امروز: سه شنبه, ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۶ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۶ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 276978
۱۷۸۴
۲
۰
نسخه چاپی

مراحل درخواست طلاق طبق قانون جدید طلاق

طلاق (که به آن انحلال ازدواج نیز گفته می‌شود) فرایند فسخ ازدواج یا پیوند زناشویی است. طلاق معمولا لغو یا سازماندهی مجدد وظایف و مسئولیت‌های قانونی ازدواج را در پی دارد، بنابراین پیوندهای ازدواج بین یک زوج متأهل تحت حاکمیت قانون کشور یا ایالت خاص منحل می‌شود. قوانین طلاق در سرتاسر دنیا به میزان قابل‌ توجهی متفاوت است، اما در بیشتر کشورها، طلاق مستلزم مجازات دادگاه یا مرجع دیگری در یک‌روند قانونی است که ممکن است شامل موارد توزیع اموال، حضانت فرزند، نفقه (حمایت از همسر)، ملاقات کودک، زمان فرزندپروری، حمایت از فرزند و تقسیم بدهی و دیگر موارد باشد.

در بیشتر کشورها قانون تک همسری الزامی است، بنابراین طلاق به هر یک از شرکای سابق اجازه ازدواج با شخص دیگری را می‌دهد. در این متن قصد داریم شما را با انواع درخواست طلاق آشنا کرده و به طور خاص روی درخواست طلاق طبق قانون جدید و مراحل درخواست طلاق توافقی صحبت کنیم. و به یکی از سوالات پرتکرار و مهم شما در خصوص درخواست طلاق بدون نیاز به وکیل طلاق توافقی به صورت کامل صحبت کنیم و شرایط انجام آن را بررسی کنیم. پس با ما همراه باشید.

مراحل درخواست طلاق طبق قانون جدید طلاق

دلایل اصلی طلاق

دلایل طلاق متفاوت است، از ناسازگاری جنسی یا عدم استقلال یک یا هر دو همسر گرفته تا درگیری شخصیت و غیره. اما درهرصورت این جدایی به دو شکل کلی دیده می‌شود.

- جدایی قانونی: فرایندی قانونی که طی آن یک زوج متأهل می‌توانند درحالی‌که از نظر قانونی ازدواج کرده‌اند، یک جدایی رسمی را نیز اعلام کنند.  

- جدایی احساسی: فرایندی که در آن همسران به طور غیررسمی زندگی مشترک را متوقف می‌کنند.

انواع طلاق

جدایی رسمی و قانونی می‌تواند در انواع مختلفی صورت پذیرد. شاید برخی از این موارد برای شما ناآشنا باشند زیراکه ما همیشه و تنها بر خود کلمه "طلاق" توجه کرده‌ایم نه انواع آن. به همین خاطر برای هرکدام از این موارد توضیح مختصری نیز ارائه خواهد شد. انواع طلاق رسمی را می‌توان در این دسته‌بندی مشاهده کرد:

طلاق دعوی:

طلاق‌های دعوی به این معناست كه یكی از چندین موضوع که طرفین در آنها به توافق نرسیده‌اند، مورد رسیدگی قاضی در سطح دادرسی قرار می‌گیرد. البته که این نوع جدایی گران‌تر است و طرفین باید هزینه، زمان بیشتر و یک وكیل را در روند کار خود در نظر داشته باشند.

طلاق در تقصیر:

این روش زمانی موردبحث قرار می‌گیرد که یکی از طرفین، موارد مهم و اصول اصلی ازدواج خود را زیر پا گذاشته باشد.

طلاق خلاصه:

طلاق خلاصه (یا ساده) که در برخی از حوزه‌های قضایی موجود است، هنگامی استفاده می‌شود که همسران شرایط خاصی را دارند یا می‌توانند از قبل در مورد موضوعات اصلی توافق کنند. فاکتورهای کلیدی مهم در این نوع طلاق: مدت کوتاه ازدواج (کمتر از پنج سال)، عدم وجود فرزندان (یا، در بعضی از حوزه‌های قضایی، تخصیص قبلی حضانت کودک و جهت و میزان حمایت از کودک) و موارد ازاین‌دست است.

طلاق بدون تقصیر:

در بیشتر حوزه‌های قضایی غرب سیستم طلاق بدون تقصیر وجود دارد که نیازی به ادعا و اثبات تقصیر هیچ‌یک از طرفین نیست.

طلاق بدون رأی:

تخمین زده می‌شود که بیش از 95٪ از طلاق‌ها در ایالات متحده "بلامنازع" باشند، زیرا دو طرف قادر به توافق (چه با وکلا / واسطه‌ها / مشاوران) در مورد املاک، کودکان و موارد قابل پشتیبانی، هستند.

مراحل درخواست طلاق طبق قانون جدید طلاق

طلاق مشارکتی:

طلاق مشترک یا طلاق توافقی روشی است که زوجین طلاق می‌گیرند و قبل از امضای سندهای مربوطه، در مورد مسائل طلاق به توافق رسیده‌اند. در یک طلاق توافقی، طرفین با کمک وکلایی که در روند طلاق مشارکتی و در میانجیگری آموزش دیده‌اند، اغلب با کمک یک متخصص مالی خنثی یا مربیان طلاق، در مورد یک مصوبات توافق شده، مذاکره می‌کنند.

طلاق الکترونیکی:

به‌عنوان‌مثال، پرتغال به دو نفر اجازه می‌دهد تا درخواست الکترونیکی طلاق مشترک خود را در یک نهاد اداری غیر قضایی ارائه دهند. در موارد خاص، افراد بدون فرزند، با توافقات انجام شده در مورد املاک و مستغلات، نفقه یا حساب‌های مشترک، روند طلاق توافقی آنها، می‌تواند ظرف یک ساعت تکمیل شود.

مراحل درخواست طلاق توافقی

همان‌طور که در ابتدای متن اشاره کردیم، تمرکز ما بر طلاق توافقی در قانون ایران بوده و درخواست طلاق طبق قانون جدید در سال 1400 را مدنظر خواهیم داشت. همان‌طور که گفته شد، شرایط درخواست طلاق توافقی، به گونه ایست که با رضایت دو طرف و درنظرگرفتن برخی بخشودگی‌ها (به طور مثال گذشتن از مهریه) انجام می‌شود.

مراحل درخواست طلاق توافقی با توجه‌ به درخواست طلاق طبق قانون جدید چگونه است؟

شرایط درخواست طلاق توافقی در سال 1400، تفاوت چندانی با سال پیش ندارد. مراحل درخواست طلاق توافقی به این شرح است که:

1- زوجین یک یا دو وکیل برای طلاق توافقی خود انتخاب می‌کنند.

2- دادخواست طلاق توافقی توسط وکیل مربوطه ثبت می‌شود.

3- یک یا چند جلسه مشاوره اجباری در روند طلاق توافقی وجود خواهد داشت.

4- پس از بررسی مشاوران، درخواست طلاق توافقی به دادگاه ارائه خواهد شد.

مراحل درخواست طلاق طبق قانون جدید طلاق

شرایط طلاق بدون مراجعه به وکیل برای طلاق

زوجین می‌توانند بدون درنظرگرفتن وکیل برای طلاق توافقی نیز به دادگاه خانواده مراجعه کنند که البته این مورد توصیه نمی‌شود زیراکه مشورت با فردی آگاه از تمام امور، همواره بهترین راه‌حل است. اما در غیر این صورت، افراد می‌توانند:

1- مراجعه به سامانه نوبت ‌دهی طلاق (سامانه مداخله در طلاق و سامانه تصمیم)

2- انتخاب یکی از مراکز مشاوره با واردکردن مشخصات طرفین

3- ارجاع زوجین از طرف مرکز مشاوره به یکی از مراکز مشاوره زیر نظر بهزیستی (تعداد جلسات بسته به نظر مرکز مشاوره است).

4- اخذ گواهی "عدم انصراف طلاق" در صورت توافق آنها به جدایی

5- ثبت دادخواست در دفتر خدمات الکترونیک قضایی و ارجاع به دادگاه خانواده

پس از صدور رأی دادگاه نیز زوجین تنها سه ‌ماه فرصت دارند تا به یکی از دفاتر رسمی طلاق، برای ثبت  واقعه طلاق خود مراجعه کنند.

در نهایت باید به این نکته اشاره مجدد داشته باشیم که بنا بر قوانین درخواست طلاق طبق قانون جدید، صحبت‌های زوجین و هماهنگی در مورد درخواست طلاق و موارد همچون مهریه، حضانت فرزندان (نحوه و مدت ملاقات)، مقدار نفقه و مواردی از این‌ دست است که شرایط درخواست طلاق توافقی را تشکیل می‌دهند.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید