امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 276667
۱۸۹۶
۵
۰
نسخه چاپی
Alice in Wonderland Syndrome

سندروم آلیس در سرزمین عجایب | علایم سندروم آلیس در سرزمین عجایب

سندروم آلیس در سرزمین عجایب | علایم سندروم آلیس در سرزمین عجایب

در بخش بیماری ها و اختلالات روانی حقوق نیوز سندروم های مختلف از جمله سندرم آسپرگر، سندروم دست بیگانه، سندروم ایمپاستر و سندروم های دیگر مورد بررسی قرار گرفته است. در این بخش به سندروم آلیس در سرزمین عجایب که یکی از عجیب ترین سندروم های روانی پرداخته می شود.

سندرم آلیس در سرزمین عجایب

شاید داستان آلیس در سرزمین عجایب کاملا فانتزی باشد اما یکی از عجیب ­ترین تجربه­ های آلیس شبیه به یک اختلال ترسناک روانی است. سندرم آلیس در سرزمین عجایب، که سندرم تاد هم نامیده می­ شود، باعث می ­شود محیط پیرامون فرد پریشان به نظر برسد. درست همان­طور که جثه ­ی آلیس از خانه بزرگ­تر می ­شد، افراد مبتلا به سندرم آلیس در سرزمین عجایب صداها را بلندتر یا ضعیف ­تر از واقعیت می ­شنوند، اشیاء را بزرگ­تر یا کوچک­تر از واقعیت می ­بینند و حتی درک دقیق بافت و زمان را از دست می ­دهند.

در سال ۱۹۵۵، جان تاد، روانپزشک انگلیسی، این وضعیت عجیب و غریب را براساس شخصیت داستان، بیماری سندروم آلیس در سرزمین عجایب AIWS نامگذاری کرد. وی از این اصطلاح برای توصیف علائم عجیب و غریبی که از افراد مبتلا به سردرد میگرنی و صرع شنیده بود، استفاده کرد.

جالب است بدانید لوئیس کارول نویسنده رمان «آلیس در سرزمین عجایب» بارها به سردردهای عصبی و میگرن در نوشته هایش اشاره کرده و برخی می گویند او چند بار دچار حملات صرع قرار گرفته، به همین دلیل بعضی محققین معتقدند ایده اصلی داستان معروف فوق از تجربیات شخصی نویسنده بیرون آمده، اختلالی که در آن زمان ناشناخته بود.

در کتاب آلیس در سرزمین عجایب، شیوه‌ای که آلیس جهان را می‌دید بار‌ها و بار‌ها پس از افتادن او در سوراخ خرگوش، تغییر کرد. در یک لحظه، او از یک بطری که روی آن نوشته بود “مرا بخور” می‌نوشد و به اندازه کافی کوچک می‌شود تا بتواند از دری کوچک عبور کند. سپس او کیکی با برچسب “مرا بخور” را می‌خورد و به اندازه کافی بزرگ می‌شود تا به کلید روی میز دسترسی پیدا کند.

هر چند این داستان افسانه است. با این حال آنچه آلیس تجربه کرد برای برخی افراد واقعی است. برای آن‌ها زمان‌هایی وجود دارند که جهان آن طور که باید، به نظر نمی‌آید. رنگ‌ها تغییر می کنند. خطوط صاف، موج دار می‌شوند اشیاء حرکت می‌کنند.

این سندروم در اثر نامتجانسی در دید حاصل می‌شود که بر ادراک شخص مبتلا، از محیط، اثر می‌گذارد. این سندروم اختلالی عصبی است و بر پیام‌هایی که از چشم به مغز مخابره میشوند، اثری نامطلوب می‌گذارد و متعاقبأ دریافتی نادرست را از محیط اطراف موجب می‌شود.

بیماران معمولاً از اختلال در احساس بینایی، شنوایی ولامسه شکایت می کنند و تجربه توهمِ تغییر را در درک و دریافتشان از محیط گزارش می‌دهند. این بیماری گاه برای مبتلایان ترسناک و گیج کننده است، زیرا آن‌ها فکر میکنند در جهانی عجیب و پر از توهمات گوناگون با ادراکی متفاوت از دیگر انسان‌ها عقلشان رو به زوال نهاده است.

سندروم آلیس در سرزمین عجایب | علایم سندروم آلیس در سرزمین عجایب

علائم سندروم آلیس در سرزمین عجایب

از جمله علائم بیماری آلیس در سرزمنین عجایب می توان به موارد زیر اشاره کرد.

- در فرد بیمار قسمت‌هایی از بدن یا چیز‌هایی که در اطراف او هستند بزرگتر، کوچکتر، نزدیکتر یا دورتر از آنچه که واقعا هستند باشد.
- خطوط صاف موج دار به نظر می رسند.
- چیز‌هایی که ثابت هستند به نظر می‌رسد حرکت می کنند.
- اشیاء سه بعدی صاف به نظر می‌رسند.
- رنگ اشیاء عوض می‌شوند و یا به طرف دیگر شیب می‌شوند.
- سلبریتی‌ها بد شکل به نظر می‌رسند.
- رنگ‌ها بیش از حد روشن به نظر می‌رسند.
- افراد و اشیا به نظر می‌رسد که کشیده شده اند.

پزشکان مطمئن نیستند که چرا برخی افراد چنین تغییرات غیرمعمولی در درک دارند. اما اغلب این مشکل زمانی شروع می‌شود که کودکان خیلی کوچک هستند. بیماری سندروم آلیس در سرزمین عجایب شامل تغییراتی در قسمت‌هایی از مغز بیمار می‌شود که با اطلاعات حسی سر و کار دارد – یعنی آنچه بیمار می‌بیند و می‌شنود.

پزشکان معتقدند این بیماری سندروم نوعی از اختلال حس بینایی است که بعضی افراد قبل یا در طی سردرد آن‌ها را تجربه می کنند. این مشکلات می‌توانند موجب علائمی از قبیل: نور‌هایی که چشمک میزنند، لکه‌های براق، صدای زنگ در گوش و یا سوزش در دستان شوند.

سندروم آلیس در سرزمین عجایب | علایم سندروم آلیس در سرزمین عجایب

علل و عوامل خطر سندروم آلیس در سرزمین عجایب یا AIWS

پزشکان هنوز دلیل اینکه چرا برخی از افراد دچار این تغییرات می شوند، را نمی دانند. اما اغلب این افراد، از زمان کودکی علائم شان شروع می شود.

سندرم آلیس در سرزمین عجایب شامل تغییراتی در قسمت هایی مغز شما است که با اطلاعات حسی و آنچه می بینند و می شنوند، سروکار دارد. این تغییرات بر نحوه مشاهده و ارتباط با دنیای اطراف تأثیر می گذارد.

برخی افراد قبل یا هنگام سردرد به این سندرم مبتلا می شوند. برخی پزشکان معتقد هستند که این سندرم نوعی اورای میگرنی است که باعث مواردی مانند چشمک زدن چراغ، لکه های نورانی، صدای زنگ در گوش یا احساس گزگز در دست می شوند.

AIWS اغلب قبل، در حین یا بعد از میگرن اتفاق می افتد. اما  ممکن است به دلیل یکی از این موارد زیر هم اتفاق بیفتد:

- صرع
- تومور مغزی
- عفونت هایی مانند ویروس Epstein-Barr، آنفلوانزای H۱N۱، تب مخملک یا تب حصبه
- سکته
- افسردگی یا اسکیزوفرنی
- استفاده از داروهای تفریحی مانند LSD یا ماری جوانا
- تب
- هیپنوتیزم

این بیماری می تواند پس از مصرف داروهایی مانند شربت سرفه، داروهای آلرژی و داروی ضد تشنج توپیرامات اتفاق بیفتد.

سندروم آلیس در سرزمین عجایب | علایم سندروم آلیس در سرزمین عجایب

تشخیص سندروم آلیس در سرزمین عجایب یا AIWS

اگر  فردی تصور می کند ممکن است به سندرم آلیس در سرزمین عجایب مبتلا باشد، بهتر است به یک متخصص مغز و اعصاب مراجعه کند. پزشک از آنها در مورد سابقه میگرن خواهد پرسید.

و ممکن است پزشک برخی از آزمایشات را برای تشخیص بهتر پیشنهاد دهد:

- آزمایش خون. نمونه ای از خون وریدی، معمولاً از بازو، می گیرند تا بفهمند آیا ویروس Epstein-Barr دارید یا خیر . ویروسی است که باعث AIWS می شود.

- ام آر آی و اسکن مغزی برای گرفتن تصاویر دقیق از مغز استفاده می شود.

- الکتروانسفالوگرام (EEG). که در آن فعالیت الکتریکی درون مغز را اندازه گیری می شود.

درمان سندروم آلیس در سرزمین عجایب

این سندروم درمان اثبات شده‌ای ندارد، اما جای امیدواری است که تمام عوامل این بیماری را می‌توان کنترل کرد. بسیاری از شیوه‌های درمانی با استفاده از دارو‌های پیشگیری از میگرن و دارو‌های ضد افسردگی صورت می‌گیرد و دنبال کردن رژیم دارویی و غذایی برای بسیاری از بیماران مؤثر بوده است. برای کسانی که حمله‌هایی بیشتر در فاصله‌های زمانی کوتاهتر دارند هنوز درمان قطعی وجود ندارد، اما این مشکل نیز به زودی رفع می‌شود.

  • منبع
  • درمانکده
  • تابناک
  • هلیکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید