امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 277634
۱۷۴۱
۱
۰
نسخه چاپی
Anticipatory anxiety

اضطراب انتظاری چیست؟ چرا برای آینده اضطراب دارید؟

اضطراب انتظاری چیست؟ چرا برای آینده اضطراب دارید؟

اضطراب انتظار چیست؟

اضطراب انتظار یا اضطراب پیش بین (پیش بینی)، ترس و نگرانی بیش از حد در مورد آینده است.

نگرانی و ترس افراطی در مورد آینده یک علامت و نشانه برای بسیاری از انواع اختلالات اضطرابی است. این وضعیت با عنوان اضطراب انتظار یا اضطراب پیش بینی (Anticipatory anxiety) شناخته می شود.

اینکه بیشتر افراد نسبت به رویدادها یا وقایع آینده نگران بوده و تا حدودی ترس و اضطراب دارند امری طبیعی است. اما سطوح شدید اضطراب انتظار سبب تاثیرات منفی بر زندگی روزمره و عملکرد فرد خواهد شد.

در طول حملات اضطراب انتظار، فرد در ترس شدیدی می رود از اینکه چه اتفاقی خواهد افتاد. او حتی هر احتمالی که ممکن است اشتباه باشد را نیز در نظر می گیرد و نمی تواند روی هیچ چیز دیگری تمرکز داشته باشد.

افراد مبتلا به اضطراب انتظار برای ساعت ها، روزها، هفته ها یا ماه ها پیش از یک واقعه در آینده احساس اضطراب و ترس خواهند داشت.

فرد مبتلا به این نوع اختلال اضطرابی در مورد شرایط زیر دچار اضطراب پیش بین خواهد شد:

  • جلسات کاری یا ارائه ها
  • مصاحبه ها
  • اجراهای موسیقی یا ورزشی
  • ملاقات یا رویدادهای اجتماعی

همچنین ممکن است فرد در رابطه با وقایع احتمالی زیر نگران و مضطرب باشند:

  • بلایای طبیعی
  • مورد حمله قرار گرفتن
  • مرگ عزیزان
  • خراب شدن رابطه

اضطراب انتظاری چیست؟ چرا برای آینده اضطراب دارید؟

علائم اضطراب انتظار

اضطراب انتظار باعث عصبی و نگران بودن یا ترس از آینده خواهد شد. ممکن است افراد در این وضعیت بیشتر وقت خود را صرف بدترین سناریوهای مربوط به شرایط آینده کنند.

اغلب افراد مبتلا به اضطراب انتظار سایر علائم اضطراب را تجربه کرده که در افراد مختلف نیز متفاوت خواهند بود. هر اختلال اضطرابی علائم خاص خود را داشته که از نظر شدت و مدت متفاوت هستند.

بعضی از علائم اضطراب پیش بین (ترس و نگرانی بیش از حد نسبت به آینده)  عبارتند از:

  • احساس دلهره یا ترس
  • احساس تنش
  • بی قراری یا تحریک پذیری
  • پیش بینی بدترین اتفاقات
  • منتظر بودن برای علائم خطر
  • ضربان قلب سنگین یا تپش قلب و تنگی نفس
  • سردرد، خستگی و بی خوابی
  • عرق کردن و لرزش
  • ناراحتی معده، تکرر ادرار یا اسهال

اضطراب انتظاری چیست؟ چرا برای آینده اضطراب دارید؟

علت اضطراب انتظار

ریشه اضطراب انتظار به عوامل خانوادگی، محیطی و شرایط زندگی بستگی دارد، در این جا برخی علت های اضطراب را مشاهده می کنید.

عوامل خانوادگی

گاه افراد در خانواده نامطلوبی رشد می کنند، خانواده ای که پر از افراط و تفریط است، یا بیش از حد کنترل گر هستند یا بیش از اندازه بیخیال! گاه به قدری تنش های داخل منزل زیاد است که شخص این تصور را دارد که هر کجا که باشد می بایست به فکر خبر بدی باشد و اتفاقات بد انتظار او را می کشند، این تصور به قدری عجیب و غریب خواهد بود که او هرگز نمی تواند برای خود آرامش خاطر ایجاد کند.

عوامل محیطی

گاه شما در محیط کار خود، شرایط تلخی را تجربه می کنید که باعث می شود اضطراب زیادی در ذهن شما برای همیشه ماندگار شود، این رویکرد سبب می شود که از عالم و آدم بترسید و یا نسبت به جنس مخالف خود فوبیا پیدا کنید بنابراین اضطراب انتظار با شما همراه می شود و همیشه این تصور را دارید که آن اتفاق وحشتناک باز هم قرار است تکرار شود و این شما هستید که قربانی می شوید. عوامل محیطی فقط ریشه در محیط کار ندارد بلکه در بسیاری از شرایط اجتماع دیده می شود.

شرایط زندگی و حوادث

شخصی که تصادف بدی را پشت سر گذاشته است همیشه نگران است و فکر می کند که اتفاق بد گذشته باز هم برایش رخ می دهد. کسانی که مرگ عزیزان خود را تجربه کرده اند همیشه انتظار شنیدن خبر مرگ را دارند و هر بار که تلفن زنگ می خورد این تصور برایشان بیشتر و بیشتر می شود.

ریشه ژنتیکی

برخی از افراد از پدر یا مادر پر از استرس متولد می شوند و این موضوع ریشه در روحیات آنها دارد و سبب می شود که حال خوبی نداشته باشند و همیشه نگران هستند و سعی می کنند برای خودشان مشکلات زیادی ایجاد کنند. این تصور که اتفاقات بد در کمین است با آنها همراه بوده و باعث اختلال در روحیات آنها می شود.

عوامل خطر اختلالات اضطرابی عبارتند از:

  • سابقه خانوادگی
  • ابتلا به سایر مشکلات بهداشت روان
  • تجربه تروما (ضربه) یا سطوح بالای استرس
  • استفاده از مواد مخدر یا الکل

اضطراب انتظاری چیست؟ چرا برای آینده اضطراب دارید؟

عوارض اضطراب انتظار

اضطراب انتظار تا زمانی که نرمال و طبیعی به نظر برسد بد نیست! مثلاً شما ماه ها زحمت کشیده اید و حالا قرار است برای یک مصاحبه کاری بروید! اگر مقداری استرس و اضطراب در شما وجود نداشته باشد فرصت خوب خود را از دست می دهید پس اضطراب باید حساب و کتاب خود را داشته باشد اما اگر زیاد و غیر عادی بود برای شما مشکل ساز می شود، در این جا برخی عوارض اضطراب مطرح شده است.

تغییر رفتار

بارها دیده شده فردی که درگیر اضطراب انتظار است، بداخلاق خطاب می شود! اما در واقعیت اخلاق او مشکلی ندارد اما از بس درگیر افکار منفی است ناخودآگاه روی رفتار او تاثیر می گذارد و برای او مشکلات زیادی ایجاد می کند.

احساس درد در برخی از نقاط بدن

گاه دیده می شود که شخص به قدری درگیر اضطراب انتظار است که دست و پا و حتی گردن او شروع به درد می کند دردهایی که شاید برایش به قدری مشکل ساز باشد که شرایط را تغییر دهد.

شرایط بد برای پوست و مو

بله درست متوجه شدید، اضطراب انتظار اگر در سطح نرمالی نباشد باعث ریزش مو و آسیب به پوست صورت شخص می شود و سبب می شود که چهره او دیگر کیفیت خود را نداشته باشد. اینطور که بررسی ها نشان می دهد اضطراب انتظار برای شخص دردسر زیادی ایجاد می کند.

حمله قلبی و یا سردردهای مشابه میگرن

کسانی که درگیر گزگز دست و پا هستند و یا شرایط اضطراب برایشان به قدری است که سبب می شود مشکلی در روحیه آنها ایجاد شود احتمالاً از حمله قلبی رنج می برند. معمولاً موقعیتی که در راستای اضطراب انتظار وجود دارد بر اساس محرک های مختلف سنجیده می شود و شاخص بندی های مخصوصی دارد.

از بین رفتن اعتماد به نفس

وقتی آنقدر خودتان را سزاوار اتفاقات بد می دانید، اعتماد به نفس شما کاهش می یابد و این موضوع باعث می شود که نتوانید در اجتماع حضور داشته باشید و شرایط برایتان بسیار دشوار می شود. شما باید بتوانید زندگی خوبی به خود هدیه دهید و شرایط را به خوبی بسنجید.

اضطراب انتظاری چیست؟ چرا برای آینده اضطراب دارید؟

تشخیص اضطراب انتظار

یک پزشک یا متخصص سلامت روان از جمله روانپزشک یا روانشناس قادر به تشخیص اختلال اضطراب خواهد بود.

آنها برای تشخیص از موارد زیر استفاده می کنند:

ارزیابی روانشناختی

مقایسه علائم با معیارهای راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی انجمن روانپزشکی آمریکا (DSM-5)

آزمایش خون یا سایر آزمایشات برای رد کردن علل فیزیکی بروز علائم

درمان اضطراب انتظار

اختلالات اضطرابی قابل درمان هستند و درمان های اولیه برای آنها عبارتند از:

تراپی

افراد در طول تراپی منابع استرس و اضطراب را کشف کرده و آنها را برطرف می کنند. تراپیست ها به افراد در یادگیری تکنیک های مقابله ای سالم کمک می کنند.

بعضی از انواع تراپی ها موثرتر از سایر آنها برای اضطراب موثر خواهند بود.

به طور کلی رفتار درمانی شناختی (CBT) روش موثری برای درمان اختلالات اضطرابی از جمله GAD، اختلال هراس (پانیک)، اختلال اضطراب اجتماعی و فوبیاهای خاص است.

CBT به افراد می آموزد تا به منظور بهبود خلق و خو و تغییر رفتار خود به تغییر تفکر نیاز دارند.

همچنین تحقیقات نشان می دهند که مواجهه درمانی برای این مشکلات مفید خواهند بود. مواجهه درمانی شامل قرارگیری تدریجی در موقعیت های اضطراب آور بوده که به ایجاد اعتماد به نفس و مدیریت علائم کمک می کند.

دارو

داروها به کاهش اضطراب انتظار و سایر علائم اضطراب کمک می کنند. زمانی که استفاده از داروها با تراپی ترکیب شود، بهتر عمل می کند. داروهای متداول برای درمان اضطراب شامل داروهای ضد اضطراب (از جمله بوسپیرون) و داروهای ضد افسردگی هستند.

گاهی اوقات نیز پزشکان از داروهای دیگر از جمله بنزودیازپین ها یا مسدودکننده های بتا (بتابلاکرها) را برای استفاده کوتاه مدت توصیه می کنند. افراد باید در مورد گزینه های دارویی، مزایا و خطرات آنها با پزشک مشورت کنند.

  • منبع
  • مشاوره روانشناسی مصاحب
  • مجله اویرو

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید