امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 278544
۸۶۰
۲
۰
نسخه چاپی

محتوای ویدیویی | بازاریابی ویدئوی چیست؟ | ویدئو بسازید و کسب درآمد کنید!

آیا می دانستید87 درصد از حجم بازاریابی اینترنتی به محتوای ویدیویی اختصاص دارد. همچنین 92 درصد از مخاطبان ویدیویی شبکه‌های اجتماعی ،علاقه‌مند به به اشتراک ویدیوها با دوستانشان هستند.منتشر شدن روزانه 14 میلیارد ویدئو در دنیا به تنهایی بیانگر اهمیت، اثر و فایده‌ی ویدیو است. اگر دارای ایده، طرح و ساختار خوبی هستید؛ این مقاله برای شماست.

بازاریابی ویدیویی

محتوای ویدئویی چیست؟

محتوای ویدیویی یا ویدیو مارکتینگ یکی از راههای مختلف ارائه‌ی محتوا است؛ که اگر دارای ایده، طرح و ساختار خوبی باشد. که به بهترین نحو اجرا و ارائه‌ شود، می‌تواند از دیگر شیوه‌های تولید محتوا به مراتب اثرگذاری بیشتری داشته باشد.

به طور کلی منتشر شدن روزانه 14 میلیارد ویدیو در دنیا به تنهایی بیانگر اهمیت، اثر و فایده‌ی ویدیو است.

مزایای محتوای ویدئویی

حال این اثرات و فواید کدامند که می‌توانند ویدیو را از دیگر شیوه‌های ارائه‌ی محتوا مجزا کنند:

نکته نخست تلفیق تصویر، صدا، حرکت و متن در ویدیو است. در یک ویدیو هم به صورت سمعی و هم بصری به مخاطب پیام منتقل می‌شود، این باورپذیری مخاطب را بالا می‌برد و نیز به پیام منتقل شده اعتبار بیشتری می‌بخشد.

سرعت انتقال پیام در ویدیو منحصر به فرد است، مخاطب با صرف زمان کمتری نسبت به دیگر اشکال محتوا اطلاعات بیشتر، مفید‌تر و نیز جذاب‌تری را دریافت می‌کند. در این باره گفته شده است که یک دقیقه ویدیو بیشتر از یک میلیون واژه اثر می‌گذارد.

یک ویدیو می‌تواند منتقل کننده یک سلسله پیام به صورت سیستماتیک باشد. در یک ویدیو می‌شود یک داستان را تعریف و به صورت سمعی بصری بازسازی کرد.

جزئیات قابل بیان در یک ویدیو به مراتب بیشتر از تمام اشکال تولید محتوا است. این جزئیات علاوه بر اینکه اطلاعات دقیق‌تری به مخاطب می‌دهند و آگاهی او را در زمینه مورد نظر بیشتر می‌کنند، قدرت تصور مخاطب را نیز بالا می‌برند.

مزیت دیگر را شبکه جهانی یوتیوب که اساس آن به اشتراک گذاری فیلم است، به ارمغان می‌آورد. چنین شبکه‌ای این امکان را فراهم می‌کند تا محتوایی که از طریق ویدیو تولید شده است، در نتایج اولیه‌ی جست‌ و‌ جو قرار گیرد و به علاوه رنک بیشتری را به خود اختصاص دهد.

در یوتیوپ، برخلاف دیگر شبکه‌های اجتماعی، علاوه بر یک میلیارد کاربر آن حتی افرادی که عضو یوتیوپ نیستند می‌تواند ویدیوهای موجود در نتایج جست‌و‌جوی گوگل را مشاهده کنند و این مزیت خوبی برای تولید کنندگان محتوای ویدیویی است.

بازاریابی ویدیویی

به علاوه ویدیو را می‌توان درسایت، وبلاگ، پیام‌رسان‌های فوری و تمام شبکه ‌های اجتماعی مختلف به اشتراک گذاشت.

نکته حائز اهمیت دیگر قدرت تعامل‌برانگیز ویدیوهاست که بسیار بیشتر از متن و دیگر اشکال محتواست،؛ چرا که هرچقدر هم ما نویسنده‌ی زبده‌ایی باشیم باز هم احتمالش هست مخاطب با نوشته ما ارتباط خوبی برقرار نکند و نتوانیم واقعیت را آنگونه که هست توصیف کنیم.

مثلا هرگز نمی‌توان یک شرکت، یک کارخانه و یک دفتر کار را همانگونه که هست توصیف کرد اما می‌توان آن را به خوبی به تصویر درآورد تا مخاطب با ما احساس یکی بودن کند.

مخاطب با ویدیو ارتباط بیشتری برقرار می‌کند و خود را در صحنه تصور می‌کند؛ و این یعنی تجسم برند و محصول و احساسی که مخاطب به آن دارد.

برخی آموزش‌ها و اطلاع رسانی‌ها در هیچ متن و عکسی نمی‌گنجند و تنها از طریق ویدیو امکان پذیر هستند. مخاطب باید مرحله به مرحله و با تمام جزئیات در جریان کار قرار گیرد تا به بطن موضوع پی‌ببرد.

نکته آخر و مهم، اعتماد است. درصد جلب اعتماد مخاطب در ویدیو بسیار بیشتر از دیگر شیوه هاست. مثلا درباره ضد آب بودن یک گوشی هرچقدر هم متن بخوانیم یا عکس ببنیم تا با چشمان خود نبینیم باور نمی‌کنیم.

بازاریابی ویدئویی چیست؟

بازاریابی ویدیویی یا ویدیو مارکتینگ همان تبلیغات ویدیویی یا Video Marketing است که یکی از شاخه‌های بازاریابی اینترنتی به حساب می‌آید. در این روش از بازاریابی اینترنتی از فیلم و ویدیو به عنوان ابزار تبلیغاتی استفاده می‌شود.

در ویدیو مارکتینگ، بازاریاب‌ها به دنبال تولید یک فیلم چند دقیقه‌ای هستند که با اهداف زیر تولید شده‌اند:

به معرفی کامل یک کسب و کار بر اساس نقاط ضعف و قوت پرداخته می‌شود. در زمینه آموزشی تولید شده و یک محتوای ویدئو آموزشی مانند آموزش دیجیتال مارکتینگ در آن پرداخته می‌شود. به معرفی نحوه استفاده از یک ابزار خاص یا خدمات پرداخته می‌شود. به معرفی یک محصول و طریقه استفاده از آن پرداخته می‌شود. یا هر چیز دیگری که از طریق ویدئو بتوان یک محتوا را به هر هدفی برای مخاطب تولید کرد.

ویدیو یکی از روش‌های هست به دلیل داشتن تصاویر به سادگی می تواند پیام‌های گوناگون را به مخاطب هدف برساند. ذهن انسان تصاویرخیلی راحت تر از متن پردازش می‌کند بدین صورت می توانیم نتیجه بگیریم که هر روز به تعداد افرادی که علاقمند به ویدئو هستند افزایش پیدا می کند.

از این رو کسب و کارها بسیار گرایش به تولید ویدیو مارکتینگ برای محصولات یا خدمات خود پیدا کرده‌اند. صاحبان کسب و کار برای هر بخش از کار خود به تولید ویدیو مورد نظر خود می پردازند تا به نتایج دلخواه خود دست پیدا کنند.

بازاریابی ویدیویی

چرا باید از بازاریابی ویدئویی یا استفاده کنیم؟

ویدیو مارکتینگ حرف اول و آخر را در دنیای مدرن تبلیغات می‌زند. در یکی از آمارهای ارائه شده در insivia.com که یک سایت مشاوره در زمینه برندینگ است، در سال ۲۰۱۷ نزدیک به ۷۴% ترافیک اینترنت صرف محتوای ویدیویی و تصویری شده است.جالب است که بدانید نزدیک به ۳/۲ مصرف کنندگان ویدیو‌های کوتاه تر از یک دقیقه را ترجیح می‌دهند و ۶۵% از این قشر، بیشتر از ۴/۳ هر ویدیو را کامل نگاه می‌کنند و برای آن وقت می‌گذارند.

پس اگر بتوانید به صورت خلاقانه تبلیغ یا معرفی محصولی را از طریق بازاریابی ویدئو انجام دهید، مطمئن شوید که در کمتر از شصت ثانیه آن را جمع بندی خواهید کرد. در غیر این صورت به احتمال زیاد بیننده از ویدیو شما خسته خواهد شد.بر همین اساس شاید بتوان گفت که عمده دلیل استفاده از بازاریابی ویدئویی می‌تواند یکی از دلایل زیر باشد.

۱- ویدیو طرفداران بیشتری دارد

تا به امروزه روش‌های مختلفی برای بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ به وجود آمده است که شامل موارد زیر هستند و هر یک به دلیل خاصی ارتباط موثر با کاربر را ندارند.

متنی:در این روش مخاطب صرفا با محتوای متنی روبه‌رو است. از آنجایی که بیشتر افراد وقت و حوصله خواندن محتوای طولانی را ندارند، بیشتر به دنبال روش بهتری خواهند بود.

تصویری: در این روش می‌توان از طریق تصویر یا اینفوگرافیک پیغام را به مخاطب انتقال داد. اما از آنجایی که خلاقیت در این روش بسیار مورد اهمیت است و از سوی دیگر به دلیل اینکه ممکن است همه افراد یک برداشت را از محتوا نداشته باشند زیاد کارآمد نیست.

صوتی: در این روش می‌توان از طریق صوت یا پادکست پیغام را به مخاطب انتقال داد. اما در این روش هم چون صرفا محتوا شنیداری است و با تصویر روبه‌رو نیستید کاستی‌هایی در آن احساس می‌شود. این نوع محتوا برای هر چیزی کاربردی نیست.

برای آشنایی با پادکست و روش های درآمدزایی از آن ها اینجا را کلیک کنید.

ویدئویی: در این روش شما چندین مدل قبل را می‌توانید با هم تلفیق کرده و پیغام خود را در بهترین شرایط ممکن به کاربر انتقال دهید. محتوای متنی شما درست همان چیزهایی هستند که در ویدیو به آنها پرداخته می‌شود. تصویر هم که به صورت ثابت در کل زمان مشاهده ویدئو در جریان است و ابعاد گسترده‌ای از موضوع را پوشش می‌دهد. صوت هم که همزمان با تصویر در حال پخش است. بنابراین می‌توان ارتباط عمیق‌تر و موثرتری با مخاطب برقرار کرد.

۲- ویدئو در سئو سایت موثر است

یکی از روش‌های بهینه سازی سایت و سئو سایت افزایش نرخ کلیک(CTR) و به حداقل رساندن میزان بانس ریت است. استفاده از ویدئو می‌تواند هر دو این ویژگی را برای سایت به ارمغان آورد.

به کمک شبکه‌های اجتماعی می‌توان ویدئو را در رسانه‌های مختلفی نظیر توییتر، اینستاگرام، فیسبوک و… نشر داده و مخاطب را به وبسایت هدایت کرد.

از آنجایی که محتوا نیز به صورت ویدئویی است و بیشتر کاربران محتوا را از ابتدا تا انتها(بر اساس کیفیت ویديو) مشاهده می‌کنند مدت زمان ماندن در سایت افزایش یافته و باعث بهبود بانس ریت سایت نیز خواهد شد.

همین دو مسئله دست به دست هم داده و سایت شما را به عنوان یک سایت موثر برای گوگل معرفی خواهد کرد. اگر به موضوع رتبه بندی الکسا هم حساسیت داشته باشید، همین مسئله باعث بهبود رتبه بندی سایت نیز خواهد شد.

بازاریابی ویدیویی

۳- ویدئو ارتباط بهتری با مخاطب برقرار میکند

امروزه به دلیل کمبود وقت افراد زمان کافی برای خواندن متن‌های طولانی را ندارند. علاوه بر این استفاده از محتوای متنی یک روش یک طرفه است که ارتباط صرفا به صورت چشمی در آن برقرار می‌شود.
اما در حالتی که از ویدئو استفاده می‌کنید ارتباط به صورت چشمی و شنوایی است که همین مسئله باعث می‌شود تاثیر بهتری رو مخاطب بگذارد. از سوی دیگر مخاطب در مدت زمان کوتاه‌تری به نتیجه گیری محتوا خواهد رسید.

۴- جای خلاقیت در ویدئو به شدت بالاست

یک محتوای متنی را در نظر بگیرید که شامل ۳۰۰۰ کلمه است. در چنین محتوایی نویسنده سعی می‌کند تا به بهترین شکل از نظر سئو و همچنین برقراری ارتباط با مخاطب محتوایی را تولید کنید.

برای اینکه بتواند محتوای جذابی تولید کرده و خلاقانه عمل کند؛ نهایتا شاید بتوان از ابزاری مثل استفاده از تصاویر جذاب و استفاده از صوت به محتوا جان بخشد.

بقیه خلاقیتی که خرج خواهد داد در روش نگارش و تولید محتوا است و کاملا به خلقیات و ایده نویسنده برای ارتباط با مخاطب برمی‌گردد.

اما زمانی که همین محتوای متنی بر بستر ویدئو پیاده سازی شود می‌توان از طریق روش‌های مختلفی مثل پخش موسیقی در بخش‌هایی از ویدئو، استفاده از تیزر در ابتدا و انتهای ویدئو، زیرنویس کردن ویدئو برای افراد ناشنوا و خیلی از روش‌های دیگر را در یک ویدئو پیاده سازی کرد که شاید بتوان پیام را در ۲ دقیقه به صورت کامل به مخاطب انتقال داد.

۵- بازگشت هزینه در ویدئو عالی است

یکی از دلایلی که باعث شده کسب و کارها علاقه کمتری نسبت به بازاریابی ویدیوی نشان دهند، نیاز به مهارت در ساخت فیلم و هزینه بر بودن این روش است.در واقع کسانی که قصد فعالیت در این حوزه را داشته باشند، باید آشنایی حداقلی با نحوه تولید فیلم یا حتی انیمیشن داشته باشند؛ چرا که استفاده از این روش ضمن اینکه بیشترین تاثیر را دارد، نیاز به گذاشتن زمان بیشتر، هزینه بیشتر و خلاقیت بهتر است تا بتواند مفید واقع گردد.

پس برای اجرای بازاریابی ویدیویی، گام اول آموزش ساخت فیلم یا استفاده از شرکت‌های تولید کننده فیلم تبلیغاتی است.اما برای اینکه بتوان از این مشکلات کاسته و با جرئت به سمت استفاده از ویديو برای بازاریابی پیش رفت، اگر از شرکت‌ها کمک بگیرید، کار شما بسیار ساده‌تر است.اما اگر خود شما می‌خواهید فیلم بسازید، گام ابتدایی شما آموختن نحوه ساخت فیلم‌های تبلیغاتی است.

طبیعتا با برداشتن گام اول، شما یک فیلم تبلیغاتی دارید که باید آن را به شیوه‌های مختلفی به اشتراک بگذارید و از این طریق مشتری را جذب کنید.

در عین حال که این مشکلات را برای تولید یک ویدئو و بازاریابی از طریق آن دارید، بازگشت هزینه در آن نیز نسبت به سایر روش‌ها در بالاترین سطح ممکن قرار دارد؛ طوری که میتوان گفت بازگشت هزینه در آن به صورت تضمین شده است.

۶- آمار همچنان به سود بازاریابی ویدئویی است

بر اساس آماری که در سال ۲۰۱۷ توسط هاب‌اسپات منتشر شد، بیش از ۶۵ درصد کسب و کارها از بازاریابی ویدئویی استفاده کردند. پیش بینی که برای استفاده از ویدئو مارکتینگ شده این بود که تا سال ۲۰۱۹ این آمار به ۸۰ درصد خواهد رسید که همینطور هم شد.

اگر همینطور این روند ادامه داشته باشد و از طرفی زیرساخت لازم برای دسترسی سریع به ویدئو در تمام دنیا در دسترس باشد، می‌توان این انتظار را داشت که این آمار به بیش از ۹۰ درصد برسد.

در یک آمار دیگر که توسط فوربس انجام گرفت بیش از ۶۵ درصد کسانی که یک ویدیو را تا انتها مشاهده می‌کنند، در نهایت به وب‌سایت مورد نظر برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر یا مشاهده سایت با هر هدفی مراجعه می‌کنند.

آمار دیگری که با مطالعه روی فروشگاه‌های اینترنتی صورت گرفته نشان از این دارد که ۹۰ درصد این فروشگاه‌ها از بازاریابی ویدیویی برای معرفی محصولات یا نقد و بررسی آنها استفاده می‌کنند.

بازاریابی ویدیویی

انواع ویدئو مارکتینگ برای پیشبرد اهداف کسب و کارها کدامند؟

انواع گوناگون ویدیو برای مارکتینگ به جهت استفاده برای توسعه کسب و کارمان وجود دارد. برای آشنایی بیشتر در قسمت زیر انواع گوناگون آنها را معرفی کرده‌ایم.

ویدئو وبلاگ

با گسترش روز افزون وبلاگ های گوناگون و همچنین استفاده از ویدیو در وبلاگ مورد نظر می توان متناسب با کسب و کارهای ویدئو تولید کنیم و آنها را در وبلاگ های گوناگون باهدف مارکتینگ منتشر کنیم.ساخت وبلاگ یکی از بسترهای مهم وب برای درج اطلاعات تکمیلی و ویدئو آموزشی می‌باشد.بخش بلاگ سایت محل مناسبی برای درج مقالات آموزشی می‌باشد اما اگر مقالات آموزشی شما دارای ویدئو نیز باشد حق مطلب به خوبی ادا می‌شود و کاربر را به درستی راهنمایی می‌کند.

ویدئو مصاحبه

یکی از روش‌های ویدیو مارکتینگ تولید محتوای ویدیو مصاحبه ها هست. هر کسب و کاری با تعیین استراتژی های محتوایی می‌تواند مصاحبه با افراد داخل شرکت و همچنین با بزرگان همراستای کسب و کارتان مصاحبه های گوناگونی را تهیه کنید و به عنوان ویدیو در اختیار مخاطبان قرار دهید.

ویدئو آموزشی

بعد از تحول در دنیای اینترنت افراد مختلف هم علاقمند به آموزش های آنلاین هستند تا جایی که کسانی در حوزه آموزش هستند شروع به تولید ویدیو آموزشی مرتبط را انجام داده اند.

وقتی صحبت ازویدئو آموزشی می‌شود بحث کیفیت ویدئو است که آموزش شما را از سایر ویدئوها متمایز می‎سازد. یک ویدئو آموزشی که قرار است در بستر وب قرار بگیرد باید از لحاظ زمانبندی، حجم فایل، وضوح صدا و تصویر و دسته بندی مطالب در استاندارد بالایی قرار داشته باشد.شما برای ضبط یک ویدئو نیاز به یک صدای رسا، یک محیط مینیمال ساکت، نرم افزار و تجهیزات قابل قبولی دارید. ویدئوهای زیادی برای ساخت ویدئو وجود دارد که کار ساخت ویدئو آموزشی را سرعت می‌بخشد.

بازاریابی ویدیویی

وبینار

کسب و کارها رخدادهای گوناگونی را برای پیشبرد اهداف خود نعیین کرده‌اند تا جایی که در مورد محصولات یا خدماتشان سخنرانی های گوناگونی را برای حوزه های گوناگون تدارک می بینند و از این طریق ویدیو های مختلف را تهیه می کنند و آن را در رسانه های مختلف قرار می دهند.

وبینار به سمینارهایی گفته می‌شود که به صورت آنلاین برای ارائه اطلاعات و یا برای یک معرفی رسمی برگزار می‌شود.وبینار یک ایده جذاب برای ارتباط با کاربرانی است که به لحاظ مکانی از شما فاصله دارند و نیاز به ارتباط لایو با شما دارند .وبینار این فرصت را برای شما و کاربرانتان فراهم می‌کند که در یک ارتباط موثر قرار بگیرید.

وبینارها معمولا برای یک ارائه آموزشی استفاده می‌شود. بدین شکل که مدرس دوره آنلاین و هنرجویان در یک زمان مشخص در یک محیط تحت وب، آنلاین شده و صدا و تصویر را به صورت آنلاین دریافت می‌کنند، در بحث شرکت می‌کنند و سوالات و نظرات خود را ارائه می‌کنند.

ویدئو تبلیغاتی

همه‌ی ما ویدیو های تبلیغاتی گوناگونی را در رسانه های آفلاین مانند تلویزیون دیده ایم، اما تولید ویدیوهای تبلیغاتی در فضای آنلاین بسیار متفاوت از آفلاین است. این تفاوت می تواند از نوع سناریو تا زمان تولید یک ویدیو باشد. ویدیو تبلیغاتی به جهت معرفی محصول یا خدمت یک کسب و کار برای مخاطبان هدفشان می باشد.

ویدئو دمو و بررسی محصولات

مدیران کسب و کار گوناگون قبل از آنکه محصولی را تولید کنند یا بخواهند آنها را بررسی کنند و وارد بازار کنند در ابتدا یک ویدیو دمو و بررسی محصولات یا خدمات را تهیه می کنند و از آن طریق نظرات مخاطبان خود را دریافت می کنند و نواقص مختلف برطرف میکنند.

بازاریابی ویدیویی

مزایای ویدئو مارکتینگ

1. شرح و توصیفات به طور مختصر و بدون ابهام

2. جلب نظر کاربران و در نتیجه افزایش تعداد بازدیدکننده های وب سایت

3. کاهش احتمال کپی برداری محتوا توسط سایر وب سایت ها

4. انتشار ویدئو در شبکه های مجازی و در نتیجه تبلیغات بدون پرداخت هزینه بازاریابی

5. آشنایی کامل مشتریان با محصولات و خدمات شرکت

6. تاثیرگذاری بیشتر ویدئوها بر کاربران و افزایش اعتبار شرکت به شرط حرفه ای بودن

بازاریابی ویدیویی

معایب ویدئو مارکتینگ

1. فیلم ها تنها یک بار تولید می شوند و به همین دلیل باید در تولید آنها نسبت به محتواهای نوشتاری حساسیت بیشتری به خرج داد.

2. تولید ویدئوها برای بارگذاری در وب سایت با هزینه زیادی همراه است.

3. تولید محتوا به صورت ویدئویی نیازمند تخصص و به کارگیری تکنیک های خاصی است که از عهده هر کسی ساخته نیست.

4. تولید ویدئوها نسبت به محتوای نوشتاری به زمان و انرژی بیشتری نیاز دارند.

5. برای تهیه ویدئوها به وسایل فیلمبرداری پیشرفته نیاز است.

6. برای تشریح فیلم به گوینده با صدای گوش نواز نیاز است.

7. عده زیادی از کاربران به دلیل حجم بالا و سرعت کم اینترنت تمایل زیادی برای دانلود کردن ویدئوها ندارند.

8. گاهی قرار دادن فیلم ها موجب بالا رفتن حجم وب سایت و کاهش سرعت لود شردن صفحات می شود.

بازاریابی ویدیویی

جمع بندی

مهم‌ترین مزیت محتوای ویدیویی نسبت به عکس این است که در آن فرصت برقراری ارتباط با مخاطب بیشتر است. شما می‌توانید با تولید یک ویدئوی 1 دقیقه‌ای اطلاعاتی به اندازه محتوای چندین عکس در اختیار کاربر خود قرار دهید.

مزیت بعدی محتوای ویدیویی این است که جدای از تصویر، می‌توانید صدا را نیز منتقل کنید. این قابلیت تاثیر فراوانی در برقراری ارتباط با مخاطب خواهد داشت.

محتوای ویدیویی با قابلیت باز نشری که در شبکه‌های اجتماعی دارد می‌تواند بارها و بارها منتشر و دست به دست شده و از همین طریق کسانی که حتی جزء دنبال کننده‌های پیج شما نباشند، با پیج شما آشنا می‌شوند.

دیگر تفاوت محتوای ویدیویی با سایر محتواها، توانایی بیان احساسات است. در محتوای متنی یا عکس شما از احساس تولید کننده هیچ درکی ندارید. اما انتقال احساسات در محتوای ویدیویی به سادگی صورت می‌گیرد.

در صورتی که قصد تولید محتوای ویدیویی برای زمینه تخصصی خود دارید، بهتر است ابتدا با متخصصین در این زمینه مشورت کنید.

  • منبع
  • ویدونا
  • وب رمز
  • رسانتو

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید