امروز: پنج شنبه, ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۵ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۵ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 277466
۱۹۴۲
۱
۰
نسخه چاپی

علائم التهاب پروستات یا پروستاتیت که مردان باید بدانند

پروستاتیت در مردان؛ وقتی پروستات التهاب دارد

پروستاتیت چیست؟

 پروستات غده‌ای است که در بدن مردان قرار دارد و وظیفه‌ی اصلی آن ساخت مایع منی است؛ مایعی که وظیفه‌ی نگه‌داری و تغذیه اسپرم‌ها را بر عهده دارد. پروستات در زیر مثانه قرار دارد و اطراف بخش ابتدایی مجرای ادراری را فرا می‌گیرد که از مثانه جدا می‌شود. پروستات به‌طور معمول به اندازه‌ی یک گردو است و با بالا رفتن سن، بزرگتر می‌شود.

پروستاتیت تورم و التهاب غده پروستات است.

پروستاتیت اغلب باعث دردناک یا دشوار بودن ادرار می شود. علائم دیگر این بیماری شامل درد در کشاله ران، درد ناحیه لگن یا دستگاه تناسلی و گاهی علائمی شبیه آنفلوانزا است.

پروستاتیت در هر سنی مردان را تحت تأثیر قرار می دهد اما در دوره 50 سالگی یا افراد جوان تر بیشتر رایج است.

علائم پروستاتیت

نشانه ها و علائم پروستاتیت به علت مشکل بستگی دارد. این علائم می توانند شامل موارد زیر باشند:

  • احساس درد یا سوزش هنگام ادرار کردن
  • مشکل در ادرار مانند نشت ادرار یا تامل در شروع ادرار
  • تکرر ادرار به خصوص در شب
  • نیاز فوری به ادرار کردن
  • ادرار تیره
  • وجود خون در ادرار
  • درد در شکم، کشاله ران یا پایین کمر
  • درد در ناحیه بین کیسه بیضه و مقعد
  • درد یا ناراحتی در آلت تناسلی یا بیضه ها
  • انزال دردناک
  • نشانه ها و علائمی شبیه آنفلوانزا

انواع پروستاتیت

پروستاتیت باکتریایی حاد

این نوع پروستاتیت معمولا با انواع باکترهای شایع ایجاد می شود. عموما علائم به طور ناگهانی شروع شده و باعث علائم شبیه سرماخوردگی، مانند تب، لرز، تهوع و استفراغ می شود.

پروستاتیت باکتریایی مزمن

پروستاتیت باکتریایی مزمن زمانی رخ می دهد که باکتری ها توسط آنتی بیوتیک ها حذف نمی شوند و منجر به عود عفونت و یا عفونت های مقاوم به درمان می شود. در فواصل بین حملات پروستاتیت باکتریایی مزمن، ممکن است شما هیچ علامتی نداشته باشند و یا اینکه علائم جزئی داشته باشید.

پروستاتیت مزمن غیر باکتریایی

که سندرم درد مزمن لگن نیز نامیده می شود، این نوع پروستاتیت توسط باکتری ایجاد نمی شود نیست. غالبا علت دقیق آن را نمی توان مشخص کرد. بیشتر موارد پروستاتیت ها در این دسته قرار می گیرند یعنی اینکه علت آن عفونت های باکتریال نیستند. در برخی از مردان، علائم در مورد طول زمان ثابت باقی می ماند. برای عده ای دیگر، علائم در طول زمان شدت و ضعف می یابد و میزان علائم بیشتر و کمتر می شود.

پروستاتیت التهابی بدون علامت

این نوع التهاب پروستات باعث بروز علائم نمی شود و معمولا فقط بصورت اتفاقی و زمانی که شما برای شرایط دیگری آزمایش داده اید تشخیص داده می شود. در این حالت نیازی به درمان نیست.

درمان پروستاتیت

درمان پروستاتیت به علت زمینه ای آن بستگی دارد. این درمان ها می تواند شامل موارد زیر باشد:

آنتی بیوتیک ها

این رایج ترین درمانی است که برای پروستاتیت تجویزمی شود. انتخاب دارو توسط دکتر شما بر اساس نوع باکتری است که ممکن است باعث عفونت شده باشد. اگر علایم شما شدید باشد، ممکن است به آنتی بیوتیک داخل وریدی (IV) نیاز داشته باشید. به احتمال زیاد شما به آنتی بیوتیک های خوراکی برای چهار تا شش هفته نیاز خواهید داشت اما ممکن است درمان طولانی تری برای پروستاتیت مزمن و یا عود کننده نیاز باشد.

داروهای بلوک کننده آلفا

این داروها به شل شدن گردن مثانه و رشته های عضلانی پروستات را به مثانه متصل کرده است کمک می کند. این درمان ممکن است علائم بیمار، مانند ادرار کردن دردناک را کاهش دهد.

عوامل ضد التهاب

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) ممکن است شما را راحت تر کند.

ماساژ پروستات

این روش که توسط پزشک انجام می شود شبیه معاینه پروستات از طریق مقعد و توسط انگشت است. و ممکن است باعث تسکین علائم شود، اما پزشکان در مورد میزان تاثیر این روش اختلاف نظر دارند.

سایر درمان های پروستاتیت

درمان های بالقوه دیگری برای التهاب پروستات در حال مطالعه است. این درمان ها شامل درمان حرارتی با یک دستگاه مایکروویو و مواد دارویی بر اساس عصاره گیاهان خاص می باشد.

شیوه زندگی در پروستاتیت

تغییر در شیوه زندگی زیر و درمان های خانگی ممکن است برخی از علائم التهاب پروستات را کاهش دهد:

  • نشستن در تشت یا وان آب گرم
  • محدود کردن و یا پرهیز از الکل، کافئین و غذاهای تند یا اسیدی
  • از نشستن طولانی مدت اجتناب شود و یا سعی کنید بر روی بالش یا کوسن باد شده نشسته تا فشار کمی بر روی پروستات شما وارد شود.
  • از دوچرخه سواری پرهیز کنید، و یا شورت پد دار بپوشید و دوچرخه خود را برای از کم کردن فشار بر روی پروستات تنظیم کنید.

درمان پروستاتیت با طب سوزنی

درمان های جایگزین که امیدهایی برای کاهش علائم پروستاتیت نشان می دهد شامل موارد زیر است:

طب سوزنی: این نوع درمان پروستات شامل وارد کردن سوزن بسیار نازک از طریق پوست به اعماق مختلف و در نقاط خاصی از بدن می باشد. چند مطالعات کوچک نشان داده است که طب سوزنی ممکن است به کاهش علائم پروستاتیت کمک کند.

درمان پروستاتیت با بیوفیدبک

در این روش به شما آموزش داده می شود تا با استفاده از افکار خود بر روی بدن تان کنترل داشته باشید. متخصص بیوفیدبک با استفاده از سیگنال های دریافتی از تجهیزات نظارتی به شما یاد می دهد تا برعملکردها و پاسخ های خاص بدن از جمله شل کردن عضلات خود کنترل داشته باشید. برخی مطالعات کوچک نشان می دهند که این فرایند برای مدیریت درد ناشی از التهاب پروستات مفید می باشد.

درمان گیاهی پروستاتیت

هیچ شواهدی وجود دارد که گیاهان و مکمل های گیاهی باعث بهبود پروستاتیت شود، اگر چه بسیاری از مردان از این داروها استفاده می کنند.

برخی از درمان های گیاهی برای پروستاتیت شامل چمن چاودار، کوئرستین (یک ماده شیمیایی موجود در چای سبز، پیاز و دیگر گیاهان) و عصاره گیاه نخل باد بزنی اره.

مکمل های پروستات ترکیبی از مواد معدنی و ویتامین ها، به خصوص روی، سلنیوم، ویتامین E و ویتامین D می باشد. بسته به فرمول، برخی از مکمل ها مضر باشد، بنابراین قبل از استفاده از آنها با دکتر خود صحبت کنید.

  • منبع
  • دکتر جباری
  • دکتر فلاحتی

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید