امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 281467
۶۶۰
۱
۰
نسخه چاپی

اطلاعات مهمی که باید در مورد کرم های ضدآفتاب بدانید

همه ما به خوبی می دانیم که تابش مستقیم نور خورشید برای پوست و موها مضر است. نور خورشید از مجموعه ای از فوتون‌ها با انرژی های مختلف تشکیل شده است اما خطرناک ترین بخش این پرتوها، اشعه‌های ماورا بنفش هستند که با چشم غیر مسلح نمی توان آن ها را رویت کرد. پرتوهای فرابنفش با آسیب رساندن به سلول های پوستی، می توانند موجبات پیری زودرس را فراهم کنند.

 

لکه‌های پوستی و آفتاب سوختگی شدید نیز از جمله دیگر عوارض اشعه های خورشید هستند. پرتوها فرابنفش قدرت نفوذ بالایی دارند و می‌توانند با تغییر در ساختار DNA سلول های پوستی، جهش های نامطلوب ایجاد کرده و زمینه ساز سرطان پوست نیز گردند. اما راه چاره چیست؟

ضد آفتاب ها محصولات مراقبتی هستند که با ایجاد یک لایه محافظ، از پوست در برابر نور خورشید و تمامی اثرات مضر آن که در بالا ذکر شد، محافظت می کنند. ضد آفتاب ها مدل های مختلفی دارند و برند های بسیار زیادی در دنیا، اقدام به ارائه فرمول های متنوعی از این محصول کرده اند.

تفاوت در ساختار فرمولی ضد آفتاب رنگی و غیر رنگی

ضد آفتاب‌ های معمولی و بی رنگ، مدت زمان زیادی است که به بازار معرفی شده اند. مهم ترین ویژگی این محصولات، ایجاد یک لایه محافظت از پوست در برابر اشعه های نور خورشید، رادیکال‌های آزاد و آلودگی است. این شاخصه با فاکتوری تحت عنوان SPF مشخص می‌شود. هرچه این عدد بالاتر باشد، قدرت ضد آفتاب انتخاب شده در ایجاد لایه محافظ نیز بیشتر خواهد بود. در گذشته، ضد آفتاب ها بی رنگ بودند و افراد در صورت تمایل، باید آن ها را به عنوان یک لایه آرایشی جداگانه در زیر کرم پودرها، فونداسیون ها و سایر المان‌های آرایشی استفاده می‌کردند.

دنیای زیبایی و آرایش پیشرفت کرد و محصولات آرایشی ترکیبی به بازار عرضه شدند. یکی از این موارد، ترکیب رنگ دانه های استفاده شده در کرم پودرها با کرم‌های ضد افتاب بود. بدین ترتیب، کرم های ضد آفتاب رنگی خلق شدند. رنگی بودن این محصول خیلی زود توجه بسیاری از افراد را به خود جلب کرد و استقبال خوبی از این محصول شد.

کرم های ضد آفتاب رنگی، حاوی SPF هستند و می توانند لایه محافظتی مد نظر را برای پوست ایجاد کنند. برند های مختلفی، ترکیبات متفاوتی را برای خلق محصولی بهتر به کار می برند. برخی ادعا می کنند کرم پودر رنگی آن ها می تواند از پوست در برابر اشعه هایی با طول موج های بلند و کوتاه محافظت کرده و حتی بهتر از کرم پودرهای غیر رنگی عمل کند. عده ای دیگر نیز به این دسته از کرم پودرها بی اعتماد هستند و معتقدند پوشش کافی برای محافظت از پوست ایجاد نمی کند. اینکه کدام گروه درست می گویند، پرسشی است که هنوز پاسخی قطعی برای آن وجود ندارد.

هر محصول حاوی SPF حافظ پوست شما نیست!

پیش از آنکه به پرسش فوق پاسخ دهیم، باید به یک نکته مهم اشاره کنیم. امروزه برخی از برندهای آرایشی، بر روی محصولات مختلف خود، از جمله فونداسیون های آرایشی، کرم پودرها و حتی رژ لب ها، یک درجه کوچکی از SPF را گزارش می کنند. این طراحان ادعا دارند که محصولات آرایشی آن‌ها، می تواند به عنوان یک پوشش در برابر نور خورشید عمل کند.

نکته مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که هیچگاه، یک فونداسیون آرایشی یا کرم پودر نمی تواند نقش کرم ضد افتاب را برایتان ایفا کند. به بیان ساده تر، اگر با امید محافظت از پوست از مرطوب کننده، فونداسیون و کرم پودرهای آرایشی دارای SPF استفاده می کنید، باید بگوییم که پوست شما در خطر است. این محصولات باید در کنار محصولاتی که به صورت تخصصی با SPF کافی برای محافظت از پوست طراحی شده اند، استفاده شوند. البته شایان ذکر است که استفاده از مواد آرایشی دارای SPF در کنار ضد آفتاب می تواند محافظت بیشتری را برای پوست شما فراهم کند.

مهمترین مشکل ضدآفتاب رنگی چیست؟

کرم های ضد آفتاب می توانند لایه محافظ مطلوبی را بر روی پوست شما ایجاد کنند اما این قابلیت با گذشت زمان، کاهش می یابد. شما ممکن است در طول روز صورت خود را بارها بشویید، عرق کنید و یا در اثر لمس پوست صورت با دست و لباس، لایه محافظ کرم را به صورت غیر ارادی به مرور پاک کنید. به همین دلیل است که پزشکان و متخصصان توصیه می کنند هر چند ساعت یک بار، کرم ضد آفتاب خود را تجدید کنیم.

این امر البته در صورت داشتن آرایش و استفاده از کرم ضد آفتاب به عنوان پایه آرایشی، امکان پذیر نیست. شرایطی که توصیف کردیم، برای کرم های ضد آفتاب رنگی نیز صادق است. پاک شدن این کرم ها از روی پوست، به معنای ایجاد سایه و روشن بر روی پوست خواهد بود؛ چرا که رنگ و کرم از بخشهایی از صورت پاک می شوند. این امر می توانید بر روی ظاهر شما تاثیر بگذارد.

متخصصان بر این باور هستند که برای ایجاد یک لایه محافظتی ایده آل از کرم ضد آفتاب در پایه آرایش، استفاده از دو بند انگشت کامل ضد آفتاب ضروری است. این مقدار از ضد افتاب های رنگی می تواند به شکل قابل توجهی بر روی ظاهر افراد و رنگ پوست آنها تاثیر بگذارد. در واقع به واسطه وجود رنگ در کرم های ضد افتاب رنگی، افرادی که از این دسته از محصولات استفاده می کنند همواره در خطر نداشتن لایه محافظ استاندارد برای پوست قرار دارند. این افراد برای طبیعی تر نگه داشتن ظاهر خود، مقدار کمتری (کمتر از حد استاندارد) کرم ضد آفتاب استفاده می کنند و در نتیجه این امر، احتمال ایجاد آسیب های پوستی برای آن ها زیاد خواهد بود.

چگونه از ضد آفتاب های رنگی استفاده کنیم؟

یک راه حل عملی برای استفاده از کرم های ضد آفتاب رنگی و ایجاد لایه محافظ استاندارد برای پوست، ترکیب ضد آفتاب ها است. شما می توانید در پایه آرایش خود از یک ضد آفتاب بی رنگ با SPF متوسط استفاده کنید.

سپس روی آن، با کمک کرم ضد آفتاب رنگی محبوب خود یک پوشش ایده آل ایجاد کنید. بدین ترتیب، نه تنها از پوست خود در برابر رادیکال های آزاد، پرتوهای خطرناک نور خورشید و سایر آلودگی های محیطی محافظت کرده اید، بلکه آرایش صورتتان نیز مطابق میل و سلیقه تان، اجرا شده است.

انتخاب ضد آفتاب

برای انتخاب و خرید ضد آفتاب های رنگی، باید به چند نکته توجه کنید:

• ساختار شیمیایی کرم: کرم های ضد آفتاب ممکن است بر پایه فرمول های شیمیایی یا معدنی ساخته شده باشند. ضد آفتاب هایی که فرمول معدنی دارند، خیلی سریع جذب پوست شده و لایه محافظ را ایجاد می کنند اما ضد آفتاب های شیمیایی برای ایجاد این لایه محافظ، به 20 الی 30 دقیقه زمان نیاز دارند.

• رنگ کرم ضد آفتاب: کرم های ضد افتاب رنگی، مانند کرم پودر عمل می کنند. رنگ این کرم ها نباید خیلی با رنگ طبیعی پوست شما فاصله داشته باشد. معمولا آرایشگران انتخاب یک الی دو درجه تیره تر یا روشن تر از رنگ پوست طبیعی را برای کرم پودر و کرم های ضدآفتاب رنگی توصیه می کنند.

نتیجه گیری:

همانطور که اشاره شد، کرم های ضد آفتاب رنگی نیز مانند کرم های بی رنگ می توانند برای مراقبت از پوست در برابر اشعه های مضر نور خورشید، موثر واقع شوند، اما تنها در صورتی که مقدار استانداردی از این کرم ها در هر نوبت مورد استفاده قرار گیرند.

از آنجایی که کرم های ضد آفتاب رنگی می توانند به صورت مستقیم بر روی رنگ پوست و آرایش تاثیر بگذارند، افراد ممکن است به صورت غیر ارادی، مقدار کمتری از این کرم را استفاده کنند. این به معنای نداشتن پوشش محافظ کافی برای محافظت از پوست در برابر پرتوهای خورشید است. متخصصان ترکیب کرم های ضد آفتاب رنگی و بی رنگ را توصیه می کنند. شما می توانید یک کرم ضد آفتاب بی رنگ با SPF مناسب را به عنوان پایه آرایش خود در نظر بگیرید و از کرم ضد آفتاب رنگی به عنوان یک کرم پودر استفاده کنید.

بدین ترتیب، نه تنها پوست لایه محافظ مناسبی در برابر پرتوهای خورشید خواهد داشت، بلکه آرایش شما نیز غیر طبیعی نخواهد بود. بسیاری از برند های قابل اعتماد و مطرح کرم های ضد آفتاب رنگی با دامنه گسترده ای از رنگ های مختلف را به بازار عرضه کرده اند. خوشبختانه انتخاب یک برند کرم ضد آفتاب استاندارد و با کیفیت، این روزها چندان دشوار نیست.

  • منبع
  • دکتر فارمو

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید