امروز: چهارشنبه, ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۴ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۴ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 278516
۱۱۱۰
۱
۰
نسخه چاپی
کمپینگ (Camping)

کمپینگ چیست؟! | اطلاعات کامل در مورد کمپینگ

کمپینگ یک گزینه جذاب و متنوع برای اهالی اهل سفر است که می‌خواهند سفری متفاوت و به خصوص به دور از هتل‌ها و اقامتگاه‌های لوکس و شهری تجربه کنند.

کمپینگ

کمپینگ

کمپینگ یا چادر زدن، یک فعالیت تفریحی در فضای باز است و شرکت کنندگان در چادر زدن با هدف ترک مناطق توسعه یافته و شهری و به صرف گذراندن زمان‌های مفرح در خارج از منزل به دامان طبیعت و نقاط بکر پناه می‌برند. در اصل هدف اصلی از این فعالیت تنها لذت بردن از طبیعت است.

کمپینگ را می‌توان یک فعالیت تفریحی در فضای باز دانست، ممکن است یک نفر و یا چندین نفر در فضایی خارج از محل زندگی خود اقدام به برپایی چادر و یا خانه‌های موقت کنند. البته در برخی از مواقع ممکن است شما در پارک محله خود هم چادر بزنید ولی در معنای عمومی زمانی به سفر شما کمپینگ می‌گویند که در فضای طبیعت و دور از محل سکونت خود این فعالیت‌ها را انجام داده باشید.

کمپینگ همچنین می‌تواند به شکل یک پیک نیک انجام شود ولی با مدت زمان بیشتر و ماندن یک ۱ روز کامل و صبح کردن شب در همان محل. کمپینگ در تمامی فصول سال و با توجه به امکانات شما می تواند انجام گیرد.

از قرن 20 میلادی سفرهای کمپینگ لوکس نیز رایج شدند که در تورهای سافاری انجام می‌شدند. مسافران بعد از گذراندن یک روز کامل در طبیعت بکر و وحشی برای استراحت و خوابیدن وارد چادرهایی مجلل و بزرگ می‌شدند که از تمامی امکانات برخوردار بودند.

تاریخچه کمپینگ

گذشته کمپینگ تفریحی به شخصی به نام توماس هیرام هولدینگ (Thomas Hiram Holding) برمی گردد که برای اولین بار در کشور انگلستان و نزدیک رودخانه تایمز این کار را انجام داد. در سال‌های ۱۸۸۰ میلادی مردم اشتیاق زیادی به تفریح در رودخانه و قایقرانی داشتند و این اتفاق باعث شد پس از قایقرانی در کنار رودخانه استراحت کنند. این جا بود که برای اولین بار بشر کمپینگ مدرن را تجربه می کرد.

لوازم کمپینگی که آن سال‌ها مورد استفاده قرار می گرفت بسیار سنگین بودند و برای حمل آن‌ها باید از اسب، گاری و یا قایق استفاده می شد. اگرچه توماس در انگلستان را پدر کمپینگ مدرن می دانند ولی باید گفت که او سبک عامه پسندی از کمپ زنی را به زندگی انسان‌ها معرفی نمود.

او از سنین پایین، تجربه سفر به طبیعت را به همراه پدر و مادرش داشت. وی در سال ۱۹۰۱ به همراه چند نفر دوچرخه سوار برای تجربه کمپینگ به کشور ایرلند سفر کرد و این سفر به چاپ کتابی با عنوان The Campers Handbook منتهی شد.

فدراسیون بین المللی کمپینگ در سال ۱۹۳۲ تشکیل شد و تا به امروز به فعالیت‌هایش در زمینه کمپینگ ادامه می دهد. در سال‌های ۱۹۶۰ کمپ زنی دیگر تبدیل به یکی از تفریحات خانوادگی مردم شمال آمریکا و اروپا شد و از انجام آن بسیار لذت می‌بردند. کمپ زنی در حال حاضر ابعاد بسیاری دارد و تنها محدودیت در جنبه‌های تفریحی و خانوادگی ندارد.

کمپینگ

وسایل مهم و مورد نیاز در کمپینگ

وسایلی که در کمپینگ به آن نیاز دارید:

چادر مسافرتی

اگر بودجه‌ی شما اجازه می‌دهد چادری بزرگ بخرید تا همیشه بتوانید با آن به سفر بروید. چادر‌ها بنا به شکل و کاربردی که دارند ارتفاع‌های متفاوتی دارند. چادری را انتخاب کنید که بتوانید تمام قد داخل آن بایستید.

نکته: قبل از حرکت به مقصد کمپینگ حتما یک بار تلاش کنید تا در خانه چادر خود را برپا کنید و راه و روش برپایی چادر را یاد بگیرید. چادر‌های مسافرتی مختلف به روش‌های گوناگونی برپا می‌شوند.

کیسه‌ی خواب

زمانیکه می‌خواهید یک کیسه‌ی خواب بخرید به این دو سوال پاسخ بدهید که سرمایی هستید یا گرمایی؟ و اینکه به طور کلی قصد دارید در نواحی گرم کمپینگ کنید یا جاهای سرد؟

اگر برنامه‌ی سفرها وکمپینگ‌های شما بیش‌تر به نقاط گرم است یک کیسه خواب تابستانه بهترین انتخاب شما است. اما اگر اهل سرما هستید یک کیسه خواب چهار فصل خریداری کنید تا در تمام شرایط گرم بمانید.

تشک کوهنوردی

در سفر‌هایی که با تور همراه می‌شوید و اقامت شما در یک هتل یا ملک اجاره‌ای انجام می‌شود نیازی به تشک ندارید اما در سفرهای کمپینگی شرایط کاملا متفاوت است. برای اینکه خواب راحت‌تری روی زمین‌ داشته باشید مجبور هستید تا از یک تشک مخصوص سفر استفاده کنید.

هد لامپ

کمپینگ در طبیعت فقط شامل روز‌های خوش آب و هوا و طبیعت زیبا نیست، با غروب خورشید هوا تاریک می‌شود و از آنجاییکه در سفر‌های طبیعت گردی که به نقاط بکر انجام می‌شود اثری از سیستم برق‌رسانی نیست، لازم است به عنوان یک گردشگر حرفه‌ای هد لامپ به همراه داشته باشید. چراغ قوه هم می‌تواند نور مورد نیاز را برای شما تأمین کند اما یکی از خوبی‌های هد لامپ این است که یک دست شما را درگیر نمی‌کند و اگر مجبور باشید در تاریکی کاری انجام بدهید آزادی عمل بیش‌تری دارید.

اجاق خوراک پزی

یکی از تفریحات فوق‌العاده در کمپینگ روشن کردن آتش است، اگر از آن دسته گردشگرانی هستید که معمولا یک چراغ خوراک پزی کوچک را در سفر همراه خود می‌برید یک بار فرصت تجربه کردن روشن کردن آتش را به خودتان بدهد، در غیر اینصورت مدل‌های مختلفی از اجاق‌های کوچک مخصوص کوهنوردی در فروشگاه‌های ابزار کوهنوردی وجود دارد که می‌توانید یکی از آن‌ها را تهیه کنید.

بشقاب و لیوان و قاشق

کسی در یک کمپینگ جلوی شما را برای آوردن کل وسایل موجود در آشپزخانه‌ی خانه تان نمی‌گیرد اما اگر سبک سفر کنید هم دغدغه کم‌تری دارید و هم بار اضافی برایتان آزار دهنده نخواهد بود. اگر قصد سفر به محلی را دارید که مطمئن هستید به آب دسترسی دارید یک مایع شوینده هم همراه داشته باشید.

از ریختن کف بوجود آمده از شست و شوی ظرف‌ها در داهل جریان آب جدا خود داری کنید.

صندلی مخصوص سفر

این آیتم کاملا انتخابی است و کاملا بستگی به روحیات خودتان دارد. برای داشتن یک خواب نیم‌روزی می‌توانید قبل از حرکت یک هموک تهیه کنید و در کمپینگ از خوابیدن زیر نور خورشید لذت ببرید.

لباس مناسب

قبل از برنامه‌ریزی برای رفتن به کمپینگ بهتر است این نکته را در خاطر داشته باشید که کثیف شدن در حین سفر‌های اینچنینی کاملا اجتناب ناپذیر است پس لباس‌هایی که خیلی به آن‌ها علاقه دارید را برای یک کمپینگ به همراه خود نیاورید.

لباس‌های نخی به هیچ وجه انتخاب مناسبی برای سفر نیستند چرا که اگر خیس شوند باعث می‌شوند به شدت احساس سرما کنید. حتی اگر به یک منطقه‌ی خوش آب و هوا و معتدل سفر می‌کنید یک کت، لباس بلند، دست‌کش و جوراب گرم همراه داشته باشید. اگر یک جفت کفش اضافه‌ی سبک هم در کوله‌ی خود جای دهید عالی خواهد شد.

لوازم بهداشتی در کمپ

بدون شک به دارو و لوازم بهداشتی که به صورت روزمره از آن استفاده می‌کنید نیاز خواهید داشت. به شما توصیه می‌کنیم به جای اینکه هر کدام از وسایل بهداشتی مورد نیاز خود را در گوشه‌ای از کوله پشتی خود بگذارید یک جعبه کمک‌های اولیه تهیه کنید و همه لوازم مورد نیاز کمپینگ را داخل آن بگذارید. علاوه بر همراه داشتن یک جعبه کمک‌های اولیه یک پشه‌بند، کرم ضد آفتاب و صابون را فراموش نکنید.

غذا‌های کمپینگی

اگر آشپز ماهری نیستید لازم نیست خودتان را برای آشپزی در طبیعت به دردسر بیندازید. به شما توصیه می‌کنیم که از غذاهای نیمه آماده‌ای که می‌توانید قبل از سفر آماده کنید استفاده کنید. شناخت 9 وعده غذایی ساده برای سفرمی تواند شما را در تهیه ی غذاهای کمپینگی یاری دهد.

بعضی از کمپر‌ها ترجیح می‌دهند غذای خوود را از دل طبیعت تأمین کنند و به صورت طبیعی در هوای آزاد آشپزی کنند. ماهی کبابی و مرغ سرخ شده ساده‌ترین غذاهایی هستند که می‌توانید در کمپ میل کنید. همچنین می توانید با ساخت نیزه ماهیگیری در کمپ از خوردن یک ماهی خوشمزه لذت ببرید.

کمپینگ

بررسی فواید کمپینگ

کمپینگ فواید متعددی برای روح و جسمتان دارد که در ادامه از آنها صحبت شده است:

1. رهایی از مضرات تلفن‌ همراه

در دل ناکجاآباد، خبری از برج‌های آنتن تلفن‌های همراه نیست و صادقانه بگوییم این موضوع اتفاقی عالی است. دائما به صفحه نمایشگر چشم‌دوختن اثر بسیار بدی روی سلامتی‌تان می‌گذارد. تحقیقات نشان می‌دهد استفاده بیش‌ازحد از فناوری اضطراب فرد را افزایش می‌دهد و از کیفیت خواب او می‌کاهد.

جداشدن از شبکه‌های اینترنتی و تلفن‌های همراه برای سلامت جسمتان هم مفید است؛ چراکه استفاده افراطی از نمایشگرها موجب گردن‌درد یا حتی برخی از مشکلات عصب‌شناختی می‌شود. وقتی دور از این ابزارها باشید، بدنتان از فشار آنها کمی خلاص می‌شود.

البته دورماندن از این نوع محرک‌ها آسان نیست و ما به این فضا مرتبط و متصل شده‌ایم. منتها اتصالی که اغلب از فناوری‌ها ناشی می‌شود، نه‌تنها مصنوعی است و رضایتی به دنبال ندارد، بلکه آژیر خطری است که نشان می‌دهد زمان آن رسیده به اتصال و رابطه‌های واقعی بیندیشیم. حتی باید گفت وضعیت وخیم‌تر از چیزی است که تصور می‌کنیم. در واقع، باید بگویم زمان آن رسیده که مغزمان را دوباره آموزش دهیم تا مهارت ما را در داشتن روابط واقعی بالا ببرد.

کمپینگ این فرصت را به‌ شما می‌دهد تا با دوری از گوشی‌تان به این ارتباط واقعی دست یابید. وقتی در محیطی دور از صفحه‌‌های نمایشی باشید که اطرافتان را احاطه کرده‌اند، می‌توانید با ذهنی باز و روشن به دنیای واقعی بازگردید و این بهترین و با ارزش‌ترین فایده کمپینگ است.

2. داشتن خواب بهتر

طبیعت و جنگل‌ در بهبود خوابتان معجزه می‌کنند. بنا بر تحقیقی که سال ۲۰۱۳ در دانشگاه کلرادو بولدر انجام شد، هرچه بیشتر برنامه خوابتان را با نور خورشید تنظیم کنید، بهتر به خواب می‌روید و در زمان مناسب از خواب بیدار می‌شوید.

محققان یک هفته وضعیت خواب افرادی را که به اردو می‌رفتند بررسی کردند و دریافتند ریتم شبانه‌روزی بدن افراد، وقتی دور از نور مصنوعی و در دل طبیعت می‌خوابند، دوباره تنظیم می‌شود و آنها کمتر احساس خستگی و خواب‌آلودگی می‌کنند.

ساعت اصلی مغز برای تعیین زمان روز، از نور استفاده می‌کند. وقتی بیشتر روزتان را در فضای داخلی خانه باشید، نور کمی از خورشید به شما می‌رسد. شب‌ها هم که در معرض نورهای شدید مصنوعی هستید. این شرایط باعث گیجی و گنگی ساعت بدنتان می‌شود و زمان خوابتان را ۱ ساعت یا بیشتر به تعویق می‌اندازد.

3. رسیدن به حال روحی بهتر

بودن در فضای بیرون از خانه و در طبیعت، به‌ویژه اگر شهرنشین هستید، برای حفظ سلامت ذهنتان ضروری است. محققان دانشگاه میشیگان در بررسی‌های خود به این نتیجه رسیدند که فقط چند دقیقه پیاده‌روی در طبیعت از علائم افسردگی که در شهرنشینان رایج است می‌کاهد. در تحقیقی دیگر در این زمینه، محققان دانشگاه استنفورد دریافتند گذراندن وقت در فضای بیرون از خانه جلوی نشخوار ذهنی را نیز می‌گیرد. نشخوار ذهنی تفکر منفی وسواسی است که در نهایت به مشکلات ذهنی منجر می‌شود.

در واقع، طبیعت‌گردی سم‌زدای ذهن است. بنا بر تحقیقی از دانشگاه چیبا در ژاپن، محققان دریافتند پیاده‌روی در یک منطقه جنگلی از مقدار هورمون استرس کورتیزول در بدن و میزان ضربان قلب می‌کاهد و فشار خون بالا را درمان می‌کند. در واقع، تمام این مزایا فقط پس از ۱۵ دقیقه پیاده‌روی در طبیعت رخ می‌دهد. حالا فرض کنید ۳۶ ساعت یا بیشتر در طبیعت باشید!

4. احساس شکوه و عظمت

ما انسان‌ها به‌دنبال شگفتی‌ها هستیم، تا جایی که مثلا هنگام غروب خورشید می‌ایستیم و غرق در تماشای آن می‌شویم یا در شب به ستارگان خیره می‌شویم. برای مشاهده شگفتی‌های دنیا، هیچ جایی بهتر از طبیعت و کمپینگ را نمی‌توانید بیابید. حتی تحقیقات نشان داده است که لحظات الهام‌بخش و باشکوه ما را شادتر و مبتکرتر می‌کند. شاید به همین دلیل است که کمپینگ در طبیعت می‌تواند درمانی برای خلاقیت ازدست‌رفته باشد.

کمپینگ

5. سوزاندن کالری

پیاده‌روی روی زمین خاکی بخشی از تجربه کمپینگ و برای سلامتی‌تان عالی است. این پیاده‌روی به‌طور بالقوه می‌تواند به‌خوبی بیش از ۵۰۰ کالری از چربی‌های بدنتان را بسوزاند. ناگفته نماند که بررسی‌های علمی نشان می‌دهد این فعالیت حتی می‌تواند حال روحی‌تان را نیز بهبود بخشد.

6. تقویت سیستم ایمنی بدن

دانشمندان دانشگاه ایلینوی در بررسی فواید طبیعت روی سلامتی بدن دریافتند که نیروی ذِنی که از طبیعت دریافت می‌کنید، سیستم ایمنی بدنتان را تقویت می‌کند. ذِن در مکتب بودایی به‌معنای یافتن طبیعت اصلی و ذاتی خود است. وقتی در طبیعت آرام هستید، بدنتان انرژی موردنیاز سیستم‌های بدنتان (مانند سیستم ایمنی بدن) را تأمین می‌کند و در نهایت، سلامت بدنتان به‌مدت طولانی حفظ می‌شود.

بنا بر بررسی‌های محققان، قرارگرفتن در فضای بیرون از خانه شما را در معرض باکتری‌های سالم، ترکیبات ضدمیکروبی رهاشده از گیاهان (به‌‌نام فیتون‌سایدز/ Phytoncides) و نور خورشید (تولید‌کننده ویتامین دی) قرار می‌دهد که تمامی آنها برای سلامت‌تان مفیدند.

7. پیاده‌روی در جنگل، ورزشی به‌‌دور از خستگی

اگر در کمپینگ‌تان برنامه پیاده‌روی و دویدن بگنجانید، می‌توانید از این ورزش‌ بدون اینکه خیلی احساس خستگی کنید لذت ببرید. این ورزش را با ورزش در باشگاه مقایسه کنید. ورزش در فضای بیرون و طبیعت انرژی بیشتری به شما می‌دهد و شادترتان می‌کند.

محققان دانشگاه اینسبروک در اتریش می‌گویند وقتی در طبیعت ورزش می‌کنید، با وجود اینکه تحرکتان در مقایسه با فضاهای درونی بیشتر است، کمتر خسته می‌شوید و حال روحی خوب و بهتری دارید.

  • منبع
  • تیشتر
  • چطور
  • میهمان شو

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید