امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 280185
۸۰۵
۱
۰
نسخه چاپی

بیماری های پوستی واگیردار کودکان و بزرگسالان شامل چه مواردی است؟!

بیماری های پوستی واگیردار

بیماری های پوستی واگیردار

بسیاری از افراد گهگاه بثورات پوستی یا علائم غیر قابل توضیح را روی پوست خود تجربه کرده اند. برخی از شرایطی که روی پوست  تأثیر می گذارند بسیار مسری هستند. این بثورات پوستی مسری در بزرگسالان بیشتر از کودکان دیده می شود.

تبخال

تبخال یک عفونت مقاربتی است. این بیماری می تواند توسط ویروس هرپس سیمپلکس نوع (۱ HSV-1)  یا ویروس هرپس سیمپلکس نوع (۲ HSV-2) ایجاد شود. در صورت ابتلا به تبخال، ممکن است تاول هایی در اطراف دهان، اندام تناسلی یا مقعد ایجاد شود. عفونت تبخال در صورت یا دهان به عنوان تبخال دهان شناخته می شود. عفونت اطراف دستگاه تناسلی یا مقعد به عنوان تبخال تناسلی شناخته می شود. بسیاری از افراد مبتلا به تبخال خفیف دارند یا اصلاً علائمی ندارند. تبخال دهان می تواند از طریق چیزی به سادگی بوسه گسترش یابد. شما می توانید از طریق رابطه جنسی واژینال، مقعدی یا دهانی به تبخال تناسلی مبتلا شوید. اگر تبخال دارید، حتی اگر علائمی نداشته باشید، می توانید آن را به افراد دیگر سرایت دهید.

زونا

زونا در بزرگسالان توسط ویروس واریسلا زوستر ایجاد می شود که همان ویروسی است که باعث آبله مرغان در کودکان می شود. اگر قبلاً آبله مرغان داشته‌اید، این ویروس می‌تواند باعث ایجاد بثورات دردناکی از تاول‌های پر از مایع در یک طرف صورت یا بدن شما شود. این بیماری اغلب به صورت یک نوار منفرد که در سمت چپ یا راست بدن پیچیده  شده، ظاهر می شود. حتی اگر هرگز به آبله مرغان مبتلا نشده اید نیز پس از لمس مایع داخل تاول زونا می توانید به آن دچار شوید. زونا کمتر از آبله مرغان مسری است. اگر تاول های زونا خود را بپوشانید، خطر انتشار ویروس کم است. هنگامی که تاول های شما خشک شدند، دیگر مسری نیستند. واکسن زونا برای بزرگسالان ۵۰ سال و بالاتر توصیه می شود زیرا احتمال ابتلا به زونا با یالا رفتن سن افزایش می یابد. واکسن شینگریکس جدیدترین واکسن (اکتبر ۲۰۱۷) است و ۹۰ درصد در پیشگیری از زونا در تمام گروه های سنی موثر است. این دارو در دو نوبت به فاصله ۲ تا ۶ ماه تجویز می شود.

عفونت قارچی

عفونت های قارچی دستگاه تناسلی هم زنان و هم مردان را تحت تأثیر قرار می دهد. این عفونت ها به دلیل رشد بیش از حد قارچ کاندیدا، که به طور معمول در سراسر بدن شما وجود دارد، ایجاد می شوند. اگر عفونت مخمری ولوواژینال دارید، ممکن است در اطراف واژن خود راش داشته باشید. همچنین اگر در آلت تناسلی خود عفونت قارچی دارید، ممکن است سر آلت تناسلی شما ملتهب شود. عفونت های قارچی می توانند از طریق تماس جنسی منتقل شوند. برای درمان عفونت قارچی، پزشک ممکن است یک داروی ضد قارچ را توصیه کند.

بیماری های پوستی واگیردار در کودکان

بثورات مسری زیر در کودکان بیشتر از بزرگسالان است:

برفک

برفک نیز به دلیل رشد بیش از حد قارچ کاندیدا ایجاد می شود. این وضعیت می تواند باعث ایجاد ضایعات سفید روی زبان و گونه های داخلی کودک شود. همچنین می‌تواند افراد مسن، افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند و افرادی که از داروهای خاصی استفاده می‌کنند نیز تحت تاثیر قرار دهد. اگر در حالی که دارای عفونت قارچی واژن هستید زایمان کنید، ممکن است کودک شما دچار برفک دهان شود. همچنین ممکن است کودک پس از مصرف مشترک شیشه شیر یا پستانک با فردی که برفک دهان دارد، به آن دچار شود. پزشک برای درمان احتمالاً یک داروی ضد قارچ موضعی تجویز خواهد کرد.

بثورات پوشک

بثورات پوشک معمولا مسری نیست، اما گاهی اوقات نیز مسری است. هنگامی که این عفونت ناشی از عفونت قارچی یا باکتریایی باشد، می تواند به سایر نواحی بدن کودک یا افراد دیگر سرایت کند. از بهداشت مناسب برای جلوگیری از گسترش عفونت استفاده کنید. کودک خود را در پوشک تمیز و خشک نگه دارید. پس از تعویض دستان خود را بشویید.

بیماری پوستی

بیماری های پوستی مسری در بزرگسالان و کودکان

این بیماری های پوستی می توانند برای بزرگسالان و کودکان به طور یکسان مشترک باشند.

راش پیچک سمی

کودک پس از دست زدن به گیاه پیچک سمی، ممکن است دچار تاول های دردناک و خارش دار شود. این بثورات در اثر واکنش آلرژیک به روغن موجود در گیاه ایجاد می شود. بلوط سمی و سماق سمی می توانند واکنش های مشابهی ایجاد کنند. اگر مقدار کمی از روغن روی لباس، پوست یا ناخن‌های کودک باقی بماند، می‌توانند آن را به افراد دیگر سرایت دهند. اگر کودک دچار راش پیچک سمی یا بثورات سمی شد، لباس ها، کفش ها و نواحی آسیب دیده پوست او را با آب و صابون بشویید. شما معمولاً می توانید برای کاهش ناراحتی کودک خود تا زمانی که علائم او برطرف شود، از پماد هیدروکورتیزون استفاده کنید. اگر بثورات آنها بدتر شد، به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

عفونت استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین (MRSA)

استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین (MRSA) نوعی باکتری است که به بسیاری از آنتی بیوتیک ها مقاوم است:

اگر پس از مراجعه به بیمارستان دچار عفونت MRSA شوید، به آن “MRSA مرتبط با مراقبت های بهداشتی” (HA-MRSA ) می گویند.

اگر این عفونت را از جامعه گسترده تر بگیرید، به عنوان “MRSA مرتبط با جامعه” (CA-MRSA) شناخته می شود.

عفونت CA-MRSA معمولا با یک جوش دردناک روی پوست شروع می شود. ممکن است آن را با نیش عنکبوت اشتباه بگیرید. این عفونت ممکن است با تب، چرک یا ترشح همراه باشد.

این نوع عفونت از طریق تماس پوست به پوست و همچنین از طریق تماس با محصولات آلوده مانند تیغ یا حوله قابل انتقال است. اگر مشکوک به عفونت MRSA هستید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید. در بیشتر موارد، آنها می توانند آن را با آنتی بیوتیک یا ترکیبی از آنتی بیوتیک ها درمان کنند.

گال

گال توسط یک کنه کوچک ایجاد می شود که در پوست سوراخ ایجاد می کند و تخم می گذارد. این کنه باعث خارش شدید و بثوراتی شبیه جوش می شود. بثورات در نهایت پوسته پوسته می شوند. گال از طریق تماس طولانی مدت پوست به پوست منتقل می شود. هر کسی که پوست پوسته پوسته دارد عامل مسری در نظر گرفته می شود. مراکز مراقبت از کودکان و بزرگسالان محل شایع شیوع گال هستند. اگر شخصی در خانه شما به گال مبتلا شود، به راحتی می تواند به دیگران انتقال دهد. برای درمان عفونت گال به داروی نسخه ای نیاز دارید.

مولوسکوم کونتاژیوزوم (MC)

MC یک عفونت پوستی ویروسی است که در کودکان شایع است، اما می تواند بزرگسالان را نیز تحت تاثیر قرار دهد. این عفونت باعث ایجاد بثورات زگیل مانند صورتی یا سفید می شود. این امر خیلی خطرناک نیست، و بسیاری از والدین ممکن است حتی متوجه نشوند که فرزندشان به آن مبتلا است. ویروس MC در شرایط گرم و مرطوب رشد می کند و در میان شناگران و ژیمناست ها رایج است. شما می توانید آن را از طریق آب آلوده یا حتی حوله در استخر عمومی بگیرید. اغلب اوقات، MC به خودی خود بدون درمان از بین می رود.

عفونت کرم حلقوی

عفونت کرم حلقوی توسط یک قارچ ایجاد می شود. این قارچ به خاطر زندگی بر روی تشک های بدنسازی و ایجاد خارش ژوک معروف است. همچنین علت عفونت پای ورزشکار نیز می باشد. اگر پوست سر را تحت تاثیر قرار دهد، می تواند باعث ایجاد لکه های گرد پوسته پوسته و ریزش مو در کنار سر شود. این امر بیشتر در کودکان اتفاق می افتد. عفونت کرم حلقوی می تواند از طریق تماس پوست به پوست سرایت کند و همچنین با دست زدن به اشیاء آلوده، مانند لوازم جانبی مو، لباس یا حوله، ممکن است به آن مبتلا شوید. همچنین می تواند از حیوانات به انسان منتقل شود، بنابراین مراقب لکه های بدون مو در حیوانات خانگی خانواده خود باشید. برای درمان کرم حلقوی، پزشک داروهای ضد قارچ تجویز می کند. اگر کودک شما دچار عفونت کرم حلقوی روی پوست سرش شد، یک شامپوی دارویی قوی برای درمان در دسترس است.

زرد زخم

زرد زخم عمدتاً در نوزادان و کودکان دیده می شود، اما بزرگسالان نیز می توانند به آن مبتلا شوند. معمولا باعث ایجاد زخم های قرمز رنگ در اطراف بینی و دهان می شود. زخم ها ممکن است ترکیده یا پوسته پوسته شوند. تا زمانی که برای درمان آنتی بیوتیک دریافت نکنید یا زخم ها خود به خود از بین بروند، این بیماری بسیار مسری است.

زرد زخم

روش جلوگیری از ابتلا یا انتشار بیماری های مسری پوستی

برای جلوگیری از ابتلا یا انتشار بیماری های مسری پوستی، بهداشت را رعایت کنید. دست های خود را به طور مرتب با آب و صابون بشویید. هیچ گونه لباس، وسایل مو یا حوله را با افراد دیگر به اشتراک نگذارید. همچنین باید همه ملحفه‌ها و روبالشی‌های خود را هر هفته عوض کرده و بشویید تا از شیوع بیماری‌های مسری جلوگیری کنید. به فرزندان خود نیز یاد دهید که این اقدامات احتیاطی را انجام دهند.

اگر شما یا فرزندتان دچار بثورات پوستی شدید، با پزشک خود قرار ملاقات بگذارید. آنها می توانند به شناسایی علت و تجویز درمان مناسب کمک کنند.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید