امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 280718
۳۲۰
۱
۰
نسخه چاپی

«شورای عالی مقاومت برای نجات افغانستان» در برابر طالبان از منشور خود رونمایی کرد

شماری از رهبران جهادی و سیاسی افغانستان در تبعید که شورای عالی مقاومت ملی در برابر طالبان را تشکیل داده‌اند.

شورای عالی مقاومت برای نجات افغانستان» در برابر طالبان از منشور خود رونمایی کرد

شماری از چهره‌های جهادی و سیاسی افغانستان در تبعید، که تشکلی با نام «شورای عالی مقاومت برای نجات افغانستان» ایجاد کرده‌اند، امروز در یک جلسه آنلاین گردهم آمده و دیدگاه‌های خود را اعلام کرده و از منشور خود رونمایی کردند. این تشکل عمده‌ترین ائتلاف سیاسی است که پس از یک سال در برابر حکومت طالبان ایجاد شده است.

 این شورا بر مشارکت عادلانه همه اقوام افغانستان و برگزاری انتخابات آزاد و شفاف و عادلانه تاکید دارد.

یونس قانونی از چهره‌های سیاسی در این نشست که از طریق زوم برگزار شد، گفت که این شورا تلاش دارد تا «طریق بسیج مردم و فشار سیاسی» طالبان را وادار به تمکین به خواسته‌های مردم و تغییر روش و آماده پذیرش «گذار به وضعیت مطلوب» کند.

او گفت که براساس توافقی که در میان آنها شده است، ریاست این شورا «دورانی است و در پایان هرجلسه شورا، رئیس بعدی تعیین خواهد شد.»

احمد مسعود که خود او نیز گروهی موسوم به «جبهه مقاومت ملی» را تشکیل داده است نیز در این نشست مجازی گفت که «تلاش ما برای انسجام همه گروه‌ها و طیف‌ها برای یافتن راه حل افغانستان است و این یک ائتلاف کلان جریان‌ها و گروه‌هاست».

 او تاکید کرد که ضرورت این گونه نشست‌ها، آمادگی «ملت ما برای مقاومت» در برابر طالبان است.

 جنگجویان وابسته به احمد مسعود در برخی از مناطق از جمله پنجشیر و اندراب درگیری‌هایی با طالبان داشته‌اند.

 در ادامه سخنان این نشست یونس قانونی که اداره این جلسه مجازی را برعهده داشت، افزود اگر طالبان به جنگ، تصفیه قومی و سیاسی متوسل شود، چنانکه در یک سال گذشته عملا نشان داده است، در آن صورت بجز «گزینه دوام و گسترش مقاومت» راه دیگری در پیش وجود ندارند و به گفته او «جبهه‌های مقاومت گسترش پیدا می‌کند».

آقای قانونی در این جلسه گفت که آنها تا روزهای آخر به ایستادگی و مقاومت در کنار مردم پرداختند در حالی وظیه رسمی در دولت وقت نداشتند.

 او افزود که در روزهای سقوط شهرهای عمده افغانستان «حلقاتی از جانب شورای امنیت ملی، توطئه برای قصد جان آن‌ها را داشت.»

او گفت که این رهبران در آن روزها «طرح دفاع مشترکی» در برابر پیشروی سریع طالبان را به اشرف غنی پیشنهاد کردند که مورد قبول قرار نگرفت.

 قانونی گفت که «پس از هر فاجعه گام اول انسجام و گردهم آمدن است که انجام شده است.» و از طرف دیگر، به گفته او «ایجاب می‌کرد که به طالبان فرصتی داده شود اما طالبان در یک سالی که گذشت، نشان داد که زشت‌تر، تندتر و خشن‌تر شده است.»

 رهبران شرکت کننده در این نشست در منشور این شورا که متن آن در جلسه قرائت شد، گفتند که از جامعه جهانی به خاطر قرار گرفتن در کنار مردم افغانستان و به رسمیت نشناختن حکومت طالبان  «سپاس گذاریم»‌ اما «این موضع جامعۀ جهانی را دربرخورد با طالبان بسنده نمی دانیم».

آنها از جامعه جهانی خواستند که « برپایی نظام و دولت آیندۀ این کشور مبتنی برخواست و انتخاب مردم با مشارکت همۀ اقوام و مذاهب و با مشارکت زنان و جوانان و عدم بازگشت رژیم امارت طالبان» را مدنظر قرار بدهند.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید