امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 278273
۸۶۴
۱
۱
نسخه چاپی

گیاهان دارویی می توانند با داروهای قلبی - عروقی تداخل‌های خطرناکی داشته باشند

دو داروی دیگوکسین(ضدآریتمی) و وارفارین(ضدانعقاد) از دسته داروهای قلبی عروقی و نمونه‌هایی از داروهای مورد مصرف بیماری‌های قلبی عروقی هستند که تداخل آن‌ها با گیاهان دارویی اهمیت حیاتی دارد

گیاهان دارویی می توانند با داروهای قلبی - عروقی تداخل‌های خطرناکی داشته باشند

تداخل خطرناک گیاهان دارویی با داروهای قلبی عروقی

بی‌توجهی به تداخلات دارویی یکی از مهم ترین و پرخطرترین مسائل در بحث مصرف دارو و استفاده از گیاهان دارویی است.

گیاهان دارویی مجموعه‌ای از ترکیبات فعال شیمیایی اند که قادر به ایجاد آثار دارویی مختلفی در بدن هستند. بنابراین ظرفیت بالقوه‌ای برای ایجاد تداخل در اثرگذاری دیگر داروهای مصرفی بیمار دارند.

بعضی از تاثیرات گیاهان دارویی بر عملکرد بدن

گیاهان بسیاری با آثار درمانی و پیشگیری‌ کننده از بیماری‌های قلبی عروقی وجود دارند که روی چربی خون، فشار خون، نارسایی قلبی، از طریق ایجاد آثار آنتی اکسیدانی، ضد لخته‌ای، کاهش ‌دهنده فشار خون و پیشگیری از سفت شدن عروق، تنظیم ضربان قلب و گشادکنندگی عروق، تاثیر می‌گذارند.

با وجود تاثیر مثبت، این محصولات می‌توانند پیامدهای منفی هم در پی داشته باشند که آریتمی، تغییرات فشار خون و ایجاد آثار مشابه جریان های سمپاتیک (که موجب تداخل در فعالیت قلب می‌شود)برخی از آن‌ها به شمار می‌آید.

چه داروهایی با داروهای قلبی عروقی تداخل دارند؟

برخی از گیاهان دارویی با داروهای ضدانعقادی تداخل پیدا می‌کند و باعث افزایش اثر دارو و ایجاد احتمال خون‌ریزی می‌شود.

دو داروی دیگوکسین(ضدآریتمی) و وارفارین(ضدانعقاد) از دسته داروهای قلبی عروقی و نمونه‌هایی از داروهای مورد مصرف بیماری‌های قلبی عروقی هستند که تداخل آن‌ها با گیاهان دارویی اهمیت حیاتی دارد.

زنجبیل یکی از گیاهان دارویی‌است که از تشکیل لخته در خون پیشگیری می‌کند بنابراین باید در مصرف همزمان آن با داروهای شیمیایی احتیاط کرد.

مصرف گیاه سیر از تشکیل لخته خون پیشگیری می‌کند بنابراین افرادی که «وارفارین» مصرف می‌کنند نباید بیش از یک حبه سیر استفاده کنند.

چای سبز باعث خنثی شدن آثار وارفارین می‌شود بنابراین افرادی که چای سبز و « وارفارین» مصرف می‌کنند برای پیشگیری از مشکلات عروقی باید مرتب خون خود را چک کنند.

گیاه گزنه دارای ویتامینk است که آثار وارفارین را کاهش می‌دهد و بهتر است از مصرف آن پرهیز شود.

مصرف مداوم گریپ فروت و انبه اثر وارفارین را افزایش می‌دهد و احتمال خونریزی را بالا می‌برد پس اگر وارفارین مصرف می‌کنید آب گریپ فروت ننوشید.

گریپ فروت اثر داروهای آنتی هیستامین و داروهای آرامش‌بخش و کاهنده کلسترول را هم مختل می‌کند.

همچنین توصیه می‌شود از مصرف همزمان دیگوکسین با شیرین بیان و گوبیول ( که یک فنول طبیعی متعلق به گیاه کتان است) خودداری شود.

مصرف فراورده‌های لوبیای سویا و شیر سویا باعث کاهش اثر ضد لخته ای وارفارین و افزایش احتمال بروز لخته می‌ شود.

زردچوبه و پیاز هم دارای آثار ضدلخته‌ای هستند  و مصرف زیاد آن‌ها با وارفارین تداخل دارد و باعث افزایش احتمال خونریزی می‌ شود. البته مصرف یک عدد پیاز کوچک در روز منعی ندارد.

آویشن، سیاه دانه و سورنجان از گیاهان دارویی هستند که مصرف همزمان آن ها با دارو‌های کاهنده فشار خون تداخل دارد و ممکن است باعث افزایش فشار خون شود، بنابراین افراد مبتلا به  پر فشاری خون باید با احتیاط این داروهای گیاهی را مصرف کنند.

همچنین بابونه، زعفران و  گاوزبان و بسیاری از گیاهان دارویی دیگر با وارفارین که یک داروی ضد انعقاد و رقیق کننده خون است، تداخل دارد و خطر خونریزی را افزایش می‌دهد.

گیاه گاو زبان حتما باید به صورت دم کرده استفاده شود و جوشاندن آن باعث آزاد شدن مواد سمی آن می‌شود و بهتر است در دوران بارداری و شیردهی مصرف نشود.

به طور کلی به دلیل تداخلات احتمالی گیاهان دارویی و دارو‌های گیاهی با دارو‌های شیمیایی و عوارض جانبی این نوع گیاهان باید مصرف آن‌ها زیر نظر پزشکان متخصص طب سنتی باشد. در صورت تداخل گیاهان دارو‌یی با دارو‌های شیمیایی بهتر است دارو‌های گیاهی بیمار قطع یا تعدیل شود.

  • منبع
  • تبیان

۱ دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید