امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 282253
۷۳۲
۱
۰
نسخه چاپی

راههای ترمیم رابطه بعد از خیانت

راههای ترمیم رابطه بعد از خیانت

وقتی یک رابطه با خیانت روبرو می‌شود، ساده‌ترین راه برای برخورد با آن طلاق و جدایی است. درخواست اتمام رابطه معمولا از طرف کسی گفته می‌شود که به او خیانت شده و دیگر نمی‌تواند آن اعتماد اولیه را در زندگی مشاهده کند.

اما فردی که خیانت را انجام داده می‌تواند با استفاده از راهکارهایی (البته با تکیه بر گذر زمان) بخشی از اطمینان نابود شده را ترمیم کند.

در این مقاله سعی داریم به مسئله ترمیم رابطه بعد از خیانت پرداخته و این راهکارها را مرور کنیم. لطفا تا پایان با ما همراه باشید.

تعریف خیانت در ازدواج

اجازه دهید در همین ابتدای امر به طور مختصر مشخص کنیم که منظور ما از خیانت در رابطه چیست؟ خیانت می‌تواند برای هر کسی معنای متفاوتی داشته باشد.

برخی افراد گفتگوی صمیمی با دیگری را خیانت می‌پندارند، برخی دروغ‌های مکرر را و برخی حضور نفر سوم در زندگی خود را معنای صریح خیانت می‌دانند.

در نتیجه تعریف کلی این مسئله بسته به نوع تفکر هر شخص متفاوت خواهد بود. اما در یک تعریف کلی و با نگاهی به این تفاوت‌ها متوجه می‌شویم که نبود اعتماد و آسیب به وفاداری در زندگی به هر طریقی که رخ دهد، خیانت است.

در معنایی دیگر، خیانت نقض توافق قبلی بین شرکا در مورد انحصار جنسی و یا عاطفی آنهاست. آنچه که هر فرد خیانت می‌داند ممکن است متفاوت باشد؛ اما در نهایت تعیین مرزها و انتظارات روشن در مورد معنای وفاداری برای هر یک از زوجین مهم است.

آیا امکان ادامه رابطه بعد از خیانت وجود دارد؟

اینکه بدانیم بعد از خیانت چگونه رفتار کنیم تا اعتماد از دست رفته را به دست آوریم، بسیار مهم است. این میان توجه ویژه به علت خیانت حیاتی است؛ زیرا با بررسی آن علت‌ها می‌توان برای رفع مسائل پیش آمده تلاش کرد و زندگی مشترک را نجات داد.

برای نمونه فقدان رضایت از رابطه جنسی یکی از عوامل برجسته در این موارد است. زمانی که به ترمیم رابطه بعد از خیانت فکر می‌کنید توجه داشته باشید که اگر ویژگی‌هایی مانند ایمنی، ثبات رابطه، صمیمیت عاطفی و فیزیکی کاهش پیدا کرده، چگونه می‌توان آنها را ترمیم کرد.

آیا باید ازدواج خود را نجات دهید؟

اگر به زندگی خود خیانت کرده‌اید، ممکن است سر دوراهی قرار بگیرید که آیا زندگی با همسرم ادامه خواهد داشت یا خیر. همان‌طور که می‌دانید خیانت انواع مختلفی دارد.

برخی از افراد آگاهانه یا ناخودآگاه از خیانت به عنوان راهی برای پایان دادن به ازدواج استفاده می‌کنند. پس با خودتان صادق باشید و ببینید که آیا این مورد برای شما هم پیش آمده.
همچنین برخی دیگر وقتی به دنبال تایید شدن از طرف دیگران هستند، خیانت می‌کنند. در حالی که برخی دیگر از افراد دچار اختلال شخصیتی شده و یا معتاد به رابطه‌های مکرر هستند.

توجه داشته باشید که موقعیت‌یابی مناسب می‌تواند شما را از این دو راهی نجات دهد. در کنار بررسی وضعیت خود، حس همسرتان را نیز مورد توجه قرار دهید.

برای بعضی از افراد، خیانت پایان راه است؛ زیرا درد زیادی را از این نادیده گرفته شدن متحمل می‌شوند و برای جبران آن تلاش زیادی نخواهند کرد.

اما اگر شما جزو کسانی هستید که این رابطه را از تعادل خارج کرده، باید بدانید که ازدواج می‌تواند از خیانت جان سالم به در ببرد.

شاید در نظر شما ترمیم رابطه بعد از خیانت امری محال باشد؛ اما باید بدانید که رسیدن به وضعیت متعادل قبلی، نیاز به تلاش مداوم و سخت کوشی خواهد داشت.
یادگیری نحوه نجات یک ازدواج پس از خیانت سخت و طولانی خواهد بود، اما اگر بپرسید آیا ارزشش را دارد یا خیر، پاسخ مثبت است.

راه‌های ترمیم و نجات رابطه پس از خیانت چیست؟

راه‌های ترمیم رابطه بعد از خیانت متفاوت بوده و بسته به زندگی و وضعیت شما مورد توجه خواهند بود. ما در این قسمت به صورت کلی موارد را بررسی می‌کنیم و شما برای اجرای آنها باید نگاه دقیقی به زندگی خود داشته باشید.

به خیانت ادامه ندهید

اولین راهکار صریح و واضح است. دست از خیانت کردن بردارید تا وضعیت از این که هست، بدتر نشود. شما نمی‌توانید با ادامه روش خود به عنوان یک فرد خیانتکار به دنبال ترمیم رابطه باشید.

همسرتان باید این موضوع را درک کند و به این باور برسد که شما واقعا می‌خواهید زندگی را دوباره از سر بگیرید.

مسئولیت پذیر باشید

پس از اتمام رفتارهای خیانت آمیز، باید مسئولیت‌هایی که از زیر بار آنها شانه خالی کرده‌ایم را دوباره مورد توجه قرار دهیم. این مسئولیت از توجه به کودکان گرفته تا پرداخت قبوض خانه می‌تواند طیف گسترده‌ای داشته باشد.

مهم نیست دلایل شما برای خیانت چه بوده است، در این مرحله باید مسئولیت اعمال خود را بپذیرید و اعتماد همسرتان را دوباره جلب کنید. برای ترمیم رابطه بعد از خیانت از سرزنش شریک زندگی یا انداختن تقصیرها به گردن او بپرهیزید.

پاسخگو باشید و سعی در جبران عمل خود کنید

بهترین مورد میان راههای ترمیم رابطه بعد از خیانت، پاسخگو بودن است. با همسر خود حرف بزنید و متوجه شوید که آیا او هم می‌خواهد این زندگی را ادامه دهد یا خیر.

این‌گونه می‌توانید راهکارهای بیشتری را برای جبران عمل خود پیدا کنید. اما تلاش در جاده یک طرفه برای هیچ کدام از زوجین سودی ندارد.
در نقطه مقابل، اگر هر دوی شما می‌خواهید با هم بمانید، یک هدف مشترک پیدا کرده‌اید. حالا وقت آن است که به تعهدات خود برگشته و به فکر بازسازی اعتماد و ارتباطات باشید. اگر با هم بمانید، رابطه‌تان برای حرکت رو به جلو، وضعیت بهتری خواهد داشت.

در مورد ادامه رابطه با همسرتان به توافق برسید

مهم است که با بررسی دلایل خیانت، به این توافق برسید که آن موارد دیگر تکرار نخواهند شد. برای نمونه اگر مشکل شما خشونت خانگی است باید در مورد علت این امر صحبت کرده و آن را به عنوان یک نشانه خیانت در نظر بگیرید.

اگر قرار است رابطه ترمیم پیدا کند، این مورد (و تمامی موارد مشابه) باید از زندگی شما حذف شود.

صادق باشید

بازسازی رابطه بعد از خیانت به صداقت شما نیاز دارد. فراموش نکنید که زمان ترمیم رابطه بعد از خیانت، بعضی از اشخاص می‌خواهند همه چیز را در مورد خیانت رخ داده بدانند.

آنها می‌خواهند بدانند که کجا و چند بار این اتفاق رخ داده است. همچنین برخی دیگر توان تحمل این جزئیات را ندارند. پس وضعیت روحی همسر خود را در اولویت قرار داده و تمام توضیحاتی که نیاز دارد را با صداقت به او ارائه کنید.

در نتیجه این کار شما به نوعی روند انتقال احساسات خود را به شریک زندگی‌تان و فرایند دریافت این بخشش توسط او را آسان کرده‌اید.

متعهد باشید و به وعده های خود عمل کنید

این طبیعی است که ما زمان تلاش برای ترمیم زندگی ندانیم که بعد از خیانت چگونه رفتار کنیم. اما طبیعی نیست که برای گره گشایی از این مسئله هیچ تلاشی نکنیم.

متعهد بودن در کنار پذیرش مسئولیت‌ها و عمل به وظایف، ما را چند گام پیش خواهد برد. اگر می‌گویید قرار است جایی باشید، آنجا باشید.

اگر گفته‌اید می‌خواهید کاری انجام دهید، آن را انجام دهید. اگر اصل قابل اعتماد بودن را رعایت نکنید، بازسازی اعتماد در رابطه‌تان سخت‌تر خواهد بود.

راههای ترمیم رابطه بعد از خیانت

صبور باشید و عجولانه تصمیم نگیرید

فراموش نکنید که همیشه روزهای خوب و بد وجود خواهند داشت. مواقعی که احساس می‌کنید همه چیز در حال بهبود است ادامه راه را فراموش نکنید. شما باید با صبر برای بازگشت به گذشته تلاش کنید.

زمان همیشه کاهش دهنده دردهاست و اگر سعی کنید این روند را با عجله طی کنید، بهبودی و ترمیم رابطه بعد از خیانت میسر نخواهد شد. صبور باشید و با خودتان طوری رفتار کنید که انگار وارد مرحله جدیدی از زندگی شده‌اید.

به همسر خود زمان بدهید

بازسازی رابطه بعد از خیانت نیاز به زمان دارد به خصوص برای طرف مقابل که مورد خیانت قرار گرفته است. همسر شما در حال عبور از یک مرحله در زندگی است و حتما با باوری که به شما داشته، قبول اتفاق رخ داده سخت است. او را به حال خودش رها نکنید اما با عجله هم او را برآشفته نکنید.

وقت بیشتری با همسر خود بگذرانید

حتما زمان بررسی تفاوت عشق واقعی و عشق زودگذر به این نتیجه رسیده باشید که اختصاص زمان برای کشی که دوستش داریم یکی از نشانه‌های عشق است.

حالا هم زمان آن رسیده که وقت کافی با همسرتان بگذرانید تا تلخی اتفاقات رخ داده از لحظات شما کم شود.

شاید در ابتدای امر دردناک به نظر برسد؛ اما خوب است که در زمان‌های با هم بودن (نه همیشه که گاهی اوقات) در مورد بهبود رابطه صحبت کنید. زمانی را اختصاص دهید تا به وضوح به همسرتان بگویید:

  • چه احساسی نسبت به موقعیت دارید.
  • چرا می‌خواهید اثرات خیانت را زندگی خود پاک کنید.
  • ضمن اینکه نیازهای او را درک می‌کنید، نیازهای خودتان را هم بیان کنید.

ممکن است همسرتان در طول این مکالمه، احساس ناراحتی یا عصبانیت کند. به این احساسات اعتبار بدهید و حال او را به رسمیت بشناسید. می‌توانید مکالمه در مورد ترمیم رابطه بعد از خیانت را قطع کرده، استراحت کنید و در زمان دیگر حرف‌های را ادامه دهید.

با یک مشاور خانواده صحبت کنید

این که گفته می‌شود بعد از جدایی باید با مشاور صحبت کرد، ایده بسیار درستی است، اما زمان تلاش برای ترمیم یک رابطه بعد از خیانت هم به هم‌صحبتی را یک نفر سوم نیاز دارید.

در بیشتر موارد برای اینکه اثرات خیانت را از بین ببرید، باید برای بحث، بررسی، شناسایی مسائل و مشکلات در زندگی شخصی و رابطه خود دید بازی داشته باشید.

ممکن است برای کمک به این روند، صحبت با به یک مشاور رابطه یا یک مشاور ازدواج بسیار مفید باشد.

برای بازگرداندن اعتماد تلاش کنید

اشاره کردیم که ترمیم رابطه پس از خیانت بدون تلاش برای ایجاد حس اعتماد میسر نیست. برای این کار می‌توانید از حفظ بیش از حد رازهای خود دست بردارید. بهتر است در وضعیتی باشید که دیگر هیچ رازی وجود نداشته باشد.

این امر طبیعی است که وسوسه به خیانت همچنان وجود داشته باشد؛ اما مهم است که شما برای بازسازی زندگی خود بجنگید. مطمئن شوید که دیگر وعده‌های خود را زیر پا نگذاشته و هیچ اشتباهی را شبیه به راز نگه نمی‌دارید.

دلیل اینکه به همسرتان خیانت کرده‌اید را جستجو کنید

علت فاصله گرفتن مرد از زن و موارد بالعکس را بررسی کنید. باید بدانید که دچار کدامیک از آن معضلات شده‌اید. با درک دلایل خیانت می‌تواند اعمال خود را اصلاح کرده و همچنین تصمیماتی آگاهانه‌ای را که در مورد ترمیم رابطه بعد از خیانت بگیرید.

معمول است که سه دلیل اصلی این امر را در موارد زیر جستجو می‌کنند.

ناراضی بودن در رابطه

بسیاری از مردم به دلیل ناراضی بودن از رابطه زناشویی، خیانت می‌کنند. اگر با خودتان صادق باشید متوجه می‌شوید که شما هم جزو این دسته از افراد هستید یا نه.

این امکان وجود دارد که شما خیانت کرده باشید زیرا ناراضی بودید و می‌خواستید این رابطه را پایان دهید. شاید به این دلیل خیانت کرده‌اید که گمان می‌کنید همسرتان به اندازه شما به این زندگی وفادار نیست.

به هر طریق، اگر همچنان با همین مسئله درگیر هستید و عدم رضایت در رابطه شما را آزار می‌دهد، بهتر است گزینه طلاق را روی میز بگذارید.

انتقام گرفتن

بعضی از افراد وقتی با خیانت روبرو می‌شوند، به جای ترمیم رابطه پس از خیانت، ترجیح می‌دهند با انتقام جویی رفتار همسر خود را تلافی کنند.

باور کنید که این کار بزرگ‌ترین خیانت به خودتان است. جالب است بدانید که قربانیان خیانت جنسی اغلب به دنبال انتقام به شکل‌های مختلف هستند.

تمایلات جنسی

زمان که در مورد وفاداری جستجو می‌کنید، متوجه خواهید شد که این امر با کنترل تمایلات جنسی و تعهد به یک نفر همراه است.

با خیانت، ممکن است خواسته‌های جنسی خود را برآورده کرده باشید اما به زندگی‌تان ضربه بدی خواهید زد. به جای ورود به این مسیر پر از ندامت، بهتر است با همسرتان درباره نیازهای جنسی خود گفتگوی آزاد داشته باشید.

  • منبع
  • ایده آل مگ

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید