امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 280744
۲۰۶
۱
۰
نسخه چاپی

رهبران آلمان و اسرائیل اظهارات محمود عباس در مورد «هولوکاست اسرائیل» را محکوم کردند

رهبران و مقامات ارشد آلمان و اسرائیل نسبت به سخنان محمود عباس، رهبر تشکیلات خودگردان فلسطینی، در مورد ارتکاب هولوکاست توسط اسرائیل واکنش خشم‌آلود نشان دادند.

رهبران آلمان و اسرائیل اظهارات محمود عباس در مورد «هولوکاست اسرائیل» را محکوم کردند

رهبر فلسطینیان که به آلمان سفر کرده بود در یک نشست خبری مشترک با اولاف شولز، صدراعظم این کشور، اسرائیل را متهم کرد که «۵۰ هولوکاست» علیه فلسطینیان مرتکب شده است.

صدراعظم آلمان در زمان برگزاری این نشست خبری در مورد اظهارات آقای عباس اظهار نظری نکرد اما بعدا گفت که این سخنان «مطلقا غیرقابل قبول و غیر قابل تحمل است».

یاتیر لاپید، نخست‌وزیر اسرائیل هم گفته است که اتهاماتی که محمود عباس علیه اسرائیل مطرح کرده «نه تنها یک رسوایی اخلاقی، بلکه یک دروغ ددمنشانه» است.

نخست وزیر اسرائیل در توییتی نوشت: «شش میلیون یهودی در هولوکاست به قتل رسیدند، از جمله یک و نیم میلیون کودک یهودی. تاریخ هرگز او را نخواهد بخشید».

هولوکاست به کشتار یهودیان توسط رژیم آلمان نازی به خصوص اعزام آنان به اردوگاه‌های مرگ اطلاق می‌شود.

در پی این انتقادها، محمود عباس با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد که «هولوکاست فجیع‌ترین جنایت در تاریخ بشر عصر جدید است».

محمود عباس با هدف جلب حمایت آلمان از تلاش فلسطینیان برای پیوستن به سازمان ملل متحد به عنوان یک عضو کامل و درخواست کمک به آغاز مجدد مذاکرات صلح با اسرائیل به برلین سفر کرد.

در نشست خبری مشترکی که پس از دیدار محمود عباس و اولاف شولز برگزار شد، خبرنگاران از آقای عباس پرسیدند که آیا در آستانه پنجاهمین سالگرد حمله مرگبار شبه‌نظامیان فلسطینی به ورزشکاران اسرائیلی در جریان المپیک مونیخ در نظر دارد از اسرائیل و آلمان عذرخواهی کند؟

او مستقیما به این سؤال پاسخ مستقیم نداد و به جای آن گفت: «اگر می‌خواهید گذشته را مرور کنیم، بگذارید چنین کنیم».

محمود  عباس در ادامه گفت که «از سال ۱۹۴۷ تا به امروز، اسرائیل ۵۰ مورد قتل عام در روستاها و شهرهای فلسطینی - در دیر یاسین، طنطوره، کفر قاسم و بسیاری جاهای دیگر - صورت داده است؛  ۵۰ مورد قتل عام، ۵۰ هولوکاست توسط ارتش اسرائیل علیه فلسطینیان صورت گرفته است».

هنگام اظهارات محمود عباس، آقای شولز چهره خود را درهم کشید اما پاسخی به آن نداد. پس از پایان نشست خبری هم صدراعظم آلمان با رهبر فلسطینیان دست داد.

در پی این نشست خبری، فریدریش مرتز، رهبر اتحادیه دموکرات مسیحی (CDU) آلمان - حزب اصلی مخالف دولت - در توییتی نوشت این کنفرانس خبری «باور کردنی نبود» و آقای شولز «می‌بایست فورا و صراحتل به اظهارات رهبر فلسطین واکنش می‌داد و از او می‌خواست اینجا را ترک کند».

آرمین لاشت رهبر سابق  این حزب هم گفت  گفت: "اگر رییس سازمان آزادیبخش فلسطین در مورد  حمله تروریستی به ورزشکاران اسرائیلی در المپیک ۱۹۷۲ مونیخ عذرخواهی می‌کرد، همدردی مردم را به دست می‌آورد اما متهم کردن اسرائیل به ارتکاب ۵۰ هولوکاست مشمئز کننده‌ترین سخنرانی است که تاکنون در مقر صدراعظم آلمان شنیده شده است».

دنی دایان، رییس مرکز یادبود هولوکاست در اسرائیل، اظهارات آقای عباس را «نفرت‌انگیز» و «وحشتناک» توصیف کرد و از دولت آلمان خواست  «به این رفتار توجیه ناپذیری که در داخل ساختمان صدراعظم فدرال صورت گرفته واکنشی مناسب نشان دهد».

چند ساعت پس از این نشست خبری بود که صدراعظم آلمان در بیانیه‌ای که برای روزنامه آلمانی بیلد فرستاد اظهارات رهبر فلسطینیان را محکوم کرد.

وی در توییتی به زبان‌های انگلیسی، آلمانی و عبری نوشت: «از اظهارات توهین‌آمیز محمود عباس، رئیس جمهور فلسطین منزجر شده‌ام. به ویژه برای ما آلمانی‌ها، هرگونه انتساب هولوکاست غیرقابل تحمل و غیرقابل قبول است و من هر گونه تلاش برای انکار جنایات هولوکاست را محکوم می‌کنم».

به گزارش خبرگزاری رسمی فلسطین - وفا - دفتر آقای عباس بیانیه‌ای صادر و تاکید کرد که پاسخ او به سئوال خبرنگاران به منزله انکار هولوکاست نبود و او این واقعه را به  شدیدترین وجه محکوم کرد.

در جریان برگزاری بازی‌های المپیک سال ۱۹۷۲ مونیخ، گروهی از اعضای سازمان فلسطینی سپتامبر سیاه به مقر ورزشکاران اسرائیلی حمله کردند و آنان را به گروگان گرفتند.

آنان در ازای آزادی گروگان‌ها خواستار آزادی بیش از دویست زندانی فلسطینی از زندان‌های اسرائیل و آزادی برندت بادر و اورلیکه ماینهوف، اعضای گروه بادر ماینهوف از زندان‌های آلمان بودند.

این گروگانگیری با کشته شدن شش مربی و پنج ورزشکار اسرائیلی، یک مامور پلیس آلمان و پنج گروگانگیر فلسطینی خاتمه یافت.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید