امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 278243
۱۳۸۴
۱
۰
نسخه چاپی

شکستگی آلت تناسلی | شکستن آلت تناسلی، اتفاقی ترسناک در آقایان!

شکستگی آلت تناسلی مردان یکی از موارد بسیار مهم می باشد که هر مرد جوان را هنگام داشتن رابطه جنسی تهدید می کند و اگر اطلاع از آن و کیفیت ایجاد و عوارض بعد از شکستگی نداشته باشید ممکن است باعث کجی آلت تناسلی و یا از بین رفتن قدرت نعوظ برای همیشه گردد.

شکستگی آلت در مردان

شکستگی آلت در مردان

شکستگی آلت تناسلی مردانه واقعه‌ای نادر و در عین حال ترسناک است که ممکن است در جریان رابطه جنسی منجر به دخول رخ دهد. شکستگی آلت تناسلی مانند شکستگی استخوان نیست. بلکه، شکستگی در دو ناحیه‌ی آلت جنسی است که کار نعوظ را انجام می‌دهند. این دو ناحیه جسم غاری (corpora cavernosa) و غلاف آلت (penile sheath) هستند.

از آنجایی که این آسیب می‌تواند باعث آسیب‌های جبران ناپذیری روی عملکرد جنسی و دفع ادرار مردان داشته باشد، بسیار مهم است که به سرعت اقدامات پزشکی انجام شود.

علائم و نشانه های شکستگی آلت تناسلی مردانه

شکستگی آلت تناسلی مردانه یک جراحت دردناک است که معمولاً در دو سوم پایینی آلت رخ می‌دهد. علائم این عارضه عبارتند از:

• خونریزی از آلت

• مشاهده کبودی‌های تیره رنگ روی آلت

• مشکلات دفع ادرار

• شنیدن صدای ترک خوردن و یا تق تق

• از دست دادن ناگهانی نعوظ

• دردی که از کم تا زیاد در حال تغییر است

بر اساس تحقیقات، علائم شکستگی آلت تناسلی که شامل شنیدن صدای تق تق یا از دست دادن ناگهانی حس نعوظ نمی‌شود، نوع دیگری از آسیب آلت تناسلی است.

در طی شکستگی آلت پزشکان از واژه بادمجان تغییر شکل یافته (eggplant deformity) استفاده می‌کنند. در این شرایط آلت تناسلی بنفش و متورم می‌شود. علائم کم‌تر شایع‌تر از شکستگی آلت تناسلی شامل ورم کیسه بیضه و خون در ادرار است.

دیگر عارضه‌ها که علائم مشابهی با شکستگی آلت تناسلی دارند، عبارتند از پارگی ورید و سرخرگ‌های آلت تناسلی و پارگی رباط معلق (suspensory ligament) است.  پزشک از روش‌های تصویر برداری و معاینه جسمی برای تشخیص تفاوت بین عارضه‌ها استفاده می‌کند.

شکستگی آلت تناسلی

دلایل بروز شکستگی آلت تناسلی

آلت تناسلی مردانه دارای بافتی اسفنج مانند به نام جسم غاری است. زمانی که آلت دچار نعوظ می‌شود، خون آلت تناسلی در این ناحیه متمرکز می‌شود. زمانی که آلت سفت می‌شود، یک یا هر دو طرف جسم غاری می‌تواند دچار پارگی شده و در نهایت شکستگی آلت تناسلی رخ دهد.

بر اساس بررسی‌های انجام شده، بیش‌تر موارد شکستگی آلت تناسلی در ایالات متحده آمریکا در طول دخول و در حین رابطه جنسی رخ می‌دهند. این آسیب زمانی رخ می‌دهد که مرد به سرعت آلت خود را به درون استخوان شرمگاهی و میان دو راه یا پرینیوم (perineum) یا فاصله بین منطقه تناسلی و مقعد وارد می‌کند. این کار باعث می‌شود که جسم غاری پاره و یا شکسته شود.

لزوماً برای شکستگی آلت نباید رابطه جنسی خشن برقرار شود، اما برقراری رابطه جنسی در پوزیشنی که آلت به شدت به استخوان برخود می‌کند، احتمال شکستگی آن را افزایش می‌دهد.

همچنین احتمال شکستگی آلت در شرایط زیر هم وجود دارد:

• غلت زدن در تخت خواب در حالی که آلت در حال نعوظ است

• برخورد آلت به چیزی همچون چارچوب در یا مبل

• افتادن روی زمین در حالی که آلت در حال نعوظ قرار دارد

نحوه تشخیص شکستگی آلت تناسلی

پزشک با پرسیدن سوالاتی در مورد چگونگی رخ دادن شکستگی و معاینه آن عارضه را تشخیص خواهد داد. روش‌های تصویر برداری، مانند رادیولوژی اشعه ایکس هم ممکن است استفاده شود. همچنین از سونوگرافی برای تشخیص اختلال و تشخیص محل دقیق و ناحیه‌ای که آلت دچار آسیب شده است استفاده می‌شود. اگر پزشک قادر به تشخیص شکستگی با سونوگرافی نباشد، ممکن است از ام‌آرآی استفاده کند.

راه های درمان شکستگی آلت تناسلی

درمان شکستگی آلت شامل درمان خانگی و جراحی است.

اقدامات اولیه در  شکستگی آلت:

• قرار دادن پکیج‌های یخ پوشانده شده با پارچه برای ده دقیقه روی آلت تناسلی برای کم کردن ورم آلت تناسلی

• استفاده از کاتتر فولی (Foley catheter) برای خالی کردن مثانه و کم کردن تروما وارد شده روی آلت تناسلی

• مصرف داروهای ضد التهابی همچون ایبوپروفن برای کم کردن درد و تورم

• بعضی از اوقات، یک پزشک توصیه می‌کند تا آلت تناسلی پوشیده شده و یا از آتل‌های مخصوص استفاده شود، تا آلت در یک جا قرار گرفته و از فشار روی آن کاسته می‌شود.

استفاده از درمان‌های خانگی به تنهایی بعد از شکستگی آلت تناسلی موثر نبوده و احتمال بسیار بالایی وجود دارد که خطرات و عواقب بعدی به دنبال داشته باشد. برای مثال از جمله مشکلات می‌توان به درد در زمان نعوظ و یا حتی ناتوانی در نعوظ اشاره کرد.

عمل جراحی شکستگی آلت تناسلی

در نتیجه، بسیاری از پزشکان انجام جراحی اصلاحی و درمان‌های پزشکی را پیشنهاد می‌کنند. بر اساس تحقیقات انجام شده، افرادی که جراحی می‌شوند در نهایت به نتایج بهتری دست پیدا خواهند کرد.

درمان جراحی بسیار به شدت آسیب بستگی دارد. برای مثال اصلاحاتی که ممکن است بعد از شکستگی آلت رخ دهد، عبارتند از:

• از بین بردن هماتوم و یا جمع شدن خون در آلت در نتیجه شکستگی

• متوقف کردن خونریزی و اصلاح هرگونه رگ خونی آسیب دیده

• بستن هرگونه بریدگی و یا پارگی که باعث خونریزی می‌شود

اگر درمان انجام نشود، امکان دِفرمه شدن دائمی آلت تناسلی وجود خواهد داشت. همچنین درمان نشدن شکستگی آلت تناسلی منجر به ناتوانی در نعوظ می‌شود که از آن تحت عنوان اختلال نعوظ یاد می‌شود.

شکستگی آلت تناسلی

مراقبت‌ های لازم بعد از درمان شکستگی آلت تناسلی

سهولت ریکاوری بعد از شکستگی آلت تناسلی بسته به شدت آسیب دارد. در حالی که بسیاری از مردان بعد از طی مراحل درمان می‌توانند به خانه باز گردند، اما پزشک توصیه می‌کند که حداقل تا یک ماه رابطه جنسی برقرار نکرده و اجازه دهند تا منطقه‌ای که تحت جراحی قرار گرفته است هم درمان شود.

در موارد نادر که مردان قادر به جلوگیری از بروز نعوظ در طی دوران ریکاوری نباشند، پزشک داروهایی را برای کاهش احتمال بروز نعوظ مانند داروهای مسکن یا داروهای هورمونی را تجویز خواهد کرد.

درمان فوری برای شکستگی آلت تناسلی بسیار حیاتی است. این کار به مردان این اطمینان را می‌دهد که دوباره می‌توانند عملکرد جنسی و دفع ادرار خود را باز یابند.

  • منبع
  • دکتر دکتر

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید