امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 264072
۱۰۰۹
۱
۰
نسخه چاپی
سخنگوی وزارت خارجه

نازنین زاغری به خاطر جرائم مشخص در زندان است/ رؤسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه با موضوع سوریه با یکدیگر ملاقات می کنند

دکتر حسن روحانی ، ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان رییسان جمهوری ایران، روسیه و ترکیه در اردیبهشت ماه 97 درمورد سوریه با یکدیگر در استانبول گفت و گو می کنند

نازنین زاغری به خاطر جرائم مشخص در زندان است/ رؤسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه با موضوع سوریه با یکدیگر ملاقات می کنند
 

به گزارش حقوق نیوز بهرام قاسمی روز دوشنبه در نشست خبری ضمن تسلیت جان باختن تعدادی از هموطنان در سانحه سقوط هواپیمای پرواز تهران- یاسوج در خصوص اختلاف نظر ایران و ترکیه نسبت به عفرین سوریه و این که چه برنامه ای برای حل و فصل اختلافات دارید، اظهارداشت: ما در مورد سوریه طی سالیان گذشته همواره با ترکیه در تماس بوده ایم.
وی افزود: در برخی از مسائل اشتراک نظر و در مقاطعی هم اختلاف نظرهایی وجود داشته است، مهم این است که مذاکرات و تشریک مساعی داریم.
سخنگوی وزارت امور خارجه یادآور شد: در روزهای گذشته تماس های تلفنی بین رییس جمهوری اسلامی ایران با رییسان جمهوری روسیه و ترکیه انجام شد که در این تماس ها به دعوت آقای اردوغان قرار شد، رییسان جمهوری سه کشور در ماه می (اردیبهشت 97) نشست دیگری در استانبول داشته باشند.
قاسمی خاطرنشان کرد: محمد جواد ظریف، مولود چاوش اوغلو و سرگئی لاوروف وزیران امور خارجه ایران، ترکیه و روسیه نیز پیش از برگزاری این نشست در ادامه روند نشست آستانه مذاکراتی درباره سوریه انجام می دهند.
وی همچنین گفت: این گفت وگوها می تواند در کاهش اختلاف نظرها موثر باشد و قطعا می تواند به اشتراک بیشتر بین سه کشور و به بازگشت آرامش و مبارزه با تروریسم کمک کند.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی درمورد شرایط سوریه و ادامه کشتار در غوطه شرقی اظهارداشت: موضوع سوریه پیچیده است و بازیگران زیادی در آن حضور دارند و این نا آرامی ها و جنگ برای هیچ یک از طرف ها خوشایند نیست.
قاسمی افزود: امیدواریم قطعنامه جدید شورای امنیت سازمان ملل بتواند آتش بس را در تمام نقاط سوریه حکم فرما کند و شرایط از طریق سیاسی به سرانجام برسد.
وی یادآور شد: در دمشق هم شاهد آتش پراکنی هایی هستیم که امیدواریم آتش بس اجرایی شود و منجر به کاهش خشونت ها شود.
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره اظهارات سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه در انگلیس درباره برجام گفت: آنچه واقع گرایانه است این است که ما از برجام منافع زیادی داشتیم ولی در عین حال با تخطی آمریکایی ها مواجه بودیم و نتوانستیم به طور کامل از منافعی که این توافق می توانست برای ما ایجاد کند، برخودار شویم.
قاسمی افزود: تمام تلاش ما این است که سایر اعضای 1+5 بر آمریکا فشار لازم را وارد کنند تا از سیاست های نابخردانه و مغایر با قطعنامه سازمان ملل عقب نشینی و فضای لازم را برای بهره مندی از برجام را فراهم کند.
قاسمی در پاسخ به سوال دیگری درباره رویکرد دولت ترامپ نسبت به برجام اظهارداشت تصور من این است که هیات حاکمه ایالات متحده هنوز نتوانسته به جمع بندی لازم برسد. صداهای متنوع و مختلفی از آمریکا شنیده می شود.
وی خاطرنشان کرد هدف نهایی ایالات متحده ایجاد فشاری روانی است تا ایران را از مزایای برجام محروم کند.
سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: به طور قطع در مورد این که آمریکا در آینده چه رفتاری خواهد داشت قضاوت نمی کنم اما تصور من این است که جمع بندی قطعی برای خروج از برجام در آمریکا وجود ندارد. در عین حال از مکانیزم های غیرصادقانه برای قرار دادن ایران در تنگنا استفاده می کند.
قاسمی یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران با توجه به پیش بینی های قبلی و رصد رفتارهای آمریکا با تمام توان و قدرت پاسخ مقتضی را به این نوع اقدامات آمریکا در زمان لازم می دهد و هیات عالی نظارت بر برجام در این خصوص تصمیم گیری می کند.
وی در پاسخ به سوالی درباره مباحث مطرح شده در نشستی در کشور سنگال و مدیریت بین المللی بر مسئله حج گفت: این موضوع جدیدی نیست و از دیرباز در خصوص مدیریت عربستان در حج مباحث زیادی مطرح بوده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد ایرادهای بسیاری متوجه حکومت عربستان است، بویژه بعد از حادثه منا این موضوع با شدت بیشتری در جهان اسلام مطرح است.
قاسمی تصریح کرد: جهان اسلام و مسلمانان باید راهکارهایی پیدا کنند و در جهت بهینه سازی مدیریت حج که یک اقدام اسلامی همگانی است، راهکارهای بهتری پیشنهاد کنند و بتوانند آن را اجرا کنند.
وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که آمریکا و رژیم صهیونیستی می خواهند با سناریوی آهن قراضه برنامه دفاع و موشکی ایران را تحت فشار قرار دهند، وزارت امور خارجه برای کنترل این سناریو چه اقداماتی انجام داده است، گفت: رفتاری که توسط نماینده آمریکا در سازمان ملل صورت گرفت – که بار اول هم نیست – بیشتر یک نمایش در جهت ایران هراسی است که از سوی آمریکا دنبال می شود.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی یادآور شد: بخش زیادی از مردم جهان به خوبی در این مورد آگاهی لازم را دارند و می دانند که هدف این نمایش ها که بسیار ناشیانه اجرا می شود چیست.
قاسمی تصریح کرد ایران از همه دیپلماتیک خود برای روشنگری استفاده می کند اما آنچه ما از این گفت وگوها دریافت می کنیم، بی اعتمادی به ترامپ و آمریکا است و امروز بسیاری از سیاستمداران می توانند واقعیات را از دروغ تشخیص دهند.
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره اظهارات همسر نازنین زاغری و ادعای وی مبنی بر اینکه زاغری قربانی توافق تسلیحاتی ایران و انگلیس شده است، گفت: موضوع خانم زاغری بحث حقوقی و قضایی است و وی از سوی محاکم قضایی محکوم شده و دوران محکومیت خود را طی می کند.
قاسمی ادامه داد: خانم زاغری دو تابعیتی است که از نظر قانون ایران به رسمیت شناخته نمی شود ضمن اینکه موضوع زاغری ربطی به وزارت خارجه و روابط ایران و انگلستان ندارد.
وی تصریح کرد: ایشان به خاطر جرائم مشخص در زندان است و وزارت امور خارجه به دلیل تفکیک قوا دخالتی در پرونده وی ندارد و این سخن که خانم زاغری گروگان روابط مالی ایران با شرکت های انگلیسی است، نادرست و حرف بی ربطی است که شاید ناشی از عدم شناخت روابط دو کشور و حتی سیستم داخلی و قضایی ایران باشد.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی پیرامون اظهارات مک مستر مشاور امنیت ملی ترامپ مبنی بر اینکه در ایران سرمایه گذاری نکنند، گفت: نگاه مقامات آمریکایی در مورد ایران بر همگان روشن است با این حال جامعه جهانی تا حد زیادی مستقل از دیگران تصمیم می گیرد و منافع خود را مد نظر قرار می دهد.
قاسمی تصریح کرد تبلیغات امریکایی ها در ادامه همان عهدشکنی های این کشور دربرجام است و می خواهد رابطه ایران با جامعه جهانی و کشورهای اروپایی به سطح مطلوب نرسد.
وی خاطرنشان کرد: در نهایت آمریکا مجبور خواهد شد از این سیاست های خصمانه که نتیجه ای جز نفرت و فراکنی نداشته دست بردارد.

انتهای پیام

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید