امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 276060
۳۴۸۵
۱
۰
نسخه چاپی

وایتکس | خطرات استفاده از وایتکس | پیشگیری از مضرات وایتکس

وایتکس یا مایع سفید‌کننده ماده‌ای شیمیایی است که برای لکه‌بری و ضد عفونی کردن لباس و سطوح مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما عوارض استفاده از وایتکس باعث شده است تا استفاده از این شوینده پرکاربرد، کمی نگران کننده شود.

وایتکس

وایتکس با نام عمومی آب ژاول محلولی برای گندزدایی می باشد که در صنایع بهداشتی و نساجی، کاغذ و مقوا سازی نیز کاربرد دارد. استفاده مدام از سفیدکننده مانند وایتکس عوارض و خطرات جدی را با خود به دنبال دارد.

وایتکس

یکی از رایج‌ترین و معمول‌ترین سفید کننده‌های خانگی وایتکس به حساب می‌آید و خانم‌های خانه‌دار اکثرا بدون ملاحظه و اطلاع از مضرات وایتکس و عوارض آن از وایتکس استفاده می‌کنند. وایتکس اگر به صورت مستقیم به اجزای بدن ما بخورد حالت سوزش و تورم ایجاد می‌کند و ممکن است هنگام کار با آن سوزش‌هایی در چشم و گلو احساس کنیم. از مضرات وایتکس می‌توان به این نکته اشاره کرد که اگر در معرض آن قرار بگیریم باعث تنگی نفس، سرفه و حساسیت می‌شود. بنابراین اگر می‌خواهید از عوارض وایتکس به دور باشید، بهتر است آن را در آب رقیق کنید به این شکل که یک قاشق وایتکس را در 9 لیوان آب بریزید؛ این کار باعث می‌شود عوارض وایتکس و مضرات آن کم‌تر شود.

عوارض استفاده از وایتکس

نام دیگر وایتکس، آب ژاول است که در شیمی به نام هیپوکلریت سدیم شناخته می‌شود. این ماده حاوی سدیم، اکسیژن و کلر است که خاصیت ضدعفونی کنندگی آن مربوط به کلر موجود در آن است. این ماده سمی است و عوارض زیادی را می‌تواند به همراه داشته باشد. کلر آزاد به راحتی وارد ریه و دستگاه گوارش می‌شود و خاصیت خورندگی آن به بافت این نواحی آسیب جدی وارد می‌کند.

تاثیر وایتکس بر روی پوست

اولین جایی که با وایتکس در ارتباط است، دست‌ها و پوست بدن است. یکی از رایج ترین عوارضی که وایتکس دارد، عارضه‌های پوستی است. استفاده از وایتکس بدون دستکش به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. اگر یک بار هم این تجربه را داشته متوجه سوزش پوست‌تان شده‌اید. پس عوارض طولانی مدت آن به شدت بیشتر خواهد بود.

این عوارض ممکن است از خشکی پوست شروع شده و تا ایجاد اگزما و زخم شدن پوست نیز ادامه پیدا کند. هر چه پوست فرد حساس و نازک‌تر باشد، عوارض نیز شدیدتر خواهد بود. از این رو در صورتی که وایتکس با پوست تماس پیدا کرد، حتما آن را با آب فراوان بشویید و خشک کنید.

عوارض وایتکس بر دستگاه تنفسی

کلر یک گاز آزاد است که به سرعت وارد هوا می‌شود. از این رو با باز کردن درب وایتکس نیز مقداری از آن وارد هوا شده و همراه تنفس به سیستم نای و ریه‌ها وارد می‌شود. بهتر است هنگام استفاده از این ماده، از ماسک استفاده کنید؛ به خصوص اگر جزو افرادی هستید که مشکلات تنفسی مانند آسم یا تنگی نفس دارید، حتما مراقبت بیشتری داشته باشید.

معمولا وایتکس بوی مطبوعی ندارد؛ اما برخی برندها اقدام به تولید وایتکس بدون بو می‌کنند. نداشتن بو نمی‌تواند عوارض تنفسی آن را از بین ببرد و کلر همچنان به صورت مستقیم بر روی سلول‌های ریه تاثیر منفی خواهد گذاشت.

به گفته برخی از پزشکان، وایتکس می‌تواند به راحتی سلول‌های ریه را از بین ببرد و کارایی آن را برای تنفس به شدت کاهش دهد. از این رو بسیاری افراد که دائما در معرض این شوینده قوی هستند، به مرور ممکن است دچار بیماری‌های تنفسی و حتی سرطان ریه شوند.

هنگامی که در فضایی بسته از این محلول استفاده می‌کنید، دچار سرفه یا سوزش در گلو و حتی ممکن است در صورت تداوم، عوراض شدیدتر شوید. این علائم نشان دهنده تحریکات سفید کننده بر روی دستگاه تنفسی شماست.

عوارض وایتکس بر چشم

از عوارض وایتکس می‌توان به تاثیر خطرناک که روی چشم می گذرد اشاره کرد . این عارضه به حدی شدید است که ممکن است منجر به کوری فرد شود به طور کلی ورود هر ماده شیمیایی به چشم منجر به آسیب شیمیایی چشم می‌شود که می‌تواند باعث آسیب به بینایی شود . یک متخصص چشم اعلام کرد بیش از نیمی از آسیب های چشمی در اثر استفاده از شوینده ها یا پاک کننده ها به وجود می‌آید . در صورت مشکل صرف نظر از نوع عامل سوزنده باید چشم را بلافاصله با آب معمولی به طور مداوم شستشو داد این کار بهتر است حدود ۱۰ دقیقه و با آب سرد ادامه داشته باشد هنگام سوزش چشم از مالش آن خودداری کنید سپس به مراکز درمانی مراجعه کنید.

عوارض وایتکس بر روی دستگاه گوارش

هر چند به طور معمول عوارض استفاده از وایتکس بر روی پوست و دستگاه تنفسی مشاهده می‌شود؛ اما ممکن است این ماده به اشتباه توسط کودکان خورده شود. خوردن وایتکس عوارض بسیار شدیدی دارد و علاوه بر دستگاه گوارش می‌تواند به اندام‌های دیگر مانند کبد و کلیه‌ها نیز آسیب وارد کند.

علائم مسمومیت با وایتکس، سرگیجه و تهوع شدید است. البته باید متوجه باشید که گلوی خود را برای بالا آوردن وایتکس تحریک نکنید.

وایتکس می‌تواند فرد را تا حالت کما و حتی مرگ پیش ببرد. در صورتی که سریع تر اقدام کنید بهتر می‌توانید از عوارض آن جلوگیری کنید. سریع یک لیوان شیر بنوشید و به پزشک مراجعه کنید. در این صورت سرعت تخریب اندام‌های داخلی بدن کاهش می‌یابد و تا رسیدن به پزشک اثرات کمتری را بر روی بدن بر جای می‌گذارد.

عوارض وایتکس بر جنین

دوران بارداری دوران مهم و حساسی برای یک مادر است. استشمام بوی وایتکس خطری برای جنین ندارد اما در صورت استفاده مداوم علاوه بر آسیب به ریه مادر ممکن است باعث ایجاد مشکل تنفسی برای نوزاد شود. با وجود مضرات وایتکس محیط درونی رحم اجازه ورود بسیاری از بیماری ها را نمی دهد.

تاثیر وایتکس بر روی محیط زیست

وایتکس نه تنها بر روی بدن انسان بلکه روی محیط زیست نیز تاثیر منفی دارد. این ماده شوینده پس از استفاده وارد محیط می‌شود و در پسماندها می‌تواند مدت زمان زیادی در طبیعت باقی بماند.

طبق تحقیقاتی که در این زمینه صورت گرفته است، بسیاری از گونه‌های گیاهی و جانوری و موجودات ریز در آب‌ها و رودخانه‌ها به این ماده حساسیت دارند. از این رو استفاده از وایتکس می‌تواند بسیاری از گونه‌های گیاهی و جانوری را در معرض نابودی قرار دهد.

وایتکس مستقیما به آب‌های زیرزمینی وارد می‌شود و ممکن است با سایر مواد موجود در آب نیز واکنش دهد و به یک ماده سمی‌تر تبدیل شود. از این رو پس از استخراج و استفاده از این آب‌ها، باز هم می‌تواند بر روی انسان تاثیرات منفی و غیر مستقیمی بگذارد.

خطرات ترکیب وایتکس با دیگر شوینده ها

1. عوارض وایتکس و جوهرنمک

ترکیب جرم گیر و وایتکس یک اسید قوی تولید کرده و در صورت بسته بودن محیط می‌تواند باعث آتش سوزی نیز شود،از عوارض وایتکس و حوهر نمک  بروز مشکلات تنفسی و سوزش چشم را می‌توان نام برد.

2. عوارض وایتکس و سرکه

این دو ماده هرگز نباید با هم مخلوط شوند مقدار بسیار کمی از این گاز موجب سرفه تنگی نفس و سوزش چشم می شود.

3. مضرات وایتکس و الکل

ترکیب این دو ماده با هم باعث ایجاد گاز کلروفرم می شود و کوتاه مدت باعث بیهوشی است اگر برای مدت طولانی در محیط قرار بگیرید باعث آسیب به بافت عصبی و یا حتی مرگ نیز می شود.

 پیشگیری از خطرات و مضرات وایتکس

هر چند می‌توان از مواد شوینده مختلف مانند پودر لباسشویی یا مواد طبیعی مانند سرکه و جوش شیرین به عنوان جایگزین وایتکس استفاده کرد؛ اما برخی افراد هنوز هم استفاده از این ماده را ترجیح می‌دهند. این افراد باید سعی کنند با رعایت دستورالعمل‌هایی عوارض آن را کاهش دهند.

به هیچ عنوان از وایتکس بدون دستکش استفاده نکنید و پس از اتمام کار، دستکش را آبکشی کرده و دستان خود را هم بشویید. همچنین از تماس مستقیم آن بر روی پوست نیز جلوگیری کنید.

بهتر است تا جای ممکن از محلول سفید کننده در فضای آزاد استفاده کنید و در صورتی که برای شستن سطوحی مانند سرویس‌های بهداشتی از آن بهره می‌برید، درب‌ها و پنجره‌ها را باز کرده و ماسک بزنید.

برای کم کردن عوارض استفاده از وایتکس آن را با آب رقیق کنید و بر روی سطوح بریزید.

شاید در کمتر خانواده ای مصرف وایتکس کاملا قطع شود. پس بهتر است روش‌های کاهش عوارض آن را به کار گیرید. همچنین سعی کنید تا حد امکان از وایتکس کمتر استفاده کرده و مصرف آن را به زمان‌هایی موکول کنید که آلودگی زیاد است و مجبور به استفاده می‌شوید.

از آنجای که عوارض وایتکس و مضرات وایتکس بسیار زیاد است باید حتما نکات زیر را رعایت کرد:

• برچسب روی بسته بندی را به دقت مطالعه کنید و به روش استفاده از آن دقت کنید.

• در هنگام استفاده از حتما در و پنجره ها را باز کنید تا هوا جریان داشته باشد.

• از ترکیب وایتکس با دیگر مواد شوینده جداً خودداری کنید.

• در هنگام استفاده از وسایل محافظت کننده مانند دستکش بلند، دمپایی نفوذ ناپذیر، ماسک و …. استفاده کنید.

• بعد از استفاده حتما درب شوینده را به درستی ببندید و در مقابل نور خورشید و در دسترس کودکان قرار ندهید.

  • منبع
  • پلاک
  • سارجو
  • خدمت از ما

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید