امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 274514
۵۸۷۶
۱
۰
نسخه چاپی
roseola infantum

بیماری سرخ جوش در کودکان: آیا بیماری سرخ جوش یا روزئولا در کودکان قابل درمان است؟!

بیماری روزئولا یا سرخ جوش، بیماری بثوری تب دار کودکان که توسط هرپس ویروس انسانی ایجاد می‌شود.

بیماری سرخ جوش در کودکان: آیا بیماری سرخ جوش یا روزئولا در کودکان قابل درمان است؟!

بیماری سرخ جوش

بیماری سرخ جوش یا روزئولا نوع ویروسی خفیف و شایعی از گروه بیماری‌های هرپسی است که باعث تب و راش پوستی در نوزادان و خردسالان می‌شود. روزئولا دیگر عفونت‌های هرپسی مانند تبخال، آبله مرغان یا زونا را به دنبال ندارد. کودک دچار سرخ‌جوش تا چند روز کسالت دارد یا علائم او آن‌قدر ضعیف است که عفونت مشخص نمی‌شود.

روزئولا عموماً در کودکان ۶ ماهه تا ۲ ساله مشاهده می‌شود. ۹۵ درصد کودکان تا سن دو سالگی دچار عفونت روزئولا می‌شوند. این بیماری معمولاً ۳ تا ۵ روز طول می‌کشد و به هیچ درمان خاصی نیاز ندارد. استراحت مطلق، مصرف مایعات و داروهای تب‌بر درمان متداولی است که برای روزئولا پیشنهاد می‌شود.

روزئولا واگیر دار است. این عفونت در اثر صحبت کرد، عطسه کردن و یا سرفه کردن به شکل قطره های ریزی در هوایی که دیگران تنفس می کنند منتشر می شود که برای سلامت اطرافیان خطرناک است.

همچنین وقتی که این قطره های ریز بر روی سطوح مختلف فرود می آید، ممکن است کودک با آن سطوح تماس پیدا کند و بعد آن را به بینی و دهان خود ببرد، که در اینصورت به روزئولا مبتلا خواهد شد.

روزئولا زمانی که کودک یا نوزاد تب شدید دارد واگیر دار است و موقعی که راش پوستی نمایان شد دیگر در هوا منتشر نمی شود.

کودکان مبتلا به بیماری روزئولا گاهی تشنجی را تجربه می‌کنند که نتیجه بالا رفتن سریع دمای بدن است. روزئولا به ندرت عوارض جدی به دنبال دارد. اکثر بزرگسالان و کودکانی که تنها مشکلشان روزئولا است، به سرعت و به طور کامل بهبود می‌یابند.

روزئولا در افرادی نگران کننده تر است که به سیستم ایمنی ضعیف دچارند، مانند افرادی که اخیرا پیوند عضو یا مغز استخوان دریافت کرده اند. آن ها ممکن است در معرض مورد جدیدی از ویروس روزئولا قرار بگیرند و یا در حین تضعیف سیستم ایمنی عفونت قبلی باز گردد. از آن جایی که این افراد مقاومت کمتری علیه بیماری های ویروسی دارند به عفونت های شدیدتری دچار می شوند و زمان مبارزه با بیماری های عفونی از جمله بیماری رزوئولا در آن ها طولانی تر می شود.

افرادی با سیستم ایمنی ضعیف که در تماس با روزئولا قرار دارند ممکن است عوارض جدی را در اثر عفونت روزئولا تجربه کنند، علائمی مانند پنومونی یا انسفالیت. انسفالیت نوعی التهاب کشنده مغزی است.

علائم و نشانه های بیماری سرخ جوش

اگر کودک در معرض فردی آلوده به ویروس روزئولا قرار گیرد به روزئولا دچار می شود. معمولا یک تا دو هفته طول می کشد تا علائم بیماری روزئولا مشخص شود. این احتمال نیز وجود دارد که فرد به روزئولا آلوده شود اما علائم به قدری خفیف باشد که متوجه آن نشود. علائم بیماری روزئولا عبارت است از:

• تب روزئولا: بیماری روزئولا معمولا با تب بالا و ناگهانی (اغلب بالای 103 درجه فارنهایت معادل 34.9 درجه سلسیوس) مشخص می شود. برخی کودکان ممکن است به گلودرد، آبریزش بینی یا سرفه دچار شوند. کودک ممکن است در گردن خود در غدد لنفاوی دچار تورم همراه با تب شود. تب سه تا پنج روز به طول می انجامد.

• راش: وقتی تب فروکش کرد راش هایی ظاهر می شوند. ظهور راش همیشه اتفاق نمی افتد. راش شامل لکه های صورتی رنگ بسیار کوچک می باشد. این لکه ها عموما مسطح هستند اما برخی اوقات ممکن است برجسته باشند. در مواردی حلقه ای سفید پیرامون لکه ها ایجاد می شود. راش ها معمولا روی قفسه سینه، کمر و شکم ظاهر می شوند و سپس به گردن و بازوها کشیده می شوند. ممکن است راش ها به پا یا صورت نیز برسند. راش همیشه با خارش یا ناراحتی همراه نیست و می تواند چند ساعت تا چند روز قبل از محو شدن به طول انجامد.

سایر علائم بیماری روزئولا عبارت است از:

• تحریک پذیری در نوزادان و کودکان

• اسهال خفیف

• کاهش اشتها

• تورم پلک ها

• تحریک‌پذیری

• خواب‌آلودگی

• آبریزش بینی

• گلودرد

• سرفه کردن

• غدد لنفاوی متورم در گردن یا پایه‌ٔ جمجمه

بیماری سرخ جوش در کودکان: آیا بیماری سرخ جوش یا روزئولا در کودکان قابل درمان است؟!

علل بروز بیماری سرخ جوش در کودکان

علت بیماری روزئولا ویروس هرپس نوع شش می باشد اما ویروس هرپس انسانی نوع هفت نیز می تواند در ایجاد بیماری روزئولا دخالت داشته باشد.

برخلاف سایر بیماری های ویروسی مانند سرماخوردگی، بیماری روزئولا می تواند از طریق تماس با ترشحات تنفسی و بزاق فرد آلوده به روزئولا منتقل شود. برای مثال یک کودک سالم که لیوان خود را با کودک آلوده به روزئولا به اشتراک می گذارد در تماس با ویروس روزئولا قرار خواهد گرفت.

روزئولا حتی در صورتی که راش وجود نداشته باشد مسری خواهد بود. این بدان معنا است که بیماری روزئولا می تواند تنها با داشتن تب منتقل شود، حتی قبل از آن که مشخص شود کودک به روزئولا مبتلا است. اگر فرزندتان در تماس با کودک بیمار دیگری می باشد مراقب علائم بیماری روزئولا باشید.

بر خلاف آبله مرغان و سایر بیماری های ویروسی در دوران کودکی که به سرعت گسترش می یابد، روزئولا به ندرت در سراسر جامعه شیوع پیدا می کند. این عفونت می تواند در زمانی از سال اتفاق بیفتد.

نحوه تشخیص بیماری روزئولا

تشخیص روزئولا دشوار است، چون علائم و نشانه‌های اولیه‌ی آن شبیه به دیگر بیماری‌های شایع دوران کودکی است. اگر فرزندتان تب دارد و مطمئن‌ هستید کودک به سرماخوردگی، عفونت گوش، گلو درد چرکی یا دیگر عارضه‌های شایع مبتلا نیست، متخصص اطفال منتظر می‌ماند تا ببیند که آیا راش پوستی مشخصه‌ی روزئولا بروز می‌یابد یا خیر. متخصص اطفال روش پایین آوردن تب در خانه را به شما توضیح می‌دهد و از شما می‌خواهد که بروز راش پوستی را تحت نظر داشته باشید. متخصص اطفال روزئولا را با توجه به راش علامت سرخ جوش تشخیص می‌دهد، گاهی نیز آزمایش خون برای بررسی وجود پادتن‌های روزئولا انجام می‌شود.

بیماری سرخ جوش در کودکان: آیا بیماری سرخ جوش یا روزئولا در کودکان قابل درمان است؟!

راه های درمان بیماری روزئولا

هیچ درمان خاصی برای روزئولا وجود ندارد. روزئولا، مانند بسیاری از بیماری‌های ویروسی، فقط باید دورهٔ خود را طی کند. مهم‌ترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که اطمینان حاصل کنید فرزندتان استراحت می‌کند و مقدار زیادی مایعات دریافت می‌کند تا از کم شدن آب بدنش پیشگیری کنید.

اگر کودکتان بدحال است، پزشک ممکن است پیشنهاد کند که برای پایین آوردن تب به او استامینوفن اطفال بدهید یا اگر کودک حداقل شش ماهه دارد، شاید پزشک ایبوپروفن تجویز کند. اما یادتان باشد هرگز به یک کودک آسپرین ندهید. این دارو می‌تواند به سندرم ری که یک اختلال نادر اما بالقوه کشنده است، منجر شود.

راه دیگری برای کاهش تب فرزندتان و بهتر کردن حالش این است که یک اسفنجی خیس‌شده با با آب ولرم و نه سرد را به بدنش بکشید یا او را با آب ولرم حمام دهید. اسفنج یا حمام با آب ولرم می‌توانند راه‌های مؤثری برای تسکین ناراحتی تب بدون استفاده از دارو باشند.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید