امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 281980
۹۰۴
۱
۰
نسخه چاپی

اطلاعات مهم که باید در مورد ارتباط کلامی بدانید

ارتباط کلامی استفاده از کلمات برای به اشتراک گذاری اطلاعات با افراد دیگر است. بنابراین می تواند شامل ارتباط گفتاری و کتبی باشد. با این حال، بسیاری از مردم از این اصطلاح برای توصیف ارتباطات گفتاری استفاده می کنند.

اطلاعات مهم که باید در مورد ارتباط کلامی بدانید

ارتباط کلامی چیست؟

ارتباط کلامی هر ارتباطی است که از کلمات برای به اشتراک گذاری اطلاعات با دیگران استفاده می کند. این کلمات ممکن است به صورت گفتاری و نوشتاری باشد. کات زیادی درمورد مهارت ارتباطی کلامی وجود دارد. آن ها از موارد آشکار (قادر به صحبت صریح، یا گوش دادن) تا ظریف تر (مانند تأمل و روشن) متغیر است.

یادآوری این نکته حائز اهمیت است که ارتباط کلامی مؤثر نمی تواند کاملاً از ارتباطات غیر کلامی جدا شود: برای مثال زبان بدن، تن صدا و بیان صورت. وضوح گفتار، آرام و متمرکز ماندن، مودب بودن و پیروی از برخی از قوانین اساسی آداب و معیارها به روند ارتباط کلامی کمک خواهد کرد.

آغاز ارتباط

در بسیاری از برخوردهای بین فردی، چند دقیقه اول بسیار مهم است. برداشت اول تأثیر چشمگیری در موفقیت ارتباطات بیشتر و آینده دارد.  وقتی برای اولین بار با کسی ملاقات می کنید، بر اساس نحوه نگاه، صدا و رفتار و همچنین هر آنچه ممکن است در مورد آن ها از افراد دیگر شنیده باشید، تصور فوری از آن ها ایجاد می کنید. این برداشت اول حداقل تا حدودی ارتباطات آینده شما را تشکیل می دهد.

به عنوان مثال، وقتی با کسی ملاقات کردید و صحبت آن ها را می شنوید، در مورد پیشینه آن ها و احتمالاً سطح توانایی و درک آن ها داوری می کنید. این ممکن است بر نحوه ی ارتباط شما تاثیر بگذارد. برای مثال اگر لهجه خارجی را می شنوید، ممکن است تصمیم بگیرید که به زبان ساده تری صبحت کنید تا فهم برای طرف مقابل سده تر باشد.

شما همچنین ممکن است درک کنید که برای اطمینان از درک آنچه آن ها به شما می گویند، باید با دقت بیشتری گوش کنید. البته برداشت اول شما ممکن است بعداً مورد بررسی قرار گیرد. باید اطمینان حاصل کنید که هنگامی که اطلاعات جدیدی در مورد مخاطب خود دریافت می کنید و با بهتر آشنا شدن با آن ها، فکر خود را به روز کنید.

مهارت های اساسی ارتباط کلامی

صحبت کردن و شنیدن مؤثر

صحبت کردن مؤثر شامل سه زمینه اصلی است: کلماتی که شما انتخاب می کنید، نحوه بیان آن ها و چگونگی تقویت آن ها با سایر ارتباطات غیر کلامی. همه این ها در انتقال پیام شما و نحوه دریافت و درک مخاطبان شما تأثیر دارد. ارزش دارد که انتخاب کلمات خود را با دقت در نظر بگیرید. احتمالاً حتی در بحث در مورد همان موضوع ، لازم است که در موقعیت های مختلف از کلمات مختلف نیز استفاده کنید.

به عنوان مثال، آنچه شما به یک همکار نزدیک می گویید با نحوه ارائه یک موضوع در یک کنفرانس بزرگ بسیار متفاوت خواهد بود. نحوه صحبت کردن شامل تن صدا و سرعت صحبت کردن شماست. مانند ارتباطات غیر کلامی به طور کلی، این پیام ها را برای مخاطبان شما ارسال می کند، مثلاً درباره میزان علاقه و تعهد شما، یا اینکه آیا از واکنش آن ها عصبی هستید. گوش دادن فعال یک مهارت مهم است.

با این حال، وقتی ارتباط برقرار می کنیم، با توجه به آنچه می خواهیم بگوییم از گوش دادن به شخص دیگر ، انرژی بیشتری صرف می کنیم. گوش دادن موثر برای برقراری ارتباط کلامی خوب ضروری است. چندین روش وجود دارد که می توانید اطمینان حاصل کنید که شما به طور مؤثر گوش می دهید. این موارد شامل:

• آماده گوش دادن باشید. بر روی سوال طرف مقابل متمکز شوید، و نه در نحوه پاسخ دادن به آن.

• یک ذهن باز داشته باشید و از قضاوت در مورد خود را کنار بگذارید.

• بر جهت اصلی پیام پیام گوینده متمرکز شوید. سعی کنید بطور گسترده آنچه را که سعی در گفتن دارند، و همچنین جزئیات کلماتی که از آن ها استفاده می کنند بفهمید.

• در صورت امکان از حواس پرتی جلوگیری کنید. به عنوان مثال، اگر سر و صدای زیادی در اطراف وجود دارد، ممکن است پیشنهاد کنید که برای صحبت کردن به جایی دیگر بروید.

• هدفمند باشید.

• سعی نکنید در حالی که شخص دیگر در حال ارائه اطلاعات است، به سؤال بعدی خود فکر کنید.

• سعی کنید از تصویر کلی و کلیه اطلاعاتی که در اختیار دارید استفاده کنید.

• صحبت را کلیشه ای نکنید. سعی کنید اجازه ندهید که تعصبات مربوط به، جنسیت، قومیت، لهجه، طبقه اجتماعی، ظاهر و یا لباس در آنچه گفته می شود دخالت کند.

بهبود ارتباط کلامی

تعدادی ابزار و تکنیک وجود دارد که می توانید از آن ها برای بهبود اثربخشی ارتباط کلامی خود استفاده کنید. این ها شامل تقویت، تأمل، روشن شدن و سؤال است.

استفاده از کلمات دلگرم کننده در کنار حرکات غیر کلامی مانند تکان های سر، بیان گرم صورت و حفظ تماس چشمی است.

همه این ها به ایجاد ارتباط موثر کمک می کند و بیشتر باعث تقویت صراحت در دیگران می شود. استفاده از تشویق و تقویت مثبت می تواند:

• تشویق دیگران به مشارکت در بحث (به ویژه در کار گروهی).

• به آنچه دیگران می گویند علاقه نشان دهید.

• راه را برای توسعه و یا حفظ رابطه برقرار کنید.

• کمرویی یا عصبی بودن را در خودمان و دیگران کاهش دهیم.

سوال کردن

سؤال کردن موضوع مهم و گسترده ای است که چگونه ما از دیگران در مورد موضوعات خاص اطلاعات کسب می کنیم. سؤال کردن یک روش اساسی برای روشن کردن مناطقی است که نامشخص هستند یا درک شما را آزمایش می کنند. این همچنین می تواند شما را قادر سازد صریحاً از دیگران حمایت کنید.

در سطح اجتماعی تری، سؤال کردن نیز یک تکنیک مفید برای شروع مکالمات، جذب کسی به مکالمه یا ساده نشان دادن علاقه است. بنابراین پرسشی مؤثر از عناصر اساسی ارتباط کلامی است.

سوالات بسته و محدود

سوالات بسته فقط به دنبال پاسخ یک یا دو کلمه ای هستند (اغلب به سادگی “بله” یا “نه”). بنابراین آن ها دامنه پاسخ را محدود می کنند. دو نمونه از سوالات بسته عبارتند از:

“امروز با ماشین بیرون آمدید؟” و “دیروز بازی فوتبال را دیدید؟” این نوع سؤال ها به سؤال کننده اجازه می دهد تا بر ارتباطات نظارت داشته باشد. این اغلب نتیجه دلخواه در هنگام تلاش برای تشویق ارتباط کلامی نیست، بنابراین بسیاری از افراد سعی می کنند بیشتر اوقات روی استفاده از سؤالات باز تمرکز کنند. با این وجود سوالات بسته می تواند برای تمرکز بحث و به دست آوردن پاسخ های روشن و مختصر در صورت لزوم مفید باشد.

سوالات باز

سؤالات باز خواستار بحث و توضیح بیشتر است. بنابراین آن ها دامنه پاسخگویی را گسترش می دهند. به عنوان مثال، شما چه چیزی را می خواهید از این بحث به دست بیاورید؟

پاسخ به سؤالات باز، مدت زمان بیشتری طول خواهد کشید، اما آن ها به فرد دیگر دامنه بیشتری برای بیان خود می دهند و مشارکت در گفتگو را تشویق می کنند.

تامل کردن

تأمل، فرآیند فرصت به شخص دیگر است که درک شما از آنچه گفته شده است. تأمل کردن یک مهارت تخصصی است که اغلب در مشاوره استفاده می شود ، اما می تواند برای طیف گسترده ای از زمینه های ارتباطی نیز به کار رود و یک مهارت مفید برای یادگیری است.

  • منبع
  • نمکستان

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید