امروز: سه شنبه, ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۶ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۶ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 277401
۵۰۷
۱
۰
نسخه چاپی
رئیس اتحادیه وکلا خبر داد

افزایش ٢٠ درصدی ظرفیت پذیرش آزمون وکالت

افزایش ٢٠ درصدی ظرفیت پذیرش آزمون وکالت

کوشا: اراده‌هایی خارج از ستاد کرونا برای تعویق آزمون وکالت وجود داشت

رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) با اشاره به افزایش ٢٠ درصدی ظرفیت پذیرش آزمون وکالت گفت: ۸۱ هزار داوطلب در آزمون وکالت سال ١٣٩٩ شرکت کردند و بیش از سه هزار نفر پذیرفته می‌شوند و در سال ۱۴۰۰ حدود چهار هزار نفر جذب خواهند شد.

به گزارش ایرنا، جعفر کوشا روز یکشنبه در سومین نشست خبری خود ضمن تسلیت شهادت امام محمدباقر(ع)  اظهار داشت: در ماه گذشته شاهد انتخابات ریاست جمهوری بودیم و با شرکت مردم در انتخابات حجت الاسلام‌والمسلمین دکتر سید ابراهیم رئیسی، ریاست جمهوری را به عهده گرفتند و به ایشان تبریک عرض می‌کنیم و امیدواریم در این جایگاه موفق باشند همچنین انتصاب حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای را نیز تبریک عرض می‌کنم.

وی با اشاره به برگزاری آزمون وکالت سال ١٣٩٩ در ٢۵ تیر سال جاری افزود: از داوطلبان آزمون وکالت ۱۳۹۹ عذرخواهی و تأکید می‌کنم که در این قضیه ما مقصر نبودیم و گلایه‌های زیادی از سازمان سنجش و ستاد ملی مبارزه با کرونا داریم.

کوشا ادامه داد: مسئولیت‌های اخلاقی تعلیق‌های آزمون را می‌پذیریم هرچند که ما قصوری نداشتیم و تا روز آخر برای برگزاری آزمون تلاش کردیم اما اراده‌هایی خارج از ستاد کرونا برای تعویق آزمون وجود داشت.

رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران درباره زمان انتشار کلید سوالات آزمون وکالت افزود: کلید سوالات آزمون در اختیار سازمان سنجش آموزش کشور قرار دارد و به زودی منتشر می‌شود.

وی گفت: آزمون وکالت در سلامت کامل برگزار شد و نتایج آن احتمالا تا یک ماه آینده اعلام می‌شود.

کوشا درباره برگزاری آزمون وکالت ١۴٠٠ گفت: این آزمون بطور قطع در هفتم آبان برگزار می شود و درباره دروس هم یک مورد حقوق اساسی به پیشنهاد کانون‌ها افزوده شد و درباره درس متون فقه هم باید جلساتی برگزار شود تا درباره آنها تصمیم گیری کنیم زیرا دروس امتحانی ارتباطی به آیین‌نامه وکالت ندارند.

رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران با اشاره به آیین‌نامه‌ای که اخیرا از سوی رئیس قوه قضاییه مصوب و ابلاغ شد، افزود: آیین نامه اجرایی لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری قابلیت اجرا ندارد.

وی ادامه داد: در آیین‌نامه اخیرالصدور، تشریفات ماده ۲۲ لایحه قانونی استقلال کانون‌های وکلا رعایت نشده است و طبق این ماده قانونی، کانون وکلا با رعایت مقررات این قانون آیین‌نامه‌های مربوط به امور کانون از جمله انتخابات کانون و طرز رسیدگی به تخلفات و نوع تخلفات و مجازات آنها و ترفیعات و کارآموزی و پروانه وکالت را در مدت دو ماه از تاریخ تصویب این قانون تنظیم می‌کند و پس از تصویب وزیر دادگستری به اجرا گذاشته می‌شود.

کوشا اضافه کرد: بنابراین قانون بین مرجع تنظیم و تصویب تفکیک قائل شده است؛ ما یکبار در سال ۱۳۳۴ آیین نامه را نوشتیم و عده‌ای معتقدند آیین‌نامه جدیدی نمی‌توانیم، بنویسیم مگر اینکه اصلاحیه جدیدی تدوین کنیم.

وی با طرح این پرسش که آیا آیین نامه اخیر، استقلال کانون‌های وکلا را زیر سوال نمی‌برد؟ گفت: استقلال وکلا از جوهره وجودی کانون‌هاست و اگر این استقلال زیر سوال برود، ما کانون‌های وکلای قوه قضاییه می‌شویم.

رئیس اتحادیه کانون‌های وکلای دادگستری ایران با اشاره به برخی اشکالات آیین نامه اخیر التصویب افزود: این اشکالات در چهار بخش وارد است و ۱۱ مورد ناقض استقلال و مغایر مواد قانونی است که ماده ۱۴ این آیین نامه نمونه‌ای از این نقض‌هاست.

کوشا اظهارداشت: نوشتن دستورالعمل توسط معاونت حقوقی قوه قضاییه با کمک کانون‌ها غیرمنطقی است زیرا کانون وکلای دادگستر یک نهاد مستقل است و برای نوشتن دستورالعمل به معاونت حقوقی وابسته نیست.

وی با بیان اینکه در اصلاحیه تغییراتی اعمال شده که نه تنها مورد نظر کانون نیست بلکه مغایر مواد قانونی است، گفت: در این اصلاحیه اعلام شده که تسلیم نسخه‌ای از وکالت نامه برای وکیل ضروری است در صورتی که اکنون قراردادها کاملا الکترونیکی و از طریق ثبت در سامانه است.  رئیس اتحادیه کانون‌های وکلای دادگستری ایران افزود: همچنین ماده ۱۷ لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری مصوب سال ۱۳۳۳ تصریح کرده که از تاریخ اجرای این قانون هیچ وکیلی را نمی‌توان از شغل وکالت معلق کرد مگر به حکم دادگاه انتظامی؛ در صورتی که در این آیین نامه گفته شده که تعلیق وکلا منحصراً به عهده حکم دادگاه انتظامی نیست.  

کوشا با اشاره به اصلاحیه کانون‌ها و حذف نوآوری‌های پیشنهادی در آیین‌نامه اظهار داشت: ما در اصلاحیه‌ها نظر دادیم و همه نظرات و نوآوری‌های کانون‌های وکلای دادگستری را حذف کردند.  درخواست کردیم که وضعیت ثبت و تأسیس موسسات حقوقی ساماندهی شود و افراد دارای پروانه وکالت بتوانند صلاحیت تاسیس موسسه حقوقی داشته باشند اما این درخواست ما را نادیده گرفتند و حذف کردند.

وی تصریح کرد: به نمایندگی از ٢۶ کانون وکلای دادگستری در سراسر کشور تاکید می کنم که این آیین‌نامه قابلیت اجرا ندارد و در این خصوص در هیات عمومی همه کانون ‌ها به اتفاق آرا به صورت حقیقی و مجازی این مسأله را اعلام کردند و این موضوع را برمبنای حاکمیت قانون، صلاح و مصلحت جامعه وکالت و حقوق دفاعی مردم اعلام می‌کنیم.

رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا مرجع اجرای آیین نامه اجرایی لایحه استقلال کانون‌های وکلای دادگستری، کانون است؟ گفت: طبق قانون اگر تشریفات رعایت شود کانون‌های وکلای دادگستری باید آیین نامه را اجرا کنند اما اگر تشریفات اجرا نشود و مرجع تنظیم و تصویب خلط شود، برای اجرا با مشکل مواجه می‌شویم.

کوشا با بیان اینکه از ریاست قوه قضاییه درخواست ملاقات داشته‌ایم، اظهارداشت: ما باب تعامل و گفت و گو با قوه قضاییه را نمی‌بندیم، با توجه به سوابق و تجربیات رئیس قوه قضاییه حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای نیز انتظار تعامل داریم و امیدوارم به نتیجه برسیم.

انتهای پیام

  • منبع
  • ایرنا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید