امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 281804
۱۹۶
۱
۰
نسخه چاپی

معاون مخابرات وعده‌های وزارت ارتباطات برای ارائه ۲۰ میلیون پورت فیبر نوری را زیر سوال برد

معاون مخابرات وعده‌های وزارت ارتباطات برای ارائه ۲۰ میلیون پورت فیبر نوری را زیر سوال برد

معاون فناوری اطلاعات شرکت مخابرات ایران با انتقاد از وعده وزیر ارتباطات برای توسعه 20 میلیون پورت فیبر نوری در کشور، گفت که این موضوع هیچ مبنایی ندارد: «یا نمی‌دانی 20 میلیون چقدر است یا نمی‌دانی پورت چیست!»

پروژه توسعه فیبر نوری در کشور یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های وزارت ارتباطات دولت سیزدهم است. زارع‌پور وعده داده تا با ایجاد دسترسی 20 میلیون خانوار به فیبر نوری، مردم سرعت‌های چند گیگا‌بیتی را تجربه کنند.

اما بارها ابهام‌هایی درباره عملی‌شدن این پروژه از سوی کارشناس‌ها مطرح شده است. جدیدترین اظهارات در این‌باره را «میثم سید‌صالحی»، معاون فناوری اطلاعات شرکت مخابرات ایران در گفتگو با روزنامه جوان داشته که معتقد است وعده وزیر ارتباطات مبنایی ندارد. سیدصالحی در همین رابطه گفته است:

«روز اول باید می‌گفتیم آقای وزیر شما بر چه مبنایی داری می‌گویی به 20 میلیون پورت FTTH نیاز است؟ مبنای خودت را بگو. یا نمی‌دانی پورت چیست یا نمی‌دانی 20 میلیون چه مقدار است! کجای دنیا یک چنین سرویسی دارد؟! شما دارید در مورد کشوری که کوچک‌تر از یکی از استان‌های کوچک ماست صحبت می‌کنی یا درباره کشور‌های صاحب فناوری صحبت می‌کنی؟ فرانسه 60 میلیون پورت ADSL دارد، به سمت FTTH هم حرکت کرده‌ است و 10 تا 12 درصد سرویس FTTH دارد. ما کلاً با 10 میلیون کاربر می‌خواهیم به 20 میلیون FTTH برسیم.»

 

وی با تأکید بر اینکه با گفتن اتفاقی نمی‌افتد، اظهار داشت وزارت ارتباطات در پشت درهای بسته برای خود تصمیمی گرفته و قواعدی گذاشته است که با بازار هم‌خوانی ندارد: «می‌گویند پنج تا قورباغه در استخر بودند. یکی از آن‌ها تصمیم گرفت به بیرون بپرد، حالا چند‌تا قورباغه در استخر هستند؟ همچنان پنج قورباغه، چون او فقط تصمیم گرفته‌، اما نپریده است.»

تغییر تکنولوژی در دنیا ناگهانی نیست

سیدصالحی که در سال‌های گذشته مدیریت پیام‌رسان سروش را نیز برعهده داشته، در پاسخ به این سؤال که وضعیت دسترسی به فیبر نوری در کشور چگونه است، گفت:

«ما الان در تمام مراکز داده خود از فیبرنوری استفاده می‌کنیم. در لایه‌های انتقال سال‌هاست از فیبرنوری استفاده می‌کنیم. ولی لایه‌ای که همیشه از آن صحبت می‌شود، شبکه دسترسی از طریق فیبر‌نوری است. شبکه دسترسی از طریق فیبر‌نوری 10 سالی است که توسط ITU (اتحادیه بین‌المللی مخابرات) به‌عنوان تکنولوژی دسترسی انتخاب و برای آن نقشه‌راه‌هایی در نظر گرفته شده‌ است. دنیا آرام‌آرام در لایه دسترسی در حال حرکت از کابل مسی به سمت فیبر‌نوری است و در‌نهایت جایگزین‌کردن آن‌ها با فیبر‌نوری، جزو نقشه راهی است که اتحادیه تلکام در دنیا پیشنهاد کرده‌ است. تغییر تکنولوژی در دنیا هیچ‌وقت دفعتاً اتفاق نمی‌افتد، بلکه همیشه یک راه برای تغییر تکنولوژی تعریف می‌شود.»

او باور دارد هنوز ظرفیت کابل مسی در دنیا تمام نشده و اتفاقاً همچنان فناوری‌هایی به وجود می‌آید که ظرفیت کابل مسی را فراتر می‌برد: «ما در ایران به دلیل مشکلاتی که شبکه کابل مسی به خصوص در لایه انتهایی دسترسی یا انتقال داشته حتی به ظرفیت‌های بینابینی هم خیلی نپرداخته‌ایم؛ مثلاً تکنولوژی ADSL با استفاده از ظرفیت کابل مسی 8 مگابیت بر ثانیه ظرفیت می‌داده‌ است؛ بعد از آن ADSL۲+ آمده که تا 16 مگابیت قابلیت استفاده دارد؛ بعد از آن هم VDSL آمده که تا 25 مگا‌بیت ظرفیت می‌داده‌ است.»

معاون مخابرات وعده داد این شرکت تا سال 1403 و 1404، در 5 میلیون پورت سرویس خواهد داد: «مخابرات اکنون 2 میلیون پوشش دارد، 200 هزار مورد هم ارائه شده‌ است.»

او با گلایه از برخی حمایت‌های وزارت ارتباطات از سایر FCPها برای توسعه اینترنت فیبر نوری در کشور، گفت:

«بروید ببینید FCP‌ها چه مقدار راه انداخته‌اند و آن‌ها چه می‌گویند. ولی ببینید رویکرد وزارتخانه چیست و از کدام حمایت می‌کند، وزیر با ما عکس دارد یا با FCPها، این دیگر تابلو است. در دوره قبلی حداقل طرف حسابمان معلوم بود؛ می‌گفتیم طرف می‌گوید من با سهامدار مخابرات زاویه دارم و مخابرات را داده‌ام رفته، حالا در برابر مخابرات می‌خواهم یک چیزی علم کنم، خدا را شکر مخابرات از این دوره زنده بیرون آمد، حتی در دوره بعد از آن هم که طرف چشم‌های خودش را بسته‌ بود و فقط با لج و لجبازی اگر می‌گفتیم من راست می‌روم، می‌گفت پس چپ درست است، هم زنده ماندیم.»

معاون فناوری اطلاعات مخابرات معتقد است اگر وزیر ارتباطات سابق تصمیم می‌گرفت صنعت ارتباطی کشور را رشد دهد، یک تاریخ بی‌نظیر از صنعت ارتباطی در طول چهار سال وی شکل می‌گرفت، اما نخواست: «اصل ماجرا این است که ظرفیت بهره‌مندی از توانمندی مخابرات را داشت و نکرد. با اینکه از زیرمجموعه‌های آن استفاده کرد، رفت عکسش را با همراه اول و مبین نت در راه‌اندازی 5G گرفت. خرد‌خرد از همراه اول و مبین نت که بخشی از مخابرات ایران است، تا می‌توانست کشید، اما به‌جهت فضای سیاسی که با مخابرات داشت، همیشه گارد اپوزیسیون و دعوای خودش با آن را حفظ کرد.»

وی باور دارد اگر که در دوره قبلی خواستی برای توسعه ارتباطات ثابت وجود داشت، به‌جای 2 میلیون پورت FTTH فعلی اکنون 8 میلیون پورت عرضه شده بود.

«اینترنت به شدت ارزان است»

معاون فناوری اطلاعات مخابرات همچنین اعتقاد دارد اینترنت به شدت ارزان است:

«بیایید تک‌تک آمار‌ها را با هم بررسی کنیم. هیچ جای دنیا اینترنت به قیمت ما نیست. البته وقتی می‌گویم هیچ جای دنیا، می‌روند مثلاً کشور لوکزامبورگ را پیدا می‌کنند و یک بسته تشویقی می‌آورند و می‌گویند قیمتش این مقدار است. در اینجا منظور بسته عادی مصرف است و البته هم نمی‌گویم با قیمت دلار بسنجید، بلکه با قیمت یک قوطی آب آن را بسنجید. ببینید شما می‌توانید اینترنت در چین را با چند قوطی آب بخرید و در ایران با قیمت یک گیگ اینترنت چند قوطی آب به شما می‌دهند. آب ما به شدت گران‌تر از اینترنت است، با اینکه کشوری هستیم که خیلی هم آب معدنی برایمان اهمیت ندارد.»

او با اشاره اینکه تعرفه‌های گاز و برق چند هزار درصد رشد کرده است، ضمن گلایه از عدم افزایش تعرفه مخابرات در این سال‌ها، آن را حق پرسنل مخابرات و حق‌الناس دانست.

 

 

 

  • منبع
  • دیجیاتو

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید