امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 278222
۱۲۹۱
۱
۰
نسخه چاپی

مشاهیر ادبیات جهان درباره شگردهای بالابردن خلاقیت در نویسندگی چه می گویند؟

هر نویسنده‌ای شگردی برای بالا بردن قدرت خلاقیت خود دارد. مثلاً «جاناتان فرانزن» خودش را در دفترش حبس می‌کند و کسی مثل «آلیس مونرو» کانادایی ترجیح می‌دهد برای بالا بردن خلاقیتش در بین کودکان باشد

شگرد های نویسندگی خلاق از زبان مشاهیر ادبیات جهان

مشاهیر ادبیات جهان و شگرد های بالابردن خلاقیت در آثارشان

نویسنده‌های مشهور دنیای ادبیات هر کدام شگردها و روش‌های خاصی برای بالا بردن تمرکز در حال نوشتن رمان و داستان دارند.

موریل اسپارک: هر نویسنده‌ای شگردی برای بالا بردن قدرت خلاقیت خود دارد. مثلاً «جاناتان فرانزن» خودش را در دفترش حبس می‌کند و کسی مثل «آلیس مونرو» کانادایی ترجیح می‌دهد برای بالا بردن خلاقیتش در بین کودکان باشد.

البته هرچند معلوم است که هر نویسنده‌ای روش خاص خود را برای تمرکز و خلاقیت دارد ولی نکاتی نیز در بین آنها مشترک است که روزنامه گاردین مهمترین این نکات را از زبان نویسنده‌های مشهور دنیا ادبیات انتخاب کرده است:

1. هیلاری منتل: کمی تکبر می‌تواند کمک زیادی کند.

هیلاری منتل نویسنده و منتقد ادبی انگلیسی

اعتماد به نفس و شاید تا حدودی تکبر یکی از ابزارهای اصلی هر نویسنده‌ای است ولی باید بتوانید آن را مدیریت و کنترل کنید. شما می‌نویسید تا افکارتان را به دنیا معرفی کنید و وقتی تمام دنیا با شما موافق نباشند هم باید به توانایی خودتان ایمان داشته باشید.

2. لئو تولستوی و اچ.پی. لاورکرافت: بهترین ساعات روز را انتخاب کنید.

لئو تولستوی نویسنده ی مشهور روسی

تولستوی می‌گوید: «بهترین زمان نوشتن صبح زود است چون در این زمان مغز تازه و سرحال است. بهترین افکار به ذهن انسان صبح‌ها می‌آید حالا می‌خواهد در حال پیاده روی باشید یا اینکه تازه از رختخواب بیدار شده باشید.»
اچ.پی. لاورکرافت شب زنده‌داری را برای نوشتن مناسب می‌داند و می‌گوید: «شب‌ها همه می‌خوابند و در این زمان است که سکوت همه جا را فرامی‌گیرد و بیشترین الهام وقابلیت‌ها به سراغ انسان می‌آید.»

3. ویلیام فالکنر: بخوانید تا بنویسید.

ویلیام فاکنر نویسنده ی مشهور آمریکایی

هرچیزی را که دستتان می‌رسد بخوانید و فرق نمی‌کند داستان خوب یا بد باشد. بفهمید که نویسنده‌ها چگونه می‌نویسند. مثل کارآموز و شاگردهای نجاری همیشه به دست استادان نگاه کنید. بخوانید و مطمئن باشید که مفید خواهد بود. بعد شروع کنید بنویسید و اگر بد شد بدون ناراحتی از پنجره بیرون بیاندازید.

4. کاترین منسفلد: نوشتن چیزی بهتر از ننوشتن است.

کاترین منسفیلد نویسنده ی نیوزلندی

وقتی به عقب نگاه می‌کنم همیشه در حال نوشتن بودم. هرچیزی که به ذهنم می‌رسید هرچند بیهوده را می‌نوشتم و به عقیده من همین چیزهای کوچک نیز بهتر است از هیچ چیز است.

5. ارنست همینگوی: هروقت فکر کردید خوب هستید توقف کنید.

ارنست همینگوی نویسنده ی مشهور آمریکایی

یادتان باشد همیشه وقتی احساس کردید خوب هستید و دارید خوب می‌نویسید مکث کنید و نگران نباشید فردا نیز همین چیزها به ذهنتان می‌رسد. مطمئن باشید قسمت ناهشیار ذهن دارد در طول این زمان توقف روی موضوع کار می‌کند. اگر بخواهید با قسمت هشیار ذهن روی موضوع مورد نظر فکر کنید مطمئن باشید منجر به کشته شدن آن خواهید شد.

6. جان اشتاینبک: در نوشتن زیاده‌روی نکنید و یک صفحه کافی است.

جان اشتاین بک نویسنده ی مشهور آمریکایی

این نظر را فراموش کنید که هر یک روز بخواهید کل قصه را تمام کنید. 400 صفحه در روز نمی‌تواند کمکی به قدرت نویسندگی شما بکند پس بهتر است هر روز یک صفحه بنویسید و مطمئن باشید که کمکتان می‌کند.

7. زادی اسمیت: آفلاین باشید.

زادی اسمیت نویسنده ی بریتانیایی

همیشه برای نوشتن از یک کامپیوتری استفاده کنید که به اینترنت وصل نباشد.

8. موریل اسپارک: یک گربه داشته باشید.

موریل اسپارک نویسنده ی بریتانیایی

اگر می‌خواهید روی یک موضوع یا مشکل به طور عمیق تمرکز کنید، باید یک گربه در خانه داشته باشید. گربه خانگی هنگام نوشتن به سراغتان خواهد آمد و روی میز تحریر خواهد نشست و همین رفت و آمدهای این حیوان زیبا الهام‌بخش نویسندگی خواهد شد. البته نباید تمام وقت به گربه خیره شوید. حضورش برای بالا رفتن تمرکز شما کافی است. 

  • منبع
  • تبیان

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید