امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 277261
۱۴۹۵
۱
۰
نسخه چاپی

مهمترین راه های افزایش انگیزه که هر کسی باید بداند

مهمترین راه های افزایش انگیزه که هر کسی باید بداند

راه های افزایش انگیزه

آیا از راه های افزایش انگیزه آگاهی دارید؟ انگیزه محرک انسان برای انجام کار و فعالیت است و او را برای رسیدن به اهداف یاری می‌دهد. بی‌انگیزگی و بی‌حوصلگی با وجود مشغله‌های زندگی روزمره بسیار شایع است و مانعی جدی بر سر راه موفقیت محسوب می‌شود. بسیاری از افراد به دنبال راه‌های سریع ایجاد انگیزه در خود هستند. توجه داشته باشید که انگیزه در انسان به طور طبیعی وجود دارد اما میزانی از آن که فرد را برای کار و فعالیت آماده می‌کند، به تمرین و تلاش و تغییر باورها و افکار بستگی دارد.

حتی با­ انگیزه­‌ترین و جاه­‌طلب‌­ترین افراد هم گاهی برای رسیدن به اهداف خود به مشکل بر­می‌­خورند و بی‌حوصله می‌شوند. خبر خوب این است که در اغلب اوقات خودمان می­‌توانیم علت رکودمان را بفهمیم. خبر خوب بعدی اینکه راه‌­هایی هم برای خلاص شدن از شر رکود و برای ایجاد انگیزه وجود دارد.

1- خودتان را بشناسید

سعی کنید فارغ از مقایسه با دیگران خود واقعی­تان را بشناسید. باید بدانید چه چیزهایی باعث خوشحالی شما می‌­شود تا در زمان بی­‌حوصلگی از آن­‌ها استفاده کنید. همچنین باید نقاط ضعف خود را بدانید و آن­‌ها را بدون سرزنش­ کردن خود، بپذیرید.

2- علت رکودتان را پیدا کنید

علل بروز رکود در زندگی شما ممکن است یکی از موارد زیر باشد:

- از انجام کاری که می­‌دانید مجبور به انجام آن هستید، می‌­ترسید. انجام این کار را به تعویق می‌­اندازید چون در حقیقت از آن کار خوشتان نمی­‌آید.
- خسته­‌اید. جای غذای خوب، خواب کافی و ورزش در زندگی شما خالی است یا اینکه بیمار هستید و حال و روز درست و حسابی ندارید.
- اعتماد به نفس شما پایین است. می­‌ترسید از منطقه‌ی آسایش خود خارج شوید و خود را به چالش بکشید.
- وسط انجام یک پروژه هستید. از آن پروژه­‌هایی که اول برای انجام‌­اش هیجان داشته‌­اید، ولی حالا که به سخت‌­ترین قسمت، یعنی میانه­‌ی پروژه رسیده­‌اید، هیجان خود را از دست داده­‌اید و هنوز تا رسیدن به ته پروژه راه زیادی در پیش دارید.

3- هدفمند باشید

هدف نقش اساسی در پیدایش انگیزه دارد. طبیعتا زمانی که هدف وجود نداشته‌باشد نیازی هم وجود ندارد و انگیزه معنای خود را در این شرایط از دست می‌دهد. سعی کنید در اولین فرصت متناسب با علائق، استعدادها و توانایی‌های خود هدف مناسبی تعیین کنید.

یادتان باشد که اهداف باید منطقی باشند. پیشنهاد می‌­کنیم ابتدا با اهداف کوچک و قابل دسترس شروع کنید. برای مثال ابتدا می‌توانید هدف خود را بر روی خواندن یک کتاب مفید تنظیم کنید

4- آهنگ های انگیزه بخش گوش دهید

همیشه در گوشی همراه خود لیستی از آهنگ های انگیزشی نیز داشته باشید تا زمانی که انرژی و انگیزه تان برای ادامه دادن کاهش یافت، آن‌ها را گوش دهید. این روش روحیه شما را تغییر میدهد.

به جای آهنگ، می‌توانید از پادکست های انگیزشی نیز استفاده کنید. پادکست هایی که به شما انگیزه میدهند و حال تان را خوب می کنند. حتی می‌توانید از صوت های سخنرانی های انگیزشی نیز استفاده کنید. پیشنهاد می کنم به پیاده روی بروید و با گوش دادن به آهنگ ها و پادکست ها، انگیزه خود را افزایش دهید.

5- میزان پیشرفت خود را بررسی کنید

سعی کنید در زمان­‌های استراحت به پیشرفت­‌های خود فکر کرده و به اراده­‌تان افتخار کنید. حتی اگر گاهی از برنامه عقب ماندید با مهربانی از خود انتقاد کنید. سرزنش مهم­ترین عامل پذیرش ناتوانی است.

6- وقتی خسته‌اید، مواظب سلامتی خود باشید

بعضی روزها، به خود استراحت بدهید. بعضی روزها ورزش کنید. بعضی روزها هم فقط با فاصله گرفتن از فضای کار و کمی هواخوری، حالتان بهتر می‌شود. ببینید اخیرا عادت‌های شما به چه صورتی بوده است. آیا استراحت کافی داشته‌اید؟ غذاها و نوشیدنی‌های سالم مصرف کرده‌اید؟ به تازگی مبتلا به بیماری خاصی شده‌اید که باعث شود احساس کسالت کنید؟ دقت کنید که در این مدت اخیر چطور از بدن خود مراقبت کرده‌اید؛ توجه به حفظ سلامتی می‌تواند در عبور از رکود و ایجاد انگیزه به شما کمک کند.

7- هر وقت احساس کمبود اعتماد به نفس کردید، به این فکر کنید که چرا به توانایی­‌های خود شک دارید.

آیا با افکار منفی دست به یقه هستید؟ یک اتفاق یا اظهار نظر منفی به تازگی زندگی را برایتان زهرمار کرده است؟ خودتان را با بقیه‌ی آدم‌­ها مقایسه می­‌کنید؟ وقتی افکار منفی از سر و کول مغزتان بالا می­‌روند، پیش خودتان از خودتان تعریف و تمجید کنید یا کمی به خودتان استراحت بدهید و سعی کنید از زندگی لذت ببرید.

8- وقتی به میانه­‌ی راه رسیدید، ثابت قدم بمانید

وقتی برنامه‌ریزی می‌­کنید که به هدفی معین دست پیدا کنید، معمولا اول راه حفظ انگیزه و حرکت رو به جلو کار ساده‌­ای است. در ابتدای راه، وقتی به نتایج نهایی کار فکر می­‌کنید و شور و شوق و افکار مثبت به ذهن‌تان می­‌آیند. در انتهای راه هم حفظ انگیزه کار بسیار آسانی است. وقتی به انتهای راه نزدیک می‌­شوید، دیدن نقطه­‌ی پایان شما را هیجان‌­زده می­‌کند و باعث حرکت رو به جلو می‌­گردد.

میانه‌­ی راه سخت­‌ترین قسمت راه است. در میانه­‌ی راه، اگرچه هیجان اولیه از بین رفته است، اما هنوز برای رسیدن به هدف نهایی راه زیادی باید رفت. تازه در میانه­‌ی راه است که شما می‌فهمید برای اتمام راه چقدر زحمت و زمان نیاز دارید. در این وضعیت، ناامید می‌شوید و گاه و بی‌­گاه برای خارج شدن از ناحیه‌آسودگی و حرکت رو به جلو به مشکل برمی‌خورید.

در میانه­‌ی راه، به این فکر کنید که از اول اصلا چرا وارد این راه شدید؟ علل شخصی، منطقی و مهمی که باعث شدند بخواهید به این هدف برسید چه بودند؟ اغلب به یاد آوردن همین «چراها» به ما کمک می‌کنند وقتی دچار رخوت می‌شویم بار دیگر انگیزه پیدا کنیم.

در این حال، به این حرف کنفُسیوس، فیلسوف چینی، فکر کنید: «مهم نیست چقدر کند حرکت می‌کنید، مهم این است که از حرکت کردن باز نایستید.» وقتی به میانه‌­ی راه رسیدید به حرکت رو به جلو ادامه دهید. خودتان را متعهد کنید که در روز برای رسیدن به هدفتان کاری، هرچند کوچک، انجام دهید.

9- ازمسیر لذت ببرید و مثبت اندیش باشید

در مسیر عمل به برنامه‌های خود لذت کافی را ببرید و سعی کنید نقاط مثبت خود را به یاد داشته باشید. تمام انرژی و حواس خود را در زمان حال و برای رسیدن به اهداف متمرکز کنید. افکار خود را بر این باور متمرکز کنید که نتیجه به هر حال حاصل می‌شود؛ آنچه که اهمیت دارد لذت از مسیر رسیدن است.مسئولیت پذیری و تعهد در عمل به برنامه را در خود تقویت کنید.

10- به یاد داشته باشید که رکود تا ابد ادامه نخواهد داشت و بلافاصله برای رهایی از رکود اقدام کنید

با قدم‌­های کوچک شروع به حرکت به سمت هدف خود کنید. به یاد داشته باشید که استقامت و استواری می­‌تواند شانس رسیدن شما به موفقیت را چندین برابر کند. یادتان باشد، راه رسیدن به موفقیت پر از پستی و بلندی است. حرکت رو به جلو در شرایطی که انگیزه‌ی خود را از دست داده­‌اید کمک می­‌کند تا بر ترس‌­های خود غلبه کنید، از منطقه‌ی آسایش خارج شوید و افکار منفی را از خود دور کنید. هر قدمی که در این شرایطِ سخت به سمت جلو برمی­‌دارید کمک می­‌کند تا حس اعتماد و توانمندی در شما تقویت شود و مثل تکانه­‌ای است که شما را به سمت خروج از رکود هل می‌دهد.

هرگاه در زندگی برای رسیدن به هدفی برنامه‌­ریزی ­کنید، قطعا با مشکلات و سختی‌­هایی روبه‌رو خواهید شد. این مشکلات و سختی‌­ها باعث می‌­شوند انگیزه­‌ی خود را از دست بدهید و با سر وارد رکود و رخوت شوید. در این شرایط، غلبه بر مشکلات و تلاش برای خروج از رکود کمک می­‌کند تا به موفقیت بلندمدت خود دست پیدا کنید. وقتی بفهمید که می­­‌­توان در روزهای بد و سخت به خود انگیزه داد، در­خواهید یافت که در آینده با مشکلات سخت­‌تر چطور باید دست و پنجه نرم کنید.

هر آدمی در دوره­‌ای از زندگی دچار رکود می­‌شود. درک علت از دست دادن انگیزه و اقدام برای رهایی هرچه سریع­‌تر از شر این رکود، کمک می­‌کند تا به موفقیت‌­های بزرگی که در انتظار شما هستند، دست پیدا کنید.

11- بلند پرواز باشید

اگر نهایت توقع شما از تحصیلات دیپلم باشد، قطعا نمی‌توانید پزشک خوبی شوید. اگر نهایت توقع شما از درآمد رفع مایحتاج روزمره باشد هم، نمی­‌توانید انسان ثروتمندی باشید و چنانچه نهایت توقع شما از ازدواج، تکرار چرخه نسل بشری و همرنگی با جماعت باشد، قطعا نمی‌­توانید همسر موفقی باشید و شریک زندگی خود رابطه موفقیت آمیزی برقرار کنید. بنابراین بلند پروازی به شما کمک می‌کند تا انگیزه‌ی خود را افزایش دهید.

12- علل رفتارها و اعمال خود توجه کنید

سعی کنید مدام از خودتان درباره علل رفتارهایی که انجام می­‌دهید سوال کنید، این باعث می­‌شود بتوانید از انجام کارهای بیهوده خودداری کرده و وقت و انرژی خود را برای انجام اعمال مهمتر ذخیره کنید.

13- در لحظه زندگی کنید

بسیاری از انرژی روزمره افراد در افسوس گذشته یا اضطراب آینده به هدر می‌رود، این درحالی است که اگر وقت و انرژی خود را صرف بهره برداری هرچه مفیدتر از لحظه کنونی کنید، آینده روشن تری در انتظارتان خواهد بود.

14- زندگی و مشکلات آن را بپذیرید

آبراهام مزلو، روانشناس انسان گرای مشهور، در نظریه خود ویژگی­‌هایی را برای افراد خودشکوفا و موفق بیان می­‌کند که یکی از آن­ ویژگی­‌ها پذیرش است. پذیرش به این معنا نیست که هر بلایی به سرتان می­‌آید را قبول کنید و خود را ناتوان بدانید.

شما ملزم هستید که برای بهبود شرایط همواره تلاش کنید، اما گاهی اوضاع از دست شما خارج می‌­شود و تقلای بیش از اندازه بیهوده است و صرفا موجب خستگی، اتلاف وقت و ناامیدی می‌شود. پس واقعیات غیرقابل تغییر را بپذیرید.

15- موفقیت های گذشته را به یاد آورید

اگر از شروع اهداف خود ترس دارید و به همین دلیل امروز و فردا می کنید، باید خاطرات خوب گذشته و موفقیت هایی که به دست آورده اید را به یاد آورید تا برای حرکت و شروع انگیزه به دست آورید.

اگر گمان می کنید که در زندگی هیچ موفقیتی به دست نیاورده اید، سخت در اشتباهید. هیچ فردی نیست که در زندگی خود موفقیت نداشته باشد.

به روزهای خوب گذشته فکر کنید، به این فکر کنید که در چه زمان هایی و برای چه اتفاقاتی از صمیم قلب خوشحال و از خودتان راضی بوده اید. با این روش به راحتی می‌توانید موفقیت های خود را پیدا کنید. از دیگران نیز می‌توانید کمک بگیرید. برای مثال از والدین خود بپرسید که چه زمانی به شما افتخار کرده اند.

توصیه می کنیم حتما لیستی از موفقیت های خود بنویسید و سعی کنید لیست تان را طولانی تر کنید تا بتوانید انگیزه بیشتری به دست آورید.

16- قانون 5 دقیقه را بیاموزید

اغلب افراد دوست دارند در انجام کارهای خود موفق باشند و به زندگی که آروزیش را دارند برسند. اما انگیزه ندارند تا کاری را شروع کرده و به سرانجام برسانند. مدام بهانه می‌آورند که مهارت کافی ندارم، وقت ندارم، خسته ام و…. این گونه افراد تمام زمان و عمر خود را تلف می کنند.

برای جلوگیری از این اتفاق از قانون 5 دقیقه کمک بگیرید. انجام هر کاری که شروع آن برای تان سخت و طاقت فرساست، به خود بگویید که حاضرید تنها 5 دقیقه آن کار را انجام دهید. مطمئن باشید انجام آن را ادامه داده و به مرور برای انجام آن برنامه ریزی می کنید.

لیستی از کارهایی که دوست دارید انجام دهید ولی انگیزه برای انجام آن ندارید را بنویسید، برای مثال ورزش کردن و یا کتاب خواندن. همین الان بلند شوید و 5 دقیقه ورزش کنید و یا 5 دقیقه چند صفحه از یک کتاب را بخوانید. لازم نیست از کارهای بزرگ و دور از دسترس شروع کنید.

17-  آینده دور را تصور کنید

مشکلات و چالش های زیادی بر سر راه تان وجود دارد که به راحتی شما را از ادامه مسیر منصرف می کند. برای اینکه بتوانید از این اتفاق جلوگیری کنید، لازم است که افق های دور و آینده خود را تصور کنید. با این کار علاوه بر افزایش انگیزه، حال تان نیز بهتر شده و در مقابل مشکلات و چالش ها مقاوت می کنید.

سعی کنید همیشه آینده ای که دوست دارید را تصور کنید. تصور کنید که دوست دارید در سنین بالاتر به چه موفقیت هایی دست یافته و چگونه زندگی داشته باشید.

حتما روی برگه ای کاغذ بنویسید تا زمانی که انگیزه تان کاهش می‌یابد، بتوانید آن را مرور کنید و دوباره انگیزه بگیرید. این کار به شما کمک می کند که بتوانید به این سوال پاسخ دهید که چگونه در زندگی خود انگیزه درونی پیدا و یا ایجاد کنیم .

18- وقتی از انجام کاری می­‌ترسید، طوری برنامه‌­ریزی کنید که نتوانید از زیر انجام دادنش در بروید

ثلا فرض کنید که تصمیم می­‌گیرید صبح‌­ها ورزش کنید. برای اینکه بتوانید بر نفس امّاره­‌ی خود غلبه کنید، لباس‌­های ورزش را کنار تخت­خواب‌تان بگذارید تا صبح کله‌­ی سحر که بیدار شدید، با لباس‌­ها چشم در چشم شوید. برای محکم‌­کاری، با دوستان خود قرار بگذارید تا در باشگاه همدیگر را ببینید. دوستی با یک آدم مسئولیت­‌پذیر انگیزه‌­ی رسیدن به موفقیت را در شما بالا می‌­برد.

19- قانون 5 ثانیه را فراموش نکنید

همیشه گمان می کنیم که برای انجام هر کاری وقت داریم و آن را به تعویق می‌اندازیم. برای مثال قصد داریم تنها کار کوچکی مانند ظرف شستن انجام دهیم و مدام در آن تعلل می کنیم، یا حتی صبح زود از خواب بیدار شویم، درس بخوانیم، ورزش کنیم و هزاران کار دیگری که با انجام ندادن شان، تنها ذهن خود را مشغول می کنیم.

قانون 5 ثانیه به شما کمک می کند تا به راحتی با این تفکر مبارزه کنید. تنها باید برای انجام هر کاری از 5 تا 1 بشمرید و به 1 ثانیه نرسیده از جا بلند شده و آن کار را انجام دهید.

همه ما امروزه با وجود شبکه های اجتماعی ترجیح میدهیم به جای استفاده مفید از زمان و انجام کارهای ضروری، وقت خود را ساعت ها تلف کنیم. پس بیایید از امروز به خودمان قول بدهیم که با قانون 5 ثانیه، گوشی همراه خود را رها کنیم و به کارهای مهمتر برسیم.

20- تحرک کافی داشته باشید

اگر در تمام طول روز در حال کار کردن و فعالیت هستید، حتما زمان هایی را به تحرک و ورزش کردن اختصاص دهید تا انرژی و انگیزه تان از بین نرود.

برنامه ریزی کنید که هر دو ساعت یک بار از کار خود دست بکشید و چند حرکت کششی انجام دهید تا انرژی بگیرید. این کار علاوه بر افزایش انرژی و انگیزه، سلامت شما را نیز تضمین کرده و از آرتروز، چاقی، تنبلی و… جلوگیری می کند.

21- به اطرافیان خود دقت کنید

مهمتر از هر چیز این است که به دوستان و نزدیکان خود توجه کنید و افرادی را انتخاب کنید که برای رسیدن به اهداف تان مشوق شما باشند، نه مانع و سد. این نکته را هرگز فراموش نکنید که شما میانگین 5 نفری هستید که بیشترین مراوده را با آن‌ها دارید.

ابتدا سعی کنید انگیزه خود را افزاش داده و به اهداف تان برسید تا بتوانید به دیگران نیز کمک کنید که بدانند چگونه می‌توانیم در خود انگیزه درونی را پیدا و یا ایجاد کنیم . شما می‌توانید در این راه به دیگران کمک کنید، زیرا مسیر موفقیت را طی کرده اید.

سعی کنید با افرادی دوست شوید و رفت و آمد کنید که فکر های بزرگی دارند و به عبارت بهتر بزرگ فکر می کنند. مراوده با این گونه افراد به شما انگیزه میدهد.

اما اگر با افرادی رفت و آمد کنید که همیشه از همه چیز ناراضی هستند و فکر می کنند که با شرایط الان هیچ کاری نمی‌توان انجام داد و رسیدن به اهداف غیر ممکن است، شما نیز مانند آن‌ها فکر می کنید.

بنابراین توصیه می کنم که رفت و آمد با این گونه افراد را محدود کرده و به مرور از بین ببرید و دوستان بهترین را جایگزین شان کنید.

22- با ترس های خود رو به رو شوید

این موضوع کاملا طبیعی است که برای شروع هر کاری اندکی ترس داشته باشیم. این ترس لازم است زیرا باعث می‌شود برای انجام هر کاری از قبل فکر و برنامه ریزی کنیم. اما اگر این ترس به گونه ای باشد که ما را و از حرکت باز دارند و مانع ما باشد، امری طبیعی نیست. باید با این ترس خود مبارزه کنید ت به موفقیت برسید.

ابتدا لیستی از ترس های خود بنویسید، مانند ترس از شکست، ترس از ورشکستگی، ترس از مورد تمسخر قرار گرفتن، ترس از قضاوت شدن و…. تمام ترس های خود را بنویسید.

سپس برای هر کدام از ترس های خود چاره ای بیاندیشید. برای این کار می‌توانید مطالعه کنید، از دیگران مشورت کنید، سراغ افرادی بروید که کارهایی مشابه شما نجام داده اند، مشاوره بگیرید و…. به عبارتی تمام جوانب کار را بسنجید تا ترس هایتان به مرور کاهش یابد.

23- اهداف تان را خُرد کنید

برای اینکه بتوانید راحت تر به اهداف خود برسید، لازم است که ابتدا آن را خورد کرده و به اهداف کوچکتر تقسیم کنید. این کار باعث می‌شود تا سریع تر، با انگیزه بیشتر و با ترس کمتری فعالیت ها و کارهای خود را شروع کنید. از همه مهمتر نیز این است که با به دست آوردن موفقیت های کوچک و آسان تر، انگیزه بیشتری برای ادامه دادن به دست می‌آورید.

ابتدا مهمترین هدف خود را انتخاب کنید و سپس لیستی از کارهایی که باید برای رسیدن به آن انجام دهید را بنویسید واولویت بندی کنید. انجام هر کدام از کارها را مانند یک هدف در نظر بگیرید و برای تک تک آن‌ها برنامه ریزی کنید تا بتوانید کارها را به بهترین شکل ممکن انجام دهید و سریع تر به هدف اصلی خود برسید.

24- هیچ وقت برای شروع دیر نیست

زمانی که به بعضی از افراد می‌گوییم که کاری را شروع کن، برای رسیدن به اهدافت تلاش کن، زندگی ات را تغییر بده و…، در اغلب مواقع با این برخورد رو به رو می‌شویم که دیگه برای شروع دیر است، سنم بالا رفته، درآمد و استقلال مالی ندارم، درگیر خانه داری و فرزندانم هستم و هزاران هزار بهانه دیگر.

این دید شما را از بسیاری از مسائل مهم زندگی تان باز می‌دارد و اجازه نمیدهد تا به اهداف و برنامه هایی که در زندگی دارید برسید.

دید خود را تغییر دهید که هیچ وقت برای شروع کارها و رسیدن به اهداف تان دیر نیست و هیچ ارتباطی به سن بالا و… ندارد. باور کنید که تمام این‌ها بهانه هایی است برای تلاش نکردن. ذهن ما راحت طلب است و دوست دارد آسان ترین راه را انتخاب کند.

25- برای تنبلی خود، جریمه در نظر بگیرید

ترس از جریمه شدن و تنبیه همیشه در ما وجود دارد و نمی‌توان منکر آن شد. کاری به ریشه این نوع ترس نداریم ولی می‌توانیم به آن با دید مثبت نگاه کنیم تا تمام تلاش خود را برای جریمه و یا تنبیه نشدن به کار ببریم.

قبل از شروع هر کاری به خود بگویید که اگر این کار را در زمان مقرر به پایان نرساندم، باید جریمه بشوم. اگر بتوانید جریمه نقدی برای خود در نظر بگیرید، بهتر است زیرا هیچ کدام از ما دوست نداریم پول و سرمایه خود را از دست بدهیم، هر چند که اندک باشد.

26- به خودتان پاداش دهید

حتما هر از چند گاهی برای موفقیت هایی که به دست می‌آورید، به خودتان پاداش دهید. هر چند موفقیتی که به دست آورده اید کوچک باشد. پاداش گرفتن چه از خود و یا دیگری به شما انگیزه لازم برای طی کردن میسر و گرفتن پاداش های بیشتر را میدهد.

اگر فردی از شما پرسید که چگونه می‌توانیم در خود انگیزه درونی را پیدا و یا ایجاد کنیم ، آسان ترین و بهترین راه حل این است که به آن‌ها بگویید برای رسیدن به موفقیت های کوچک به خود پاداش دهند.

برای اینکه برای رسیدن به اهداف خود موفق تر و پر انرژی تر باشید، پیشنهاد می کنم برای خود پاداش معینی را در نظر بگیرید، مانند خرید کتاب، لباس، وسایل مورد نیاز و…. حتما لازم نیست برای هر موفقیت پول زیادی خرج کنید، تنها کافی است خودتان را به یک فنجان قهوه و یا چایی دعوت کنید.

27- عوامل انگیزه بخش را در مقابل خود قرار دهید

با دیدن و خواندن مطالبی که به ما انگیزه لازم برای حرکت میدهند، ذهن مان باور می کند که به طور حتم به موفقیت رسیده و می‌توانیم به جایگاه دلخواه خود در زندگی فردی و اجتماعی برسیم.

در راستای اهداف و برنامه هایی که دارید، جملات انگیزه بخش و یا تصویر آن هدفی که دوست دارید به آن برسید را در گوشی همراه، دسکتاپ سیستم تان و یا روی دیوار اتاق تان قرار دهید تا مقابل چشم تان باشد. برای مثال هدف شما می‌تواند خریدن یک ماشین باشد که می‌توانید عکس آن را در مقابل چشمان تان قرار دهید.

28- استراحت و تفریح را فراموش نکنید

شما علاوه بر کار، کسب درآمد و رسیدن به اهداف و خواسته های تان در زندگی، نیاز به استراحت و تفریح نیز دارید. اگر به این نکته توجه نکنید، بدون شک انگیزه خود را از دست میدهید و بعد از مدتی با کلی کار نیمه تمام مواجه می‌شوید.

لیستی از مکان های دیدنی و تفریحاتی که دوست دارید انجام دهید، تهیه کنید و برنامه ریزی کنید که در حین انجام کارهایی که دارید، زمانی را به استراحت و تفریح بپردازید. حتما لازم نیست به تفریحات خارق العاده و گران فکر کنید. تنها کافی است دوستی که از هم صحبتی با آن لذت می‌برید را ببینید.

29- کتاب انگیزشی بخوانید

خواندن جملات انگیزشی به صورت روزانه و مکرر که در کتاب ها نوشته شده اند، می‌توانند انگیزه و نگرش ما را در زندگی تغییر داده و در نتیجه شرایط زندگی را برای ما بهتر کنند. به همین دلیل است که افراد بزرگ دنیا ما را به کتاب خواندن تشویق می کنند.

افراد موفق زیادی در دنیا وجود دارند که تجربه های خود را در کتاب نوشته و در اختیار دیگران قرار داده اند. تنها کافی است اسامی آن‌ها را در گوگل سرچ کرده و کتاب های آن‌ها را پیدا کنید.

در ادامه چندین کتاب انگیزشی را برای تان ذکر می کنیم:

-قورباغه ات را قورت بده اثر برایان تریسی

-صبح جادویی اثر هال الرود

-اثر مرکب اثر دارن هاردی

-تئوری انتخاب اثر ویلیام گلسر

-سیلی واقعیت اثر راس هریس

-بیندیشید و ثروتمند شوید اثر ناپلئون هیل

-حکایت دولت و فرزانگی اثر مارک فیشر

30- هر روز سپاسگزاری کنید

زمانی که به خاطر تمام داشته هایی که دارید سپاسگذاری می کنید، مطمئن باشید که انگیزه لازم برای حرکت را به دست می‌آورید. در حقیقت با سپاسگذاری تمام جنبه های مثبت اطراف خود را می‌بینید که این دید باعث می‌شود تا مثبت فکر کنید.

پیشنهاد می کنیم روزانه در 3 مورد سپاسگذاری کنید. این کار باعث می‌شود به تمام جنبه های مثبت زندگی خود خیلی بیشتر دقت کنید و چیزهایی را ببینید که تا به امروز نمی‌دیدید. فراموش نکنید که سپاسگذاری را روزانه انجام دهید.

31- از مسائل منفی دوری کنید

لزومی ندارد روزانه تمام اخبارها را مرور کرده و ذهن خود را درگیرشان کنیم. شنیدن اخبار اصلا بد نیست. به این نکته توجه کنید که شنیدن اخبار منفی و پرداختن به مسائل منفی، زمانی که هیچ کاری از شما ساخته نیست، کاری بیهوده است و هیچ سودی برای تان ندارد به جز اینکه اعصاب تان را تحت فشار قرار دهد.

از پیج های خبررسانی در شبکه های اجتماعی و همچنین دیدن و شنیدن اخبار در رادیو و تلویزیون خودداری کنید. با اطرافیان تان که همیشه دوست دارند در مورد مسائل منفی و شرایط بد صحبت کنند، قطع رابطه کنید.

32- دوش آب سرد بگیرید

همواره زمان هایی در زندگی همه ما وجود دارد که اصلا حوصله انجام هیچ کاری را نداریم و دوست داریم در تمام طول روز در جای خود بخوابیم و بلند نشویم. این کار به این دلیل رخ میدهد که انگیزه خود را برای انجام هر کاری، حتی کارهای هم و ضروری از دست داده ایم.

برای اینکه بتوانید خیلی زود از این احساس فاصله بگیرید و دوباره انگیزه لازم برای حرکت و تلاش را به دست آوریم، توصیه می کنم که از جای خود بلند شده و دوش آب سرد بگیرید. مطمئن باشید که انرژی و انگیزه از دست رفته شما جبران می‌شود.

33- برنامه یکسان برای شروع روز داشته باشید

مهمتر از ساعتی که از خواب بیدار می‌شوید، انجام یک سری از کارهاست که بلافاصله بعد از بیداری انجام دهید تا بتوانید در طول روز سرحال باشید و با انگیزه به برنامه های خود عمل کنید.

در کتاب صبح جادویی نوشته هال الرود آمده است که هر روز صبح و بعد از بیداری 6 کار را انجام دهید تا بتوانید روز خوبی را شروع کنید. به ترتیب اولویت کمی سکوت کنید و آرامش بگیرید، کتاب بخوانید، جملات مثبت را با خود تکرار کنید، موفقیت خود را تصور کنید، 3 مورد شکرگذاری بنویسید و ورزش کنید. برای انجام هر کدام این کارها تنها 10 دقیقه زمان لازم دارید.

شما می‌توانید روتین دلخواه صبحگاهی خودتان را داشته باشید. تنها باید به این نکته توجه کنید که کارهایی انجام دهید که به شما انرژی و انگیزه بدهد و برای انجام شان اشتیاق داشته باشید. به عبارت دیگر باید بدانید که چگونه انگیزه پیدا کنیم .

34- از کمال گرایی دوری کنید

کمال گرایی به این معنی است که شما بخواهید تمام کارهای خود را به بهترین شکل و با حالتی وسواس گونه انجام دهید. کمال گرایی باعث می‌شود تا شما از شروع و انجام کارها خسته شوید و هیچ انگیزه ای برای ادامه دادن نداشته باشید. زیرا کارهایی که انجام میدهید شما را راضی نمی کنند.

برای رهایی از کمال گرایی باید تفکر واقع بینانه داشته باشید، جزئیات کارها را رها کنید، با شرایط خود را وفق دهید، رفتار خود را تغییر دهید

35- از مسیر لذت ببرید

بسیاری از افراد تنها کار می کند تا به اهداف خود برسند. به عبارت دیگر تا به هدف خود نرسند دست از کار و تلاش بر نمی‌دارند. اگر به کارهای دیگر این افراد دقت کنید، آن‌ها کلی کار نیمه تمام دارند. در حقیقت آن‌ها گمان می کنند که بهترین تفکر را دارند، اما اشتباه می کنند. این گونه تفکر در مدت کوتاهی آن‌ها را از ادامه مسیر منصرف می کند.

سعی کنید از مسیر رسیدن به اهداف تان لذت ببرید که اگر موفق نشدید، حال تان بد نشود و احساس شکست نکنید. می‌توانید از یادگیری یک مهارت لذت ببرید، می‌توانید در انجام کارهای خود با کمک و هم فکری دیگران لذت ببرید و….

  • منبع
  • چطور
  • هنر زندگی
  • معماری زندگی

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید