امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 277472
۲۱۲۲
۱
۰
نسخه چاپی

گشتالت درمانی | آشنایی با تکنیک های گشتالت درمانی

گشتالت درمانی یک از رویکردهای روانشناسی است که انسان را به صورت یک کل واحد و یک ماهیت نگاه می کند و با کل فرد سر و کار دارد و معتقد است که کل، چیزی بیشتر از مجموعه رفتارهای فرد است

گشتالت­ درمانی

گشتالت­ درمانی

روانشناسی گشتالت در دهه دوم قرن بیستم در پی یک اعتراض به تجربه گرایی ویلهلم وونت در آلمان شروع شد. گشتالت به معنی کلیتی پویاست که از دو یا چند بخش تشکیل شده است. ویلیام جیمز برای اعتراض به تجربه گرایی وونت، گشتالت درمانی را آغاز کرد.

گشتالت­ درمانی با کل فرد سر و کار دارد و معتقد است که کل، چیزی بیشتر از مجموعه رفتارهای فرد است. در واقع گشتالت ­درمانی یک نوع پدیدارشناختی است که منبع داده‌­ها را تجربه انسان می‌­داند وتاکید زیادی بر تجربه درمانگر و مراجع از واقعیت می کند. همچنین گشتالت یک رویکرد وجودی است که به مسئولیت‌پذیری افراد در مقابل خودشان و نقش آن ها در تجربه­‌های اکنون تاکید دارد. در گشتالت ­درمانی، تعارضات گذشته و آینده در قالب زمان حال مورد بررسی قرار می‌گیرند.

موارد استفاده و فواید گشتالت درمانی

شرایط مختلفی وجود دارد که ممکن است از گشتالت درمانی برای درمان استفاده شود، از جمله:

اضطراب

افسردگی

• خودکارآمدی پایین

عزت نفس پایین

• مشکلات روابط زوجین

گشتالت درمانی همچنین می تواند برای کمک به افراد در به دست آوردن خودآگاهی بیشتر و توانایی بیشتر برای زندگی در لحظه فعلی مفید باشد.

سایر مزایای بالقوه ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• حس بهبود یافته کنترل خود

• توانایی بهتر برای نظارت و تنظیم حالات روانی

• آگاهی بهتر از نیازهای خود

• تحمل بهتر برای احساسات منفی

• مهارت های ارتباطی بهبود یافته

ذهن آگاهی بهبود یافته

• افزایش درک عاطفی

مفاهیم مهم در گشتالت درمانی

انطباق

فرایندی که به وسیله آن فرد محدودیت‌هایی را که در زندگی دارد کشف کرده و خود را از غیرخود تشخیص می‌دهد.

آگاهی

آگاهی به فرآیندی می گویند که مبتنی بر مشاهده و توجه به افکار، احساسات و اعمال خود مثل احساسات جسمانی و ادراک های دیداری و شنیداری است که به عنوان یک منظره در حال حرکت به نظر می‌رسد و تجربه اکنون شما را تشکیل می‌دهد.

خشم معطوف به خود

به وسیله خشم معطوف به خود  برخی از کارکردهایی که از سمت فرد به سوی دنیای بیرون هدایت شده بودند، مسیرشان را تغییر داده و به سمت منشا و سرچشمه برمی‌گردند. در نتیجه بین خود به عنوان فاعل و کننده ‌کار و خود به عنوان دریافت کننده شکاف وجود خواهد داشت.

مفهوم خود

فرآیندی خلاق است که شخص را به سمت رفتار خودشکوفایی هدایت می‌کند. این کار به دلیل پاسخگویی به نیازها و فشارهای محیطی است. ویژگی اصلی خود، شکل‌دهی و تمایز گشتالت‌ها از یکدیگر است.

خود انگاره

قسمتی از شخصیت فرد است که با به دست آوردن ملاک های بیرونی از رشد خلاق فرد ممانعت می کند.

خودتنظیمی ارگانیسمی

هر ارگانیسمی (موجود زنده) سعی می کند به وسیله حذف نیازهای پیداشده، به یک تعادل حیاتی برسد. زمانی که ارگانیسم به عدم تعادل رسید؛ می‌تواند از راه تخلیه تنش به وسیله تجربه هیجانی یا برآورده کردن نیاز، خودتنظیمی را انجام دهد.

درون فکنی

پذیرفتن مفاهیم، معیارهای رفتار و ارزش‌های دیگران بدون انتقاد را درون فکنی می گویند. افرادی که همیشه درون‌فکنی می‌کنند، نمی‌توانند شخصیت شان را ارتقا دهند.

مفهوم زمینه

قسمتی از زمینه ادراکی است  که اگر "شکل" نباشد، از آن به عنوان زمینه یاد می‌شود. مثل صفحه‌ای که شکل روی آن قرار دارد. همراهی شکل و زمینه، موجب تشکیل گشتالت می شود.

شکل

بخشی است که در مرکز آگاهی قرار دارد و همراه با دقت و توجه بر روی زمینه دیده می شود. در حقیقت شکل، آن چیزی است که شخص در حال حاضر به آن توجه دارد.

فرافکنی

فرایندی است که در آن فرد اجزای شخصیت خود را که هیچ شناختی به آن ندارد و یا از شناخت آن‌ها دوری می کند  به دنیای خارج و به افراد دیگر نسبت می‌دهد.

گشتالت درمانی

ایده های کلیدی در گشتالت درمانی

تعدادی ایده اصلی وجود دارد که با گشتالت درمانی انجام می شوند، از جمله موارد زیر:

تجربه بر ادراک تاثیر می گذارد

در این رویکرد برای درمان، درمانگر گشتالت می فهمد که هیچکس نمی تواند کاملاً عینی باشد و ما تحت تاثیر محیط و تجربیات خود هستیم. یک درمانگر آموزش دیده در گشتالت درمانی فضا را برای مراجعه کنندگان خود فراهم می کند تا حقیقت خود را به اشتراک بگذارند، او قضاوت خود را تحمیل بر مراجعین تحمیل نمی کند و حقیقت تجربیات مراجعین خود را می پذیرد.

زمینه تجربیات مراجعه کننده مهم است

هنگام جلسه، درمانگران گشتالت می خواهند از تجربه مراجعه کنندگان خود مطلع شوند. این قابل درک است که زمینه ها مهم هستند و درمانگران از تکنیک هایی برای کمک به مشتری برای آگاهی بیشتر از تجربیات، برداشت ها و واکنش هایشان نسبت به رویداد های اکنون استفاده می کنند. درمانگران گشتالت بجای اینکه به طور خاص گذشته را هدف قرار دهند و از مراجعه کننده بخواهند که هدف های خود را با تجارب قدیمی به ارمغان بیاورند، از جایی درک می کنند که با آگاهی بیشتر مراجعین، بر موانع موجود غلبه خواهند کرد. هیچ کار یا تکنیکی اجباری وجود ندارد، فقط نگه داشتن فضا برای آگاهی مراجعه کننده در این روش کلیدی است.

زمان حال

مشخصه اصلی درمان گشتالت تمرکز بر زمان حال است. در جلسه، ارتباط مشتری و درمانگر در ایجاد اعتماد و ایمنی بسیار مهم است. همانطور که مراجعه کننده به اشتراک می گذارد، اگر احساس شود که او در گذشته وقت زیادی را صرف می کند یا اینکه اضطراب باعث می شود او به آینده بشتابد، یک درمانگر گشتالت به او کمک می کند تا به زمان حال برگردد. مثالی از حضور مراجعه کننده می تواند شامل مواردی مانند پرسیدن درباره حالت چهره یا زبان بدن او هنگام وقوع یک اتفاق یا تجربه خاص باشد.

کار کردن از طریق درد

ما برای زنده ماندن از تجربیات دردناک بسیار سخت کار می کنیم و بخشی از این تکنیک زنده ماندن تلاش برای خاموش کردن آسیب عاطفی یا خاطره دردناک ما از این واقعه است. در گشتالت درمانی فضایی به شما پیشنهاد می شود که دیگر لازم نیست آن کار سخت را انجام دهید. یک درمانگر گشتالت می فهمد که مواردی مانند خاطرات دردناک یا وقایع وقتی دوباره مرور می شوند که مراجعه کننده برای بهبودی در آن مرور آماده باشد.

خود آگاهی

در طول گشتالت درمانی، ممکن است برخی تمرینات تجربی وجود داشته باشند که شما با درمانگر خود انجام دهید. ورزش تجربی به فعالیت های درمانی انجام شده در درمان گفته می شود که می تواند به افزایش آگاهی و بررسی کمک کند. قلب گشتالت درمانی آگاهی است. همانطور که فردریک سالومون پرلز گفت، آگاهی به خود موجب بهبودی می شود. مشارکت در تمرینات تجربی می تواند راهی شگفت انگیز برای گشودن و به اشتراک گذاشتن باشد، خصوصاً در مواردی که یافتن کلمات دشوار است یا زمانی که شما به روشی تصویری وقایع را در ذهن پردازش می کنید. درمانگران گشتالت می فهمند که این تمرینات به افزایش آگاهی کمک می کند.

مراحل گشتالت درمانی

زبان و کلمات

توجه به زبان و لحن در گشتالت درمانی مهم است. همانطور که مراجعین یاد می گیرند مسئولیت را بپذیرند، آنها یاد می گیرند از زبانی استفاده کنند که منعکس کننده احساس مالکیت شخصی باشد و نه تمرکز روی دیگران. به عنوان مثال، یک مراجعه کننده به جای اینکه بگوید، «اگر او این کار را نمی کرد، من خیلی عصبانی نمی شدم!» یک مراجعه کننده ممکن است تشویق شود که بگوید، «من وقتی او این کار را می کند احساس عصبانیت می کنم، زیرا باعث می شود احساس بی اهمیتی کنم و این را دوست ندارم.»

صندلی خالی

این یک تمرین نقش آفرینی است که به مراجعه کننده اجازه می دهد با شخص دیگری یا بخشی دیگر از خود مکالمه را تصور کرده و در آن شرکت کند. مراجعه کننده در حالی که روبروی صندلی خالی نشسته است، وارد گفتگو می شود. گویی که با آن شخص دیگر یا آن قسمت دیگر از خود صحبت می کند.

نقش بازی کردن

در این مورد مراجعه کننده نقش خود یا یکی از وجه های خود را بازی می کند و درمانگر با توجه به نقش او به حقایق پی می برد.

زبان بدن

در طی یک جلسه گشتالت درمانی، ممکن است یک درمانگر گشتالت متوجه شود که مراجعه کننده در حال ضربه زدن به پای خود است، دستان خود را به هم می فشارد، یا حالت خاصی از حالت صورت را ایجاد می کند. درمانگر احتمالاً مشاهدات خود را در این مورد ذکر می کند و می پرسد در آن لحظه برای فرد چه اتفاقی می افتد.

یافتن مرجع احساسات

در طول یک جلسه، صحبت در مورد احساسات در افراد معمول است. صحبت در مورد احساسات متفاوت از تجربه یک احساس است، همان چیزی است که درمانگر گشتالت می خواهد مراجعه کننده در جلسات انجام دهد. وقتی مراجعه کننده درمورد احساسات صحبت می کند، درمانگر ممکن است از او بپرسد که این احساس را در کجای بدن خود احساس می کنند.

  • منبع
  • هنر زندگی
  • مرکز مشاوره مکث

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید