امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 279061
۱۹۰۸
۱
۰
نسخه چاپی

هر آنچه که باید در مورد میل جنسی بالا بدانید!

میل جنسی بالا در برخی موارد مشکل ساز خواهد بود. لیبیدو به نیاز جنسی یا احساسات و انرژی ذهنی مربوط به رابطه جنسی اشاره دارد. اصطلاح دیگر آن "میل جنسی" است. رفتار جنسی عمیقا شخصی است و تعریف افراد نیز از میزان میل جنسی به همان نسبت متفاوت و فردی خواهد بود.

میل جنسی بالا

میل جنسی بالا

تعریف میل جنسی بالا دشوار است زیرا مبنای میل جنسی معمولی به شخص بستگی دارد و برای هرکسی متفاوت خواهد بود. میل بالا در یک فرد می تواند به معنای رابطه جنسی به تعداد پنج بار در هفته باشد، در حالی که میل بالا در شخص دیگر میل جنسی هفته ای یکبار است. عوامل بیولوژیکی مانند سطح تستوسترون و استروژن، عوامل روانی مانند سطح استرس، عوامل اجتماعی مانند روابط صمیمی از عوامل موثر بر میل جنسی هستند.

به گفته متخصصان سکسولوژیست طبیعی است که میل جنسی افراد نوسان داشته باشد و در مقاطع زمانی خاصی از روزها یا هفته ها حتی سال ها، میل جنسی بیشتر از حد معمول وجود داشته باشد. میل جنسی بالا معمولا نگران کننده نیست. تمایل بیشتر به رابطه جنسی لزوما و بطور ناگهانی رابطه را از مسیر سالم خود منحرف نمی کند. بلکه یک ویژگی انسانی است که به لحاظ شدت و ضعف از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

میل جنسی معمولی

هیچ معیاری برای اندازه گیری میل جنسی وجود ندارد. بنابراین هیچ پایه و اساس جهانی هم برای آنچه که طبیعی تلقی می شود وجود نخواهد داشت. هر شخصی میل "معمولی" خود را دارد. اما حتی معمولی بودن هم محدوده ای دارد؛ زیرا محرک های زیادی وجود دارند که می توانند باعث شوند هنجار میل جنسی شخص، کمی یا حتی زیاد، در مسیر مخالف همیشگی تغییر جهت بدهد. عواملی مانند سن و سال فرد، وضعیت رابطه یا تعاملات شخص، ریتم خواب، رژیم غذایی و ورزش، برنامه های روزانه، وضعیت کلی زندگی، وضعیت روحی و سلامت روانی، هورمون ها، داروها و سلامت جسمی.  

تخمین میزان میل جنسی بالا

چگونه می توانید بفهمید که دارای میل جنسی واقعاً بالایی هستید؟ حقیقت این است که نمی توانید. چرا که پاسخ به این سوال بستگی دارد به اینکه آیا نسبت به سال گذشته در این زمان احساس سرخوشی بیشتری می کنید؟ آیا بیش از افراد دیگر، میل جنسی داشته اید؟ آیا میل جنسی شما بیشتر از شریک زندگی شما است؟ پس از پاسخ به این سوالات که هر زمانی ممکن است تفاوت داشته باشد می توانید بگویید میل جنسی شما در واقع بالا است یا خیر. اما هیچ آزمایش تشخیصی مورد تایید با منابع موثق وجود ندارد که بتوانید بر مبنای آن، میل جنسی خود را ارزیابی دقیق بکنید. همه چیز به لحظه ای که در آن هستید بستگی دارد.  

دلایل افزایش غیر منتظره میل جنسی

چند عامل متداول برای اوج گرفتن میل جنسی و ایجاد احساس گرسنگی جنسی وجود دارد که از سطوح متفاوت هورمون ها گرفته تا شرایط محیطی و بهداشت روان متغیر است.

1. سطح پایین استرس و آرامش روان

این یکی از دلایل مهم به شمار می رود. همچنان که بالا رفتن سطح استرس معمولا با کاهش میل جنسی همراه است، عکس این ماجرا نیز قابل پیش بینی است. آرامش روان و سطوح پایین استرس یکی از عوامل افزایش میل جنسی زنان خواهد بود. ارتباط بین سطوح استرس و افسردگی با میل و رابطه جنسی در چندین پژوهش تحقیقاتی اثبات شده است. اگر در دوران آسایش روحی و استرس کم هستید میل جنسی شما افزایش می یابد. به همین دلیل است که رابطه جنسی در تعطیلات جز روتین مردم به شمار می رود.

2. ارتقاء سلامت روان

اریک ام نویسنده کتاب تسلط بر رابطه جنسی چند موقعیتی می نویسد: بزرگ شدن در خانواده بسیار سخت گیر یا قرارگرفتن تحت تاثیر مذاهب سرکوب کننده جنسی، می تواند افراد را ترغیب کند میل جنسی خود را خاموش کرده یا حداقل از آن دوری کنند. برای این دسته از افراد، مراجعه به یک درمانگر جنسی و متخصص بهداشت روان، برای حل این شرم نامتناسب منجر به ارتباط مجدد با میل جنسی آن ها می شود. سپس نتیجه می گیرد هنگامی که از سطح سلامت روان سالم برخوردار باشید بسیار طبیعی است که احساس کنید میل جنسی بیشتری دارید.

3. رابطه جنسی رضایت بخش

به لطف هورمون ها، هرچه بیشتر رابطه جنسی خوب و رضایت بخش را تجربه کنید بدن شما بیشتر هوس رابطه جنسی می کند. اگر به تازگی وارد روابط جنسی شده اید و یا مدتی است که فعالیت جنسی را آغاز کرده اید و به قدر کافی لذت بخش بوده و رضایت جنسی کسب کرده اید طبیعی است که رابطه جنسی بیشتری بخواهید.

4. ورزش بیشتر و تحرک بدنی کافی

برخی از افراد هنگامی که به طور منظم ورزش می کنند بیشتر می خواهند رابطه جنسی داشته باشند. این امر را می توان به موارد مختلفی مرتبط کرد از جمله افزایش اعتماد به نفس در نتیجه احساس خوبی که به خود دارند. کاهش استرس در نتیجه تحرک بدن و ترشح هورمون های ضداسترس، خواب بهتر به دلیل نیاز بدن بعد از تحرک به استراحت و استراحت کافی یعنی انرژی بیشتر.

5. توقف مصرف یا تعویض دارو

برخی داروها مانند داروهای ضدافسردگی، اس اس آر آی ها، یک عامل پیشگیری و منبع مسدودکننده های گیرنده بتا، باعث کاهش میل جنسی می شوند. سازگاری مناسب با این داروها می تواند منجر به میل جنسی بالاتری شود. همینطور با ترک داروهای ناسازگار می توان به نتایج مشابه رسید. یاداوری می شود بدون مشورت با پزشک، هیچ دارویی را کنار نگذارید. صرفا به دلیل کاهش میل جنسی منطقی نیست داروهای ضروری کنار گذاشته شوند.

6. چرخه قاعدگی

زنان طی چرخه قاعدگی خود در نقطه اوج میل جنسی قرار می گیرند. برای برخی از زنان این زمان معمولاً درست قبل، حین یا بلافاصله پس از تخمک گذاری خواهد بود. بنابراین میل جنسی بالا طی چرخه قاعدگی نیز طبیعی خواهد بود. 

میل جنسی مشکل ساز

میل جنسی بالا به طور بالقوه زمانی مشکل ساز می شود که منجر به فعالیت جنسی خارج از کنترل بشود؛ مانند اجبار جنسی که با عنوان بیش فعالی یا رفتار جنسی خارج از کنترل (OCSB) شناخته می شود.

1. علائم اجبار جنسی

• رفتار جنسی بر سایر زمینه های زندگی مانند سلامت، روابط، کار و غیره الویت داشته و تأثیر منفی می گذارد.

• بارها سعی کرده اید رفتار جنسی خود را محدود یا متوقف کنید اما نمی توانید.

• در مورد رفتار جنسی خود به پنهان کاری متوسل می شوید.

• احساس می کنید به رفتار جنسی خود وابسته و تحت کنترل آن هستید.

• وقتی فعالیت های دیگر را جایگزین رفتار جنسی می کنید، احساس رضایت زناشویی نمی کنید.

• از رفتارهای جنسی برای فرار از مشکلاتی مانند عصبانیت، استرس، افسردگی، تنهایی یا اضطراب استفاده می کنید.

• به دلیل رفتار جنسی در ایجاد و حفظ روابط پایدار و سالم مشکل دارید.

2. علل رفتار جنسی اجباری

علل رفتارهای جنسی اجباری هنوز به روشنی مشخص نشده است. اما برخی علل احتمالی برای شیوع و بروز آن برشمرده اند. بخشی از دلایل عبارتند از:

• رفتار جنسی اجباری ممکن است مربوط به سطوح بالای مواد شیمیایی در مغز باشد که به عنوان انتقال دهنده های عصبی شناخته می شوند (دوپامین، سروتونین و نوراپی نفرین) که به تنظیم خلق و خوی فرد کمک می کند.

• عوارض دارو: برخی از داروهای آگونیست دوپامین که برای درمان بیماری پارکینسون استفاده می شود ممکن است باعث ایجاد رفتار جنسی اجباری شود.

• شرایط سلامتی: بخش هایی از مغز که بر رفتار جنسی تأثیر می گذارد ممکن است در شرایطی مانند صرع و زوال عقل آسیب ببینند.

 میل جنسی در رده های سنی مختلف

میل جنسی به طور دقیق طبق یک جدول زمانی مشخص کار نمی کند. اما برخی تغییرات طبیعی و هورمونی وجود دارد که معمولاً در هر دهه از عمر رخ می دهد و می تواند بر میزان میل جنسی تأثیر بگذارد.

1. بلوغ

به طور کلی، اواخر نوجوانی زمانی است که بیشترین میل جنسی را می توان در افراد سراغ گرفت که این افزایش بیشتر به دلیل هورمون ها می باشد. اما این بدان معنا نیست که در این زمان مردم لذت بخش ترین زندگی جنسی خود را تجربه می کنند. به ویژه برای زنان نوجوان به دلیل مواردی مانند ایجاد شرم و کمبود اطلاعات ناشی از ایجاد محدودیت ها، می تواند یکی از کم لذت ترین دوران جنسی باشد.

2. دهه بیست

از نظر هورمونی دهه دوم زندگی زمانی است که اکثر مردم می خواهند از میل جنسی پیروی کنند. اما متخصصان می گویند این دهه نیز به دلیل تصویر بدنی که افراد درگیر آن می شوند، نحوه ارتباط گیری و مسائل مربوط به روابط بین فردی، برای افرادی که در روابط طولانی مدت و عاشقانه نیستند، جز دهه های رضایت بخش جنسی نیست.

3. دهه سی

آشکار است که استرس قاتل میل جنسی است و دهه سی معمولا دوران پر استرسی محسوب می شود. برای بسیاری به دلیل وجود بچه ها، مشغله های کاری، مسئولیت های خانه و خانواده و والدین سالخورده، دهه سی زمان پشت سر گذاشتن استرس های زیادی خواهد بود. علاوه بر این برای کسانی که باردار می شوند نوسانات هورمونی در دوران بارداری و پس از آن می تواند باعث کاهش علاقه به رابطه جنسی شود.

4. دهه چهل

برای اکثر زنان و مردان، سطح تستوسترون در این دهه کاهش می یابد که منجر به فعالیت هایی با سطح استرس کمتر و کاهش شرایط سرسام آور میشود. کاهش هورمون ها برای زنان این دهه به دلیل دوران پساقاعدگی و برای مردان به دلیل روند طبیعی پیری است. اما انچه از تجربیات محققان براورد میشود مسایلی که اغلب در این دهه وجود دارد می تواند منجر به علاقه بیشتر به رابطه جنسی و از آن مهم تر، رضایت بیشتر جنسی بشود. به عنوان مثال مسایلی مانند رهایی از نگرانی بابت  مسایل بچه ها، خروج بچه ها از خانه، بهبود احساسات زوجین نسبت به خود، افزایش راحتی و ارامش با شریک زندگی، کاهش استرس های مالی.

5. دهه پنجاه

میانگین سنی مردان برای مصرف داروهایی مانند ویاگرا ۵۳ سال است. این امر نشان می دهد بسیاری برای حفظ نعوظ در این دهه تلاش می کنند که حکایت از فعالیت جنسی می باشد. میانگین سنی زنانی که در دوران پساقاعدگی بسر میبرند ۵۱ سال است که منجر به علاقه کمتر به رابطه جنسی و خشکی واژن شود و آن ها را به تکاپوی استفاده از انواع لوبریکانت ها و محرک های ترشح واژن می اندازد. استفاده از کمک ابزارهایی مانند مرطوب کننده های واژن و روان کننده ها، درک خلاقانه تر از رابطه جنسی (دهانی، مقعدی، لمس و نوازش) می تواند این دوره را به یک دهه فوق العاده لذت بخش و غنی از ارگاسم برای زنان تبدیل کند.

6. دهه شصت و بعد از آن

مطمئناً میل جنسی در این دهه کمتر از ۴۰ سال پیش خواهد بود. اما هیچ اصول و قانون قطعی وجود ندارد که نمایانگر بدتر شدن زندگی جنسی در این دوره نسبت به دوره های قبلتر باشد. برخی از افراد در ۶۰ سالگی ازدواج می کنند و با یک شریک جدید روابط جنسی هیجان انگیزتری را تجربه می کنند. برخی دیگر در این سنین شیوه های جدیدی برای برقراری رابطه جنسی با شریک طولانی مدت خود پیدا می کنند که حتی لذت بخش تر است.

روش های مقابله با میل جنسی مشکل ساز

اگر مدام از محل کار غیبت می کنید، به شریک خود خیانت می کنید، پس انداز خود را در زمینه ابزارهای جنسی به منظور برانگیختن انگیزه های جنسی خود هزینه می کنید یا در نتیجه میل جنسی خارج از کنترل، درگیر رفتارهای خطرناک جنسی می شوید با یک مشکل روبرو هستید که قابل کنترل و درمان است. در این موارد اولین کار مشورت با یک متخصص است. آن ها به شما کمک می کنند تا برنامه ای جدید برای کنترل مجدد میل جنسی خود تنظیم کنید.

1. به عواقب انتخاب های خود دقت کنید.

درمانگران جنسی در اولین گام توصیه می کنند افراد درباره شیوه رفتارهای جنسی خود تامل کنند. میل جنسی شما تا چه میزان در زندگی شما تداخل ایجاد کرده است. آیا از این افزایش میل جنسی احساس ناراحتی و بی ارادگی برای مقاومت می کنید؟ یا آیا شریک زندگی شما بابت رفتارهای منفی جنسی شما باعث ایجاد احساس ناخوشایند یا گناه در شما می شود؟

2. تمرکز حواس را تمرین کنید.

اگر میل شدید شما به رابطه جنسی مربوط به این است که استرس جنسی را از بین ببرید، یافتن راه های دیگر که برای کاهش این استرس موثرتر هستند مانند یادگیری ریتم تنفس، استفاده از روش های تجسم و تمرینات لمسی غیر جنسی می توان بسیار کمک کننده باشد.

3. به همسرتان فشار نیاورید.

اگر میل جنسی شما افزایش یافته و شریک زندگی تغییری نکرده است به او بابت روابط جنسی فشار نیاورید. چرا که باعث می شوید همسر شما دچار احساس گناه شود که چرا علاقه چندانی به رابطه جنسی ندارد. از طرفی شما از اینکه همسر خود را مدام سرزنش می کنید ناراحت و درمانده خواهید شد. در هر دو حالت رابطه مشترک به خطر می افتد.

  • منبع
  • هنر زندگی

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید