امروز: چهارشنبه, ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۴ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۴ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 280980
۲۴۵
۱
۰
نسخه چاپی

دستگیری معترضان ضد سلطنتی بریتانیا نگرانی مدافعان آزادی بیان را برانگیخته است

دستگیری معترضان ضد سلطنتی بریتانیا نگرانی مدافعان آزادی بیان را برانگیخته است

پلیس بریتانیا با انتقاد فعالان و گروه‌های آزادی‌های مدنی به دلیل رفتارشان با افرادی مواجه شده است که علناً به سلطنت رسیدن پادشاه چارلز سوم پس از مرگ ملکه الیزابت دوم اعتراض کرده‌اند و نگرانی‌های آزادی بیان را افزایش داده‌اند.

زنی در ادینبورگ که تابلویی در دست داشت که روی آن نوشته شده بود «امپریالیسم امپریالیسم، سلطنت را لغو کن» به نقض آرامش متهم شد. در حالی که یک زن دیگر در لندن در حالی که تابلوی «پادشاه من نیست» را حمل می کرد از دروازه های پارلمان منتقل شد.

در روزهای اخیر، پلیس افراد معترض به سلطنت را دستگیر کرده است و سؤالاتی را در مورد حمایت مقامات از آزادی بیان مطرح کرده است. مردی نقض آرامش متهم شد در حالی که شاهزاده اندرو را در حالی که ماشین نعش کش ملکه در پایتخت اسکاتلند حرکت می کرد، سرزنش کرد.

در آکسفورد، سایمون هیل، فعال صلح پس از فریاد زدن چه کسی او را انتخاب کرد؟ دستبند زده شد. اشاره به اعلان پادشاه جدید چارلز.

هیل گفت که افسران او را سوار ون پلیس کردند و به او گفتند که او به دلیل رفتاری که می‌تواند باعث "آزار و اذیت، هشدار یا ناراحتی" شود، بازداشت شده است. او بعدا آزاد شد، اما همچنان ممکن است با بازجویی مواجه شود.

او گفت: پلیس از اختیارات خود برای دستگیری فردی که مخالفت ملایمی با انتصاب یک رئیس دولت به صورت غیردموکراتیک ابراز داشت، سوء استفاده کرد.

زن ادینبورگی که تابلو را در دست داشت در کلیسای جامع سنت گیلز در ادینبورگ دستگیر شد، جایی که تابوت ملکه قبل از پرواز به لندن در روز سه شنبه در آنجا نگهداری می شد.

پل پاولزلند، وکیل دادگستری، گفت که روز دوشنبه در حالی که یک کاغذ خالی در دست داشت، در حالی که قصد داشت روی آن بنویسد «پادشاه من نیست» توسط پلیس در خارج از پارلمان بازجویی شد.

در فیلمی که از پاولزلند گرفته شده، شنیده می‌شود که افسری می‌گوید اگر این کلمات را بنویسد ممکن است کسی را آزار دهد. پاولزلند این رفتار پلیس را ظالمانه خواند.

گروه حقوق مدنی لیبرتی گفت: بسیار نگران‌کننده است که می‌بینیم پلیس اختیارات گسترده‌اش را با چنین شیوه‌ای سنگین و تنبیهی برای سرکوب آزادی بیان اعمال می‌کند.

جمهوری، گروهی که برای الغای سلطنت تلاش می کند، گفت که «به شدیدترین وجه ممکن» به پلیس شکایت خواهد کرد و در ماه های آینده تظاهراتی را در مراسم تاج گذاری پادشاه سازماندهی خواهد کرد.

گراهام اسمیت، سخنگو گفت: آزادی بیان برای هر دموکراسی اساسی است. در زمانی که رسانه‌ها با پادشاهی که بدون بحث یا رضایت منصوب می‌شود، اشباع شده‌اند، این موضوع از اهمیت بیشتری برخوردار است.

این دستگیری ها پس از آن صورت می گیرد که دولت یک لایحه قانون و نظم بحث برانگیز را تصویب کرد که اختیارات پلیس را برای محدود کردن تظاهرات اخلالگر تشدید کرد. مشخص نیست که آیا هر یک از دستگیری ها مربوط به قانون جدید است یا خیر.

سخنگوی نخست‌وزیر لیز تراس، مکس بلین، گفت که در حالی که «این یک دوره ماتم ملی و در واقع اندوه است، اما برای اکثریت قریب به اتفاق بریتانیا ... حق اعتراض یک اصل اساسی باقی می‌ماند.

اما او گفت که این وظیفه پلیس است که در شرایط فردی تصمیم بگیرد که چه چیزی مناسب است.

نیروی پلیس متروپولیتن لندن گفت که اکثریت قریب به اتفاق تعاملات بین افسران و مردم در این زمان مثبت بوده است.

استوارت کندی، معاون دستیار کمیسر، گفت: مردم کاملاً حق اعتراض دارند و ما این موضوع را برای همه افسران دخیل در عملیات پلیسی فوق‌العاده در حال حاضر روشن کرده‌ایم.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید