران ازدواج دوم او نیز در موسیقی موفقیت های چشمگیری را کسب نمودند.

سباستین زندگی بسیار ساده ای را داشت و بسیاری از مردم عادی حتی او را نمی شناختند تا وقتی که که آهنگساز دیگری به نام فلیکس مندلسون سنت متیو باخ را اجرا کرد. اکنون باخ به عنوان یکی از بزرگترین نبوغ تاریخ موسیقی دیده می­ شود.

مرگ یوهان سباستین باخ

متاسفانه یوهان سباستین باخ در سال ۱۷۵۰ روشن دل (نابینا) شد. اما او با وجود مشکلات بینایی خود به کارش ادامه داد وی حتی به اندازه کافی سفر و اجرای موسیقی را داشت. حتی در دوران بیماری وی از فردریک کبیر، پادشاه پروس دیدار کرد. با بازگشت در لایپزیگ، باخ این قطعه را ویرایش کرد و به فردریک مجموعه ای از فرهای را با نام “ارائه موسیقی” داد.

در همان سال باخ آهنگسازی جدیدی به نام “هنر فوگ” را آغاز کرد اما آن را کامل نکرد. او سال بعد با انجام عمل جراحی سعی کرد بینایی کم خود را برطرف کند، اما این عمل نه تنها بینایی او را برنگرداند بلکه به صورت کامل باخ را نابینا ساخت. بعداً در همان سال باخ دچار سكته مغزی شد و در ۲۸ ژانویه ۱۷۵۰ در لایپزیگ درگذشت.

یوهان سباستین باخ | یوهان سباستین باخ اسطوره موسیقی از خاندانی هنرمند

موسیقی یوهان سباستین باخ

دو کشش درونی و توانایی کاملا متناقض درون باخ وجود داشت که باعث متبحر شدنِ این هنرمند شده است: از یک طرف او بداهه نواز بود و از طرفی بسیار متفکرانه با مسائل برخورد می کرد و با وسواس تک تک نت ها را کنار هم قرار می داد.

سبک باخ موسیقی باروک است که با نت‌های زیاد ریتم‌های حرکتی ساده و تغییر مداوم هارمونی اساسی شناخته می‌شود.  برخی از آن به عنوان موسیقی چرخ خیاطی یاد کرده‌اند. اما او خیلی بیشتر از سایر آهنگسازان زمان خودش هارمونی را مورد کاوش قرار داد.در مقایسه با هندل یا ویوالدی، موسیقی باخ دارای آکوردهای فوق العاده “جزیی” و ناسازگاری غافلگیرانه است و به بسیاری از مناطق مختلف هارمونیک پرش می‌کند.

این موسیقی یک موسیقی مطلق است.  به عبارت دیگر، اغلب به نظر می‌رسد که جدا از هر ساز خاص، به عنوان یک ایده ساختاری به خودی خود وجود داشته باشد. بنابراین، همان قطعه می‌تواند به عنوان موزیک پیانو به عنوان یک گیتار، به عنوان یک کار گروه کر یا یک ارکسترال استفاده شود.

آهنگ‌های موسیقی باخ مورد تحسین آمادئوس موتسارت و لودویگ فان بتهوون قرار گرفته است.

سهم یوهان سباستیان باخ از موسیقی یا - اگر بخواهیم مفهومی که توسط شاگرد وی لورنز کریستف میزلر باب گردید را به عاریت بگیریم، «دانش موسیقایی» وی هماره با «نبوغ اصیل» ویلیام شکسپیر در ادبیات انگلیسی و ایزاک نیوتن در فیزیک مقایسه شده‌است.

باخ در همه زمینه‌هایی که فعالیت می‌کرد، از جمله در نواختن ارگ و موسیقی کلیسایی ملهم از مضامین دینی، نگارش آثاری برای ویولن و امثال آنها، بر همه موسیقیدانهای عصر خود برتری داشت و توجه او به نظم تکنیکی بنیادین در موسیقی (کنترپوآن) بی‌همتاست و ترکیب ملودیهای مستقل در جهت خلق آثار هارمونیک و ریتمیک جاویدان، کار کسی جز او نیست. باخ در این زمینه صاحب چنان تشخ‍ّص والایی است که سایه خود را بر سر کل تاریخ موسیقی انداخته است و امروزه هم، موسیقیدانان برجسته جهان، از این نظم بی‌نظیر، بهره‌ می‌برند.


  • منبع
  • مه پیانو
  • هنریست
  • گرداب جذب

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید