امروز: پنج شنبه, ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۵ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۵ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 276144
۲۳۵۷
۱
۰
نسخه چاپی
Emiliano Zapata Salazar

زندگی امیلیانو زاباتا | مرگ امیلیانو زاباتا

زندگی امیلیانو زاباتا | مرگ امیلیانو زاباتا

 امیلیانو ساباتا سالاسار رهبر دهقانان شورشی جنوب مکزیک بود. او از سال ۱۹۰۹ تا آوریل ۱۹۱۹ که در یک کمین کشته شد، رهبری مبارزات دهقانی را برعهده داشت و همه مدت بی وقفه جنگید.

زندگی امیلیانو زاپاتا

امیلیانو زاپاتا یا امیلیانو ساپاتا انقلابی بزرگ مکزیک هشتم اوت ۱۸۷۹ در ایالت مرکزی مورلوس در روستایی به نام آننکویلکو چشم به جهان گشود. پدرش گابریل زاپاتا و مادرش کلئوفاس سالازار نام داشتند.

امیلیانو زاپاتا از رهبران برجسته قیام بزرگ مردم مکزیک به‌شمار می‌رود.

در آن زمان رژیم دیکتاتوری دیاس بر مکزیک حکومت می‌کرد که در سال ۱۸۷۶ به قدرت رسیده بود. زاپاتا از خانواده‌ای متوسطی می‌آمد که توانسته بود با مقاومت در برابر شرایط سخت اجتماعی استقلال خود را حفظ کند. خانواده زاپاتا از دیرباز یکی از خانواده‌های ممتاز بود، اما در دیکتاتوری پورفیریو دیاس زمین‌های خود را از دست داد. با شناختی که مردم از توانمندی‌های سازماندهانهٔ زاپاتا داشتند، در سال ۱۹۰۹ او را به رهبری خود انتخاب کردند. زمانی که مذاکرات قانونی با مالکان زمین‌ها به بن‌بست رسید، زاپاتا طرفدارانش را به تصرف زمین‌ها تشویق کرد. او به یک انقلابی مسلح تبدیل شد و پیروانش به عنوان زاپاتیست ها شناخته شدند.

 او به‌دلیل نقش موثری که در جریان انقلاب داشت به یکی از قهرمانان ملی مکزیک بدل شد و به همین دلیل جنبش انقلابی را که از ایالت چیاپاس مکزیک آغاز شد، به احترام او زاپاتیستا یا زاپاتیستاس می‌خوانند.

زاپاتا در سن ۳۰ سالگی فرمانده نیروهای دفاعی روستا شد و این امر او را به سخنگو و نمایندهٔ هم ولایتی‌هایش بدل کرد. وی خیلی زود برای به رسمیت شناختن حقوق سرخ‌پوستان بومی وارد بحث و جدل و در نهایت درگیری شد.

مرگ امیلیانو زاپاتا

در ۹ آوریل ۱۹۱۹ یکی از اعضای دولت، زاپاتا را برای دیداری دوستانه دعوت کرد و زاپاتا با شنیدن پیغام به راه افتاد اما در بدو ورود به مکان ملاقات هدف گلوله نظامیان در کمین، قرار گرفت و کشته شد.  از جمله گزین گویه‌های مشهور او این است: ایستاده مردن بهتر از زندگی کردن روی دو زانو است.

  • منبع
  • ویکی پدیا
  • دنیای اقتصاد

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید