امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 275902
۲۳۳۴
۱
۰
نسخه چاپی

اختلال مازوخیسم جنسی | علائم اختلال مازوخیسم جنسی | علت اختلال مازوخیسم جنسی

اختلال مازوخیسم جنسی | علائم اختلال مازوخیسم جنسی | علت اختلال مازوخیسم جنسی

اختلال آزار خواهی جنسی یا مازوخیسم جنسی به صورت تحریک شدن جنسی از طریق تحقیر شدن، کتک خوردن، به بند کشیده شدن یا رنج کشیدن به طریقی دیگر در افراد بروز می‌کند، هم چنین این علائم می‌تواند به صورت خیال پردازی هم باشد.

اختلال مازوخیسم جنسی

اختلال مازوخیسم جنسی در دسته اختلالات روانپزشکی معرفی می شود که به پارافیلیا معروف است و شامل تخیل های مکرر، شدید، برانگیختگی جنسی، اضطراب ها یا رفتارهایی است که باعث ناراحتی یا ناتوانی می شوند و می توانند موجب آسیب به خود یا دیگران بشوند.

کانون اصلی این نابهنجاری جنسی، عمل تحقیر شدن، کتک خوردن، به بند کشیده شدن یا رنج بردن به گونه ای دیگر است اعمال آزار خواهانه ای که ممکن است از شریک جنسی خواسته شوند مشتمل بر مهار کردن، بستن چشم، لگد مال کردن، سیلی زدن، تازیانه زدن، کتک زدن، دادن شوک الکتریکی، بریدن و تحقیر کردن است.

فروید معتقد است که، آزارخواهی، ناشی از برگشت تخیلات تخریبی به طرف خود است. اینگونه افراد ممکن است در دوران کودکی تجاربی داشته‌اند که آنها را متقاعد کرده است که درد کشیدن پیش شرط لذت جنسی است. 

یک نوع خاص از مازوخیسم جنسی، آسفیکسیوفیلیا است. آسفیکسیوفیلیا عملی است که در آن فرد از طناب، یا کیسه های پلاستیکی برای ایجاد حالت قطع تنفس جهت رسیدن به اوج لذت جنسی استفاده می کند. این کار برای افزایش لذت انجام می شود، اما گاهی منجر به مرگ می شود. به طور معمول، مردم از لباس هایی مانند روسری، لباس زیر یا کراوات به عنوان یک وسیله برای خفه کردن خود استفاده می کنند.

این وسایل اغلب به وسیله ی یک جسم در اتاق معلق است (به عنوان مثال به دستگیره یا میله های تخت). برای ایجاد هیجان جنسی، این افراد ممکن است افکاری که در ذهنشان هست را بر روی خودشان اجرا کنند. این کارها عبارتند از: خود را ببندند، پوست دست خود را سوراخ کنند، شوک الکتریکی به خودشان وارد کنند یا خودشان را بسوزانند.

اشخاص مازوخیست ممکن است احساس کنند که آنها سزاوار رابطه ی سالم نیستند و گاهی اوقات عمدا رفتارهای خرابکارنه و ناشایست انجام می دهند تا مطمئن شوند که آن رابطه شکست می خورد. این افراد در اغلب مواقع با اشخاص سادیست (متضاد مازوخیسم: کسانی که از رنج دادن دیگران لذت می برند) ارتباط برقرار می کنند.

افراد مازوخیست ممکن است گاهی از یک شخص سادیست بخواهند که این کارها را بر روی آن ها انجام بدهد: بستن چشم، تنبیه کردن، شلاق زدن، ادرار کردن، پاره کردن لباس و بخشی از یک تجاوز شبیه سازی شده. رفتار مازوخیستی جنسی معمولاً در اوایل بزرگسالی خودش را نشان می دهد و گاهی با بازی مازوخیستی در دوران کودکی شروع می شود.

اعمال آزارخواهی جنسی در مردان شایعتر از زنان است.

علائم اختلال مازوخیسم جنسی

علائم و نشانه‌هایی که در افراد دارای مازوخیسم می‌توان دید شامل موارد زیر است.

- به طور شدید و مکرر رفتارها، امیال یا تخیلات برانگیزنده قوی جنسی مربوط به آزار جنسی، تحقیر شدن، کتک خوردن، به بند کشیده شدن یا هر عمل رنج آور دیگری دیده می‌شود.

- در واقع فرد تمایل دارد که در جریان رابطه جنسی درد، تحقیر یا به بند کشیده شدن را تجربه کند.

- فعالیت آزار خواهانه مهم‌ترین منبع تحریک جنسی است و یا برای اقناع جنسی ضروری است.

- تحقير شدن حين رابطه جنسی برای افراد مازوخیسم لذت بخش است.

- لذت بردن از مورد فحاشی قرار گرفتن و از شنیدن الفاظ رکيک در رابطه جنسی

- بسته شدن دستان و پاها و مورد آزار فيزیکی قرار گرفتن

- خودداری از برقراری رابطه جنسی تا زمانی که با اجبار همراه باشد

- رابطه جنسی بدون ملایمت روحی

- عدم تمایل به معاشقه و پيشنوازی در رابطه

- مورد تجاوز قرار گرفتن یا رابطه جنسی به اجبار و تمایل به رابطه جنسی همزمان

اختلال مازوخیسم جنسی | علائم اختلال مازوخیسم جنسی | علت اختلال مازوخیسم جنسی

علت اختلال مازوخیسم جنسی

هیچ نظریه جهانی پذیرفته شده در مورد توضیح ریشه‌ی اختلال آزار خواهی جنسی وجود ندارد.

یکی از نظریه‌ها نشان می‌دهد که اختلالات نابهنجاری جنسی از آنجا آغاز می‌شوند که تخیلات نامناسب جنسی سرکوب می‌شوند و به دلیل ممنوع بودن آنها قوی تر می‌شوند.

اغلب بروز این تمایل در موقعیت‌هایی مانند استرس شدید و برانگیختگی می‌باشد.

نظریه دیگری نشان می‌دهد که این اختلال شکلی از رهایی می‌باشد و از طریق انجام فانتزی، این افراد احساس جدید و متفاوت می‌کنند.

از نگاه روانکاوان آسیب‌های دوران کودکی (به عنوان مثال، سوء استفاده جنسی) و یا تجربیات قابل توجه دوران کودکی می‌توانند زمینه را برای این اختلال ایجاد کند.

درمان اختلال مازوخیسم جنسی

درمان اختلال مازوخیسم جنسی به طور معمول شامل روان درمانی و دارو درمانی است. هدف روان درمانی ممکن است کشف علت اصلی رفتاری باشد که باعث پریشانی می شود. روش رواندرمانی شناختی-رفتاری، شامل تغییر ساختار تحریفات ذهنی است. منظور از تغییر ساختار تحریفات ذهنی، تصحیح اعتقاداتی است که یک بیمار دارد و ممکن است آنها را به سمت افکار مضر بکشاند.

روان درمانی شناختی-رفتاری همچنین می تواند به فرد، در یادگیری مهارت های لازم برای مدیریت خواسته های جنسی خود به روش های سالم تر کمک کند. تکنیک های متداول دیگر شامل بیزاری درمانی و تکنیک های حساسیت زدایی است که در آن، افراد خود را در شرایطی تصور می کنند که در مازوخیسم جنسی شرکت می کنند و سپس یک واقعه ی منفی را تجربه می کنند تا دوباره میل آینده برای شرکت در آن فعالیت را کاهش دهد.

از داروهای مختلفی می توان برای کاهش سطح گردش تستسترون در بدن با هدف کاهش دفعات نعوظ استفاده کرد. از داروهای ضد افسردگی نیز ممکن است برای کاهش فشار جنسی استفاده شود.

به طور کلی، اگر چنانچه اختلال مازوخیسم جنسی دارید، سعی کنید یک مدت تنها باشید. قبل از تلاش برای یافتن یک شریک، بر روی خود و عزت نفس تان کار کنید. پیشنهاد می شود که برای شش ماه تا یک سال مجرد باشید، تا هنگامی که شما ایده های بهتری برای مشارکت در یک رابطه بیابید و در یک رابطه ی سالم احساس خوبی داشته باشید. فردی که به طور مرتب به روابط بد وارد می شود، نیاز به کمک یک درمانگر دارد.

9 علامت که نشان می دهد شما ممکن است یک مازوخیسم ( نه فقط مازوخیسم جنسی) باشید:

مازوخیسم یعنی یافتن رضایت از طریق درد و تخریب و یا لذت بردن از طریق احساس خفگی. به عبارتی دیگر معنی مازوخیسم یعنی اینکه شما به دنبال راه هایی برای عذاب دادن خود هستید. اگر 9 علامت زیر را داشته باشید، می توان پیش بینی کرد که شما یک مازوخیسمی هستید.

1: شما نمی توانید نه بگویید

اولین علامت مبنی بر اینکه کسی مازوخیست است این است که آنها قادر به نه گفتن نیستند. شما وقتی که به خودتان ضربه وارد می کنید و آسیب به خودتان می رسانید، یعنی این که قادر به نه گفتن نیستید. این که شما تمایل به بله گفتن دارید، برای این است که میخواهید رضایت شخصی داشته باشید. به شما پیشنهاد می کنیم که خودتان را بیشتر قبول داشته باشید و اعتماد به نفستان را بالا ببرید و با خودتان مهربان باشید. به یاد داشته باشید که نه گفتن یک جمله است و می توانید بدون آن که کسی را ناراحت کنید، نه بگویید.

2: شما به طور وسواسی تمایل دارید که خودتان را خوب نشان دهید

شما تصمیم می گیرید که هر روز ورزش انجام دهید. اما یک روز برایتان مشکلی پیش می آید و نمی توانید این کار را انجام دهید. به خاطر این یک روز، شما به شدت احساس گناه می کنید و شروع می کنید به جبران کردن بیش از حد. به خاطر همین هم چندین برابر ورزش می کنید. اجازه بدهید مثال دیگری برایتان بزنیم. شما تصمیم به رژیم گرفتن می گیرید. روز تولدتان می شود و در آن روز شروع می کنید به کیک خوردن و رژیمتان را می شکنید. بعد از آن موقعیت به شدت احساس گناه می کنید و خودتان را کتک می زنید.

3: وقتی دیگران قصد دارند به شما هدیه بدهند، در برابر دریافت آن هدیه، مقاومت می کنید

بسیاری از افراد، تمایل دارند وقتی نعمت های زیادی به آن ها داده می شود، ناراحت شوند. همه ی ما مستحق نعمت هستیم، شماهم همینطور. سعی کنید از موسیقی، اشعار مولوی و بازدید از باغ های زیبا، بیش از حد استفاده کنید. در مقابل زیبایی ها مقاومت نکنید.

4: شما جذب خود شیفتگان می شوید

خودشیفتگان می توانند جذاب، قانع کننده، گیرا باشند و اجتناب از آنها سخت باشد. اگر بارها و بارها مستقیم در تله ی این افراد گیر می کنید، مطمئناً یک مازوخیست هستید.

5: شما قادر به کنترل کردن خودتان نیستید و نمی توانید در مقابل دیگران مقاومت کنید

این عامل نشان می دهد که شما دلسوز و مهربان هستید و این امکان وجود دارد که همه ی افراد را در آغوش بگیرید. این رفتار، عشق و احترام را تبدیل به یک رفتار مازوخیسمی می کند.

6: شما یک شخصیت کمالگرا دارید

به راحتی می توان از ترس از اینکه ناقص تلقی شویم، یک شخصیت کمالگرا داشته باشیم. به روح خود اجازه دهید ناقص باشد.

7: شما در مورد احساسات منفی بیشتر قضاوت می کنید تا احساسات مثبت

هیچ راهی برای جلوگیری از احساس غم و اندوه، گم شدن، ناامید شدن، ترسیدن یا عصبانیت وجود ندارد. سرکوب کردن خود نوعی از مازوخیسم نفس گیر است. سعی کنید آنچه را که احساس می کنید عنوان "اشتباه" به آن ندهید.

8: شما جذب فیلم های غمگین می شوید

مازوخیست ها فیلم های غمگین را می بینند و درست در قلب آن جاری می شوند .از خود بپرسید که چرا؟ آیا شما می خواهید به صدمه زدن ادامه دهید؟

9: اگر از چیزی احساس خوبی داشته باشید، روشتان را تغییر می دهید

ناتوانی از لذت های ساده، یک نشانه بارز مازوخیسم است. آیا وقتی زندگی با سهولت جریان می یابد، حوصله تان سر می رود؟ آیا داستانی دارید که می گوید همه چیز خوب زندگی در کنار درد است؟ وقت آن است که داستان را بازنویسی کنیم. به خودتان اجازه دهید نعمتهای نامتناهی را بدون درد تجربه کنید.

  • منبع
  • هنر زندگی
  • ساعد نیوز
  • کلینیک هیربد

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید