امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 277547
۱۲۱۶
۱
۰
نسخه چاپی
برف کوری یا فوتوکراتیت (photokeratitis)

بیماری برف کوری | هنگام لذت بردن از روزهای برفی مراقب چشم های خود باشید!

برف‌کوری اختلال دردناک قرنیهٔ چشم به علت قرار گرفتن بیش‌ از حد در معرض نور فرابنفشی است که از برف بازتابیده می‌شود. به برف‌کوری، نورزدگی هم گفته‌اند.

بیماری برف کوری

بیماری برف کوری

در این بخش از مجموعه مجله سلامت حقوق نیوز به بررسی بیماری برف کوری پرداخته می شود.

برف کوری یا فوتوکراتیت نوعی اختلال دردناک مرتبط با چشم است که در اثر تابش های نور و اشعه ماورا بنفش خورشید به سطح برف و یخ و انعکاس آن که به چشم برخورد می کند ایجاد می شود؛ برخی نام این اختلال چشمی را نور زدگی نیز می نامند زیرا مشکل اصلی که در این بیماری برای افراد پیش می آید سوختگی قرنیه چشم در اثر تابش های خورشیدی بر روی برف و یخ می باشد که باعث می شوند بر روی قرنیه چشم سوختگی ایجاد شود و تاول هایی به وجود آیند که بسیار دردناک نیز هستند، در موارد شدید این مشکل سبب کوری دائم افراد می شود.

علائم و نشانه‌ های برف‌ کوری

نشانه‌های برف‌کوری چندین ساعت پس از قرارداشتن در مجاورت پرتو فرابنفش ایجاد می‌شود. نشانه‌های کلاسیک این اختلال شامل موارد زیر است:

• چشم درد

• آفتاب‌ سوختگی

• قرمزی چشم

• احساس وجود جسم خارجی در چشم

• حساسیت به نور

• اشک‌ ریزش

• تاری دید

• التهاب و تورم پلک / چشم

• سردرد

ترس از نور

از دست دادن قدرت بینایی در نتیجه برف‌کوری، موقتی است و اغلب بین ۲۴ تا۴۸ ساعت از بین می‌رود.

علت بیماری برف کوری

فوتوکراتیت ناشی از نور طبیعی یا مصنوعی UV است. قسمت "فتو" به معنی "نور" است و کراتیت التهاب قرنیه است. قرنیه، بافت شفاف و مخروطی شکلی دارد که چشمان شما را پوشش می دهد. قرنیه حاوی رگ های خونی نیست، بنابراین نیاز به اشک دارد که مرطوب شده و سالم بماند.

بیرونی ترین لایه قرنیه، اپیتلیوم نامیده می شود. هزاران انتهای عصبی دارد که قرنیه را بسیار آسیب پذیر و حساس به درد می کند.هنگامی که نور UV بیش از حد به قرنیه می تابد، این لایه خارجی حساس ملتهب می شود و باعث ایجاد احساس سوزش یا خارش می شود.

نور خورشید می تواند باعث برف کوری شود؛ اشعه ماورا بنفش منعکس شده از ماسه، برف و آب می تواند قرنیه را بسوزاند. نور از چراغ جوشکاری، لامپ های خورشیدی و غرفه های دباغی نیز می تواند موجب التهاب قرنیه شود و در نهایت منجر به برف کوری می شود. افرادی که از تجهیزات جوشکاری استفاده می کنند، به طور خاص مستعد "فلاش جوشکاری" هستند - نامی دیگر برای برف کوری.

برف‌ کوری

راه های درمان برف‌ کوری

همان‌طور که در بالا ذکر کردیم، نشانه‌های برف‌کوری در عرض یک تا دو روز به طور خودبه‌خودی از بین می‌رود. اما آگاهی از برخی راهکارهای درمانی خالی از لطف نیست.

اگر از لنز طبی یا رنگی استفاده می‌کنید، فورا آن را از چشم‌ها خارج کنید و تا بازگشت چشم به حالت طبیعی دوباره استفاده نکنید.

برای کاهش درد اختلال برف کوری، در خانه بمانید و حتما عینک دودی بزنید. حتما چشمان خود را مرطوب نگه دارید. برای این منظور می‌توانید از قطره‌های اشک مصنوعی کمک بگیرید. حتما توجه داشته باشید که از محلول‌های بدون موادنگهدارنده استفاده کنید.

برای کاهش درد چشم می‌توانید از پمادها یا قطره‌های مخصوص چشم استفاده کنید. اما در مصرف این مواد زیاده‌روی نکنید تا مشکلات بیشتری برایتان پیش نیاید.

اگر نشانه‌های برف‌کوری پس از دو روز از بین نرفت حتما به پزشک متخصص چشم مراجعه کنید.

روش های پیشگیری از برف کوری

برف کوری، فتوکراتیت و یا نورزدگی اختلالی است که اغلب گریبان گیر کوهنوردان و صخره نوردان می شود اما خوشبختانه راهی آسان برای پیشگیری دارد آن هم استفاده از عینک های مخصوص و استاندارد آفتابی است؛ در کوهستان ها به دلیل ارتفاع زیاد و بارش برف بیشتر اشعه ماورا بنفش خورشید با قدرت بیشتری تابش دارد و اثرات ماندگارتری را نیز دارا خواهد بود به همین دلیل عینک های آفتابی از برخورد و انعکاس این نور با چشم به طور چشم گیری جلوگیری کرده و خطر ابتلا به این عارضه را تا کم ترین حد ممکن کاهش می دهد؛ همچنین یکی دیگر از راه های پیشگیری می تواند استفاده از کلاه های لبه دار که مانند سایه بان عمل می کنند باشد، فتوکراتیت تنها مختص کوهنوردی و برف پیمایی نمی باشد به همین دلیل بهتر است در فصل سرما و بارش اقدامات لازم را انجام داد.

  • منبع
  • دکتر پورمازار
  • لوناتو
  • نمناک

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید