امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 283908
۳۸۰
۲
۰
نسخه چاپی

اتریوم چیست و چه مزایایی دارد؟

شاید بتوان عنوان کرد که بزرگترین مزیت اتریوم، شبکه‌ی آن است. اتریوم یک پلتفرم بسیار منعطف را ارائه می‌دهد که بر اساس آن می‌توان برنامه های غیر متمرکز (dApps) را با استفاده از زبان اسکریپت نویسی Solidity و ماشین مجازی اتریوم ساخت.

اتریوم چیست و چه مزایایی دارد؟

اتریوم (Ethereum) چیست؟

اتریوم یک پلتفرم بلاک چین غیرمتمرکز است. این پلتفرم به شکل یک شبکه همتا به همتا فعالیت کرده و به طور ایمن کدهای برنامه خود را تحت عنوان قراردادهای هوشمند اجرا و تأیید می‌کند.

قراردادهای هوشمند به شرکت‌کنندگان اجازه می‌دهد تا بدون حضور یک مقام مرکزی، با یکدیگر معامله کنند. سوابق تراکنش‌ها تغییرناپذیر و قابل تایید هستند و به طور ایمن در سراسر شبکه توزیع می‌شوند و به شرکت کنندگان، مالکیت و امکان مشاهده کامل داده‌های تراکنش را می‌دهند.

تراکنش‌ها، از حساب‌های اتریومِ ایجاد شده توسط کاربر ارسال و دریافت می‌شوند. یک فرستنده پس از اینکه تراکنش‌ها را امضا کرد (پردازش کرد) می‌تواند اتر (Ether)، ارز دیجیتال بومی اتریوم را به عنوان هزینه پردازش تراکنش‌ها در شبکه دریافت کند. نماد اتریوم در دنیای ارزهای دیجیتال ETH می‌باشد.

از زمان ایجاد این ارز دیجیتال تاکنون، تغییرات زیادی در پلتفرم آن شکل گرفته و در بزرگترین آن‌ها، قرار است نحوه ایجاد یا اسخراج این رمز ارز از متد اجماع اثبات کار (PoW) به متد اجماع اثبات سهام (PoS) تغییر کند که این در نتیجه‌ی آن، اتریوم جدید یا اصطلاحا اتریوم 2 پدید خواهد آمد. اتریوم 2 فرقی با اتریوم قدیمی ندارد و صرفا جهت شناخته شدن به عنوان یک تغییر جدید و بزرگ، به آن اتریوم 2 گفته می‌شود.

خالق اتریوم کیست؟

بنیان‌گذار فردی به نام ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) است. ویتالیک بوترین یک نویسنده و برنامه نویس روسی-کانادایی است و از سال 2011 در جامعه طرفداران بیت کوین مشارکت داشته است. همچنین او یکی از بنیانگذاران و نویسندگان مقالات مجله بیت کوین است. او در درجه اول به عنوان کسی که پشت اتریوم قرار دارد که به عنوان یک پلت فرم بلاک چین جهانی برای برنامه‌های غیر متمرکز یا DApps، شناخته می شود.

بوترین در سال 2013 به مدت شش ماه به سراسر جهان سفر کرد تا با توسعه‌دهندگان بیت کوین (BTC) صحبت کند. او متوجه شد که می‌تواند یک نسخه جدید و احتمالاً برتر را با تکرار بر روی بلاک چین بیت‌کوین بسازد. برای توضیح این ایده، او بیت کوین را به یک ماشین حساب و یک بلاک چین آینده را به یک گوشی هوشمند تشبیه کرد و همان اصل را برای بهبود قدرت سیستم از طریق عمومی کردن آن برای شبکه‌های بلاک چین اعمال کرد. بیت کوین اولین ارز دیجیتال جهان است، در حالی که اتر (ETH) یک ارز دیجیتال مبتنی بر شبکه بلاک چین اتریوم است.

چه مقدار اتریوم وجود دارد؟ امنیت اتریوم چگونه تامین می‌شود؟

اتریوم محدودیتی در ایجاد ندارد. در زمان نگارش این مقاله، بیش از 122 میلیون از آن استخراج شده است. اتریوم در حال حاضر توسط بلاک چین اتریوم به همان شیوه بیت کوین ایمن‌سازی می‌شود. حجم عظیمی از قدرت محاسباتی که توسط همه رایانه‌های موجود در شبکه ارائه می‌شود، هر تراکنش را تأیید و ایمن می‌کند و عملاً دخالت شخص ثالث را غیرممکن می‌سازد. البته همان طور که عنوان شد، الگوریتم این شبکه در آینده نزدیک از اثبات کار یا Proof-of-Work به اثبات سهام یا Proof-of-Stake تغییر خواهد کرد.

مزایای خرید اتریوم با نماد ETH

شاید بتوان عنوان کرد که بزرگترین مزیت اتریوم، شبکه‌ی آن است. اتریوم یک پلتفرم بسیار منعطف را ارائه می‌دهد که بر اساس آن می‌توان برنامه های غیر متمرکز (dApps) را با استفاده از زبان اسکریپت نویسی Solidity و ماشین مجازی اتریوم ساخت.

توسعه‌دهندگان برنامه‌های غیر متمرکز که قراردادهای هوشمند را روی اتریوم مستقر می‌کنند، از اکوسیستم غنی، ابزار توسعه‌دهنده و بهترین شیوه‌های ایجاد شده با این پروتکل بهره می‌برند.

بلوغ پروتکل اتریوم به کیفیت تجربه استفاده از آن برای کاربران معمولی و جدید برنامه‌های اتریوم کمک شایانی می‌کند. این مهم مخصوصا از طریق کیف‌پول‌هایی مانند MetaMask، Argent، Rainbow و موارد دیگر که رابط کاربری ساده‌ای را ارائه می‌کنند، اتفاق می‌افتد که از طریق این کیف پول‌ها می‌توان با بلاک چین اتریوم و قراردادهای هوشمند مستقر در آنجا تعامل کرد.

پایگاه کاربر بزرگ اتریوم، توسعه‌دهندگان را تشویق می‌کند تا برنامه‌های خود را در شبکه مستقر کنند، که این امر اتریوم را به عنوان خانه اصلی برنامه‌های غیر متمرکز مانند DApps و DeFi و از جانب دیگر توکن‌های غیر مثلی (NFT)، بیشتر تقویت می‌کند. در آینده پروتکل اتریوم 2.0 ، که فعلا در دست توسعه است، شبکه مقیاس‌پذیرتری را برای ساخت برنامه‌های غیر متمرکز که به توان عملیاتی تراکنش بالاتری نیاز دارند، ارائه خواهد کرد.

نحوه نگهداری اتریوم

ارز دیجیتال اتریوم با نماد ETH در کیف پول زیادی پشتیبانی می‌شود. در کنار قابلیت ذخیره‌سازی آن را در کیف پول دیجیتال یا والت داخلی بیدارز، شما می‌توانید این رمز ارز را در کیف پول‌هایی مانند Trezor، Trust Wallet، SafePal، Coinomi، Atomic، Metamask، Ledger، Math Wallet، Coinbase، Binance Chain Wallet، Cobo، imToken و چندین والت دیجیتال دیگر نگهداری کنید.

  • منبع
  • بیدارز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید