امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 282224
۷۰۸
۱
۰
نسخه چاپی

کرونا می‌تواند تا شش ماه بعد از بهبودی، ناهنجاری‌های مغزی مهمی ایجاد کند

کرونا می‌تواند تا شش ماه بعد از بهبودی، ناهنجاری‌های مغزی مهمی ایجاد کند

مطالعه جدید محققان نشان می‌دهد ابتلا به کرونا می‌تواند تا شش ماه پس از بهبودی از این بیماری، ناهنجاری‌های قابل توجهی در مغز ایجاد کند.

محققان با کمک نوع خاصی از اسکن رزونانس مغناطیسی (MRI) روی تعدادی از بیماران مبتلا به کرونا، متوجه تفاوت‌هایی در مغز آنها، به‌ویژه در لوب پیشانی و ساقه مغز در مقایسه با مغز افراد سالم شدند.

دانشمندان می‌گویند این تفاوت‌ها می‌تواند با مشکلاتی ازجمله خستگی، بی‌خوابی، اضطراب و سایر مشکلات شناختی که اغلب بیماران مبتلا به کرونا طولانی‌مدت از آن شکایت می‌کنند، ارتباط داشته باشد.

ابتلا به کرونا و بروز مشکلات مغزی

نتایج این مطالعه در نشست سالانه انجمن رادیولوژی آمریکای شمالی ارائه خواهد شد. محققان در این مطالعه از تصویربرداری مبتنی بر حساسیت مغناطیسی برای تجزیه و تحلیل اثراتکرونا روی مغز استفاده کردند. حساسیت مغناطیسی نشان می‌دهد که چگونه مواد خاصی مانند خون، آهن و کلسیم، در یک میدان مغناطیسی، خودشان نیز مغناطیسی می‌شوند. در نتیجه می‌توانند شرایطی را برای بروز برخی بیماری‌های عصبی، ناهنجاری‌های عروقی، تومورهای مغزی و سکته فراهم کنند.

«ساپنا میشرا»، یکی از محققان این مطالعه و دکترای مؤسسه فناوری هند در دهلی می‌گوید:

«مطالعات قبلی روی این موضوع و نحوه تاثیرگذاری حساسیت مغناطیسی پس از ابتلا به کرونا، تمرکز نکرده بودند و حالا ما این به این موضوع توجه نشان داده‌ایم.»

او در بیانیه‌ای اعلام کرد:

«مطالعه ما این جنبه جدید از اثرات عصبی کرونا را برجسته می‌کند و از بروز ناهنجاری‌های قابل توجهی در مبتلایان به کووید-۱۹ خبر می‌دهد.»

محققان نتایج MRI انجام شده 46 بیمار بهبود یافته از کووید و 30 بیمار سالم را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. تصویربرداری ظرف شش ماه پس از بهبودی از بیماری انجام شد. نتایج نشان می‌داد که در میان بیماران مبتلا به کرونا، شایع‌ترین علائم خستگی، مشکل خواب، حواس پرتی و مشکلات حافظه بوده است که همگی از علائم بالقوه کووید طولانی هستند. نتایج نشان می‌داد که بیماران مبتلا به کووید، در لوب فرونتال و ساقه مغز خود حساسیت قابل توجهی بالاتر را داشتند. حتی دانشمندان بر این باور هستند که کووید ممکن است شخصیت افراد، به ویژه بزرگسالان را تغییر دهد.

میشرا محقق این مطالعه می‌گوید:

«این مطالعه به عوارض طولانی‌مدت و جدی ابتلا به کرونا اشاره می‌کند و نشان می‌دهد ممکن است برخی عوارض حتی تا ماه‌ها بعد از بهبودی هنوز با بیمار باشند.»

  • منبع
  • دیجیاتو

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید