امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 276304
۳۶۱۱
۱
۰
نسخه چاپی

فک پلمپ چیست؟ | مجازات شکستن پلمپ چیست؟

فک پلمپ چیست؟ | مجازات شکستن پلمپ چیست؟

فک پلمپ چیست؟

بسیاری از افرادی که در واحد های صنفی مشغول کسب و کار می‌باشند، مسلما نام اصطلاحات حقوقی همچون: مجازات شکستن پلمپ و فک پلمپ و…. را شنیده اند. فک پلمپ جز اصطلاحات قانونی می‌باشد که امروزه کاربرد بسیار زیادی دارد و کسانی که به آن بی توجهی می‌کنند و قوانین را زیر پا میگذارند مجازات خواهند شد.

معنای دقیق فک پلمپ یعنی بدست آوردن اجازه‌ی قانون برای از بین بردن پلمپ مکانی پس از تعطیل شدن و بستن مکانی با هدف عدم فعالیت آن می‌باشد.

 فک پلمپ واحدهای صنفی پس از صدور پروانه کسب و یا پس از گذشت یک هفته از تاریخ پلمپ در صورت تشکیل پرونده در اتحادیه و ارائه مدارک مربوط توسط متقاضی به اتحادیه توسط نیروی انتظامی انجام می­ گردد.

برای فک پلمپ واحد های صنفی اصولا باید مراحل قانونی زیر طی شود:

- پس از صدور پروانه کسب ،امکان فک پلمپ وجود دارد.

- یا پس از گذشت یک هفته از تاریخ پلمپ در صورت تشکیل پرونده در اتحادیه این امکان بوجود می آید.

- ارائه مدارک مربوط توسط متقاضی به اتحادیه باید انجام شود.

در رابطه با شرط سوم، بهترین اقدام از جانب صاحب ملک و شغل آن می‌باشد که بدهی مالی اش را پرداخت کند و یا آنکه قوانینی را که زیر پا گذاشته است، رعایت کند و درخواست بازگشایی مجدد واحد صنفی اش را از مراجع قانونی درخواست کند و از اقداماتی همچون شکستن پلمپ خودداری کند، چرا که مجازات شکستن پلمپ در قانون جزای کشور ما پیش بینی شده است.

اصولا عملیات فک پلمپ توسط نیروی انتظامی، پس از گذراندن مراحل بالا انجام می‌شود و افراد اجازه‌ی شکستن پلمپ بدون اجازه ی قانون را ندارند، مگر نه مجازات شکستن پلمپ شامل حال آنان خواهد شد.

مجازات شکستن پلمپ چیست؟

بر اساس ماده ۵۴۳ قانون مجازات اسلامی هر گاه محلی یا چیزی بر حسب امر مقامات صالح رسمی مهر یا پلمپ شده باشد و کسی عالماً و عامداً آن‌ها را بشکند یا محو نماید یا‌عملی مرتکب شود که در حکم محو یا شکستن پلمب تلقی شود مرتکب به حبس از سه ماه تا دو سال محکوم خواهد شد. در صورتی که مستحفظ آن مرتکب شده باشد به حبس از یک تا دو سال محکوم ‌می‌شود و اگر ارتکاب به واسطه اهمال مستحفظ واقع گردد مجازات مستحفظ یک تا شش ماه حبس یا حداکثر (۷۴) ضرب شلاق خواهد بود.

  • منبع
  • وکلای دادگستر
  • وکلای بازرگان

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید