امروز: پنج شنبه, ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۵ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۵ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 280421
۷۰۱
۱
۰
نسخه چاپی

افسانه های پزشکی درباره سرطان ریه

افسانه های پزشکی درباره سرطان ریه

در این مطلب آخرین نسخه افسانه های پزشکی درباره سرطان ریه را در میان طیف وسیعی از سوء تفاهم ها و اشتباهات پوشش می دهیم.

در سطح جهانی، در سال 2020، سرطان ریه با 2.21 میلیون دومین سرطان شایع پس از سرطان سینه بود. این عامل باعث مرگ 1.8 میلیون نفر شد.

1. فقط افراد سیگاری به سرطان ریه مبتلا می شوند

اینکه فقط افراد سیگاری به سرطان ریه مبتلا می شوند درست نیست، و متأسفانه، این یک افسانه بسیار آزاردهنده است و باعث انگ می شود.

طبق گزارش CDC، حدود 10 تا 20 درصد از افراد مبتلا به سرطان ریه در ایالات متحده هرگز سیگار نکشیده اند یا کمتر از 100 نخ سیگار در زندگی خود مصرف کرده اند.

CDC گزارش می دهد که سالانه حدود 7300 مرگ و میر ناشی از سرطان ریه در بین افراد غیرسیگاری ناشی از دود سیگار است و 2900 مورد دیگر نیز در اثر قرار گرفتن در معرض رادون است.

طبق گزارش CDC، سالانه حدود 7300 مرگ ناشی از سرطان ریه در میان افراد غیرسیگاری ناشی از دود سیگار است و 2900 مورد دیگر به دلیل قرار گرفتن در معرض رادون است.

2. راهی برای کاهش خطر وجود ندارد

راه های مختلفی برای کاهش خطر سرطان ریه وجود دارد. اول و مهمتر از همه پیشگیری از سیگار کشیدن و ترک سیگار است.

برای هر کسی که سعی در ترک سیگار دارد، در اینجا چند نکته مبتنی بر شواهد وجود دارد که به شما کمک می کند.

همچنین محدود کردن قرار گرفتن در معرض دود سیگار را که گاهی به آن سیگار کشیدن غیرفعال می گویند بسیار مهم است.  بر اساس CDC غیرسیگاری هایی که در خانه یا محل کار در معرض دود سیگار هستند، 20 تا 30 درصد خطر ابتلا به سرطان ریه دارند.

 سایر محصولات سیگاری نیز به عنوان یک خطر بالقوه برای توسعه سرطان ریه در نظر گرفته می شوند.

غربالگری سرطان ریه با سی تی اسکن با دوز کم در جمعیت های پرخطر، مانند افرادی که 50 سال سن دارند با سابقه مصرف یک بسته سیگار در روز به مدت 20 سال یا بیشتر، مرگ و میر ناشی از سرطان ریه را تا بیش از 20 درصد کاهش می دهد.

سایر عوامل خطر عبارتند از قرار گرفتن در معرض رادون. بنابراین، اندازه گیری رادون در خانه شما مهم است. [علاوه بر این،] برخی رفتارهای سبک زندگی به عنوان عوامل خطر بالقوه در نظر گرفته می شوند. ورزش نکردن و عدم اجتناب از چاقی مهم است.

3. فقط افراد مسن به سرطان ریه مبتلا می شوند

نه، درست نیست. اگرچه بیش از نیمی از افراد مبتلا به سرطان ریه بالای 65 سال سن دارند، افراد جوان زیر 50 سال بیشتر و بیشتر به سرطان ریه مبتلا می شوند، به ویژه زنان.

4. زندگی در یک شهر آلوده برای خطر سرطان ریه بدتر از سیگار کشیدن است

شواهد خوبی وجود دارد که نشان می دهد آلودگی ناشی از ترافیک خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش می دهد. به عنوان مثال، نویسندگان یک متاآنالیز که این موضوع را بررسی کرده اند، نتیجه می گیرند: قرار گرفتن در معرض دی اکسید نیتروژن، اکسید نیتروژن، دی اکسید گوگرد و ذرات ریز ارتباط مثبتی با خطر ابتلا به سرطان ریه دارد. قرار گرفتن شغلی در معرض آلودگی هوا در بین رانندگان حرفه ای به طور قابل توجهی بروز و مرگ و میر سرطان ریه را افزایش داد.

با این حال، مقایسه بین آلودگی و سیگار کشیدن دشوار است. زندگی در شهرهای آلوده یک عامل خطر است، اما هیچ کس به طور قطع نمی داند که آیا بدتر از استفاده از محصولات تنباکو است یا خیر، و این ترکیب ممکن است حتی بدتر باشد.

5. من سال‌هاست که سیگار می‌کشم، حالا دیگر فایده‌ای ندارد که آن را ترک کنم

به بیان ساده، به گفته دکتر هیرش ترک سیگار خطر ابتلا به سرطان ریه را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

به غیر از سرطان ریه، ترک سیگار خطر ابتلا به طیف وسیعی از بیماری‌ها از جمله بیماری قلبی، پوکی استخوان و دیابت را نیز کاهش می‌دهد.

مهم نیست چند ساله یا چه مدتی است که سیگار می کشید، ترک سیگار در هر زمانی سلامت شما را بهبود می بخشد. وقتی سیگار را ترک می‌کنید، احتمالاً سال‌ها به زندگی‌تان اضافه می‌کنید، راحت‌تر نفس می‌کشید، انرژی بیشتری خواهید داشت و در پول خود صرفه‌جویی می‌کنید.»

6. کشیدن حشیش خطر سرطان ریه را افزایش نمی دهد

دکتر هیرش توضیح داد که ما معتقدیم حشیش یک عامل خطر است، اما ما به مطالعات طولانی مدت بیشتری نیاز داریم. شواهد اپیدمیولوژیک برای ارتباط بین حشیش و سرطان ریه محدود و متناقض است.

او توضیح داد که یکی از مشکلات مطالعه این انجمن این است که افرادی که حشیش می کشند اغلب تنباکو نیز مصرف می کنند. این امر باعث می شود که تأثیرات هر عامل از هم جدا شود و چالش برانگیزتر شود.

7. اگر سرطان ریه دارید، ممکن است به سیگار کشیدن ادامه دهید

این درست نیست. در کنار مزایای بی شمار ترک سیگار، افراد مبتلا به سرطان ریه که سیگار را ترک می کنند، پیش آگهی بهتری دارند.

8. جراحی سرطان ریه باعث گسترش سرطان می شود

دکتر هیرش گفت: نه، جراحی سرطان ریه باعث گسترش سرطان ریه نمی شود. وی سپس علت اهمیت انجام جراحی زودهنگام و اقدامات انجام شده برای جلوگیری از انتشار را توضیح داد.

جراحی سرطان ریه در مراحل اولیه سرطان ریه توصیه می شود. وی توضیح داد که در این مرحله می تواند سرطان را درمان کند. او ادامه داد: اگر تومور بزرگ باشد یا دارای انتشار محلی باشد، درمان کمکی مانند شیمی درمانی یا ایمونوتراپی قبل از جراحی خطر ابتلا به سلول های سرطانی در خون را بیشتر کاهش می دهد.

دکتر هیرش اضافه کرد که تحقیقات بالینی نشان داده است که این رویکرد باعث طولانی شدن بقا و کاهش خطر مرگ می شود.

9. تنفس در پودر تالک خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش می دهد

به گفته دکتر هیرش، تالک با خطر بالاتر سرطان ریه مرتبط نیست.

او توضیح داد که چگونه این افسانه ممکن است شروع شده باشد: برخی از مطالعات خطر کمی بالاتر را در افرادی که در استخراج و فرآوری تالک فعالیت می کنند نشان داده است، اما مشخص نیست که آیا این به دلیل ماده معدنی یا چیزهای دیگری است که در زیر زمین شناخته شده است که باعث سرطان ریه می شود، مانند گاز رادیواکتیو رادون.

10. اگر سرطان ریه داشتم، علائم داشتم

دکتر هیرش توضیح داد: متاسفانه، همیشه اینطور نیست. سرطان ریه را می توان در موارد کاملاً بدون علامت یا در افرادی با علائم تنفسی خفیف تشخیص داد.

او توضیح داد که این یکی از دلایلی است که غربالگری سرطان ریه در افراد در معرض خطر بسیار مهم است. وی خاطرنشان کرد: حتی در افراد غیر سیگاری نیز ممکن است غربالگری مزیت داشته باشد، اما مطالعات هنوز این موضوع را تایید نکرده است.

مطالعات غربالگری سرطان ریه در افرادی که هرگز سیگار نمی‌کشند ادامه دارد.

11. سرطان ریه همیشه باعث مرگ می شود

خوشبختانه این نیز نادرست است. زمانی که متخصصان مراقبت های بهداشتی سرطان ریه را زود تشخیص می دهند، بیش از 60 درصد بهبود می یابد.

وی ادامه داد: حتی سرطان ریه که امروزه در بیماری های پیشرفته تر تشخیص داده می شود، پتانسیل بسیار بهتری برای بقای طولانی مدت در شرایط خاص دارد. پیشرفت در درمان و نتایج برای بیماران مبتلا به سرطان ریه پیشرفته که دارای جهش‌های ژنتیکی خاص است که می‌تواند توسط درمان‌های خاص مورد هدف قرار گیرد، در دهه گذشته فوق‌العاده بوده است.

12. مکمل های آنتی اکسیدانی از سرطان ریه محافظت می کنند

از آنجایی که آنتی اکسیدان ها نقش مهمی در محافظت از سلول های ما در برابر آسیب DNA ایفا می کنند که می تواند شامل جهش های سرطان زا یا سایر ناهنجاری های ژنومی باشد، چندین مطالعه بالینی انجام شده است، اما متأسفانه، اکثر آنها نتوانستند هیچ گونه محافظت قطعی در برابر سرطان ریه را در یک محیط بالینی نشان دهند.

مطالعات کمی وجود دارد که نشان می دهد چندین آنتی اکسیدان غذایی مانند کاروتنوئیدها و ویتامین C ممکن است در برابر سرطان ریه محافظت کنند، اما نتایج به طور کلی تا حدودی مبهم هستند. مطالعات اختصاصی‌تر در جمعیت‌های سیگاری مشخص و همچنین مطالعات «دوز» آنتی‌اکسیدان‌ها مورد نیاز است.

13. سیگار تنها عامل خطر سرطان ریه است

سیگار کشیدن شاید شناخته شده ترین عامل خطر برای سرطان ریه باشد، اما مطمئنا تنها این نیست. سایر عوامل خطر عبارتند از: سابقه خانوادگی سرطان ریه، قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا، قرار گرفتن در معرض رادون، قرار گرفتن در معرض آزبست، تابش قبلی به قفسه سینه و بیماری مزمن ریوی.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید