امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 279694
۶۰۷
۱
۰
نسخه چاپی

دالایی لاما محبوب همه ادیان کیست؟

دالایی لاما محبوب همه ادیان کیست؟

دالایی لاما کیست؟

چهاردهمین دالایی لاما، لامو دوندروب، پنجمین فرزند یک خانواده بزرگ در دهکده کشاورزی چینگهای چین به دنیا آمد.

در سن دو سالگی، او به عنوان تولد دوباره سیزدهمین دالایی لاما انتخاب شد و برای آموزش رسمی رهبانی فرستاده شد تا راهب بودایی شود و در نهایت رئیس معنوی مردم تبت گردد. نام روحانی او تنزین گیاتسو است، اگرچه بیشتر به عنوان "دالایی لاما" شناخته می شود.

«دین من خیلی ساده است. دین من مهربانی است» - دالایی لاما

او در سال 1950، اندکی پس از تهاجم چین به تبت، رسماً به عنوان دالایی لاما بر تخت نشست. او در موقعیت بسیار مهمی قرار گرفت و به عنوان رهبر معنوی و سیاسی کشوری تحت تهاجم و اشغال قرار گرفت.

پس از چندین سال اشغال و آزار و اذیت چینی ها نسبت به آداب مذهبی تبت، دالایی لاما که از دستگیر شدن توسط چینی ها می ترسید و بنابراین با اکراه تصمیم به ترک آن گرفت و از مرز به هند گریخت. این یک سفر پرخطر بود - بیشتر با پای پیاده انجام شد. پس از ملاقات با نخست وزیر هند، جواهر لعل نهرو، دالایی لاما و بیش از 80000 تبعیدی تبتی اجازه اقامت و تشکیل دولت در تبعید در دارمشالای هند را پیدا کردند.

دالایی لاما کمپین طولانی مقاومت بدون خشونت در برابر اشغال چین را دنبال کرده است. او مکررا از چینی ها خواسته است که به حقوق اولیه انسانی تبتی های بومی احترام بگذارند و به مهاجرت چینی هان قومی به تبت پایان دهند. در سال 1987 او طرح صلح پنج ماده ای را در مورد آینده تبت پیشنهاد کرد و خواستار تبدیل تبت به منطقه صلح شد. او همچنین قطعنامه‌های سازمان ملل را برای حمایت از حق تعیین سرنوشت تبت تضمین کرد.

او علاوه بر رهبری مبارزات سیاسی برای تبت، به طور گسترده در مورد فلسفه بودایی، و به ویژه آموزه‌های محبت‌آمیز خود و تمرین معنوی دزوگچن تدریس کرده است.

او به عنوان یک راهب از شیوه زندگی مجرد پیروی می کند. او هر روز صبح زود بیدار می شود و طبق آموزه های بودایی خود دوره هایی از مراقبه را انجام می دهد. او یک گیاهخوار است و دیگران را تشویق می کند که رژیم گیاهخواری داشته باشند یا حداقل مصرف گوشت را کاهش دهند.

دالایی لاما محبوب همه ادیان کیست؟

جلسات بین ادیان دالایی لاما

دالایی لاما با بسیاری از نمایندگان ادیان مختلف دیدار کرده است. دالایی لاما مشتاق تاکید بر وحدت اساسی ادیان مختلف بوده است. او حتی گفته است که تمایلی به گرویدن مردم به بودیسم ندارد.

او می گوید: من متقاعد شده‌ام که همه می‌توانند با یا بدون دین، قلبی خوب و احساس مسئولیت جهانی در خود ایجاد کنند.

من نمی‌خواهم مردم را به بودیسم تبدیل کنم - همه ادیان بزرگ، وقتی به درستی درک شوند، پتانسیل یکسانی برای خیر دارند.» - از سخنرانی دالایی لاما در پذیرش جایزه نوبل 1989

دالایی لاما در سال 1989 جایزه نوبل صلح را دریافت کرد.

او تا سال‌های پایانی عمرش فعال بوده و مکرراً به سراسر جهان سفر می‌کند تا درباره بودیسم و مسائل مربوط به حقوق بشر صحبت کند.

او در خارج از مذهب علاقه زیادی به فناوری و علم دارد و از سنین پایین شیفته اشیاء مکانیکی شده است.

او یک بار اظهار داشت که اگر راهب نبود، شاید یک مهندس بود. او به دنبال ایجاد رابطه معنادار بین بودیسم و علم بوده است. او علاقه فعالی به موسسه ذهن و زندگی - که پیشینه علمی اعمال متفکرانه مانند مدیتیشن را بررسی می کند حفظ کرده است.

دالایی لاما همچنین درباره اهمیت حفاظت از محیط زیست، اجتناب از جنگ، مزایای خلع سلاح هسته‌ای صحبت کرده و از بدترین افراط‌های سرمایه‌داری انتقاد کرده است.

نقل قول های منتخب از دالایی لاما

- دالایی لاما مکرراً در مورد راه رسیدن به آرامش و شادی درونی می نوشت. او گفت: سعادت انسان و رضایت انسان در نهایت باید از درون خود او سرچشمه بگیرد. این اشتباه است که انتظار داشته باشیم رضایت نهایی از پول یا رایانه حاصل شود.

- من احساس می کنم که جوهر تمرین معنوی نگرش شما نسبت به دیگران است. وقتی انگیزه خالص و صمیمانه ای داشته باشید، بر اساس مهربانی، شفقت، عشق و احترام، نگرش درستی نسبت به دیگران دارید. تمرین درک واضح یگانگی همه انسان ها، اهمیت بهره مندی دیگران از اعمال شما را به ارمغان می آورد.

- هر روز فکر کن که بیدار می شوی، امروز سعادت دارم که زنده ام، جان انسانی گرانبهایی دارم، آن را هدر نمی دهم. من از تمام انرژی خود برای پیشرفت خود استفاده خواهم کرد تا قلبم را به دیگران گسترش دهم. برای رسیدن به روشنایی به نفع همه موجودات. من قرار است افکار مهربانانه ای نسبت به دیگران داشته باشم، قرار نیست عصبانی شوم یا در مورد دیگران بد فکر کنم. تا جایی که بتوانم برای دیگران سود خواهم برد.

- وقتی در زندگی با تراژدی واقعی روبرو می شویم، می توانیم به دو صورت واکنش نشان دهیم – یا با از دست دادن امید و افتادن در عادت های خود ویرانگر، یا با استفاده از چالش برای یافتن قدرت درونی خود.

- بیشتر بزرگسالان از مزایای آموزش نسبت به کودکان برخوردارند، اما اگر آنها لبخند بزرگی نشان دهند و احساسات منفی را در اعماق خود پنهان کنند، آموزش چه فایده ای دارد؟ بچه ها معمولاً به این شکل رفتار نمی کنند. اگر از کسی احساس عصبانیت کنند، آن را ابراز می کنند و بعد تمام می شود. آنها همچنان می توانند روز بعد با آن شخص بازی کنند.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید